Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Interessant å lese hvordan dere andre gjør det ☺️ er jo så ulikt hva som fungerer for folk. 
Jeg har fra start beholdt alt i huset, både sunne og mindre sunne matvarer. Jeg ville endre mitt forhold til det, slik at jeg ikke trengte å ha lyst på det, selv om det er rundt meg. Det har jeg jobbet med og lyktes godt med, synes jeg.

Fint for familien og også meg, som ikke trenger å grue for å se ulike typer mat. Jeg har ikke lenger lyst på og trenger dermed heller ikke viljestyrke for å klare å holde meg unna. Om jeg tar en bit, gir det ikke samme «belønning» eller ønske om mer, slik det gjorde før. Det er andre ting som smaker bedre nå, og jeg trenger mindre mengder. 


 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pæretre skrev (6 minutter siden):

Interessant å lese hvordan dere andre gjør det ☺️ er jo så ulikt hva som fungerer for folk. 
Jeg har fra start beholdt alt i huset, både sunne og mindre sunne matvarer. Jeg ville endre mitt forhold til det, slik at jeg ikke trengte å ha lyst på det, selv om det er rundt meg. Det har jeg jobbet med og lyktes godt med, synes jeg.

Fint for familien og også meg, som ikke trenger å grue for å se ulike typer mat. Jeg har ikke lenger lyst på og trenger dermed heller ikke viljestyrke for å klare å holde meg unna. Om jeg tar en bit, gir det ikke samme «belønning» eller ønske om mer, slik det gjorde før. Det er andre ting som smaker bedre nå, og jeg trenger mindre mengder. 


 

 

 

Hvordan gjorde du det? Lot du det bate stå i huset og brukte viljestyrke til det ikke frista lengre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helloAdele skrev (4 minutter siden):

Hvordan gjorde du det? Lot du det bate stå i huset og brukte viljestyrke til det ikke frista lengre?

Ja, ca sånn. Viljestyrke og bestemmelse en god stund, sikkert et par måneder før det begynte å slippe taket. Slitsomt selvsagt, men jeg håpet at det skulle bli lettere etterpå. Og det ble jo mye mye bedre enn jeg hadde sett for meg. Virkelig verdt det! For etterpå kan jeg slappe helt av, jeg trenger ikke tenke at jeg ikke unner meg ting. Jeg har ikke lenger ønsket og behovet for å spise det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pæretre skrev (20 minutter siden):

Ja, ca sånn. Viljestyrke og bestemmelse en god stund, sikkert et par måneder før det begynte å slippe taket. Slitsomt selvsagt, men jeg håpet at det skulle bli lettere etterpå. Og det ble jo mye mye bedre enn jeg hadde sett for meg. Virkelig verdt det! For etterpå kan jeg slappe helt av, jeg trenger ikke tenke at jeg ikke unner meg ting. Jeg har ikke lenger ønsket og behovet for å spise det. 

Antar det går fint å bli kvitt cravingsene på den måten og hvis man klarer å stå i det lenge nok, bare at det blir litt tøffere. I starten sa jeg faktisk nei til invitasjon om å bake kake med vennene mine, ikke fordi jeg ikke trodde jeg klarte å la være å spise men fordi jeg ikke ville utsette meg for fristelsen 😂 Så all ære til deg som har klart å motstå konstante fristelser i huset! Hadde du ingen dager du bare "måtte" ha noe digg og raserte husrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forresten fått litt motivasjon etter at jeg fant ut de har fått mandelmelk og sukkerfri sirup på star bucks 😍 Hver gang jeg finner ut om nye lk-produkter gir det ekstra motivasjon. Så jeg bestilte meg en karamellatte i dag 😋 Tenkte på at det er jo faktisk ikke så vanskelig å spise ute heller, cheeseburger uten brød og cola zero funker jo bra det. Salat og forsåvidt selv om jeg ikke er så glad i det.

Hva bruker dere andre lavkarboere å bestille ute på restaurant?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

helloAdele skrev (14 minutter siden):

Jeg har forresten fått litt motivasjon etter at jeg fant ut de har fått mandelmelk og sukkerfri sirup på star bucks 😍 Hver gang jeg finner ut om nye lk-produkter gir det ekstra motivasjon. Så jeg bestilte meg en karamellatte i dag 😋 Tenkte på at det er jo faktisk ikke så vanskelig å spise ute heller, cheeseburger uten brød og cola zero funker jo bra det. Salat og forsåvidt selv om jeg ikke er så glad i det.

Hva bruker dere andre lavkarboere å bestille ute på restaurant?

Kanskje ikke restaurant, men jeg spiser kebab i pita. Bestiller uten mais og spiser da ikke selve pita-brødet, men alt det andre   :danse: Digg! 

Anonymkode: 39db1...b5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

helloAdele skrev (1 time siden):

Antar det går fint å bli kvitt cravingsene på den måten og hvis man klarer å stå i det lenge nok, bare at det blir litt tøffere. I starten sa jeg faktisk nei til invitasjon om å bake kake med vennene mine, ikke fordi jeg ikke trodde jeg klarte å la være å spise men fordi jeg ikke ville utsette meg for fristelsen 😂 Så all ære til deg som har klart å motstå konstante fristelser i huset! Hadde du ingen dager du bare "måtte" ha noe digg og raserte husrt?

Ja, det er egentlig ikke så vanskelig, syntes jeg, bare man har bestemt seg. Og jeg bestemte meg på en annen måte enn tidligere. Jeg var sjef over meg, og selv om jeg hadde strev og ønsker, så brydde jo ikke sjefen seg 😊 Så da var det jo ikke noe vits i å prøve! Og sånn sett ble det faktisk ikke så slitsomt heller. Trist ja, og savn, og irritasjon over at jeg gadd dette - det måtte vel være greit å spise det og det, når jeg trengte det? Men sjefen sa blankt nei ☺️ 

Så det å tenke på meg og meg som to forskjellige var det viktigste hos meg 😁 Kan jo ikke holde på sånn resten av livet, men det trengte jeg ikke heller. Det ga seg jo så fint - og egentlig også overraskende fort. Tror det behovet for å spise søtt og snop kan gi seg for de fleste!  Men jeg kan jo ikke nok om det, så kan godt hende jeg tar feil. 

Jeg verken vil eller kan flyte på viljestyrke resten av livet, så da var dette en fin løsning for meg. 
 

Endret av Pæretre
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

 Det er dessverre mange sunne varer som har veldig mye kalorier 😩 

veier maten rå ☺️

Anonymkode: 76b85...af0

Ja forferdelig. 😔 I det minste har kroppen min godt av sunn mat generelt. 

Hva ville dere på lavkalori lagt inn en kyllingsalat med bacon, dressing, fetaost og 2 skiver foccachia fra Jordbærpikene som? 1000 kalorier bare for å være sikker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet tirs-/onsdag i forrige uke, og i går viste det seg at jeg hadde tatt av 0,6 gr. Ikke så mye i det store og hele, men en grei start. Fortsetter i et godt tempo. Jeg må finne noe sunt snacks som jeg kan knaske på, på kveldene. Omveltningen for meg blir å spise ordentlige måltider, ikke å finne på å spise godteri som måltid. Generelt ikke å ha godteri og brus i ukedagene. Og minimere mengde godteri på lørdag betraktelig. I tillegg til å minimere størrelsen på måltidene jeg har.

Anonymkode: 9def9...3d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, helloAdele said:

Hvordan gjorde du det? Lot du det bate stå i huset og brukte viljestyrke til det ikke frista lengre?

Det er ikke meg du har sitert, men jeg svarer likevel da jeg i dag har kjempet mot lysten etter sukker. Fra jeg startet å gå ned i vekt har jeg hatt 60x4 gram sjokolade i godteskapet. På lørdag som var spiste jeg en av dem. Tidligere forrige uke sprakk jeg, og spiste en annen. Dermed gjenstår to av platene. Jeg bare går rundt og tenker at "it's now or never!!" , samtidig som det hjelper på min motivasjon at min bedre halvdel også slanker seg. Samtidig har jeg en avtale med meg selv om at jeg ikke får lov til å kjøpe noe som helst nytt godteri før de to platene er spist opp, og det er kun lov på lørdager. Jeg var til og med innom Yummy Heaven på fredag med barnet mitt, og klarte å unngå å kjøpe noe som helst til meg selv da. Så akkurat det er en stor milepæl for meg. 

Anonymkode: 9def9...3d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (1 time siden):

Ja forferdelig. 😔 I det minste har kroppen min godt av sunn mat generelt. 

Hva ville dere på lavkalori lagt inn en kyllingsalat med bacon, dressing, fetaost og 2 skiver foccachia fra Jordbærpikene som? 1000 kalorier bare for å være sikker?

Focaccia er ekstremt kaloririkt, veier mye per skive da den består av primært mel og olivenolje. Ville nok lagt 500 på to skiver focaccia, 150 på bacon, 200 på kylling, 100 på fetaost og fort 300 på dressing hvis den var majonesbasert. Så 1250. 

Anonymkode: 76b85...af0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg startet tirs-/onsdag i forrige uke, og i går viste det seg at jeg hadde tatt av 0,6 gr. Ikke så mye i det store og hele, men en grei start. Fortsetter i et godt tempo. Jeg må finne noe sunt snacks som jeg kan knaske på, på kveldene. Omveltningen for meg blir å spise ordentlige måltider, ikke å finne på å spise godteri som måltid. Generelt ikke å ha godteri og brus i ukedagene. Og minimere mengde godteri på lørdag betraktelig. I tillegg til å minimere størrelsen på måltidene jeg har.

Anonymkode: 9def9...3d7

0,6 kg håper jeg😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Focaccia er ekstremt kaloririkt, veier mye per skive da den består av primært mel og olivenolje. Ville nok lagt 500 på to skiver focaccia, 150 på bacon, 200 på kylling, 100 på fetaost og fort 300 på dressing hvis den var majonesbasert. Så 1250. 

Anonymkode: 76b85...af0

Takk 🙂

Endret av Flamme
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare for å dokumentere det helt anonymt et sted... I dag har jeg jogga! Ble en kveldstur på seks km, hvor jeg jogga fem av dem. Årevis siden jeg har løpt så langt i strekk 🥵 så deilig!

Anonymkode: 2b080...4ad

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (På 1.3.2021 den 12.14):

Takk for tips 🙂 Jeg ønsker ikke å ha det sånn hjemme at ingen andre i familien får spise det de ønsker fordi JEG ikke klare å begrense meg. Dessuten er ikke magre lettprodukter noe jeg vil gi til voksende barn. 

 

Edit: Synes også det e toppen av egoisme å si "Hei! Vi har masse deilig mat i kjøleskapet som jeg skal kaste nå. Nå skal alle kun spise det jeg kan spise og leve supersunt. "

Hvorfor vil du gi magre lett-produkter til deg selv da? Lett-produkter kom på markedet for en del tiår tilbake da folk trodde fett var farlig. Nå vet man at det ikke er helt sånn man trodde tidligere. Fett gjør deg mett på en måte som gjør at du ikke får lyst på så mye mer annen mat. 

Anonymkode: 2732d...38a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor vil du gi magre lett-produkter til deg selv da? Lett-produkter kom på markedet for en del tiår tilbake da folk trodde fett var farlig. Nå vet man at det ikke er helt sånn man trodde tidligere. Fett gjør deg mett på en måte som gjør at du ikke får lyst på så mye mer annen mat. 

Anonymkode: 2732d...38a

Jeg holdt på å kjøpe yoplait dobbel null youghurt, men så sjekket jeg innholdsfortegnelsen og fant kunstig søtstoff. Det skal jeg iallfall ikke ha.  Youghurten min nå er Synnøve finden, gresk naturell med 2 % fett og tilsatt rørt bærblanding der jeg selv har tilsatt passe lite sukker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@Pæretre da du øvde deg på å ha snop i huset men ikke la deg påvirke. Hadde du totalt stopp i flere måneder? Når du introduserte det igjen fikk du ingen lyst til å overspise da? 

Anonymkode: 2732d...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som teller kalorier, hvordan fant dere ut hvor mange kalorier dere burde ligge på? Jeg sjekket på melk.no og der sto det at jeg burde spise 1600 kalorier for å gå ned i vekt, men jeg er nærmest totalt stillesittende på grunn av sykdom. I dag forbrant jeg kun 1800 kalorier i følge fitbit, så det ville jo bare vært 200 i minus? Er 165 cm og veier 85 kg, så har en del å miste! 

Anonymkode: 3742e...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Uff. Blir ei lang uke det her. Kjenner at jeg er supersvimmel og kjempeslapp av å ha spist alt for lite. 😬 Ingen energi i hele tatt og ikke lyst til å gjøre noe annet enn å sitte helt stille - veldig ulikt meg. Tror jeg rett og slett må spise litt mer i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Til dere som teller kalorier, hvordan fant dere ut hvor mange kalorier dere burde ligge på? Jeg sjekket på melk.no og der sto det at jeg burde spise 1600 kalorier for å gå ned i vekt, men jeg er nærmest totalt stillesittende på grunn av sykdom. I dag forbrant jeg kun 1800 kalorier i følge fitbit, så det ville jo bare vært 200 i minus? Er 165 cm og veier 85 kg, så har en del å miste! 

Anonymkode: 3742e...cb5

Siden du er så totalt stillesittende, så legg inn en høyere alder i kalkulatoren. Legger du f.eks. inn alder 60 år, så sier den kalkulaturen at du skal spise 1440 for å slanke deg. Du kan også ta utgangspunkt i Fitbitklokka di, og trekke 500 kalorier fra din daglige forbrenning. Da skal du i teorien gå ned et halvt kg per uke.

Endret av Hulderen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...