Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo legge inn vekta på et sted som viser deg trenden på vekta di, da er variasjonene lagt inn. f.eks http://www.weightgrapher.com/

Jeg har en app som er koblet opp mot vekta mi, den viser også trenden. My weight heter appen. Jeg har fitbit-vekten. Aria eller noe slikt heter den.

Anonymkode: 40bfc...059

Har fitbit, app, charge 2 og vekta Aria 2 👍🏻 Følger godt med på alt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, Ariana807 skrev:

Har fitbit, app, charge 2 og vekta Aria 2 👍🏻 Følger godt med på alt :) 

Da skal du være godt dekket ja 😄

 

Anonymkode: 40bfc...059

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det også greit, og jevnt og trutt nedover, men går alltid en halvkilo opp etter helgen, (før jeg går ned igjen)selv om jeg holder meg til like mange kalorier som i ukedagene. Har sikkert noe med at det blir litt mer karbohydrater i helgene.

Jaja, har gått ned 4 kg siden 2.1, så bør vel være fornøyd med det. 😊

Går veldig greit å kutte snop og alkohol, og greier å holde meg i kaloriunderskudd, men kjenner selvsagt på sulten daglig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nixnick skrev:

Her går det også greit, og jevnt og trutt nedover, men går alltid en halvkilo opp etter helgen, (før jeg går ned igjen)selv om jeg holder meg til like mange kalorier som i ukedagene. Har sikkert noe med at det blir litt mer karbohydrater i helgene.

Jaja, har gått ned 4 kg siden 2.1, så bør vel være fornøyd med det. 😊

Går veldig greit å kutte snop og alkohol, og greier å holde meg i kaloriunderskudd, men kjenner selvsagt på sulten daglig. 

Det er nok vannvekt fra helgen, helt normalt og går like fort bort igjen som regel 😊 

Jeg har lært at man ikke skal være sulten selv om man ligger i kaloriunderskudd, da må du se på sammensetningen av maten din. Mer protein for eksempel 😊 jeg spiser 1600 kalorier pr dag og er aldri skikkelig sulten. Kjenner på litt sult hvis det er lenge siden sist måltid, men aldri ellers 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tyttebæra skrev:

Det er nok vannvekt fra helgen, helt normalt og går like fort bort igjen som regel 😊 

Jeg har lært at man ikke skal være sulten selv om man ligger i kaloriunderskudd, da må du se på sammensetningen av maten din. Mer protein for eksempel 😊 jeg spiser 1600 kalorier pr dag og er aldri skikkelig sulten. Kjenner på litt sult hvis det er lenge siden sist måltid, men aldri ellers 😊

Det har jeg også lest, men har også lest at det er naturlig å kjenne på sult når man spiser mye mindre enn man er vant til. 🤷🏻‍♀️

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nixnick skrev:

Jaja, har gått ned 4 kg siden 2.1, så bør vel være fornøyd med det. 😊

Går veldig greit å kutte snop og alkohol, og greier å holde meg i kaloriunderskudd, men kjenner selvsagt på sulten daglig. 

 

7 minutter siden, Nixnick skrev:

Det har jeg også lest, men har også lest at det er naturlig å kjenne på sult når man spiser mye mindre enn man er vant til.

Det så ut for meg som Tyttebæra prøvde å hjelpe deg. Å bare lese uten å reflektere, og ulne formuleringer, er med på å gjøre vektmestring vanskelig. "Kjenner på sulten" - er du slapp og irritabel, og sulten hele tiden, eller bare før måltider eller leggetid? "Mindre enn man er vant til" - hvor mye mindre? 

Anonymkode: bfe9c...9c4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 

Det så ut for meg som Tyttebæra prøvde å hjelpe deg. Å bare lese uten å reflektere, og ulne formuleringer, er med på å gjøre vektmestring vanskelig. "Kjenner på sulten" - er du slapp og irritabel, og sulten hele tiden, eller bare før måltider eller leggetid? "Mindre enn man er vant til" - hvor mye mindre? 

Anonymkode: bfe9c...9c4

Ja, jeg mente ikke at Tyttebæra skrev noe «feil.» 😊 Jeg slang egentlig bare ut mine tanker rundt det å gå ned i vekt, og at det for min del gjør meg mer sulten enn når jeg spiser normalt. Jeg har god kunnskap om ernæring,så jeg vet at jeg får i meg nok protein osv, men jeg fordeler kaloriene slik at jeg spiser lite på formiddagen for å kunne spise mer til middag og kvelds. Da blir jeg naturlig nok sulten i løpet av dagen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 uker er gått med prosjekt kroppen, og jeg syntes fremdeles det går veldig greit. 

Spiste litt godteri sist lørdag, men var fremdeles innenfor kalorimengden. Jeg lå så innmari i kaloriunderskudd, at valget var å spise ordentlig mat eller godteri. Da var valget enkelt der og da, spesielt når det ikke gikk utover kaloriene.

 

Jeg veier meg ikke, som jeg tidligere har nevnt, men har den siste tiden blitt veldig nysgjerrig på hvor mye jeg går ned. Har likevel bestemt meg for å ikke veie meg, tror det vil gå utover den mentale biten for min del. Har blitt litt for opphengt i kalorier, og ønsker ikke å dra den så langt at jeg blir opphengt i vekten i tillegg. Men i dag merket jeg tydelig endringer, magen min er blitt litt flatere😊 veldig deilig å se at all innsatsen jeg legger i har gitt resultater! Er langt igjen, men dette er virkelig en start og jeg er veldig glad for at jeg er på rett sted mentalt. 

Har tatt meg lang tid å komme hit jeg er i dag mentalt, har brukt flere år faktisk. Det å ha den mentale delen på plass har vært alfa og omega for at jeg syntes det går så lett. 

 

-M

Anonymkode: 26c46...516

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 dager med ganske intensiv trening har gått, jeg har mistet fire kilo samtidig som jeg har bygget muskler 😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg ha gått opp 8 kg siden julaften... ? Eller kan noe være vannvekt?

Anonymkode: cdfb8...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe med vinteren som gjør at det er vanskeligere å gå ned i vekt enn i sommerhalvåret? Det har alltid vært sånn for meg at jeg legger på meg om vinteren, og går ned i vekt, nesten uten å prøve noe særlig, på sommeren. Rundt juletider spiser man selvfølgelig ofte mer, men for meg så er det akkurat som om kroppen tviholder på kaloriene hele vinteren.

Jeg skal egentlig ikke ned mye i vekt, prøver å vedlikeholde etter jeg gikk ned 20 kg for to år siden. Men er 5 kg tyngre enn jeg var i juli selv om jeg spiser de samme mengdene og trener like mye. Jeg leser at D-vitamin kan spille inn her, og lurer på om jeg får i meg nok gjennom Omega 3 som jeg tar? https://www.vg.no/forbruker/helse/i/1KWKG/vektklubb-kommentar-overvektige-mangler-d-vitamin Det burde vel holde. Kan jo ikke fly til legen hver vinter bare for å måle D-vit nivåene....

Anonymkode: 899de...76d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe med vinteren som gjør at det er vanskeligere å gå ned i vekt enn i sommerhalvåret? Det har alltid vært sånn for meg at jeg legger på meg om vinteren, og går ned i vekt, nesten uten å prøve noe særlig, på sommeren. Rundt juletider spiser man selvfølgelig ofte mer, men for meg så er det akkurat som om kroppen tviholder på kaloriene hele vinteren.

Jeg skal egentlig ikke ned mye i vekt, prøver å vedlikeholde etter jeg gikk ned 20 kg for to år siden. Men er 5 kg tyngre enn jeg var i juli selv om jeg spiser de samme mengdene og trener like mye. Jeg leser at D-vitamin kan spille inn her, og lurer på om jeg får i meg nok gjennom Omega 3 som jeg tar? https://www.vg.no/forbruker/helse/i/1KWKG/vektklubb-kommentar-overvektige-mangler-d-vitamin Det burde vel holde. Kan jo ikke fly til legen hver vinter bare for å måle D-vit nivåene....

Anonymkode: 899de...76d

For meg er det ofte motsatt. Jeg synes det er «lettere» å unngå snacks, alkohol osv på vinteren, men om sommeren blir det mer kos med øl, chips, fet grillmat osv. 😂 spesielt etter ferien pleier jeg å merke at vekta øker..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler nå for å dele, da jeg nesten er litt på gråten. I dan blir det belønning. 

Jeg veide meg i går, ikke gått ned noe siden mandag. Litt skuffende, da jeg har et lite håp om å få til 0,5-1kg i uken. Men har arbeidet natt denne uken, så hadde et lite håp om at kanskje det kunne være grunnen.

I dag derimot, har jeg nådd 5,5kg ned :yvonne:

Jeg sto på vekta, den viste 81,2 og jeg bare... ... ..., inn på fitbit appen for å sjekka hva vekta var mandag; 82,1. 🎉

Kan ikke planelgge kake som belønning hver gang jeg når et mål (men når jeg når 75 kg, da skal jeg ha meg en dag uten telling av noe :) spise absolutt hva jeg vil!).

Men nå blir det ut å kjøpe denne: vet de har den på GameStop :yvonne:

https://www.alphageek.no/Harry-Potter-Potion-Bottle-Lampa.html?gclid=Cj0KCQiAnNXiBRCoARIsAJe_1cpnG25L7TwSPYAZWSo2CFPwAQDfviEUl968qDQgHYsQmQqmNZENyR8aAswNEALw_wcB

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, Ariana807 skrev:

Føler nå for å dele, da jeg nesten er litt på gråten. I dan blir det belønning. 

Jeg veide meg i går, ikke gått ned noe siden mandag. Litt skuffende, da jeg har et lite håp om å få til 0,5-1kg i uken. Men har arbeidet natt denne uken, så hadde et lite håp om at kanskje det kunne være grunnen.

I dag derimot, har jeg nådd 5,5kg ned :yvonne:

Jeg sto på vekta, den viste 81,2 og jeg bare... ... ..., inn på fitbit appen for å sjekka hva vekta var mandag; 82,1. 🎉

Kan ikke planelgge kake som belønning hver gang jeg når et mål (men når jeg når 75 kg, da skal jeg ha meg en dag uten telling av noe :) spise absolutt hva jeg vil!).

Men nå blir det ut å kjøpe denne: vet de har den på GameStop :yvonne:

https://www.alphageek.no/Harry-Potter-Potion-Bottle-Lampa.html?gclid=Cj0KCQiAnNXiBRCoARIsAJe_1cpnG25L7TwSPYAZWSo2CFPwAQDfviEUl968qDQgHYsQmQqmNZENyR8aAswNEALw_wcB

Gratulerer! :)

---- 

Jeg er megastolt av meg selv, januar har vært superbra med tanke på trening.

Tirsdager, torsdager og søndager trener jeg på tredemølla, ca 45 minutter hver gang. Fredager trener jeg en kombinasjon av styrke og cardio, dvs Jillian Michaels' Fat Burder-dvd, og fanken den er bra. Har jo trent kampsport i mange år, så øvelse er ekstra morsomme siden det er mye slag og spark. Og jeg får alltid pulsen opp på makspuls.

På torsdag klarte jeg til og med å jogge/løpe sammenhengende i 20 minutter på 6-7 km/t, og for en med astma er det virkelig stort. Jeg følte jeg bare kunne fortsette, og fortsette. Wow, det har jeg aldri følt på før! :danse: 

I dag (vel, lørdag) måkte jeg i tillegg 1 time, så det ble jaggu god trening da også, for jeg er støl i hele kroppen.

Så en meget godt treningsuke, og i morgen er det ny økt på tredemølla. ;) 

Endret av SPOCA
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flinke dere er. Kjekt å lese at så mange får det til 😁 stå på alle sammen

Anonymkode: f57b9...47f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være ærlig her. Hatt en tøff og vanskelig start på januar måned etterfulgt av masse sjokolade, gjærbakst og junkfood. Bestemte meg for at februar skulle bli bedre, men det ble det heller ikke. Har spist som bare det i februar. Har blitt mye kake og andre søtsaker. Hjelper lite på når samboer er av den typen som spiser hva han vil og hvor mye han vil. Men jeg må huske at jeg gjør dette for meg, og jeg kan ikke ha så lite selvkontroll hver gang han kjøper med seg gjærbakst hjem at jeg også bare MÅ ha den. Har tenkt å starte litt rolig på treningen, planlegge måltidene bedre, ikke spise 700-800 kalorier til lunsj, men heller 300-400 til hvert måltid, slik at jeg kan spise 3-4 ganger om dagen. Gjort er gjort, spist er spist. Vanskelig å vende hodet fra usunne matvaner til sunnere, men jeg må bare prøve å kontrollere meg mer og huske at det fortsatt er lenge til sommer og disse 15-16 dagene med søte kalorier er dager som uansett ville komme. Jeg har satt sommer som et mål for å nå vekten min. Har 8 kg å gå ned:) 

Anonymkode: c9410...02d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har hatt en super måned energi og aktivitetsmessig. Med et stillesittende yrke som krever overtid på nyåret så er jeg godt fornøyd med min aktivitet. Jeg satte meg som mål å gå minimum 2 mil i uken, samt 2 styrkeøkter. Dette har jeg klart med god margin, og skal fortsette slik neste måned også. Nå teller jeg ikke kalorier, men er bevisst på mengder jeg spiser og det har gitt positive resultater som jeg tar som en bonus

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må være ærlig her. Hatt en tøff og vanskelig start på januar måned etterfulgt av masse sjokolade, gjærbakst og junkfood. Bestemte meg for at februar skulle bli bedre, men det ble det heller ikke. Har spist som bare det i februar. Har blitt mye kake og andre søtsaker. Hjelper lite på når samboer er av den typen som spiser hva han vil og hvor mye han vil. Men jeg må huske at jeg gjør dette for meg, og jeg kan ikke ha så lite selvkontroll hver gang han kjøper med seg gjærbakst hjem at jeg også bare MÅ ha den. Har tenkt å starte litt rolig på treningen, planlegge måltidene bedre, ikke spise 700-800 kalorier til lunsj, men heller 300-400 til hvert måltid, slik at jeg kan spise 3-4 ganger om dagen. Gjort er gjort, spist er spist. Vanskelig å vende hodet fra usunne matvaner til sunnere, men jeg må bare prøve å kontrollere meg mer og huske at det fortsatt er lenge til sommer og disse 15-16 dagene med søte kalorier er dager som uansett ville komme. Jeg har satt sommer som et mål for å nå vekten min. Har 8 kg å gå ned:) 

Anonymkode: c9410...02d

Du gjør det veldig vanskelig for deg selv. Hør hva du sier. Du fokuserer på å kontrollere deg selv, samtidig som du tenker om deg selv at du ikke styrer ditt eget matinntak, du deler inn mat i sunn og usunn, kontrollen glipper, og du prøver å rette opp problemet med å kontrollere deg selv enda mer. Det går jo ikke. Din samboer spiser hva han vil og hvor mye han vil. Er han normalvektig? Istedenfor å være misunnelig på ham - lær av ham.

Anonymkode: bfe9c...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du gjør det veldig vanskelig for deg selv. Hør hva du sier. Du fokuserer på å kontrollere deg selv, samtidig som du tenker om deg selv at du ikke styrer ditt eget matinntak, du deler inn mat i sunn og usunn, kontrollen glipper, og du prøver å rette opp problemet med å kontrollere deg selv enda mer. Det går jo ikke. Din samboer spiser hva han vil og hvor mye han vil. Er han normalvektig? Istedenfor å være misunnelig på ham - lær av ham.

Anonymkode: bfe9c...9c4

Folk er forskjellige, og noen liker å dele mat inn i «sunn og usunn». Da det fins mat der ute som er sunnere enn annen mat. Næringsstoffer har mye å si, i hvert fall for meg. Spiser jeg meg stappmett på søtsaker, så føler jeg meg ekkel, trøtt og oppblåst. Derimot om jeg spiser sunnere matvarer, så føler jeg meg mer oppegående, lett og alt det der. 

Min samboer bryr seg ikke om hvordan han ser ut. En fin egenskap. Jeg bryr meg litt mer og er derfor opptatt av å ta mere vare på meg. Det er vanskelig å avvende dårlige vaner. Men det må gjøres. Jeg har lagd en enkel plan for meg, på treningsfronten, som jeg føler jeg kan klare å holde på. Også skal jeg spise bedre, ikke telle kalorier, men være mer oppmerksom

Anonymkode: c9410...02d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på rommets retningslinjer:

Sitat

- Tråder hvor det skrives om alt for lite matinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak vil bli stengt. Kvinneguiden har ikke den nødvendige kompetansen til å hjelpe brukere som burde få svar på disse spørsmålene av helsepersonell. På samme måte vil tråder hvor det tilsynelatende "konkurreres" om minst mulig matinntak bli stengt. 

- Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt.
Etter en lengre diskusjon og gjennomgang av informasjon, har vi nå kommet frem til at vi vil endre minstegrensen til 1500 kalorier, i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger her

Mynona, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...