Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Sessan_ skrev (9 timer siden):

I dag skjer det noe rart i kroppen...

Jeg spiser primært mellom klokken 12 og 18, og har veldig faste mønster på hva jeg spiser i helg og ukedag etc. Jeg kjenner ikke spesielt mye på sultfølelse, selv om jeg er veldig restriktiv i ukedagene. Klarer meg derfor fint frem til lunsj uten mat.

Helgen var omtrentlig slik den har pleid å være disse siste 8 ukene. Men fra jeg våknet idag, har jeg hatt en helt ekstrem sultfølelse. Det er som om magen er fylt med et sort hull, som gnager seg større og større mens tarmene skriker. Kan ikke huske sist jeg var så vanvittig sulten.

Syns det er merkelig at dette plutselig skjer idag. Har jo ikke gjort noe nytt eller annerledes..? 

Jeg har iblant slike dager, og de kommer etter at jeg glemte lunsj eller spiste mindre enn jeg pleide til middag :) Eller at jeg hadde pasta til middag i stedet for en ekstra mettende suppe. Så for meg er det naturlig å spise litt mer de dagene, men da heller lage en større sunnere lunsj enn å supplere med godteri f.eks.  Håper det gikk greit i dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hulderen skrev (1 time siden):

Hvordan har det gått med deg i dag? Har du klart å la være å proppe i deg store mengder? Jeg har også sånne dager innimellom. Jeg tror det skyldes kroppens ønske om å komme opp igjen i tidligere vekt. Jeg har lett for å spise for mye sånne dager. Lager dumme unskyldninger om at jeg må jo spise når jeg er så sulten ... Men det har hjulpet meg å telle kalorier de dagene. Slik at jeg ser hvor mye jeg stapper i meg. Jeg spiser, men klarer da å velge varianter med mindre kalorier. Og så drikker jeg mye vann, som gir metthetsfølelse.

 

Navani skrev (24 minutter siden):

Jeg har iblant slike dager, og de kommer etter at jeg glemte lunsj eller spiste mindre enn jeg pleide til middag :) Eller at jeg hadde pasta til middag i stedet for en ekstra mettende suppe. Så for meg er det naturlig å spise litt mer de dagene, men da heller lage en større sunnere lunsj enn å supplere med godteri f.eks.  Håper det gikk greit i dag!

Hei dere. Takk for svar. Det gikk fint idag. Jeg drakk et stort glass med saft (sukkerfri) i 10-tiden, og det hjalp faktisk overraskende mye. Så har jeg fulgt planen som vanlig videre, med lunsj og middag. Ingen overspising faktisk.

Satser på at dette er et tegn på at vekten faktisk er på vei nedover. Var jo skuffet over bare 100 gram nedgang på fredag (etter en bra uke), så kanskje nedgangen er litt større på slutten av denne uka. 😅🤞🏻

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare tipse om digg frokost/kveldsmat, kunne sikkert kjørt på med enda mer kanel. Men så er jeg veldig glad i kanel også da, men sjukt digg!

9B9121FB-3041-449C-BAB8-67A6C02EC69C.jpeg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiminator skrev (5 timer siden):

Jeg har prøvd keto før men ikke helt fått til det, noen som har noen tips til hva man kan og ikke kan spise?

På  keto? Hva var grunnen til at det var for vanskelig, ble det for restriktivt? Matlei? Savn etter høykarbo mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaiminator
Just now, helloAdele said:

På  keto? Hva var grunnen til at det var for vanskelig, ble det for restriktivt? Matlei? Savn etter høykarbo mat?

Nei ingen av delene vet bare ikke hvor man starter, hva man kan og ikke kan spise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kaiminator skrev (Akkurat nå):

Nei ingen av delene vet bare ikke hvor man starter, hva man kan og ikke kan spise.

Er ikke så vanskelig, man må bare kutte kraftig i karboinntaket og øke fettinntaket. Så droppe frukt, stivelse (potet, ris, pasta), kornprodukter, og alt av sukker og hvetemel. Grønnsaker og bønner/linser kan man spise i moderasjon men man må være litt obs på karboinnhold og mengde, for man skal helst ligge under 20 gram karbo hver dag. Er bare å lese bak på næringsinnholdet i det du spiser og legge sammen så ser du hvor mye karbo du har spist på en dag. Det er ikke alle som gidder å telle da, mange har bare en hovedregel om å unngå produkter med mer enn 5 g karbo per 100 gram, f.eks.

Også må man passe på å få i seg nok fett. Man kan ikke gå på keto og være redd for fett, for da blir proteiner hovedenergikilden din og det er ikke helt heldig. Så bare å kjøre på med egg, fløte, rødt kjøtt, smør og ost 😁

Hvis man gjør det riktig bytter kroppen fra karbohydrater til fett som hovedenergikilde, da er man i ketose. I overgangsfasen kan man oppleve litt forkjølelseslignende symptomer kjent som "the keto flu." Man kan også merke at man er i ketose på at man får en søtlig ånde og smak i munnen som kommer av at kroppen skiller ut ketoner (nedbrytingsprodukter av fett) gjennom pusten. Man blir også mindre avhengig av å spise hele tiden når man er i ketose.

Høres kanskje beinhardt ut å gå keto og kutte ut alle favorittmatvarene dine i starten, men kroppen venner seg overaskende fort til det, søtsuget går bort og det er lettere enn man skulle trodd egentlig. Man må bare klare de første ukene ☺️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaiminator
11 minutter siden, helloAdele said:

Er ikke så vanskelig, man må bare kutte kraftig i karboinntaket og øke fettinntaket. Så droppe frukt, stivelse (potet, ris, pasta), kornprodukter, og alt av sukker og hvetemel. Grønnsaker og bønner/linser kan man spise i moderasjon men man må være litt obs på karboinnhold og mengde, for man skal helst ligge under 20 gram karbo hver dag. Er bare å lese bak på næringsinnholdet i det du spiser og legge sammen så ser du hvor mye karbo du har spist på en dag. Det er ikke alle som gidder å telle da, mange har bare en hovedregel om å unngå produkter med mer enn 5 g karbo per 100 gram, f.eks.

Også må man passe på å få i seg nok fett. Man kan ikke gå på keto og være redd for fett, for da blir proteiner hovedenergikilden din og det er ikke helt heldig. Så bare å kjøre på med egg, fløte, rødt kjøtt, smør og ost 😁

Hvis man gjør det riktig bytter kroppen fra karbohydrater til fett som hovedenergikilde, da er man i ketose. I overgangsfasen kan man oppleve litt forkjølelseslignende symptomer kjent som "the keto flu." Man kan også merke at man er i ketose på at man får en søtlig ånde og smak i munnen som kommer av at kroppen skiller ut ketoner (nedbrytingsprodukter av fett) gjennom pusten. Man blir også mindre avhengig av å spise hele tiden når man er i ketose.

Høres kanskje beinhardt ut å gå keto og kutte ut alle favorittmatvarene dine i starten, men kroppen venner seg overaskende fort til det, søtsuget går bort og det er lettere enn man skulle trodd egentlig. Man må bare klare de første ukene ☺️

 

Ok! Jeg prøvde meg på det tidligere, proteinshakes og kun egg og bacon omtrent men merka aldri at jeg "kom inn i keto" helt riktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiminator skrev (4 minutter siden):

Ok! Jeg prøvde meg på det tidligere, proteinshakes og kun egg og bacon omtrent men merka aldri at jeg "kom inn i keto" helt riktig

Proteinshakes ville jeg styrt unna 😬 Får man i seg mye komprimert protein på den måten begynner kroppen å omdanne det til glukose og tar deg ut av ketose. Proteiner er ikke ment til å være en energikilde men til muskelbygging osv. I tillegg er ofte proteinene som blir brukt i disse shakene fra melkeprotein, som trigger veksthormoner og er unaturlig for mennesker (det er jo ment som nærings til kalver som skal vokse.)

Egg og bacon er ikke noe problem på keto, men kan kanskje bli litt ensformig i lengden 😝 Det som har hjulpet meg med å komme i "modus" er bare å følge en hel haug med keto og lavkarbofolk på instagram, facebook og snapchat. Da har jeg det på en måte rundt meg hele tiden og blir ubevisst minnet på det, pluss at jeg finner masse god inspirasjon. Fettogforstand, omhelse, lavkarbojentene, angelicalavkarbo og joeduff er eksempler på folk jeg selv følger. Noen er primært oppskriftsbloggere mens andre bare er vanlige folk som poster sin lavkarbohverdag. Synes begge deler er inspirerende å følge 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel bare innrømme at jeg har falt av lasset litt de siste ukene... Har vært ekstremt kaldt der jeg bor, og total nedstenging av alle aktiviteter, noe som har ført til at jeg har sittet mye inne og kjedet meg... med kosemat. 🙄

Har masse unnskyldninger, men jeg kan på en måte ikke akseptere dem, for da anerkjenner jeg at det bare vil være sånn, så jeg må bare finne en vei ut av mine egne mønstre. 

Det verste er at jeg ikke har mange kiloene igjen før jeg er fornøyd. Målet er liksom innen rekkevidde, og det er realistisk at jeg når det til sommeren hvis jeg bare bretter opp ermene nå. 😛 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uken ryker slankeprosjektet. Ga etter for sjokoladebehovet i dag og spiste 150 gram sjokolade.  Til helgen skal jeg i to besøk hvor jeg alltid får middager med dessert og vet jeg kommer ikke til å takke nei.

Lyspunktet mitt blir i hvert fall at jeg ved veiingen etter denne uken vil se hvor mye jeg veier med stappfull mage. Da vet hvor mye jeg maksimalt veier. 

Håper også at denne uken vil motivere meg til å slanke meg frem til påske  og ikke at det får meg til å gi opp helt.  Påskeferien tar jeg en ny pause fra slankingen. 

 

Anonymkode: fc81d...4d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Denne uken ryker slankeprosjektet. Ga etter for sjokoladebehovet i dag og spiste 150 gram sjokolade.  Til helgen skal jeg i to besøk hvor jeg alltid får middager med dessert og vet jeg kommer ikke til å takke nei.

Lyspunktet mitt blir i hvert fall at jeg ved veiingen etter denne uken vil se hvor mye jeg veier med stappfull mage. Da vet hvor mye jeg maksimalt veier. 

Håper også at denne uken vil motivere meg til å slanke meg frem til påske  og ikke at det får meg til å gi opp helt.  Påskeferien tar jeg en ny pause fra slankingen. 

 

Anonymkode: fc81d...4d3

Hvorfor må det være alt eller ingenting? Det er en ny dag i morgen :)

Anonymkode: 404b2...1fe

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lest gjennom nesten hele tråden og ville bare si at jeg heier på dere 🙌💪

Jeg skal ikke ned mange kiloene, men merker at det er demotiverende når vekten står stille og jeg har gått i kaloriunderskudd. Gir ikke opp og håper det løsner igjen  😑

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke man skal være så redd for å kose seg litt. I hvert fall ikke om man er mer enn bare "bittelitt" overvektig. Nå er det kanskje lett for meg å si, jeg går kjapt opp og kjapt ned i vekt.. har såkalt sommerkropp og vinterkropp. Tyngre på vinteren, lettere på sommeren. Handler dessverre om aktivitetsnivået som er høyt om sommeren, langt høyere enn på vinteren.

De siste ukene har jeg spist lite (ikke bevisst pga. slanking). Har fått i meg litt middag hver dag, ofte hjemmelaget og sunn, men har også spist litt sjokolade, én kjeks nå og da, osv. Men har (ubevisst) ligget i kaloriunderskudd og merker at kroppen min er "lettere". Kjenner det på kroppen, ser det på magen at den er begynt å "svale ned" (skyldes ofte også mindre luft og vann), og klærne sitter løsere... 

Jeg kjøper fortsatt sjokolade, brus, godis, men bare litt. Før kunne jeg f.eks. skeie ut og tenke at når jeg først hadde spist litt av sjokoladen så spiser jeg opp resten også. Nå er jeg mer sånn bevisst på dette overspisings-tankemønsteret, og prøver å omstille meg til å tenke at det går fint å bare spise EI rute av sjokoladen for så å legge den bort igjen... Og det er også et liv jeg tror jeg kan leve med lenger, over år. Hadde aldri kunne levd med å aldri spise noe søtt, eller konstant være i kaloriunderskudd, osv.

Men er fornøyd over den veien ting går :) selv om det er delvis uforskyldt nå at jeg har gått ned noen kilo, så er jeg veldig motivert når jeg kjenner at hjernen har innstilt seg annerledes. At jeg har et annet syn på mat og spising og det å kose seg.

Anonymkode: 00192...f7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Hvorfor må det være alt eller ingenting? Det er en ny dag i morgen :)

Anonymkode: 404b2...1fe

Takk og sant det du skriver! Jeg har holdt dietten i dag så det er jo en seier. I tillegg regner jeg med å klare å holde dietten i morgen. Men til helgen ryker den for da skal jeg i flere middagsbesøk.  

 

Anonymkode: fc81d...4d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at alle dere her har et ekstremt merkelig forhold til mat og kosthold.

For eksempel ser det å "kose seg" ut til å være det samme som å spise sjokolade eller annet sukkerholdig. Kjempesnålt, synes jeg.

Og dessuten så har dere i dere sukkersubstitutter og liksomdesserter.

Hva med å heller spise ordentlig mat som fisk, egg, kjøtt, grønnsaker, ost, nøtter, frø, bær, smør og olivenolje?

Anonymkode: a278f...6c0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg synes at alle dere her har et ekstremt merkelig forhold til mat og kosthold.

For eksempel ser det å "kose seg" ut til å være det samme som å spise sjokolade eller annet sukkerholdig. Kjempesnålt, synes jeg.

Og dessuten så har dere i dere sukkersubstitutter og liksomdesserter.

Hva med å heller spise ordentlig mat som fisk, egg, kjøtt, grønnsaker, ost, nøtter, frø, bær, smør og olivenolje?

Anonymkode: a278f...6c0

Ekstremt merkelig og  kjempesnålt at ikke alle har akkurat samme preferanser som deg når det kommer til ting som kan spises. 

Anonymkode: 5d440...f98

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg synes at alle dere her har et ekstremt merkelig forhold til mat og kosthold.

For eksempel ser det å "kose seg" ut til å være det samme som å spise sjokolade eller annet sukkerholdig. Kjempesnålt, synes jeg.

Og dessuten så har dere i dere sukkersubstitutter og liksomdesserter.

Hva med å heller spise ordentlig mat som fisk, egg, kjøtt, grønnsaker, ost, nøtter, frø, bær, smør og olivenolje?

Anonymkode: a278f...6c0

Det er da ganske vanlig å forbinde kos med snop, så hvis du synes det er ekstremt merkelig må du ha levd under en stein... 

Men du har et viktig poeng i at man må snu den tankegangen skal man lykkes. Man må finne kos uten å spise. 

Ellers er det jo ingen motsetning mellom å spise det du nevner, og å spise sukkerholdig mat. De fleste klarer helt fint å spise begge deler i løpet av en dag. Innbiller du deg helt seriøst at folk flest her i tråden BARE spiser snop, og unngår kjøtt, fisk, egg, grønt og bær? Det var nå den steinen din da... 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg synes at alle dere her har et ekstremt merkelig forhold til mat og kosthold.

For eksempel ser det å "kose seg" ut til å være det samme som å spise sjokolade eller annet sukkerholdig. Kjempesnålt, synes jeg.

Og dessuten så har dere i dere sukkersubstitutter og liksomdesserter.

Hva med å heller spise ordentlig mat som fisk, egg, kjøtt, grønnsaker, ost, nøtter, frø, bær, smør og olivenolje?

Anonymkode: a278f...6c0

Jeg syns du har en ekstremt merkelig måte å lese og tolke informasjon på, for å bruke dine egne ord. Bare det å bruke uttrykket «ekstremt merkelig», samt legge til generaliseringen «alle dere her», vitner om manglende evne til leseforståelse og refleksjon. Tråden er 206 sider lang, og du mener i fullt alvor at ALLE som deltar i tråden har et EKSTREMT MERKELIG forhold til mat...? Med mindre du faktisk mener det, så bør du jobbe med å nyansere språket ditt. Det kan være nyttig både i arbeidsliv og privat.

For å svare på det du påstår: Ja, jeg koser meg med sjokolade. En gang i uka. På lørdager. Slik som store deler av Norges befolkning gjør. Det er ingenting ekstremt eller merkelig med det. Jeg koser meg også med middagen på en helt vanlig hverdag, eller med en kopp te mens jeg jobber. Og i den tekoppen har jeg suketter! Tenk det! Kunstig søtning. For et mislykket utskudd jeg må være...

Men vet du hva? I tillegg til å spise sjokolade på lørdager og ha suketter i teen min, så klarer jeg faktisk også å spise både fisk, egg, kjøtt, grønnsaker, ost, nøtter, frø, bær, smør og olivenolje. Ja, faktisk så er ALLE de matvarene en del av mitt kosthold, på ukentlig basis. Og det tror jeg i stor grad gjelder de aller fleste her, selv om vi ikke ramser opp disse matvarene hver gang vi skriver en post. Men hvis man mangler leseforståelse og evne til å nyansere tankene sine, så kan det kanskje være vanskelig å ta inn over seg.

Endret av Sessan_
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med anonym, synes det er veldig merkelig å måtte kose seg med mat.  Jeg forbinder kos med foreks være sammen med familie, kose med dyr, til nød shopping. Men aldri mat. Men det er vel derfor dere har denne tråden, alle slankere har denne kosetrangen til mat, det ser man jo tydelig. Det er nettopp derfor dere har problem med vekt, fordi dere stadig må unne dere noe, kose dere med nettopp mat istedenfor andre ting. 

Anonymkode: e0c6e...e22

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...