Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Er veldig frustrert akkurat nå, skjønner ikke hvordan det er mulig. Har vært så fokusert på kostholdet, til og med trent litt. Spist nada sukker, drikker ikke kalorier, spiser lite og ofte (og ikke minst får I meg nok), men allikevel går jeg oppover :( Drikker også 2 liter vann om dagen... Noen tips? eller motivasjonsord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, Sjokopower skrev:

Er veldig frustrert akkurat nå, skjønner ikke hvordan det er mulig. Har vært så fokusert på kostholdet, til og med trent litt. Spist nada sukker, drikker ikke kalorier, spiser lite og ofte (og ikke minst får I meg nok), men allikevel går jeg oppover :( Drikker også 2 liter vann om dagen... Noen tips? eller motivasjonsord?

Hvis du ikke har overskredet kalorimålet ditt, og satt kalorimålet riktig, og logget riktig, så har du gått ned, du kan bare ikke se det gjennom normale svingninger. Du sier du har trent, såre muskler holder på vann for reparasjon. 

Ville anbefale å stresse ned og ikke fokusere på verken sukker, drikke eller måltidsrytme, bare å gjøre det som trengs og ellers leve som nornalt.

Anonymkode: bfe9c...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke har overskredet kalorimålet ditt, og satt kalorimålet riktig, og logget riktig, så har du gått ned, du kan bare ikke se det gjennom normale svingninger. Du sier du har trent, såre muskler holder på vann for reparasjon. 

Ville anbefale å stresse ned og ikke fokusere på verken sukker, drikke eller måltidsrytme, bare å gjøre det som trengs og ellers leve som nornalt.

Anonymkode: bfe9c...9c4

Jaok, for jeg veier både vekt og måler flere steder på kroppen, og alle målingene holder på stedet hvil mens magen este seg ut 2 cm siste tiden, og vekten opp 2 kg... :/ Men skal prøve å ikke fokusere på tallene. Takk for tips :) 

Endret av Sjokopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går fikk jeg en virkelighets sjekk. Jeg har jo tenkt at buksene mine er trange, og siden det er salg ville jeg se om jeg fant noen nye. De som er i str jeg vanligvis bruker fikk jeg bare halvveis opp låret! Måtte ta en str større, og den satt fint.Prøvde også en topp,men i en str større enn vanlig, og selv den var for liten..  Har visst lukket øynene for hvor mye jeg egentlig har lagt på meg. I morgen skal jeg veie meg, så jeg får en startvekt. Etter hvert blir det nok gøy å se på buksa jeg kjøpte, når den blir altfor stor :) 

Et tips til lørdagskos forresten: pisk opp en (økologisk) eggehvite til stiv. Bland sammen med vaniljekesam. Mellom 1/3 og 1/2 boks. Sunt og får vekk godtesuget. Kan gjerne tilsettes friske bær :) 

Anonymkode: f185a...efd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veide meg i går. 1,2 kg ned siden 2. januar. Fornøyd med det, men forventet det også siden det har vært jul. 

Mest av alt fornøyd er jeg med at jeg ikke har spist noe godteri! Har ikke savnet det heller,  bortsett fra da mannen satt en skål med godteri på bordet rett foran meg. Jeg har unnlatt å si så mye om det hjemme, jeg tenker at jeg må klare å motstå fristelser. 

Tenker litt på det som noe jeg ikke liker. Det står der foran meg,  men jeg liker det ikke, så da forsyner jeg meg ikke. Det er verst de første fem minuttene,  da pågår det en kamp oppi hodet, men så roer det seg. 

For vektnedgang sin del tror jeg at å unngå godteri er veldig lurt. Når man skal leve i kaloriunderskudd over tid tenker jeg at fokus må være å bruke kaloriene godt på noe som metter.  Men i går spiste jeg mindre på kvelden enn jeg vanligvis ville gjort og tok meg et glass rødvin og noen oliven  i stedet. Problemet med godteri er at mye vil ha mer, sånn er jeg heldigvis ikke i forhold til vin (det hadde jo fort bydd på flere utfordringer). 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke!

Helt siden sommer 2018 har jeg gått opp 5 kg og jeg får de ikke ned uansett hva jeg gjør. Jeg tror ikke jeg har blitt større, fordi klærne passer jo ennå (til og med blitt litt større) og har målt kroppen min som sier at jeg har blitt smalere rundt midjen og hoftene.

Men det er så demotiverende å se vekta på 70 kg når jeg veide 64-65 før sommeren 2018. Mange sier det kan være muskler, men føler ikke jeg har gått opp 5 kg i muskelmasse. 

Her om dagen veide jeg meg etter 3 uker uten. Veide fortsatt 70 kg. 

Jeg vil gråte.

Anonymkode: adfcb...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@Rainstorm

Jeg leste innleggene dine i den andre tråden, men vil ikke rote den til. Jeg skulle ønske jeg kunne gi deg en enorm klem. Jeg har laget en egen tråd om mine tanker for tiden og lurte på å bli med i 'vektklubben', men jeg tør ikke. Ikke under nick, og det føles så sårbart å oppgi mål og vekt. Tråden jeg skrev heter 'vil jeg alltid være tjukk i hodet' om du vil lese litt om min bakgrunn. 

Jeg har også vært veldig mye for stor. Jeg slet med overspising og jeg klarte ikke å la ting logge halvspist. Jeg brukte mange år på reisen min til dit jeg er nå (BMI 28, fra godt over 40, med slappe armer, lår og mage og en tanke om at jeg fortsatt er hvalen i rommet). 

Jeg hadde flere små setback. Jeg gikk opp 5-12 kg igjen med jevne mellomrom, omtrent en gang i året. Heldigvis klarte jeg to skippertak for hver skikkelige glipp så den totale kurven har ile vært klassisk jojo. 

Men jeg kjenner så godt de følelsene av å mentalt gi seg selv juling etter en dag eller uke eller lengre periode hvor jeg ikke spiste rett eller regelrett binget på dritt. Den følelsen var så mye verre enn at tallet på vekta steg. 

Jeg har ingen fasit, ingen gulløsning eller egentlig godt råd. Jeg vil bare fortelle deg at du er skikkelig, skikkelig awesome. At du er beintøff. Du er en inspirasjon, trolig for mange som leser og har samme bakgrunn eller kanskje står med en vekt på 130+ tallet og ikke tør helt delta i noen form for felleskap. Som ikke tør å skrive tankene sine noe sted. Å kunne kjenne seg igjen er nok til å ikke føle seg alene. Du er sterk og morsom. 

Du klarer dette. ❤️

Anonymkode: 2479a...aae

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2018 den 19.14, AnonymBruker skrev:

Det har du helt rett i!🙌 

Anonymkode: 9516c...b11

Hvordan gjør man det? Googlet litt, men kom frem til så mye. Tenker dere på lavkarbo?

Anonymkode: 522f2...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått opp fem kg i jula 😕 Jeg prøver så godt jeg kan at jeg spiser balansert nå, men det var et tilbakeslag etter 17 kg ned. :(

Anonymkode: cdfb8...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de siste årene gått opp endel kilo, og jeg føler meg ikke vel i det hele tatt. Unngår å se meg selv i speilet og føler meg ikke fin i det heletatt. 

Sliter med sykdom, som gjør at trening er helt uaktuelt. Så alt må gå på maten. Er nok der det har gått galt i utgangspunktet, når sykdommen har forverret seg så har jeg ikke endre matvanene mine. 

Måtte kjøpe meg ny bh da ingen av de jeg hadde passet, og da fikk jeg nok. Nå orker jeg ikke å være alvorlig syk og i tillegg ha problemer med vekten. Jeg vil føle meg vel i min egen kropp. Det holder å være alvorlig syk.

Så i går begynte veien mot en lettere kropp. Jeg kommer ikke til å veie meg, det orker jeg ikke. Vil ikke vite hvor tung jeg er. Planen er å bruke ihvertfall 1 år på å komme tilbake til den vekten jeg trives med, 62-65 kg (er 170 høy). Jeg vet ikke hva jeg veier nå, så klærne mine kommer til å være det jeg bruker for å se hvordan vekten ligger an.

Har kuttet ut godter, det vil si snop, chips, kaker, sukkerbrus osv.I tillegg har jeg kuttet ned på mengden mat, foreløpig ligger jeg veldig under mengden kalorier jeg bør spise om dagen. Det er ikke krise da jeg ligger ca. 18 timer i døgnet og de resterende timene er det svært svært rolig aktivitet (pga sykdommen), men må nok gå litt opp i mengde kalorier etterhvert. Tror ikke jeg klarer denne mengden over veldig lang tid, men håper å holde i hvertfall 4 uker.

I dag er andre dagen, og det går egentlig veldig fint. Har ikke vært spesielt sulten, og ikke kjent så mye på søtsuget. Men, det skal sies at jeg har planer om å drikke sukerfri brus og saft, så det vil nok hjelpe meg litt. 

-M

Anonymkode: 26c46...516

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har de siste årene gått opp endel kilo, og jeg føler meg ikke vel i det hele tatt. Unngår å se meg selv i speilet og føler meg ikke fin i det heletatt. 

Sliter med sykdom, som gjør at trening er helt uaktuelt. Så alt må gå på maten. Er nok der det har gått galt i utgangspunktet, når sykdommen har forverret seg så har jeg ikke endre matvanene mine. 

Måtte kjøpe meg ny bh da ingen av de jeg hadde passet, og da fikk jeg nok. Nå orker jeg ikke å være alvorlig syk og i tillegg ha problemer med vekten. Jeg vil føle meg vel i min egen kropp. Det holder å være alvorlig syk.

Så i går begynte veien mot en lettere kropp. Jeg kommer ikke til å veie meg, det orker jeg ikke. Vil ikke vite hvor tung jeg er. Planen er å bruke ihvertfall 1 år på å komme tilbake til den vekten jeg trives med, 62-65 kg (er 170 høy). Jeg vet ikke hva jeg veier nå, så klærne mine kommer til å være det jeg bruker for å se hvordan vekten ligger an.

Har kuttet ut godter, det vil si snop, chips, kaker, sukkerbrus osv.I tillegg har jeg kuttet ned på mengden mat, foreløpig ligger jeg veldig under mengden kalorier jeg bør spise om dagen. Det er ikke krise da jeg ligger ca. 18 timer i døgnet og de resterende timene er det svært svært rolig aktivitet (pga sykdommen), men må nok gå litt opp i mengde kalorier etterhvert. Tror ikke jeg klarer denne mengden over veldig lang tid, men håper å holde i hvertfall 4 uker.

I dag er andre dagen, og det går egentlig veldig fint. Har ikke vært spesielt sulten, og ikke kjent så mye på søtsuget. Men, det skal sies at jeg har planer om å drikke sukerfri brus og saft, så det vil nok hjelpe meg litt. 

-M

Anonymkode: 26c46...516

Velkommen i klubben:) 

Men jeg vil virkelig anbefale deg å veie deg, riv det av som ett plaster. Når du da har utgangspunktet blir det MYE morsommere å fortsette å spise sunt når fristelser nærmer seg. Da får du ett mål, og det kan sjekkes/kontrolleres i større grad enn om en BH passer eller ei. Da vet du også om det du gjør funker eller ikke. 

Evt. kan du ta bilde/målebånd. Jeg gjør alt, men vekta motiverer mest :) 

Anonymkode: 522f2...d5b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87
AnonymBruker skrev (På 12.1.2019 den 20.53):

Jeg leste innleggene dine i den andre tråden, men vil ikke rote den til. Jeg skulle ønske jeg kunne gi deg en enorm klem. Jeg har laget en egen tråd om mine tanker for tiden og lurte på å bli med i 'vektklubben', men jeg tør ikke. Ikke under nick, og det føles så sårbart å oppgi mål og vekt. Tråden jeg skrev heter 'vil jeg alltid være tjukk i hodet' om du vil lese litt om min bakgrunn. 

Jeg har også vært veldig mye for stor. Jeg slet med overspising og jeg klarte ikke å la ting logge halvspist. Jeg brukte mange år på reisen min til dit jeg er nå (BMI 28, fra godt over 40, med slappe armer, lår og mage og en tanke om at jeg fortsatt er hvalen i rommet). 

Jeg hadde flere små setback. Jeg gikk opp 5-12 kg igjen med jevne mellomrom, omtrent en gang i året. Heldigvis klarte jeg to skippertak for hver skikkelige glipp så den totale kurven har ile vært klassisk jojo. 

Men jeg kjenner så godt de følelsene av å mentalt gi seg selv juling etter en dag eller uke eller lengre periode hvor jeg ikke spiste rett eller regelrett binget på dritt. Den følelsen var så mye verre enn at tallet på vekta steg. 

Jeg har ingen fasit, ingen gulløsning eller egentlig godt råd. Jeg vil bare fortelle deg at du er skikkelig, skikkelig awesome. At du er beintøff. Du er en inspirasjon, trolig for mange som leser og har samme bakgrunn eller kanskje står med en vekt på 130+ tallet og ikke tør helt delta i noen form for felleskap. Som ikke tør å skrive tankene sine noe sted. Å kunne kjenne seg igjen er nok til å ikke føle seg alene. Du er sterk og morsom. 

Du klarer dette. ❤️

Anonymkode: 2479a...aae

Tusen takk for svaret og oppmuntringen! Og ikke minst komplimentene. 

Endret av supernova_87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet ut hvorfor jeg craver søtsaker hele tiden. Jeg spiser for mye mat på for lite tid. Innen klokken 12-13 har jeg spist 700-800 kalorier. Jeg må lære meg å kutte ned. Gjorde det de to siste dagene, og merket at jeg ikke hadde søtsug. I dag derimot har jeg hatt enormt søtsug, men klart å styre unna. 

En stor tabbe jeg gjør er å kjøpe disse jævl proteinbarer. Skal man ha protein i kroppen, så bør man heller spise noe kylling framfor en bar som koster nærmere 40kr, ikke metter noe særlig og inneholder mer kalorier enn 100gram kylling. 

Anonymkode: c9410...02d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

P.S, litt sykt å tenke på at jeg faktisk STARTA vektnedgangen i påsken. Gått ned 23 kg siden da. Skal ned 2-3 til, også trene masse styrke. Utfordringer for å sprekke er der FORTSATT. Jeg føler slike ting vil ta tid, altså. Jeg har spist hva enn jeg ville i 26 år, og i løpet av 1 år blir ikke alt «bra», tror jeg trenger mer tid enn 365 dager. Mine venninner derimot mener at de overkom søtsuget sitt etter 2 uker. Heldige. 

Anonymkode: c9410...02d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, en venninne av meg slanker seg ved å ikke spise noe mat før klokken 16-17. Hun ligger i sengen hele dagen, også spiser hun noen riskaker og drikke kaffe og legger seg. Hun har gått ned i vekt, men på en veldig usunn måte. Burde jeg gjøre noe? Vil dette funke? 

Anonymkode: c9410...02d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forresten, en venninne av meg slanker seg ved å ikke spise noe mat før klokken 16-17. Hun ligger i sengen hele dagen, også spiser hun noen riskaker og drikke kaffe og legger seg. Hun har gått ned i vekt, men på en veldig usunn måte. Burde jeg gjøre noe? Vil dette funke? 

Anonymkode: c9410...02d

Og hvor lenge har denne slankingen pågått? Hvis alt hun spiser er noen riskaker vil hun såklart gå ned i vekt, spesielt i begynnelsen, da riskaker inneholder få kalorier og null næring. Det som skjer her er rett og slett sult. Over litt tid vil kroppen senke forbrenningen, slik at for å opprettholde kaloriunderskuddet må hun spise enda færre kalorier. I tillegg vil hun alltid være sulten. Det klarer man ikke å leve med over tid, sålenge man faktisk har tilgang på mat. Til slutt vil sulteperioden ende i overspising, og med en redusert forbrenning vil dette føre til større vektoppgang enn normalt. Du ser hvor det bærer? Dette er ikke en lur måte å gå ned i vekt på. I tillegg kan de førreste rent praktisk ligge i sengen hele dagen.  

Anonymkode: 1cdd9...694

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hormoner styrer forbrenningen, hva vi spiser(fett/proteiner/karbohydrater) påvirker disse hormonene, som igjen påvirker sult/søtsug/metthet/appetitt/aktivitet og kroppsvekt, dette er viktigere enn antall kalorier. 

Anonymkode: 1cdd9...694

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.1.2019 den 21.39, AnonymBruker skrev:

Velkommen i klubben:) 

Men jeg vil virkelig anbefale deg å veie deg, riv det av som ett plaster. Når du da har utgangspunktet blir det MYE morsommere å fortsette å spise sunt når fristelser nærmer seg. Da får du ett mål, og det kan sjekkes/kontrolleres i større grad enn om en BH passer eller ei. Da vet du også om det du gjør funker eller ikke. 

Evt. kan du ta bilde/målebånd. Jeg gjør alt, men vekta motiverer mest :) 

Anonymkode: 522f2...d5b

Takk😊

Kommer nok ikke til å vei meg, ønsker ikke å vite. Så buksene mine får heller fortelle hvordan ståsted er :) vil ned i vekt for selvfølelsen din del, ikke fordi vekten jeg nå har er skadelig (hvis det gir mening).

Jeg vet hva noen av målene på kroppen er, men det er mer fordi jeg måler meg når jeg skal strikke genser til meg selv ikke fordi jeg måler meg for vektnedgang. 

 

Jeg syntes det går ganske greit foreløpig, men nå har jeg ikke holdt på så mange dager. I dag har jeg vært i bursdagsselskap, og da tok jeg meg et stykke kake. Har bestemt meg for at det har jeg lov til! Er så få sånne dager at jeg ikke stresser med det. Neste bursdag er om en måneds tid, så er ikke ofte det blir kaker og godis. 

-M

 

 

 

Anonymkode: 26c46...516

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Ho-ho-ho! 

Har gått bra hele dagen! Men om kvelden når det mørkner, og alt er falt til ro, da ... 

Hadde gitt bort sjokolade, julekaker og snacks og alt sånt i går, men i kveld oppdager jeg at jaggu har jeg noe "julepynt" av sjokolade som jeg ikke hadde tenkt på, som jeg egentlig hadde tenkt å ta vare på som pynt, heldigvis smakte det ekkelt og da var det som at jeg kom til meg selv igjen og tenkte "hva gjør jeg egentlig nå?" og klarte å stoppe! 

Sært at kroppen sitter her med vann i munnen, den løper løpsk og fantaserer om alskens. :( 

Men, vi klarer dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.1.2019 den 8.47, etnavn skrev:

Litt selvskryt her nå: Jeg har gått ned 3,4 kg den første uka 👍🙌 Må få lov til å være litt stolt. Hadde bestemt meg for å kun veie meg på fredager, så det var en veldig gledelig overraskelse i dag tidlig når jeg så vekta. Har vært kjempeflink syns jeg selv, holdt meg til kostholdsplanen min, ingen utskeielser annet enn det sukkerfrie nøtte-godteriet jeg hadde laget opp på forhånd. Har forsatt igjen av det til denne uken også. Har gått til butikken istedenfor å ta bilen, har gått noen turer på kveldstid istedenfor å gro fast i sofaen, og ellers fulgt middagsplanen jeg listet opp her i forrige innlegg.

Nå gjelder det å være like flink i den uken som kommer. Men føler meg supermotivert akkurat nå, så tenker at jeg skal greie det.

@NewStart87: Hva med å lage din egen sunne panering? Skjære fisken i passelige biter, dyppe i egg, og så i f eks finmalte mandler med ønsket krydder. Det blir kjempegodt, og er litt bedre for kroppen enn all slags ymse blandingsprodukter.

Tusen takk for tips! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...