Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

@Ms. Steele Jeg fikk meg en vekker og en god latter jeg også :fnise: Viktig å huske på at både vekt og (smart)vekt har sine begrensninger, og ikke gir et veldig nyansert bilde spesielt ved enkelt-veiinger. Derfor det er så viktig å se på trenden over tid, ikke bare tallene akkurat nå. (Nå er jeg også blitt sånn nerd-interessert i om jeg kommer til å se noe utslag på at neste veiing sannsynligvis blir rett rundt starten av mensen 🤓.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ned 100 gram her. Jeg er fornøyd med det, spiste burger i går og er jo inaktiv, så jeg har innfunnet meg med at det tar tid :) er ikke bekymret for å stå fast noen uker heller. Fortsetter jeg med 100-400 gram ned i uka så er jeg ferdig til sommeren. Hadde vært supert, men stresser ikke. Det er vel så viktig å se at vekta ikke går oppover igjen for meg 😊

Dette er long game for min del, og jeg tar det jeg får :) innsatsen legges inn og jeg gjør det jeg skal. 

God helg folkens!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (6 timer siden):

Har du riktig veiedag? Jeg veier meg oftere enn en dag i uken og fredag er ikke den dagen jeg er lavest. 

Det aner jeg ikke. Jeg veier meg bare en gang i uka. Da går jeg på vekta to ganger og velger det høyeste tallet (for det varierer alltid med 100-200 gram).

Jeg tror ikke løsningen for meg er å veie meg oftere. Jeg kan ikke telle kalorier (altså veie mat) fordi jeg blir psyk (ikke egentlig, men blir helt teit skrullete) av det. Jeg har fått kostholdsplan fra ernæringsfysiolog og følger den. Jeg er redd for et psykelig fokus på vekta hvis jeg veier meg oftere. Ser jo hvor mye det påvirker meg.

Så før helgen så skal jeg skrive ned det positive:

Jeg har gått ned over 20 kg.

Jeg har gått ned tre klesstørrelser.

Jeg har beholdt styrken med tanke på styrketrening og samtidig forbedret kondisjonen masse.

Skal overse drittvær hele helga, og kose meg med den maten jeg skal spise, familie og den alt for spennende boka jeg leser som er siste i serien.

God helg!

Endret av Kepaløk
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå hadde jeg gått opp igjen etter å ha fullstendig mistet alt av motivasjon. Hjemmekontor er døden kjenner jeg. Jeg blir så VANNVITTIG lat!! 

Hørte om noen nye slankepiller og tenkte i mitt stille sinn jaja jeg får satse på det da. Men så har jeg sett en dokumentar om hvor skadelig sukker er så nå er jeg overbevist om at hvis jeg bare klarer å kutte ut den delen så er det et skritt i riktig retning😅 

God helg til dere fine og flinke og dere mindre flinke, som meg❤️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så fint å lese om alle oppturer og nedturer, og kjenne at jeg ikke er alene i dette her! 🥰 Selv om jeg ikke snakker om vektnedgang med noen i det hele tatt ellers (selv ikke mannen, annet enn at jeg skrøt litt av meg selv når jeg bikka 10 kg). 

Anonymt forum er fantastisk!

 

Inspirerende å lese om oppturer, og trøstende å lese om nedturer. Ikke minst er det fint å se at det er mange veier til Rom! 
 

God helg! 🌸

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Hei! 

Jeg har gått i behandling for overspisingslidelse hos ROS. Noe av det første man lærer er at om man vil få bukt med en spiseforstyrrelse er å gi slipp på målet om "å slanke seg". Samtidig er jeg sykelig overvektig, og jeg klarer ikke å gi slipp på det målet. Jeg mistrives i kroppen min, jeg lengter etter å gjøre de tingene jeg greide å gjøre da jeg var normalvektig. Jeg vil klatre, jogge, gjøre alle yogaøvelsene jeg vil, uten at kroppen står i veien. 

Samtidig vet jeg at hvis jeg på en sykelig måte går ned i vekt, vil jeg for det første) ikke greie det på sikt uansett og for det andre) fortsatt sitte igjen med en spiseforstyrrelse om 1-2 år. 

Er det noen som har gjort seg noen tanker om dette? Jeg sliter med at hver gang jeg skal ned i vekt så begynner jeg å overdrive veiingen, og etterhvert overdrive restriksjonene, og kommer etter hvert inn i en sånn purge-binge syklus. 

Jeg vil være glad i meg selv ned i vekt, men jeg greier ikke være tålmodig. Samtidig vet jeg at om jeg hadde vært tålmodig for 3 år siden så hadde jeg sikkert vært lettere nå enn det jeg faktisk er nå. 

Anonymkode: 2732d...38a

Jeg tror det beste du kan gjøre for deg selv er det du sier i første avsnitt: fortsette å jobbe med spiseforstyrrelsen, og gi opp målet om å slanke deg. Det betyr ikke at du ikke kan gå ned i vekt noengang, men at den viktigste jobben du kan gjøre nå for å nå et normalvektig deg, ikke bare om noen måneder men resten av livet, er å bli frisk fra spiseforstyrrelsen og få et normalt forhold til mat. 

Den enkle utveien er å erstatte overspising med en diett nå, som kanskje hjelper med det overfladiske målet om å gå ned i vekt på kort sikt, men hjelper deg ikke å bli frisk. Og hjelper heller ikke deg om noen år til å ikke bli overvektig igjen når spiseforstyrrelsen slår over på overspising igjen. 

Det er greit å si at du ikke elsker kroppen din akkurat nå. Men jeg syns den likevel fortjener litt kjærleik og tid til å finne ut av dette. Så har du resten av livet til å finne en livsstil både du og kroppen din trives med ❤

Anonymkode: ba1a4...e61

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må bare si at humøret mitt har steget etter morgenens veiing (og oppgitt-innlegg her), mye takket være fine og motiverende innlegg i denne tråden. Vi er flinke folkens. God helg! ❤️💪🏻🎉

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg tror det beste du kan gjøre for deg selv er det du sier i første avsnitt: fortsette å jobbe med spiseforstyrrelsen, og gi opp målet om å slanke deg. Det betyr ikke at du ikke kan gå ned i vekt noengang, men at den viktigste jobben du kan gjøre nå for å nå et normalvektig deg, ikke bare om noen måneder men resten av livet, er å bli frisk fra spiseforstyrrelsen og få et normalt forhold til mat. 

Den enkle utveien er å erstatte overspising med en diett nå, som kanskje hjelper med det overfladiske målet om å gå ned i vekt på kort sikt, men hjelper deg ikke å bli frisk. Og hjelper heller ikke deg om noen år til å ikke bli overvektig igjen når spiseforstyrrelsen slår over på overspising igjen. 

Det er greit å si at du ikke elsker kroppen din akkurat nå. Men jeg syns den likevel fortjener litt kjærleik og tid til å finne ut av dette. Så har du resten av livet til å finne en livsstil både du og kroppen din trives med ❤

Anonymkode: ba1a4...e61

Hei, og tusen takk for innspill! Det du skriver resonnerer veldig med meg, men det er ofte vanskelig å overbevise seg selv. Da er det godt å lufte det litt og høre de samme tingene en selv tenker på sagt med andre ord fra en annen med et litt annet synspunkt. 

Anonymkode: 2732d...38a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del igjen av slankingen, men i dag så jeg meg i speilet fullt påkledd(genser og bukse) og var mer fornøyd med kroppen min enn før jeg startet slankingen. Så denne dagen var veldig bra.  Det å bli mer fornøyd med egen kropp var ett av målene mine, det andre er bedre helse.  

Anonymkode: fc81d...4d3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt lei meg.. Har kommet igang igjen, og gått ned ca 3 kg siden jeg startet for noen uker siden. Gikk ned mye først ( vannvekt) og har stoppet litt opp nå, selv om jeg er i underskudd. Ser forskjell på kroppen, og var litt optimistisk og dro og prøvde klær istad. Er vist langt ifra så smal som jeg trodde. Var vanskelig å få på bukser i str jeg trodde passet. Og mye mage som ikke var fint. Bare de vide toppene som passet. Jeg  skal ned ca 10 kg, da er jeg godt innenfor normalvekt. 

Er usikker på om jeg blir fornøyd da også. Redd jeg ser dratt og mer sliten ut, og får små slappe pupper og flat rumpe.. Har også delte magemuskler, så bør operere de. 

Nå er jeg veldig negativ merker jeg, er ikke så missfornøyd til vanlig. Uansett er det veldig bra å ha denne tråden å klage litt til og få inspirasjon fra 🙂

Anonymkode: f185a...efd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/19/2021 at 3:35 PM, Pixxie said:

 

Hørte om noen nye slankepiller og tenkte i mitt stille sinn jaja jeg får satse på det da. 

 

Har tenkt på slankepiller jeg også, men slik jeg har forstått det så vil alle slankepiller som faktisk funker bli regnet som legemiddel og dermed noe man minst på ha resept for å få. Sikkert det mest forsvarlige med tanke på bivirkninger og uforsvarlig bruk. 

Når det er sagt så  har jeg ikke behov for noen slankepiller. Problemet mitt er motivasjonen og at jeg har svært dårlige rutiner. Så hadde kanskje hatt mest behov for piller som hjalp meg med selvdisiplinen. :P

Anonymkode: 5d440...f98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har tenkt på slankepiller jeg også, men slik jeg har forstått det så vil alle slankepiller som faktisk funker bli regnet som legemiddel og dermed noe man minst på ha resept for å få. Sikkert det mest forsvarlige med tanke på bivirkninger og uforsvarlig bruk. 

Når det er sagt så  har jeg ikke behov for noen slankepiller. Problemet mitt er motivasjonen og at jeg har svært dårlige rutiner. Så hadde kanskje hatt mest behov for piller som hjalp meg med selvdisiplinen. :P

Anonymkode: 5d440...f98

Det stemmer nok, jeg forstod det slik at disse ville gjøre at du føler deg mett fort. Satser på at motivasjonen kommer tilbake snart😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle egentlig droppe lørdagsgodterier denne helgen, men kjente søtsuget ble for sterkt.   Har klart å holde meg på diett hele uken med unntak av i dag så sånn sett er jeg fornøyd med uken.   Neste lørdag skal jeg i bursdag så blir nok både kake og usunn middag da.  Går greit så lenge jeg dropper godterier de andre dagene i uka. 

 

Anonymkode: 5d440...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på om flere her kjenner på disse følelsene?

Vi er på hytta i helgen og skal enda være noen dager til, og det har blitt mer snop enn planlagt de siste dagene. Jeg sliter mer med å holde meg unna her når vi er flere sammen og det er masse tilgjengelig. Har bestemt meg for ikke å røre mer nå da det er søndag og «hverdag» igjen, men jeg har så skyldfølelse. Selvom jeg spiste mer før, og gjerne hver dag. Men nå har jeg gått ned de første 5 kiloene; og var så stolt.. derfor føler jeg meg så skyldig nå som har spist så mye, og jeg går bare å gruer meg til veiing igjen. 

Jeg manglet 200g fra å være under 100, og nå har jeg sikkert gått mer opp igjen istedenfor å havne på 2-sifret vekt. Fader altså.. 

Anonymkode: 7ab60...671

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Lurer på om flere her kjenner på disse følelsene?

Vi er på hytta i helgen og skal enda være noen dager til, og det har blitt mer snop enn planlagt de siste dagene. Jeg sliter mer med å holde meg unna her når vi er flere sammen og det er masse tilgjengelig. Har bestemt meg for ikke å røre mer nå da det er søndag og «hverdag» igjen, men jeg har så skyldfølelse. Selvom jeg spiste mer før, og gjerne hver dag. Men nå har jeg gått ned de første 5 kiloene; og var så stolt.. derfor føler jeg meg så skyldig nå som har spist så mye, og jeg går bare å gruer meg til veiing igjen. 

Jeg manglet 200g fra å være under 100, og nå har jeg sikkert gått mer opp igjen istedenfor å havne på 2-sifret vekt. Fader altså.. 

Anonymkode: 7ab60...671

Kjenner meg veldig igjen i det der! 
Jeg veier jo såpass mye nå at det sier seg selv at jeg ikke har begrenset meg så mye tidligere, men jeg sitter allikevel igjen med en skyldfølelse nå som jeg aldri har hatt før. 
Det er jo på en måte en god ting også, det viser at du nå tenker over hva du spiser. 
Samtidig er det veldig slitsomt å føle at man ikke kan kose seg på samme måte som før. 

Anonymkode: 39db1...b5b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.2.2021 den 11.15):

Jeg blir forstoppet og holder på masse vann hvis jeg ikke spiser jevn mengde hele uken. Jeg spiste som deg en lengre periode, svært restriktivt i ukedagene og så mer i helgene. Gikk ikke ned, selv om jeg totalt var i underskudd for uken. Hadde så en periode med 8 dager hvor jeg spiste nøyaktig det samme (lite) hver dag. Plutselig på dag 8 gikk jeg ned 3 kilo over natten og så 1 kilo til neste natt, og holdt meg der. Whoosh så var det borte liksom 😄

Anonymkode: 76b85...af0

Takk til deg for en utrolig motiverende post, og akkurat det pushet jeg trengte for å ta tak. 

Er et år siden jeg la om livsstilen nå straks (mars 2020) og har gått ned 21 kg. Men siden mai i fjor har det gått i sneglefart, fordi jeg tillater meg selv å Skeie ut i helgene. Spesielt krevende er det fordi jeg er veldig mye hos min mor i helgene, og der er det overflod av mat, godteri og kaker. Jeg har ødelagt hele ukens arbeid hver helg i månedsvis. Men så leste jeg dette her. Og det har liksom satt seg i hodet. Denne helgen har jeg også vært hos mamma, men kun spist 4 smågodtbiter utenom det vanlige. Har også gått to gode turer.

 

Så takk til deg, anonym, som motiverte så vanvittig selv om det gjerne ikke var meningen engang. Elndelig en helg med mestringsfølelse 😁

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 hours ago, AnonymBruker said:

Lurer på om flere her kjenner på disse følelsene?

Vi er på hytta i helgen og skal enda være noen dager til, og det har blitt mer snop enn planlagt de siste dagene. Jeg sliter mer med å holde meg unna her når vi er flere sammen og det er masse tilgjengelig. Har bestemt meg for ikke å røre mer nå da det er søndag og «hverdag» igjen, men jeg har så skyldfølelse. Selvom jeg spiste mer før, og gjerne hver dag. Men nå har jeg gått ned de første 5 kiloene; og var så stolt.. derfor føler jeg meg så skyldig nå som har spist så mye, og jeg går bare å gruer meg til veiing igjen. 

Jeg manglet 200g fra å være under 100, og nå har jeg sikkert gått mer opp igjen istedenfor å havne på 2-sifret vekt. Fader altså.. 

Anonymkode: 7ab60...671

Kjenner meg igjen. Men litt flere tanker fra meg.   Du har gått ned 5 kilo og har all grunn til å være stolt! Det gjelder jo uavhengig av om du skulle gå noen hundre gram etter hytteturen. Selv om du ønsker å komme under 100 ved neste vektmåling så er det jo vektnedgangen over tid som teller, ikke fra uke til uke. 

Men noe som hjelper meg er å planlegge. Jeg setter opp ting som ferier og lignende i kalenderen. Så vet jeg i lang tid på forhånd når jeg kommer til å være i en situasjon hvor jeg kommer til å spise godter. Så bruker jeg disse situasjonene som motivasjon til å slanke meg. F.eks om jeg vet jeg skal på hyttetur om 2 uker så bruker jeg det som motivasjon til å slanke meg frem til da.  Får jeg lyst på godteri så sier jeg til meg selv at jeg kun trenger å holde meg unna godteri i 2 uker til og så kan jeg få spise godteri  med god samvittighet.  Synes det er lettere enn å f.eks si til meg selv: Du skal ikke spise godteri resten av året. Lettere å motivere seg når man ser at det kun er litt igjen før man kan ta pause fra slankingen. 

Anonymkode: 8dbf0...2dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere som føler dere bærer kiloene uheldig? Jeg og min søster er omtrent like høye og veier omtrent like mye, men min søster har fettet mer på de "riktige" stedene enn meg. 

Anonymkode: 8dbf0...2dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag skjer det noe rart i kroppen...

Jeg spiser primært mellom klokken 12 og 18, og har veldig faste mønster på hva jeg spiser i helg og ukedag etc. Jeg kjenner ikke spesielt mye på sultfølelse, selv om jeg er veldig restriktiv i ukedagene. Klarer meg derfor fint frem til lunsj uten mat.

Helgen var omtrentlig slik den har pleid å være disse siste 8 ukene. Men fra jeg våknet idag, har jeg hatt en helt ekstrem sultfølelse. Det er som om magen er fylt med et sort hull, som gnager seg større og større mens tarmene skriker. Kan ikke huske sist jeg var så vanvittig sulten.

Syns det er merkelig at dette plutselig skjer idag. Har jo ikke gjort noe nytt eller annerledes..? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sessan_ skrev (8 timer siden):

I dag skjer det noe rart i kroppen...

Jeg spiser primært mellom klokken 12 og 18, og har veldig faste mønster på hva jeg spiser i helg og ukedag etc. Jeg kjenner ikke spesielt mye på sultfølelse, selv om jeg er veldig restriktiv i ukedagene. Klarer meg derfor fint frem til lunsj uten mat.

Helgen var omtrentlig slik den har pleid å være disse siste 8 ukene. Men fra jeg våknet idag, har jeg hatt en helt ekstrem sultfølelse. Det er som om magen er fylt med et sort hull, som gnager seg større og større mens tarmene skriker. Kan ikke huske sist jeg var så vanvittig sulten.

Syns det er merkelig at dette plutselig skjer idag. Har jo ikke gjort noe nytt eller annerledes..? 

Hvordan har det gått med deg i dag? Har du klart å la være å proppe i deg store mengder? Jeg har også sånne dager innimellom. Jeg tror det skyldes kroppens ønske om å komme opp igjen i tidligere vekt. Jeg har lett for å spise for mye sånne dager. Lager dumme unskyldninger om at jeg må jo spise når jeg er så sulten ... Men det har hjulpet meg å telle kalorier de dagene. Slik at jeg ser hvor mye jeg stapper i meg. Jeg spiser, men klarer da å velge varianter med mindre kalorier. Og så drikker jeg mye vann, som gir metthetsfølelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...