Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er enig med anonym, synes det er veldig merkelig å måtte kose seg med mat.  Jeg forbinder kos med foreks være sammen med familie, kose med dyr, til nød shopping. Men aldri mat. Men det er vel derfor dere har denne tråden, alle slankere har denne kosetrangen til mat, det ser man jo tydelig. Det er nettopp derfor dere har problem med vekt, fordi dere stadig må unne dere noe, kose dere med nettopp mat istedenfor andre ting. 

Anonymkode: e0c6e...e22

Jeg kan også forbinde kos med å være med familie, kose med dyr, se en fin film, gå en fin tur etc. Men det kan også være en god middag eller litt lørdagsgodt. Heldigvis er det rom for at hver og en kan definere dette for seg selv. Men jeg ser du skriver «aldri mat». Så da blir jeg nysgjerrig:

Mener du man aldri skal spise typisk kosemat? (For meg kan dette være alt fra sjokolade og biff til kyllingsalat, sushi eller gulrotsuppe.) Eller mener du at all mat er lov, så lenge man ikke koser seg når man spiser det..?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er enig med anonym, synes det er veldig merkelig å måtte kose seg med mat.  Jeg forbinder kos med foreks være sammen med familie, kose med dyr, til nød shopping. Men aldri mat. Men det er vel derfor dere har denne tråden, alle slankere har denne kosetrangen til mat, det ser man jo tydelig. Det er nettopp derfor dere har problem med vekt, fordi dere stadig må unne dere noe, kose dere med nettopp mat istedenfor andre ting. 

Anonymkode: e0c6e...e22

Det er jo bare bra at man koser seg med maten. Jeg synes det er merkelig med dere som ikke gjøre det. Jeg er ikke overvektig i det hele tatt men ønsker å gå ned noen kg da jeg trives best i lav normalvekt.

Anonymkode: 3d095...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slenger meg på her, og blir med dere i reisen på vektnedgang.

Veier i dag 88kg og ønsker meg ned til 72kg. Har vært så utrolig misfornøyd med meg selv lenge nå. Dobbelthaka er så stor at den tar opp halve ansiktet. Valkene henger over buksene. Det er tungt å gå tur. Vil ikke pynte meg eller være sosial, og skjemmes hver gang noen ser meg stappe i meg kake eller mat. Fikk bare plutselig nok i forrige uke og siden forrige fredag har jeg telt kalorier og vært ganske streng med meg selv. Merker i dag at søtsuget er bedre. Kjører lavkalori fordi jeg synes det fungerer fint for meg mentalt. Gleder meg helt sykt til resultater kommer. Enn så lenge står vekta stille. 

Håper på masse gode tips her inne 🙂

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes en del ting blir satt litt vel mye på spissen her.

Jeg koser meg definitivt med mat, jeg koser meg når jeg lager en digg salat, eller når jeg har bakt en skikkelig god kake. Eller når jeg tar meg en sjokoladebit. Jeg liker å spise god mat, og er veldig interessert i matlaging. Samtidig har jeg ikke et vektproblem av den grunn, jeg er slank og har en veltrent kropp med lav fettprosent og definerte muskler.

Merker jeg er litt lei av svart-hvitt-tankegangen som dukker opp her til stadighet, om det så er at folk som "skeier ut" og forteller om det ødelegger for andre om de forteller om det, at folk som spiser litt godis i blant ikke er seriøse nok, eller til den helt motsatte (og i mine selvdestruktive siden) der man legger seg på et så rigid slankeregime at man er dømt til å mislykkes, og når man gjør det så gir man opp alt "fordi det går tydeligvis ikke an å slanke seg uansett". 

 

Det viktigste er vel å gradvis legge om til bedre vaner og rutiner, bli mer bevisst på hva man spiser og hvorfor, og på sikt kanskje gå ned i vekt (dersom det er ønskelig). Og så funker ulike ting for ulike mennesker, så skjønner heller ikke det sterke behovet noen har for å misjonere om egne dietter og kostholdsregimer mens man snakker ned andres.

Som om tennisspillere skal disse fotballspillere eller noe, fordi det ene er mer effektivt enn det andre. Det som er effektivt er det du klarer å trives med nok til at du vedlikeholder det jevnt, over tid..

Anonymkode: 63da0...d11

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er enig med anonym, synes det er veldig merkelig å måtte kose seg med mat.  Jeg forbinder kos med foreks være sammen med familie, kose med dyr, til nød shopping. Men aldri mat. Men det er vel derfor dere har denne tråden, alle slankere har denne kosetrangen til mat, det ser man jo tydelig. Det er nettopp derfor dere har problem med vekt, fordi dere stadig må unne dere noe, kose dere med nettopp mat istedenfor andre ting. 

Anonymkode: e0c6e...e22

Sikkert folk som synes det er veldig merkelig å bruke fritiden på Kvinneguiden også. Mens vi har alle ulike måter å kose oss og slappe av. Noen føler seg kanskje også smarte ved å poengtere åpenbare ting som at det kan være en sammenheng mellom vekt og synet på mat. 

Anonymkode: 5d440...f98

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (4 timer siden):

Jeg slenger meg på her, og blir med dere i reisen på vektnedgang.

Veier i dag 88kg og ønsker meg ned til 72kg. Har vært så utrolig misfornøyd med meg selv lenge nå. Dobbelthaka er så stor at den tar opp halve ansiktet. Valkene henger over buksene. Det er tungt å gå tur. Vil ikke pynte meg eller være sosial, og skjemmes hver gang noen ser meg stappe i meg kake eller mat. Fikk bare plutselig nok i forrige uke og siden forrige fredag har jeg telt kalorier og vært ganske streng med meg selv. Merker i dag at søtsuget er bedre. Kjører lavkalori fordi jeg synes det fungerer fint for meg mentalt. Gleder meg helt sykt til resultater kommer. Enn så lenge står vekta stille. 

Håper på masse gode tips her inne 🙂

Dette klarer du! Bare det at søtsuget har blitt redusert er jo et veldig bra tegn. Merket selv at jeg fikk av en god del kilo kun ved å kutte ned sukkerinntaket.  Mitt inntrykk er også at man fort får progresjon når det kommer til gåturer. Skal ikke så mange gåturer og kilo ned i vekt før man merker at det er lettere og mer givende. 

 

Anonymkode: fc81d...4d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gått ned fra 99kg til 84. Nå veier jeg 86 og har vært stabil her en stund. Skal helst ned til 70, men har blitt deprimert og utbrendt. Er sykemeldt og må lytte til kroppen, og jeg kjenner at jeg har behov for å ikke ligge i kaloriunderskudd. Trenger den energien jeg kan få🤠

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjallabajs skrev (1 time siden):

Gått ned fra 99kg til 84. Nå veier jeg 86 og har vært stabil her en stund. Skal helst ned til 70, men har blitt deprimert og utbrendt. Er sykemeldt og må lytte til kroppen, og jeg kjenner at jeg har behov for å ikke ligge i kaloriunderskudd. Trenger den energien jeg kan få🤠

Så flink du er☺️ God bedring🥰

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pixxie skrev (2 minutter siden):

Så flink du er☺️ God bedring🥰

Tusen takk 😍 Det går bedre nå altså! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må også ned i vekt og selv om jeg hater kaloritelling så vet jeg jo at det er det eneste som fungerer. 

Logger dere derimot alt av grønnsaker? Jeg laget en salat til middag, og hvis jeg skal måle opp alt jeg har oppi så går det løs på motivasjonen. Dressing og osten jeg hadde oppi målte jeg.

Anonymkode: 2cd4d...b85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg må også ned i vekt og selv om jeg hater kaloritelling så vet jeg jo at det er det eneste som fungerer. 

Logger dere derimot alt av grønnsaker? Jeg laget en salat til middag, og hvis jeg skal måle opp alt jeg har oppi så går det løs på motivasjonen. Dressing og osten jeg hadde oppi målte jeg.

Anonymkode: 2cd4d...b85

Jeg startet med å måle alt, men etter en stund så ble jeg mer kjent med kaloriinnholdet og så begynte jeg å ta ting i hodet. 

Tror det kan være lurt å måle i starten for en av grunnene til at kaloritelling er effektivt er at mange har et feil bilde av hvor mange kalorier de får i seg. Derimot tror jeg ikke man må måle hver eneste gang og tror heller ikke det er lurt om det gjør at en mister motivasjonen. 

Men vi er alle forskjellige, hva som funker for noen trenger ikke funke for andre. Så prøv deg litt frem og finn ut hva som fungerer for deg. 

 

Anonymkode: 5d440...f98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt tips. Har ligget på 1800-2000 kcal daglig og har gått ned jevnt og trutt siden nyttår. Nå står jeg bomstille 😶 burde jeg kutte ned mer? 1800-2000 har vært veldig komfortabelt, jeg har spist skikkelig mat og vært mett og ikke fysen på drittmat. Men må kanskje legge meg lavere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jessica Jones skrev (21 minutter siden):

Trenger litt tips. Har ligget på 1800-2000 kcal daglig og har gått ned jevnt og trutt siden nyttår. Nå står jeg bomstille 😶 burde jeg kutte ned mer? 1800-2000 har vært veldig komfortabelt, jeg har spist skikkelig mat og vært mett og ikke fysen på drittmat. Men må kanskje legge meg lavere. 

Du har nok bare nådd en såpass lav vekt hvor du vedlikeholder på det du spiser per i dag. Skal du lengre ned må du sannsynligvis spise mindre, permanent, eller bevege deg mer. Jeg veier mellom 58-60 og vedlikeholder rundt 1600-1700.

Anonymkode: 76b85...af0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har nok bare nådd en såpass lav vekt hvor du vedlikeholder på det du spiser per i dag. Skal du lengre ned må du sannsynligvis spise mindre, permanent, eller bevege deg mer. Jeg veier mellom 58-60 og vedlikeholder rundt 1600-1700.

Anonymkode: 76b85...af0

Takk for tilbakemelding! Ja, skal prøve å spise litt mindre. Trener ca 3 ganger i uken, spiser litt mer de dagene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg må også ned i vekt og selv om jeg hater kaloritelling så vet jeg jo at det er det eneste som fungerer. 

Logger dere derimot alt av grønnsaker? Jeg laget en salat til middag, og hvis jeg skal måle opp alt jeg har oppi så går det løs på motivasjonen. Dressing og osten jeg hadde oppi målte jeg.

Anonymkode: 2cd4d...b85

Jeg logger ikke grønnsaker (unntatt potet). Går jeg ikke ned i vekt senker jeg heller kalorimålet mitt. Jeg skal ikke redusere kalorier fra grønnsaker, derfor teller jeg dem ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke helt tingen med kaloritelling. Jeg er helt grusomt avhengig av energidrikk med sukker. Vet dette er forferdelig for helsa og trenger ikke noe moralisering der, men har et konkret spørsmål.

Kan jeg fortsatt gå ned i vekt med 1 stk 0.5l energidrikk pr dag med sukker så lenge jeg har kaloriunderskudd? Den er 220kcal, nesten alt er sukker.

Anonymkode: 26e78...e35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forstår ikke helt tingen med kaloritelling. Jeg er helt grusomt avhengig av energidrikk med sukker. Vet dette er forferdelig for helsa og trenger ikke noe moralisering der, men har et konkret spørsmål.

Kan jeg fortsatt gå ned i vekt med 1 stk 0.5l energidrikk pr dag med sukker så lenge jeg har kaloriunderskudd? Den er 220kcal, nesten alt er sukker.

Anonymkode: 26e78...e35

Du kan drikke bare energidrikk hele dagen om du vil så lenge du holder deg i kaloriunderskudd, men det er jo fryktelig kjedelig. Kos deg med den ene med god samvittighet.   

Anonymkode: 2cd4d...b85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Albbas skrev (20 minutter siden):

Jeg logger ikke grønnsaker (unntatt potet). Går jeg ikke ned i vekt senker jeg heller kalorimålet mitt. Jeg skal ikke redusere kalorier fra grønnsaker, derfor teller jeg dem ikke. 

Takk. Det står på viljen bare, og synes det blir dørgende kjedelig om jeg skal måle alt hver gang jeg spiser salat. Da vet jeg at jeg ikke kommer til å ha vilje til å fortsette 😂 Så logger det usunne som går oppi også får det gå fint. 

Anonymkode: 2cd4d...b85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Forstår ikke helt tingen med kaloritelling. Jeg er helt grusomt avhengig av energidrikk med sukker. Vet dette er forferdelig for helsa og trenger ikke noe moralisering der, men har et konkret spørsmål.

Kan jeg fortsatt gå ned i vekt med 1 stk 0.5l energidrikk pr dag med sukker så lenge jeg har kaloriunderskudd? Den er 220kcal, nesten alt er sukker.

Anonymkode: 26e78...e35

Ja det kan du. :) selv er jeg veldig glad i Tine iskaffe (200 kcal) og de første månedene med vektnedgang drakk jeg det hver dag nesten. Nå har jeg kuttet ned til noen dager i uka, siden det tross alt er ganske mye av kaloribudsjettet. Men viktig å ikke endre for mye på en gang, da mister man gjerne tråden etterhvert, så for meg var det fint å beholde den vanen en stund, mens jeg heller fokuserte på å unngå bakverk eller snop i hverdagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk. Det står på viljen bare, og synes det blir dørgende kjedelig om jeg skal måle alt hver gang jeg spiser salat. Da vet jeg at jeg ikke kommer til å ha vilje til å fortsette 😂 Så logger det usunne som går oppi også får det gå fint. 

Anonymkode: 2cd4d...b85

Er lurt å vite hvilke matvarer som inneholder mye kalorier og ikke. Nøtter og avokado er som eksempel lurt å telle med. Men agurk, salat, paprika, gulrot, eple og pærer er ikke så farlig. 
 

Anonymkode: d0176...2aa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...