Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Er lurt å vite hvilke matvarer som inneholder mye kalorier og ikke. Nøtter og avokado er som eksempel lurt å telle med. Men agurk, salat, paprika, gulrot, eple og pærer er ikke så farlig. 
 

Anonymkode: d0176...2aa

Ja det er jeg enig i. Det jeg ikke har telt er agurk, et par cherrytomater, ulike salatblader, selleri osv. Avokado vet jeg at jeg må telle. 

Anonymkode: 2cd4d...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Au da. Spiste popkorn og sen kveldsmat i går. Resultat er opp med flere kg. Står relativt stille, noen gram ned i uken. Så nå veier jeg nesten like mye som ved start. 

Vet det ikke er lurt men vurderer nå sterkt å ta en ekstrem diett. Jeg vet det er medisinske grunner som gjør det vanskelig for meg... Men det må da gå an å gå ned. 🥺 Det er så frustrerende at det har begynt å klusse med mine tanker rundt mat. Jeg er rimelig sikker på at mye av problemet er vann... Får søkk i kroppen om man trykker og det er jo ikke normalt ved normalvekt? 

Jeg er glad for alle som får fine resultater. Også har jeg mer forståelse for at noen synes det er vanskelig å gå ned i vekt... For det har aldri vært et problem før det siste året.

Anonymkode: 4c128...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Au da. Spiste popkorn og sen kveldsmat i går. Resultat er opp med flere kg. Står relativt stille, noen gram ned i uken. Så nå veier jeg nesten like mye som ved start. 

Vet det ikke er lurt men vurderer nå sterkt å ta en ekstrem diett. Jeg vet det er medisinske grunner som gjør det vanskelig for meg... Men det må da gå an å gå ned. 🥺 Det er så frustrerende at det har begynt å klusse med mine tanker rundt mat. Jeg er rimelig sikker på at mye av problemet er vann... Får søkk i kroppen om man trykker og det er jo ikke normalt ved normalvekt? 

Jeg er glad for alle som får fine resultater. Også har jeg mer forståelse for at noen synes det er vanskelig å gå ned i vekt... For det har aldri vært et problem før det siste året.

Anonymkode: 4c128...ee0

Kan være mange ulike årsaker til at du holder på vann. Og mtp du allerede har medisinske årsaker til hvorfor ting er vanskelig burde du kanskje konsultere med legen din?

Anonymkode: 2b080...4ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kan være mange ulike årsaker til at du holder på vann. Og mtp du allerede har medisinske årsaker til hvorfor ting er vanskelig burde du kanskje konsultere med legen din?

Anonymkode: 2b080...4ad

Jeg regner legen synes jeg er en suksess, for det er "alle" som går opp minst 5 kg på medisinen. Mange legger på seg mange ganger det. Det var bare det at jeg trodde det var en myte at det var så ille. Tidlegere erfaringer sier jeg burde ha gått ned 5 kg (kanskje mer). Men ja, får si til den at medisinen ikke veier opp for bivirkningene. Var så frustrert når jeg skrev. Å slanke seg resten av livet for å holde vekten er ikke et alternativ. Ved muskel og skjelettlidelser er å bli overvektig en oppskrift til mer lidelse og enda mer medisiner. Nei, det er vrient dette.

Anonymkode: 4c128...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg regner legen synes jeg er en suksess, for det er "alle" som går opp minst 5 kg på medisinen. Mange legger på seg mange ganger det. Det var bare det at jeg trodde det var en myte at det var så ille. Tidlegere erfaringer sier jeg burde ha gått ned 5 kg (kanskje mer). Men ja, får si til den at medisinen ikke veier opp for bivirkningene. Var så frustrert når jeg skrev. Å slanke seg resten av livet for å holde vekten er ikke et alternativ. Ved muskel og skjelettlidelser er å bli overvektig en oppskrift til mer lidelse og enda mer medisiner. Nei, det er vrient dette.

Anonymkode: 4c128...ee0

Kan jeg spørre hvilke medisinske utfordringer du har? 

Anonymkode: 2b080...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan jeg spørre hvilke medisinske utfordringer du har? 

Anonymkode: 2b080...4ad

Medisin som gir vektøkning. Som sagt, trodde det var en unnskyldning til jeg opplevde det selv.

Det er faktisk det sprøeste jeg har vært med på.

Anonymkode: 4c128...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Medisin som gir vektøkning. Som sagt, trodde det var en unnskyldning til jeg opplevde det selv.

Det er faktisk det sprøeste jeg har vært med på.

Anonymkode: 4c128...ee0

Men hva er medisinen for? Hva vil være konsekvensene av å kutte den ut?

Anonymkode: a2262...5ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hva er medisinen for? Hva vil være konsekvensene av å kutte den ut?

Anonymkode: a2262...5ae

Det er Sarotex. De er notoriske. Kommer nok til å slutte med de for jeg synes ikke de virker nok til å veie opp. -kroniske smerter og manglende søvn. Helt ærlig, det hjelper like mye med et glass vin på kvelden for søvnen og smertene er ubetydelig bedret. 

Anonymkode: 4c128...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er Sarotex. De er notoriske. Kommer nok til å slutte med de for jeg synes ikke de virker nok til å veie opp. -kroniske smerter og manglende søvn. Helt ærlig, det hjelper like mye med et glass vin på kvelden for søvnen og smertene er ubetydelig bedret. 

Anonymkode: 4c128...ee0

Ahh, mistenkte det var antidepressiva for de har jo rykte på at man legger på seg av. Men visste ikke at det var så ille. Du får snakke med legen og prøve å finne en løsning, heier på deg ☺️

Anonymkode: a2262...5ae

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Medisin som gir vektøkning. Som sagt, trodde det var en unnskyldning til jeg opplevde det selv.

Det er faktisk det sprøeste jeg har vært med på.

Anonymkode: 4c128...ee0

Medisiner som gir vektøkning er noe dritt... Jeg gikk opp 13-14 kg på en ganske hard kortison/ steroider kur for 2-3 år siden. Men har nå i løpet av det siste året gått ned 18kg!🎉

Denne uka var det ned 0,2. Ikke mye, men nok til å se 65-tallet🤩 Riktignok 65,9, men er nå 900 gram unna målet om 65kg før påske!🍾 Håper på å nå 60/62 før sommeren. Er ikke så opptatt av hva vekten ender på til slutt, men vil ha litt slankere lår og stramme opp huden på magen (som er ganske slapp etter vektøkning og flere svangerskap). 

jeg har ikke orket å telle kalorier, bare hatt fokus på å spise litt mindre og bevege meg mer. Tredemøllen som ble kjøpt inn da landet stengte ned gjør at jeg ikke lenger har en unnskyldning for å ikke trene. Noen dager løper jeg, andre dager går jeg. Men litt aktivitet hver dag har jeg fått til nå i over et år😊 Det er ganske imponerende om man tenker på hvor glad jeg var i sofa og tv før 🙈 Er fortsatt glad i det altså, men blir litt mindre tid til det- for nå er treningen blitt en vane og jeg ønsker å gjøre det før jeg kryper opp i sofaen 🤩

Lykke til med å nå målet dere har satt dere alle sammen 🥰

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arghhhh!

Klart meg uten sjokolade hele uken nå, klart meg under kalorimålet hver dag. Så sitter vi her med familien og jeg tenker at en kvikk lunsj umulig kan skade. Spiste den med god samvittighet. Så ser jeg etterpå, 250 kcal???????? Fyyy... Ikke verdt det. Ikke rart jeg er overvektig når jeg har brukt å stappe i meg mengder med sjokolade hver eneste kveld! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til: Gått 8 dager på diett nå, fortsatt ikke et eneste tegn til vektnedgang. Høres sikkert helt sykt utålmodig ut nå, men når er det jeg kan forvente å se resultater? Blir jo så usikker på om jeg gjør ting rett, om jeg teller riktig, om jeg ligger på riktig antall kalorier.. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (7 minutter siden):

En ting til: Gått 8 dager på diett nå, fortsatt ikke et eneste tegn til vektnedgang. Høres sikkert helt sykt utålmodig ut nå, men når er det jeg kan forvente å se resultater? Blir jo så usikker på om jeg gjør ting rett, om jeg teller riktig, om jeg ligger på riktig antall kalorier.. 

Veier du maten da og sjekker innholdsfortegnelsen slik at du får riktig kalorier?

Jeg ser på en del av appene hvor folk legger inn matvarer selv så underrapporterer de mengde og kalorier slik at man får feil om man bruker samme informasjon. 

Anonymkode: 2cd4d...b85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Veier du maten da og sjekker innholdsfortegnelsen slik at du får riktig kalorier?

Jeg ser på en del av appene hvor folk legger inn matvarer selv så underrapporterer de mengde og kalorier slik at man får feil om man bruker samme informasjon. 

Anonymkode: 2cd4d...b85

Jeg har bare fulgt det på Lifesum. 😬 Og prøvd å bare dra i litt ekstra på hvor mye det jeg spiser veier, porsjoner osv. Får begynne å sjekke selv og veie, for uken her har vært mistenkelig enkel. Skulle jo egentlig ha rast ned i vekt med tanke på at jeg sikkert spiste typ 2000 kalorier pr dag i bare smør og fløte før..

  Om ikke annet så har jeg klart å forbedre spisevanene mine ekstremt mye siste 8 dager. Spiste aldri noe grovt før, nå har jeg bare gått for grove varer. Hadde alltid masse smør og fløte i maten, det er kuttet. Brus til hvert måltid er kuttet. Prøver å kutte potet og ris så mye jeg kan og heller gå for grønnsaker som tilbehør. I dag feks hadde vi grillspyd med kylling, salat til tilbehør. Før hadde jeg garantert hatt et tonn med frityrstekte chips og majones til.  Spiste en til to remser sjokolade hver kveld, minst før. Nå har jeg spist 1 kvikk lunsj hele uken. Sliter fortsatt med at jeg ikke spiser regelmessig, men som jeg har forstått det så er ikke det nødvendigvis noen ulempe å faste litt når man skal ned i vekt.

Urgh. Hadde vært så fint å få til å gå ned i vekt. Hater meg selv nå. 

Endret av Flamme
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (1 time siden):

Jeg har bare fulgt det på Lifesum. 😬 Og prøvd å bare dra i litt ekstra på hvor mye det jeg spiser veier, porsjoner osv. Får begynne å sjekke selv og veie, for uken her har vært mistenkelig enkel. Skulle jo egentlig ha rast ned i vekt med tanke på at jeg sikkert spiste typ 2000 kalorier pr dag i bare smør og fløte før..

  Om ikke annet så har jeg klart å forbedre spisevanene mine ekstremt mye siste 8 dager. Spiste aldri noe grovt før, nå har jeg bare gått for grove varer. Hadde alltid masse smør og fløte i maten, det er kuttet. Brus til hvert måltid er kuttet. Prøver å kutte potet og ris så mye jeg kan og heller gå for grønnsaker som tilbehør. I dag feks hadde vi grillspyd med kylling, salat til tilbehør. Før hadde jeg garantert hatt et tonn med frityrstekte chips og majones til.  Spiste en til to remser sjokolade hver kveld, minst før. Nå har jeg spist 1 kvikk lunsj hele uken. Sliter fortsatt med at jeg ikke spiser regelmessig, men som jeg har forstått det så er ikke det nødvendigvis noen ulempe å faste litt når man skal ned i vekt.

Urgh. Hadde vært så fint å få til å gå ned i vekt. Hater meg selv nå. 

Du vil se forandring på kroppen når du holder endringen vedlike. Mange går hardt ut og endrer alt på samme tid og når se ikke ser endringer (verken små eller store) innen 2-3 uker så gir de opp. Om du holder på med dette i fire uker vil du se vekta bevege seg nedover. Du forbrenner fett hele veien når du spiser mindre enn du forbrenner, men selve vekten kan ta litt tid før den beveger seg pga vann osv.

Anonymkode: 2732d...38a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Flamme said:

En ting til: Gått 8 dager på diett nå, fortsatt ikke et eneste tegn til vektnedgang. Høres sikkert helt sykt utålmodig ut nå, men når er det jeg kan forvente å se resultater? Blir jo så usikker på om jeg gjør ting rett, om jeg teller riktig, om jeg ligger på riktig antall kalorier.. 

Husk at vekten ikke bare avhenger av fettet på  kroppen, men også vannvekt og mat du har i magen/tarmene.  Det er derfor man må se vektnedgangen over tid samt man helst bør veie seg til faste tider. Om du har gått ned en halv kilo i fett, men drukket en halvliter vann før du veier det så vil du måle null vektendring selv om du har gått ned i vekt.

Du spiser mindre og mindre usunt enn før. Da kommer du til å gå ned i vekt over tid. Godt mulig du vil se vektnedgangen om du bare endrer tidspunktet på dagen du veier deg. For man kan variere flere kilo i vekt i løpet av et døgn. Så man bør ikke henge seg opp i vektendringen fra dag til dag. 

Anonymkode: 5d440...f98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, AnonymBruker said:

Husk at vekten ikke bare avhenger av fettet på  kroppen, men også vannvekt og mat du har i magen/tarmene.  Det er derfor man må se vektnedgangen over tid samt man helst bør veie seg til faste tider. Om du har gått ned en halv kilo i fett, men drukket en halvliter vann før du veier det så vil du måle null vektendring selv om du har gått ned i vekt.

Du spiser mindre og mindre usunt enn før. Da kommer du til å gå ned i vekt over tid. Godt mulig du vil se vektnedgangen om du bare endrer tidspunktet på dagen du veier deg. For man kan variere flere kilo i vekt i løpet av et døgn. Så man bør ikke henge seg opp i vektendringen fra dag til dag. 

Anonymkode: 5d440...f98

Edit: Skjønner at du er utålmodig. Jeg tror de aller fleste av oss er utålmodige, jeg vet i hvert fall at jeg er det. 

Anonymkode: 5d440...f98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du vil se forandring på kroppen når du holder endringen vedlike. Mange går hardt ut og endrer alt på samme tid og når se ikke ser endringer (verken små eller store) innen 2-3 uker så gir de opp. Om du holder på med dette i fire uker vil du se vekta bevege seg nedover. Du forbrenner fett hele veien når du spiser mindre enn du forbrenner, men selve vekten kan ta litt tid før den beveger seg pga vann osv.

Anonymkode: 2732d...38a

Tusen takk! Får bare prøve å holde ut og tenke at dette er livsstilsendring. Er fortsatt redd for at jeg gjør noe feil selv om jeg spiser sunnere. Det kan være at jeg spiser for mye når jeg først spiser. En typisk dag kan være:

Tre rugsprø med cottage cheese, skinke og paprika

En eller to fullkorn polarbrød med skinke

En bixit kjeks

1 stor kyllingfilet, masse grønnsaker eller salat og ris

En energidrikk

Når det er sagt så går jeg sikkert ikke OPP i vekt i hvert fall som jeg har gjort gradvis de siste årene. Og føler meg mindre oppblåst og føler meg litt bedre siden jeg faktisk gjør noe med livssituasjonen min. Og hvordan jwg føler meg er jo det viktigste, ikke hva vekta viser.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Flamme said:

En ting til: Gått 8 dager på diett nå, fortsatt ikke et eneste tegn til vektnedgang. Høres sikkert helt sykt utålmodig ut nå, men når er det jeg kan forvente å se resultater? Blir jo så usikker på om jeg gjør ting rett, om jeg teller riktig, om jeg ligger på riktig antall kalorier.. 

8 dager er ingenting, gi det mer tid. 

Men veier du alt, eller bruker du porsjonene i Lifesum? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klaget i går over medisinen. Det førte til at jeg droppet å ta de i går (uten å rådføre meg med lege, så dette er ingen oppfordring til andre å gjøre det samme). Jeg hadde fått økt andre bivirkninger også, så det føltes helt feil å ta de. 

Allerede samme kveld klarte jeg meg uten kveldsmat. På medisiner har jeg spart kalorier til kvelden fordi jeg har hatt behov for mat før jeg legger meg. Dette var påfallende og gir meg håp om endringer. Det blir spennende å veie seg om en uke. Jeg vet ikke hvor lang tid det tar før kroppen er nullstilt, men å klare seg uten kveldsmat er i seg selv et kjempestort skritt i riktig retning.

Siden jeg har klaget, må jeg også dele noe positivt. ☺️ Lykke til videre alle sammen. 

Anonymkode: 4c128...ee0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...