Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Flamme skrev (11 minutter siden):

Tusen takk for helt fantastiske ord og tips fra dere ❤👏👏 Lærte masse nytt nå. Skal klare å hente meg inn igjen, og begynner ny dag i morgen med å veie absolutt alt jeg spiser og dobbeltsjekke for å se om det er flere matvarer som må byttes ut. Har tidligere slitt med flere avhengigheter, men mat + overspising + sukker synes jeg er det absolutt værste å bli ferdig med. Husker sist jeg veide 65kg, da var jeg så fornøyd med meg selv og lovte meg selv å ALDRI bli overvektig igjen, men sakte men sikkert har jeg gått opp de siste 5 årene. Helt ufattelig at jeg lot det skje, men vektnedgangen sist innebar usunn slanking i form av å slutte å spise, og det har jeg ikke lyst til å gjøre igjen. Nå har jeg jobb og barn, vil være et godt forbilde og ha energi til overs. 

Setter veldig pris på at dere tar dere tid til å trøste! 

Jeg var også avhengig av sukker. Det er helt forferdelig. Føles jo som heroin. Også blir man sliten når man ikke får det hvis man er avhengig, så føles ut som man må ha det eller trenger det. 

For å bli kvitt det så spiser jeg frukt i stedet. Og nå synes jeg det er ubehagelig å spise mer enn 50 g sjokolade. Før spiste jeg 200g lett. 

 

Bra at du ikke vil sulte deg. Hvis du sulter deg så tror jeg at det er lettere å gi opp, fordi alt blir så tungt og uoverkommelig. Når man begynner å telle så blir man ofte mer sulten, men dette blir å gå over. Det er kroppen som får en omstilling fra å ha spist 2500+++ kalorier til kanskje 1500 i stedet. Men over noen uker så vil det føles mye bedre. Og på lang sikt så vil det være fordelaktig for deg å ikke sulte deg. ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flamme skrev (10 minutter siden):

Tusen takk for helt fantastiske ord og tips fra dere ❤👏👏 Lærte masse nytt nå. Skal klare å hente meg inn igjen, og begynner ny dag i morgen med å veie absolutt alt jeg spiser og dobbeltsjekke for å se om det er flere matvarer som må byttes ut. Har tidligere slitt med flere avhengigheter, men mat + overspising + sukker synes jeg er det absolutt værste å bli ferdig med. Husker sist jeg veide 65kg, da var jeg så fornøyd med meg selv og lovte meg selv å ALDRI bli overvektig igjen, men sakte men sikkert har jeg gått opp de siste 5 årene. Helt ufattelig at jeg lot det skje, men vektnedgangen sist innebar usunn slanking i form av å slutte å spise, og det har jeg ikke lyst til å gjøre igjen. Nå har jeg jobb og barn, vil være et godt forbilde og ha energi til overs. 

Setter veldig pris på at dere tar dere tid til å trøste! 

Og det som er viktig å minne deg selv på er at den usunne slankinga med sultinga endte opp her du er i dag. Jeg gjorde også det en del ganger. Men ikke mer. For det fungerer ikke i lengden. Gi deg selv den gaven å gjøre dette sakte, og for siste gang! 

For meg har det heller ikke funket å bytte ut matvarer. Jeg spiser den lefsa eller det hamburgerbrødet, men passer på at det passer inn i dagens kalorimål. Og så fokuserer jeg på å legge til sunn og god mat heller enn å kutte ut ting. Det er helt okei å spise sjokoladekake, men det er jo veldig godt å teste ut fruktsalat også. 

Blir også mettere av å la være å falle for lett-produkter. Man tror man sparer masse kalorier. Men min erfaring er at å lage mat fra bunnen med fett gjør meg mye mettere OG tilfreds, sånn at jeg har ikke lyst på drittmat og snop. 

Anonymkode: 2732d...38a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Flamme said:

Veid ting litt i dag... Og fått sjokk.

Det er over FIREHUNDRE KALORIER i 2 TACOLEFSER?????!!!!! Ble bare så matt og sliten av hele opplegget nå, når man har gjort sitt aller beste i en oppstartsperiode og følt meg så bra og så flink, så veier jeg ting og ser at jeg har jo ikke sjaaaaaangs til å holde meg innenfor kalorigrensen. Herregud, så vanskelig 😔😔 Så nå siter jeg her på energidikk nr 2 i dag og har stappa meg full med tacolefser og bare hater livet (og meg selv).

Kommer til å være tjukk for alltid hvis noe så enkelt som tacoefser skal være kaloribomber 😭 

Skjønner at det var en kjip oppdagelse, men heller enn å miste motet, tenk så bra, nå vet du det! Skjult kaloribombe no more!

Og det der med porsjonsstørrelser kommer etterhvert. Jeg vokste opp i en familie av overspisere, og det tok mange år (og flere småspiste hybelkompiser/samboere) før jeg vente meg til å spise mindre porsjoner, og ikke minst, å slutte å spise selv om det var mer mat igjen. Kjenner meg veldig igjen i det @Solstrålen. skrev over her, at jeg kunne spise f.eks. en tacolefse, men alt jeg tenkte på var den neste jeg skulle spise. Nå har hjernen min endelig skjønt at den gode maten ikke blir borte selv om jeg ikke spiser opp alt akkurat nå. (Dette var forsåvidt ikke sant da jeg vokste opp, men brødrene mine bor ikke her, så restemat overlever i kjøleskapet 😂.) Jeg teller ikke kalorier, men når jeg f.eks. lager middag så er jeg obs på hvor mange porsjoner dette skal bli (vanligvis fire). Så spiser jeg og mannen en porsjon hver, og resten går i kjøleskapet til lunsj neste dag. Om jeg fremdeles er sulten etterpå, så kan jeg alltid spise litt frukt, eller kveldsmat seinere - men det er en enkel metode for meg å unngå å overspise bare fordi maten er god. 

For min egen del er også nøkkelen å passe på at jeg "får" spise de tingene jeg virkelig liker. Syns personlig lefsene er en av de kjipeste delene av taco (spesielt de hvetelefsene som er vanlige i Norge). Kjøper helst maistortillaer (de små fra Old El Paso), de er også bare 50 kalorier per stykk. Spiser gjerne to av de, og så lager jeg bare en digg tacosalat med alt det gode fyllet etterpå. Syns det er enklest å kaloriredusere ved å spise mindre av de tingene som "bare" er vomfyll, f.eks. ris, tacolefser o.l., og heller legge til mer grønnsaker for eksempel. (Jeg er alt for glad i gjærbakst til å kunne gått på lavkarbo, men til middager er karbohydratene gjerne den kjedeligste biten.)

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg også kjenner meg veldig igjen i avhengigheten av sukker og annet. Jeg trodde det nesten måtte være sånn, og at jeg bare måtte styre trangen til å spise det. Kjente på en slags «sorg», ofte i et måltid feks med taco, over at jeg snart måtte avslutte måltidet. Og over at jeg måtte begrense det jeg hadde tenkt å spise senere på kvelden. Ikke sorg selvsagt, men følelsen av at jeg måtte forberede meg på å klare meg uten. 

Det er stor frihet i å slippe dette savnet, og jeg må nesten klype meg i armen ennå, over at det var sant og mulig at man kunne komme over det. Det påvirker nesten alt i hverdagen, at jeg kan slappe av på alle måltider og alle kvelder. Jeg har bare lyst på de mengdene og den maten som er grei for kroppen. 

Lykke til videre med livsstilsendring, alle sammen! 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg trøstespist. Skjønner at man egentlig ikke burde gjøre det, men når jeg er ordentlig trist så virker det å bry seg om kostholdet helt meningsløst. Føler meg bedre nå og håper det blir en stund til neste gang jeg blir ordentlig trist. 

 

Anonymkode: fc81d...4d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, ny start, ny uke! Matvekta står klar, og har allerede veid opp frokosten min. Litt vanskelig i dag fordi mamma har vært på besøk og satt igjen masse usunn mat, og det er tomt for magre pålegg. Posjonerte grådig ut den tynneste skiven med ost jeg har sett i hele mitt liv 😅 Må komme meg på butikken senere i dag sånn at jeg har trygge matvarer å velge i. Tacolefsene og kaken i går får jeg ikke gjort noe med. Målet nå er en hel uke med kaloriunderskudd.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flamme skrev (1 time siden):

Okei, ny start, ny uke! Matvekta står klar, og har allerede veid opp frokosten min. Litt vanskelig i dag fordi mamma har vært på besøk og satt igjen masse usunn mat, og det er tomt for magre pålegg. Posjonerte grådig ut den tynneste skiven med ost jeg har sett i hele mitt liv 😅 Må komme meg på butikken senere i dag sånn at jeg har trygge matvarer å velge i. Tacolefsene og kaken i går får jeg ikke gjort noe med. Målet nå er en hel uke med kaloriunderskudd.

Kvitt deg med det usunne, og til neste gang sier du at hun må ta det med seg hjem igjen 😀 Jeg må gjøre det samme når min mor har vært hos meg.

Denne uka skal jeg og barna være hos mine foreldre ifbm vinterferien, og hos mamma er det alltid fersk bakst, både gjærbakst og kaker. Verdens beste kanelboller 🤤 Tar med meg noen av «spesialvarene» mine slik at jeg enkelt kan lage meg noen lavkarbo/ketovennlige alternativer. Føler meg inne i en god rytme her nå, vil ikke spolere noe.

Anonymkode: 2b080...4ad

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kvitt deg med det usunne, og til neste gang sier du at hun må ta det med seg hjem igjen 😀 Jeg må gjøre det samme når min mor har vært hos meg.

Denne uka skal jeg og barna være hos mine foreldre ifbm vinterferien, og hos mamma er det alltid fersk bakst, både gjærbakst og kaker. Verdens beste kanelboller 🤤 Tar med meg noen av «spesialvarene» mine slik at jeg enkelt kan lage meg noen lavkarbo/ketovennlige alternativer. Føler meg inne i en god rytme her nå, vil ikke spolere noe.

Anonymkode: 2b080...4ad

Har flere i husholdningen som blir sur om jeg kaster ting. 🙂 Men målet mitt er ikke å unngå synet eller muligheten av usunne matvarer, men å velge sunne alternativ selv om kjøleskapet er fullt av andre alternativer. 🙂 Kan nesten ikke påtvinge slankekost på hele familien, og spesielt ikke babyen som har godt av mat med mye næring i. Tror det hele blir mye lettere bare jeg klarer å gå ned noen kg og se effekten av jobben jeg gjør nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (1 minutt siden):

Har flere i husholdningen som blir sur om jeg kaster ting. 🙂 Men målet mitt er ikke å unngå synet eller muligheten av usunne matvarer, men å velge sunne alternativ selv om kjøleskapet er fullt av andre alternativer. 🙂 Kan nesten ikke påtvinge slankekost på hele familien, og spesielt ikke babyen som har godt av mat med mye næring i. Tror det hele blir mye lettere bare jeg klarer å gå ned noen kg og se effekten av jobben jeg gjør nå.

Du kan jo gi det bort? Hvis du har det i hus må du hele tiden ta aktive valg om å ikke spise av det, og det tærer mye på viljestyrken. Hvis du ikke har det i hus derimot trenger du kun å ta aktive valg når du er på butikken, og evt. blir tilbudt.

Tro meg når jeg sier at sistnevnte er myyye lettere! Når jeg la om livsstil i januar gjorde jeg dette, hadde som oftest en plan om hva jeg skulle ha når jeg gikk inn i butikken for å gjøre det lettere for meg selv, gikk forbi bakevarerene og sukkervarene med lengtende blikk, og viljestyrken ble satt på prøve. Men jeg visste at hvis jeg kom meg ut av butikken uten å kjøpe noe usunt hadde jeg klart det - det var alt jeg trengte å klare så ville fristelsen være borte. 

Nå har jeg fått så vane for å handle inn sunne matvarer at butikken ikke lengre er en test for viljestyrken, jeg går rett forbi frossenpizzaen uten å se to ganger og tanken på å kjøpe godteri føles bare rart og merkelig. Eneste gangen viljestyrken min blir testet nå er når jeg blir tilbudt mat av andre, men håper det og går bort etter hvert.

Hvis du vil være på diett uten å føle du er på diett er det dette som er om å gjøre 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (17 timer siden):

Veid ting litt i dag... Og fått sjokk.

Det er over FIREHUNDRE KALORIER i 2 TACOLEFSER?????!!!!! Ble bare så matt og sliten av hele opplegget nå, når man har gjort sitt aller beste i en oppstartsperiode og følt meg så bra og så flink, så veier jeg ting og ser at jeg har jo ikke sjaaaaaangs til å holde meg innenfor kalorigrensen. Herregud, så vanskelig 😔😔 Så nå siter jeg her på energidikk nr 2 i dag og har stappa meg full med tacolefser og bare hater livet (og meg selv).

Kommer til å være tjukk for alltid hvis noe så enkelt som tacoefser skal være kaloribomber 😭 

Kjære deg. Jeg er også på vei ned i vekt, og jeg spiser de to tacolefsene på 400 kcal jeg. Passer på å ha mest grønt inni, litt kikerter i stedet for kjøtt (preferanse), litt ost og litt rømme. Og jeg går ned i vekt likevel :) jeg blir veldig mett av de to lefsene og innholdet da, og spiser ikke mer.

Ikke hat deg selv fordi du spiste noe du liker. Det er plass til taco i et kaloriredusert kosthold. Bare ikke pøs på med store mengder ost eller rømme, så går det helt fint.

Anonymkode: 6d2fc...66e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har jo godt av mat med mye næring i, om man er baby eller gammel. Selv om man velger å gå ned i vekt med lavkalori må man i høyeste grad tenke næring hele veien. Hvis ikke tenker jeg faren for å sprekke er enorm.

Anonymkode: 2b080...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helloAdele skrev (59 minutter siden):

Du kan jo gi det bort? Hvis du har det i hus må du hele tiden ta aktive valg om å ikke spise av det, og det tærer mye på viljestyrken. Hvis du ikke har det i hus derimot trenger du kun å ta aktive valg når du er på butikken, og evt. blir tilbudt.

Tro meg når jeg sier at sistnevnte er myyye lettere! Når jeg la om livsstil i januar gjorde jeg dette, hadde som oftest en plan om hva jeg skulle ha når jeg gikk inn i butikken for å gjøre det lettere for meg selv, gikk forbi bakevarerene og sukkervarene med lengtende blikk, og viljestyrken ble satt på prøve. Men jeg visste at hvis jeg kom meg ut av butikken uten å kjøpe noe usunt hadde jeg klart det - det var alt jeg trengte å klare så ville fristelsen være borte. 

Nå har jeg fått så vane for å handle inn sunne matvarer at butikken ikke lengre er en test for viljestyrken, jeg går rett forbi frossenpizzaen uten å se to ganger og tanken på å kjøpe godteri føles bare rart og merkelig. Eneste gangen viljestyrken min blir testet nå er når jeg blir tilbudt mat av andre, men håper det og går bort etter hvert.

Hvis du vil være på diett uten å føle du er på diett er det dette som er om å gjøre 😊

Det er flere i den husstanden, og da må man klare å se at andre spiser det man har lyst på. 

Anonymkode: 2cd4d...b85

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

helloAdele skrev (1 time siden):

Du kan jo gi det bort? Hvis du har det i hus må du hele tiden ta aktive valg om å ikke spise av det, og det tærer mye på viljestyrken. Hvis du ikke har det i hus derimot trenger du kun å ta aktive valg når du er på butikken, og evt. blir tilbudt.

Tro meg når jeg sier at sistnevnte er myyye lettere! Når jeg la om livsstil i januar gjorde jeg dette, hadde som oftest en plan om hva jeg skulle ha når jeg gikk inn i butikken for å gjøre det lettere for meg selv, gikk forbi bakevarerene og sukkervarene med lengtende blikk, og viljestyrken ble satt på prøve. Men jeg visste at hvis jeg kom meg ut av butikken uten å kjøpe noe usunt hadde jeg klart det - det var alt jeg trengte å klare så ville fristelsen være borte. 

Nå har jeg fått så vane for å handle inn sunne matvarer at butikken ikke lengre er en test for viljestyrken, jeg går rett forbi frossenpizzaen uten å se to ganger og tanken på å kjøpe godteri føles bare rart og merkelig. Eneste gangen viljestyrken min blir testet nå er når jeg blir tilbudt mat av andre, men håper det og går bort etter hvert.

Hvis du vil være på diett uten å føle du er på diett er det dette som er om å gjøre 😊

Takk for tips 🙂 Jeg ønsker ikke å ha det sånn hjemme at ingen andre i familien får spise det de ønsker fordi JEG ikke klare å begrense meg. Dessuten er ikke magre lettprodukter noe jeg vil gi til voksende barn. 

 

Edit: Synes også det e toppen av egoisme å si "Hei! Vi har masse deilig mat i kjøleskapet som jeg skal kaste nå. Nå skal alle kun spise det jeg kan spise og leve supersunt. "

Endret av Flamme
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flamme skrev (42 minutter siden):

Takk for tips 🙂 Jeg ønsker ikke å ha det sånn hjemme at ingen andre i familien får spise det de ønsker fordi JEG ikke klare å begrense meg. Dessuten er ikke magre lettprodukter noe jeg vil gi til voksende barn. 

 

Edit: Synes også det e toppen av egoisme å si "Hei! Vi har masse deilig mat i kjøleskapet som jeg skal kaste nå. Nå skal alle kun spise det jeg kan spise og leve supersunt. "

Er helt enig i tankegangen din der :) Bare fordi jeg skal ned i vekt, betyr det ikke at mannen skal måtte lide, tenker jeg. Han spiser gjerne litt mer snacks i løpet av uka, og jeg holder det til helga. Vi gjør det slik at han aldri tilbyr meg det i ukedagene, for han vet jeg går ned i vekt nå, og han setter seg et stykke unna meg i sofaen om han skal ha litt så jeg ikke må lukte det eller ha det i arms rekkevidde :P Det funker her!

Jeg kan ikke nekte et annet voksent menneske å spise noe de har lyst på, men jeg kan være streng med meg selv :) Når vi har f.eks hamburger i huset, så spiser jeg én og kaaanskje litt pommes, mens han har kanskje to og lemper på med pommes og saus. Det er hva jeg mener med porsjonskontroll :) 

Trikset er å prøve å ikke bli misunnelig, og tenke at det å gå ned er i en periode, så kan man vedlikeholde etterhvert og spise litt mer igjen da. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg klage og motivere i en og samme post. Som mange andre, så sliter jeg generelt med motivasjon og humør i takt med koronarestriksjoner. Og etter gårsdagens pressekonferanse for Oslo er humøret på bånn. Jeg har hatt en tendens til å trøstespise, og nå merker jeg virkelig at lysten på kosemat/snacks/boller etc. melder seg. Jeg har hatt god kontroll på søtsug de siste to månedene, så da er det merkbart hvordan det melder seg igjen når humøret svinger nedover. Sikkert noen som kjenner seg igjen i dette.

Derfor skriver jeg her, for å melde at dette skal jeg komme meg igjennom. Jeg har en matplan jeg skal følge, jeg skal ut og gå tur, og jeg skal ikke drukne koronasorger i sukret bakverk. Så når jeg går på vekta på fredag, så vet jeg at jeg har holdt meg til planen, og ikke skeiet ut helt unødvendig fordi verden er litt kjip. Og hvis flere føler på det samme: stå på, hold ut, vi klarer det! 💪🏻

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er flere i den husstanden, og da må man klare å se at andre spiser det man har lyst på. 

Anonymkode: 2cd4d...b85

 

Flamme skrev (3 timer siden):

Takk for tips 🙂 Jeg ønsker ikke å ha det sånn hjemme at ingen andre i familien får spise det de ønsker fordi JEG ikke klare å begrense meg. Dessuten er ikke magre lettprodukter noe jeg vil gi til voksende barn. 

 

Edit: Synes også det e toppen av egoisme å si "Hei! Vi har masse deilig mat i kjøleskapet som jeg skal kaste nå. Nå skal alle kun spise det jeg kan spise og leve supersunt. "

Misforsto innlegget, trodde du mente at de i husholdningen ble sure om du kasta mat, derfor jeg skrev du kunne gi bort 😅 Men når jeg leste innlegget igjen er det jo åpenbart at du mente de ble sure fordi de kanskje ville ha maten 😂

Men når jeg skriver å kvitte deg med ting du ikke vil spise så kommer man langt med å bare fjerne hvetebakst, godteri og potetgull, det er de som er de store kaloribombene og det man som oftest sprekker på. Lettere å sprekke på en pakke chips enn en skive majones liksom 😝 (selv om det skal sies at jeg går på lavkarbo så  er ikke egentlig imot fettprodukter, men uttaler meg på generelt grunnlag.) 

Så det du f.eks. kunne gjort er å be mannen ha ansvar for alt av godteri og chips, ha det en plass du ikke trenger å vite hvor er og ordne med lørdagsgodt til barna og sånn. Også kan du be han om å være litt diskre når han skal ha selv og ikke spise rett foran deg f.eks., det burde jo være overkommelig. 

Bare et forslag, du velger jo selvsagt selv ☺️

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

helloAdele skrev (15 minutter siden):

 

Misforsto innlegget, trodde du mente at de i husholdningen ble sure om du kasta mat, derfor jeg skrev du kunne gi bort 😅 Men når jeg leste innlegget igjen er det jo åpenbart at du mente de ble sure fordi de kanskje ville ha maten 😂

Men når jeg skriver å kvitte deg med ting du ikke vil spise så kommer man langt med å bare fjerne hvetebakst, godteri og potetgull, det er de som er de store kaloribombene og det man som oftest sprekker på. Lettere å sprekke på en pakke chips enn en skive majones liksom 😝 (selv om det skal sies at jeg går på lavkarbo så  er ikke egentlig imot fettprodukter, men uttaler meg på generelt grunnlag.) 

Så det du f.eks. kunne gjort er å be mannen ha ansvar for alt av godteri og chips, ha det en plass du ikke trenger å vite hvor er og ordne med lørdagsgodt til barna og sånn. Også kan du be han om å være litt diskre når han skal ha selv og ikke spise rett foran deg f.eks., det burde jo være overkommelig. 

Bare et forslag, du velger jo selvsagt selv ☺️

 

Setter pris på at du kommer med forslag  og elsker å høre om hvordan andre gjør det 🙂 Her har vi hatt potetgull og godteri i skapene urørt så lenge at det går ut på dato. Jeg er ikke typisk godteri-fan og klarer helt fint å holde meg unna sjokolade og andre unødvendige varer når jeg har bestemt meg. Det jeg sliter med er fritert mat, energidrikker, enorme middagsporsjoner, smør, fløte og masse masse hvitt brød. Har ikke noe som helst problem med å ha ting i skapene uten å spise det, så trenger ikke noen godteri-sjef. Her har jeg feks hatt to flasker coca cola (som jeg elsker og drakk hver dag før) stående i 14 dager uten at jeg har rørt en dråpe. Sjokoladen min ligger fortsart urørt i skapet siden jeg bestemte meg for å gå ned i vekt, og der kommer den til å ligge helt til noen andre får lyst til å spise den. 🙂 Og mannen kan fiiint stappe i seg forran meg uten at jeg blir sjalu. Har slitt med andre avhengigheter før og løsningen der ble å ikke bry seg så mye om hva andre gjør, men fokusere på seg selv. Ville ikke være avhengig av andre når det gjaldt hvilke valg jeg skulle ta. Å se på at barn spiser godteri, men selv velge noe sunnere ser jeg på en øvelse som gir meg bekreftelse på at jeg er en ansvarlig person som tar bevisste valg i forhold til egen vekt og da får jeg en boost. 🙂

Men kjenner at utfordringen er middag, ja 😬 Kylling til middag i dag. Hadde egentlig bestemt meg for å bare ha grønnsaker som tilbehør, men så blir det søtpotet også. Har jo egentlig lyst til å spise hele søtpoteten, men regnet ut at det var ca 447kcal bare i søtpotet 😬. Vanskelig! Får nøye meg med å spise bare halvparten og stoppe når jeg er mett.

Veier dere maten ferdig tilbredt eller rå?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 35 kg på 8 måneder, og jeg har spist tacolefser, pizza, kebab og lasagne også. Hvis ikke jeg hadde kunnet spise slikt, så hadde jeg gitt opp for lenge siden, og ikke nådd 35 kg. Det handler om prioriteringer og porsjonsstørrelser. Jeg planlegger hva jeg skal spise i forkant, så hvis jeg vil ha en kaloririk middag, så passer jeg på at det andre jeg spiser den dagen er ekstra kalorilavt. Klart jeg har litt ekstra å gå på når jeg går på 5:2 dietten, men det er jo et bevisst valg fra min side. Sier ikke at tacolefser er slankekost, men det er plass til det hvis man vil. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (8 timer siden):

Setter pris på at du kommer med forslag  og elsker å høre om hvordan andre gjør det 🙂 Her har vi hatt potetgull og godteri i skapene urørt så lenge at det går ut på dato. Jeg er ikke typisk godteri-fan og klarer helt fint å holde meg unna sjokolade og andre unødvendige varer når jeg har bestemt meg. Det jeg sliter med er fritert mat, energidrikker, enorme middagsporsjoner, smør, fløte og masse masse hvitt brød. Har ikke noe som helst problem med å ha ting i skapene uten å spise det, så trenger ikke noen godteri-sjef. Her har jeg feks hatt to flasker coca cola (som jeg elsker og drakk hver dag før) stående i 14 dager uten at jeg har rørt en dråpe. Sjokoladen min ligger fortsart urørt i skapet siden jeg bestemte meg for å gå ned i vekt, og der kommer den til å ligge helt til noen andre får lyst til å spise den. 🙂 Og mannen kan fiiint stappe i seg forran meg uten at jeg blir sjalu. Har slitt med andre avhengigheter før og løsningen der ble å ikke bry seg så mye om hva andre gjør, men fokusere på seg selv. Ville ikke være avhengig av andre når det gjaldt hvilke valg jeg skulle ta. Å se på at barn spiser godteri, men selv velge noe sunnere ser jeg på en øvelse som gir meg bekreftelse på at jeg er en ansvarlig person som tar bevisste valg i forhold til egen vekt og da får jeg en boost. 🙂

Men kjenner at utfordringen er middag, ja 😬 Kylling til middag i dag. Hadde egentlig bestemt meg for å bare ha grønnsaker som tilbehør, men så blir det søtpotet også. Har jo egentlig lyst til å spise hele søtpoteten, men regnet ut at det var ca 447kcal bare i søtpotet 😬. Vanskelig! Får nøye meg med å spise bare halvparten og stoppe når jeg er mett.

Veier dere maten ferdig tilbredt eller rå?

Man veier maten rå 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flamme skrev (16 timer siden):

Setter pris på at du kommer med forslag  og elsker å høre om hvordan andre gjør det 🙂 Her har vi hatt potetgull og godteri i skapene urørt så lenge at det går ut på dato. Jeg er ikke typisk godteri-fan og klarer helt fint å holde meg unna sjokolade og andre unødvendige varer når jeg har bestemt meg. Det jeg sliter med er fritert mat, energidrikker, enorme middagsporsjoner, smør, fløte og masse masse hvitt brød. Har ikke noe som helst problem med å ha ting i skapene uten å spise det, så trenger ikke noen godteri-sjef. Her har jeg feks hatt to flasker coca cola (som jeg elsker og drakk hver dag før) stående i 14 dager uten at jeg har rørt en dråpe. Sjokoladen min ligger fortsart urørt i skapet siden jeg bestemte meg for å gå ned i vekt, og der kommer den til å ligge helt til noen andre får lyst til å spise den. 🙂 Og mannen kan fiiint stappe i seg forran meg uten at jeg blir sjalu. Har slitt med andre avhengigheter før og løsningen der ble å ikke bry seg så mye om hva andre gjør, men fokusere på seg selv. Ville ikke være avhengig av andre når det gjaldt hvilke valg jeg skulle ta. Å se på at barn spiser godteri, men selv velge noe sunnere ser jeg på en øvelse som gir meg bekreftelse på at jeg er en ansvarlig person som tar bevisste valg i forhold til egen vekt og da får jeg en boost. 🙂

Men kjenner at utfordringen er middag, ja 😬 Kylling til middag i dag. Hadde egentlig bestemt meg for å bare ha grønnsaker som tilbehør, men så blir det søtpotet også. Har jo egentlig lyst til å spise hele søtpoteten, men regnet ut at det var ca 447kcal bare i søtpotet 😬. Vanskelig! Får nøye meg med å spise bare halvparten og stoppe når jeg er mett.

Veier dere maten ferdig tilbredt eller rå?

 Det er dessverre mange sunne varer som har veldig mye kalorier 😩 

veier maten rå ☺️

Anonymkode: 76b85...af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...