Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Her er det stor forskjell fra person til person, tror jeg. Jeg går ned jevnt og trutt, selv om ikke er så mye om gangen. Her for en måned siden skeia jeg ut med en chipspose og en stor sjokoladeplate fordelt på to dager, og da gikk jeg opp 1,5 kg. Skjønner ikke helt at det er mulig, men sånn ble det altså

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest justloseit
1 time siden, Tistelblad skrev:

Her er det stor forskjell fra person til person, tror jeg. Jeg går ned jevnt og trutt, selv om ikke er så mye om gangen. Her for en måned siden skeia jeg ut med en chipspose og en stor sjokoladeplate fordelt på to dager, og da gikk jeg opp 1,5 kg. Skjønner ikke helt at det er mulig, men sånn ble det altså

Det er nok en helt vanlig reaksjon på at man plutselig spiser mer salt og sukker enn til vanlig. Salt og sukker binder vann i kroppen, så den vekta var nok i hovedsak økt vannvekt. Det forsvinner gjerne igjen etter noen dager med redusert inntak igjen. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest justloseit

Jeg er litt nysgjerrig på hva som er deres mål og planer for jul og romjul? Jeg har selv satt meg som mål i første omgang å holde kaloriunderskudd og godtestopp frem til 23. desember. Jeg har et ønske om å kunne kose meg med det som står på bordet i jula, og også unne meg julemarsipan og søtsaker som frister. Det er litt viktig for motivasjonen at jeg får kost meg nok i den tiden der. Prøver enda å tenke ut hvordan jeg skal gjøre det uten at det skal gå over stokk og stein.  Klarer dermed ikke helt å bestemme meg for om jeg bør spise intuitivt i jula, eller om jeg skal telle kalorier likevel men kanskje holde meg på vedlikeholdsinntak i stedet for underskudd.. Må tenke litt grundig over dette for å kunne balansere fornuft og kos riktig, haha. Fortell meg gjerne hvordan dere bruker å gjøre det i høytiden og hvilke resultater dere får 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, justloseit skrev:

Det er nok en helt vanlig reaksjon på at man plutselig spiser mer salt og sukker enn til vanlig. Salt og sukker binder vann i kroppen, så den vekta var nok i hovedsak økt vannvekt. Det forsvinner gjerne igjen etter noen dager med redusert inntak igjen. 😊

Det trodde jeg også, men det tok to uker før den ekstra vekta var borte. Jeg vet ikke. Mulig det var vann uansett

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom over en artikkel på tara.no nå, og der påstår de at det å spise ulik mengde kalorier hver dag vil lure kroppen til å øke forbrenningen. Noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mensen og enorm appetitt! Mest på snacks og godis...

Hvordan takler dere det? 

Trenger tips før det går helt galt 🙄

Anonymkode: 1ba0e...85d

Tygges, druer som du småspiser på. Eller en fersk fruktsalat med litt vipset krem til med søtstoff. Bananis. Vet det er vanskelig. Men fruktsalaten med litt banan, eple og appelsin. Og krem stille søtsuget godt syns jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, justloseit skrev:

Jeg er litt nysgjerrig på hva som er deres mål og planer for jul og romjul? Jeg har selv satt meg som mål i første omgang å holde kaloriunderskudd og godtestopp frem til 23. desember. Jeg har et ønske om å kunne kose meg med det som står på bordet i jula, og også unne meg julemarsipan og søtsaker som frister. Det er litt viktig for motivasjonen at jeg får kost meg nok i den tiden der. Prøver enda å tenke ut hvordan jeg skal gjøre det uten at det skal gå over stokk og stein.  Klarer dermed ikke helt å bestemme meg for om jeg bør spise intuitivt i jula, eller om jeg skal telle kalorier likevel men kanskje holde meg på vedlikeholdsinntak i stedet for underskudd.. Må tenke litt grundig over dette for å kunne balansere fornuft og kos riktig, haha. Fortell meg gjerne hvordan dere bruker å gjøre det i høytiden og hvilke resultater dere får 😊

Jeg tenkte å vedlikeholde bare i jula 😊 den ene uka vil jeg ikke ha så mye fokus på vekta. Tenker å kose meg, men ikke ta helt av. Skal også lage noen kaker uten sukker, og godte kuler med dadler. Jeg spiser ikke kjøtt, så det blir naturlig nok mye grønnsaker i jula. Men det er mye usunt man kan spise som veganer også 😄 men så lenge man er litt måteholden går det fint å kose seg den uka, og heller få mer motivasjon til å fortsette etter nyttår. 😊

 

Eikenøtta 

Anonymkode: f185a...efd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, justloseit skrev:

Jeg er litt nysgjerrig på hva som er deres mål og planer for jul og romjul? Jeg har selv satt meg som mål i første omgang å holde kaloriunderskudd og godtestopp frem til 23. desember. Jeg har et ønske om å kunne kose meg med det som står på bordet i jula, og også unne meg julemarsipan og søtsaker som frister. Det er litt viktig for motivasjonen at jeg får kost meg nok i den tiden der. Prøver enda å tenke ut hvordan jeg skal gjøre det uten at det skal gå over stokk og stein.  Klarer dermed ikke helt å bestemme meg for om jeg bør spise intuitivt i jula, eller om jeg skal telle kalorier likevel men kanskje holde meg på vedlikeholdsinntak i stedet for underskudd.. Må tenke litt grundig over dette for å kunne balansere fornuft og kos riktig, haha. Fortell meg gjerne hvordan dere bruker å gjøre det i høytiden og hvilke resultater dere får 😊

Jeg skal ha mange gjester hos meg i jula, må bake litt frem til jul også. Så jeg for nok mange utfordringer på min vei mot jul. Vet ikke helt hvordan jeg skal klare å holde meg unna. Det er heldigvis kake sorter, jeg skal bake som jeg ikke liker selv. Skal starte med de, slik at jeg ikke rekker å spise opp alt for gjestene kommer🤭 

Holder på med periodisk fasting akkurat nå. Håper at jeg klarer å fullføre frem til juleferien. Gjerne fortsette med det på fast basis. Jeg må bare drøye det så lenge jeg kan med alle slike forberedelser. Men i romjula kommer jeg nok til å kose meg med det meste. Det er også den eneste tiden av året jeg drikker kalorier. Hjemmebrygget øl er hele jula for meg. Så da må jeg glemme slanking for i alle fall tre dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mensen og enorm appetitt! Mest på snacks og godis...

Hvordan takler dere det? 

Trenger tips før det går helt galt 🙄

Anonymkode: 1ba0e...85d

Nå har ikke jeg mensen for tiden siden jeg ammer, men har kjent på en enorm apetitt etter alt som er søtt. 😱 Har også kronisk søvnunderskudd og er hjemme i permisjon, noe som gjør at jeg har mange flere muligheter til å stikke innom butikken for å kjøpe litt søtt enn hvis jeg hadde vært i jobb. 

Løser det best ved å unngå å være sulten, heller spise ofte og nok til at jeg ikke føler veldig sult. De gangene jeg har gått på en gigasmell har jeg i utgangspunktet spist for lite på forhånd. Ta med en ekstra sunn snack som du kan spise før du drar fra jobb hvis du er sånn som meg som faller for fristelser i butikken på vei hjem. 🙈

Hvis jeg først skal unne meg noe prøver jeg å velge noe som gir god metthetsfølelse slik at mengdene ikke blir for store. For meg funker det å lage meg en stor kopp kakao. Får sjeldent lyst på noe mer søtt etter det, selv om jeg bare bruker 3-4 ruter med 70% kakao per kopp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, justloseit skrev:

Jeg er litt nysgjerrig på hva som er deres mål og planer for jul og romjul? Jeg har selv satt meg som mål i første omgang å holde kaloriunderskudd og godtestopp frem til 23. desember. Jeg har et ønske om å kunne kose meg med det som står på bordet i jula, og også unne meg julemarsipan og søtsaker som frister. Det er litt viktig for motivasjonen at jeg får kost meg nok i den tiden der. Prøver enda å tenke ut hvordan jeg skal gjøre det uten at det skal gå over stokk og stein.  Klarer dermed ikke helt å bestemme meg for om jeg bør spise intuitivt i jula, eller om jeg skal telle kalorier likevel men kanskje holde meg på vedlikeholdsinntak i stedet for underskudd.. Må tenke litt grundig over dette for å kunne balansere fornuft og kos riktig, haha. Fortell meg gjerne hvordan dere bruker å gjøre det i høytiden og hvilke resultater dere får 😊

Tenkte på dette her om dagen. Har gått ned 20 kg på 5 mnd., og tenker å gå ned 17 kg til. Kom frem til at kroppen kanskje har godt av at vekten bare vedlikeholdes en periode. Tenker at det er løsningen jeg kommer til å gå for. Er egentlig ikke så glad i godteri og slikt, så inntaket av det begrenser seg naturlig. Det jeg derimot er veldig glad i er tynnlefser og hjemmelagde pepperkaker med nonstop. Jeg skal kose meg i jula, men ikke overdrive kosen (ikke falle tilbake til gamle gamle vaner. Det er tross alt en grunn til at jeg må gå ned en halv person) :) 

Anonymkode: e7a41...8df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, justloseit skrev:

Jeg er litt nysgjerrig på hva som er deres mål og planer for jul og romjul? Jeg har selv satt meg som mål i første omgang å holde kaloriunderskudd og godtestopp frem til 23. desember. Jeg har et ønske om å kunne kose meg med det som står på bordet i jula, og også unne meg julemarsipan og søtsaker som frister. Det er litt viktig for motivasjonen at jeg får kost meg nok i den tiden der. Prøver enda å tenke ut hvordan jeg skal gjøre det uten at det skal gå over stokk og stein.  Klarer dermed ikke helt å bestemme meg for om jeg bør spise intuitivt i jula, eller om jeg skal telle kalorier likevel men kanskje holde meg på vedlikeholdsinntak i stedet for underskudd.. Må tenke litt grundig over dette for å kunne balansere fornuft og kos riktig, haha. Fortell meg gjerne hvordan dere bruker å gjøre det i høytiden og hvilke resultater dere får 😊

Jeg tenker at jeg i alle fall ikke skal gå rundt sulten i jula. Ser for meg at det er oppskriften på å gå på en skikkelig smell, i og med at julebaksten står fremme, det serveres store, kaloririke måltid hver kveld og skuffer og skap er fulle av godis.

Men jeg vil ikke spise meg helt fordervet heller. Skal prøve å spise godt med frokost for å unngå sult, gå turer hver dag og forhåpentligvis kose meg på kveldene uten å overspise alt for mye 😛  Min største utfordring blir nok at vi sitter lenge til bords i jula, og jo lengre vi sitter desto mer spiser jeg 😅 Så må finne på noe lurt for å minne meg selv på å ikke ta den tredje porsjonen med pinnekjøtt, kanskje melde meg frivillig til å ta oppvasken? 

Alkohol har tidligere vært en stor kalorikilde i jula, men siden jeg ammer vil det jo begrense seg kraftig av seg selv. Og etter ca. et år uten alkohol synes jeg ikke at smaken er så god lengre heller. 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn med dere andre at dere går opp i vekt før mensen? Like frustrerende hver måned der jeg plutselig går opp 1-2 kg  noen dager.. Det forsvinner jo igjen under og etter mensen, men syns det er demotiverende de dagene det står på. Noen som eventuelt vet hvorfor det er sånn?

Anonymkode: 8f442...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 
Jeg har slanket bort 24 kg på 1 år nå. Har det siste året (siden januar 2019) kun vedlikeholdt, gått litt opp, litt ned. Vippet mellom 2-3 kg hele tiden. Januar 2020 skal min storebror gifte seg og i den anledning har jeg bestemt å gå ned 5 kg til. Jeg er normalvektig nå, og er fortsatt normalvektig etter de 5 kiloene. MEN, opplever at vekten ikke rykker på seg. Noe jeg syns er veldig rart. Jeg er i underskudd (veier og loggfører alt som puttes i munnen), jeg trener så og si hver dag og trener i tillegg mye cardio ca. 30-40 min hver dag. Vekten har stått på samme tall i over to uker, i dag viste den 0,6 kg mer. Noe jeg syns er veldig rart, da jeg hverken hadde spist (kun trent og drukket vann/kaffe) før jeg veide meg. Hva er det som skjer? Kan også legge til at jeg ikke får i meg nok søvn om dagene og ofte kjennes kroppen sliten og hodet trøtt. Utover det spiser jeg som vanlig men mindre prosjoner. 

Anonymkode: 91fe3...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 
Jeg har slanket bort 24 kg på 1 år nå. Har det siste året (siden januar 2019) kun vedlikeholdt, gått litt opp, litt ned. Vippet mellom 2-3 kg hele tiden. Januar 2020 skal min storebror gifte seg og i den anledning har jeg bestemt å gå ned 5 kg til. Jeg er normalvektig nå, og er fortsatt normalvektig etter de 5 kiloene. MEN, opplever at vekten ikke rykker på seg. Noe jeg syns er veldig rart. Jeg er i underskudd (veier og loggfører alt som puttes i munnen), jeg trener så og si hver dag og trener i tillegg mye cardio ca. 30-40 min hver dag. Vekten har stått på samme tall i over to uker, i dag viste den 0,6 kg mer. Noe jeg syns er veldig rart, da jeg hverken hadde spist (kun trent og drukket vann/kaffe) før jeg veide meg. Hva er det som skjer? Kan også legge til at jeg ikke får i meg nok søvn om dagene og ofte kjennes kroppen sliten og hodet trøtt. Utover det spiser jeg som vanlig men mindre prosjoner. 

Anonymkode: 91fe3...681

Vet du ca antall mengde kalorier? Hva veier du nå, hvor høy er du og hvor gammel er du? :) 

For øvrig vil jeg påpeke av søvn og stress er en av de viktigste årsakene til at man ikke mister vekt. Sover du lite og dårlig vil det påvirke om du går ned eller ikke, og stress produserer kortisol som gjør det vanskelig å gå ned... 

Anonymkode: 6a151...ceb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vet du ca antall mengde kalorier? Hva veier du nå, hvor høy er du og hvor gammel er du? :) 

For øvrig vil jeg påpeke av søvn og stress er en av de viktigste årsakene til at man ikke mister vekt. Sover du lite og dårlig vil det påvirke om du går ned eller ikke, og stress produserer kortisol som gjør det vanskelig å gå ned... 

Anonymkode: 6a151...ceb

Spiser 1800 kalorier. Jeg veier 60 kg og er 165 cm høy. 25 år 

Anonymkode: 91fe3...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spiser 1800 kalorier. Jeg veier 60 kg og er 165 cm høy. 25 år 

Anonymkode: 91fe3...681

Skjønner. Du kan gjøre to ting: Enten senke kaloriene, eller heve aktivitetsnivå. Ut fra det du sier, så er du ganske aktiv. Når det er sagt så hjelper det ikke å være aktiv 30 - 60 min på en dag hvis resten går til å sitte i sofaen eller slappe av. Jeg veier 20 kg mer enn deg og er 4 cm høyere, gikk ned til 1500 kalorier og går nå ned jevnt og trutt :) Jeg trener også flere ganger i uka, men er dessverre ikke så veldig aktiv utenom det.

Hvis du hadde lagt deg på 1600 kalorier, er det 200 kalorier daglig ekstra i underskudd (og 1400 kalorier i uka). Slik jeg ser det bør du gå ned på kalorier.

Anonymkode: 6a151...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Må bare skryte av meg selv. 
Har vært på en skikkelig treningsøkt i dag for første gang på mange måneder. Føltes dritt og veldig godt på samme tid. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 
Jeg har slanket bort 24 kg på 1 år nå. Har det siste året (siden januar 2019) kun vedlikeholdt, gått litt opp, litt ned. Vippet mellom 2-3 kg hele tiden. Januar 2020 skal min storebror gifte seg og i den anledning har jeg bestemt å gå ned 5 kg til. Jeg er normalvektig nå, og er fortsatt normalvektig etter de 5 kiloene. MEN, opplever at vekten ikke rykker på seg. Noe jeg syns er veldig rart. Jeg er i underskudd (veier og loggfører alt som puttes i munnen), jeg trener så og si hver dag og trener i tillegg mye cardio ca. 30-40 min hver dag. Vekten har stått på samme tall i over to uker, i dag viste den 0,6 kg mer. Noe jeg syns er veldig rart, da jeg hverken hadde spist (kun trent og drukket vann/kaffe) før jeg veide meg. Hva er det som skjer? Kan også legge til at jeg ikke får i meg nok søvn om dagene og ofte kjennes kroppen sliten og hodet trøtt. Utover det spiser jeg som vanlig men mindre prosjoner. 

Anonymkode: 91fe3...681

Prøv å vei deg før du drikker noe som helst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok å googlet kalorier i julemat. Anbefales! Vi skal ikke på noen julebord i år og tenker det er like greit. På julaften skal jeg kose meg, men tror jeg har plass til mindre enn før. Planlegger å spise magre frokoster og de dagene middagene blir veldig kaloririke kanskje hoppe over lunsj. Håper også på fint vintervær, slik det kanskje blir mulig å gå litt ski eller i det minste fine turer. Må vi måke snø får jeg spise mer. Eller det vil si, det er ingen som nekter meg å spise det jeg vil. Jeg skal velge å ikke ligge i overskudd. Håper planen holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som ikke kan trene pga sykdom eller lignende: hvor mange kalorier får du i deg pr dag? 

Etter jeg fikk litt kontroll på matinntaket, så går jeg ned ca 1 kilo i uka - 7. Uke nå.  Spiser normalt i helgene, litt vin til mat flere ganger i uka, men begrenser inntak ellers

siden jeg ikke kan trene er jeg redd for å få masse ekstra skinn... hva vil dere er si er Ok å gå ned i uka/ mnd uten ar dette skjer? Er 40 år.

Anonymkode: ed662...e08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...