Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk er forskjellige, og noen liker å dele mat inn i «sunn og usunn». Da det fins mat der ute som er sunnere enn annen mat. Næringsstoffer har mye å si, i hvert fall for meg. Spiser jeg meg stappmett på søtsaker, så føler jeg meg ekkel, trøtt og oppblåst. Derimot om jeg spiser sunnere matvarer, så føler jeg meg mer oppegående, lett og alt det der. 

Min samboer bryr seg ikke om hvordan han ser ut. En fin egenskap. Jeg bryr meg litt mer og er derfor opptatt av å ta mere vare på meg. Det er vanskelig å avvende dårlige vaner. Men det må gjøres. Jeg har lagd en enkel plan for meg, på treningsfronten, som jeg føler jeg kan klare å holde på. Også skal jeg spise bedre, ikke telle kalorier, men være mer oppmerksom

Anonymkode: c9410...02d

Næringsstoffer har mye å si for alle. Men det er ikke noe mat som er sunnere enn annen mat. Kostholdet ditt, som er hvordan du spiser over tid, er det som er viktig, Og du tar jo ikke så godt vare på deg, høres det ut som - du stresser med mat, du spiser for mye, og du spiser for mye uplanlagt. 

Tenker du at det optimale er å kutte søtsaker fullstendig? Det er lett å tenke svart/hvitt, alt eller ingenting. Og å ta alt for god fisk. Men like viktig å lære seg å ikke gjøre det. Husk at ikke alle vil deg vel. Mange som ikke vil deg vel, vinner deg over ved å si det du ønsker at de skal si.

Anonymkode: bfe9c...9c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Må bare dele litt frustrasjon.. Forrige mandag fikk jeg super motivasjon igjen og klarte å holde meg i underskudd i flere dager. (Mellom 1300-1500kcal) 3-4 dager gikk og ikke et eneste gram nedover, men oppover derimot!
På lørdag var motivasjonen lav, men klarte i det minste å holde meg i vedlikehold.
På søndag (igår) var motivasjonen lik 0 og jeg spiste alt av godterirester vi hadde hjemme, i tillegg til at jeg dro å kjøpte 2 store kanelboller. I tillegg til dette vanlig mat og 2 store middagsporsjoner. Turte ikke engang å registrere alt jeg hadde spist. 
Jeg gikk på vekta idag og forventet å se noe negativt, men overraskende nok var det -0,5 fra forrige mandag! Altså hva søren... 

Anonymkode: 2daf1...3c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må bare dele litt frustrasjon.. Forrige mandag fikk jeg super motivasjon igjen og klarte å holde meg i underskudd i flere dager. (Mellom 1300-1500kcal) 3-4 dager gikk og ikke et eneste gram nedover, men oppover derimot!
På lørdag var motivasjonen lav, men klarte i det minste å holde meg i vedlikehold.
På søndag (igår) var motivasjonen lik 0 og jeg spiste alt av godterirester vi hadde hjemme, i tillegg til at jeg dro å kjøpte 2 store kanelboller. I tillegg til dette vanlig mat og 2 store middagsporsjoner. Turte ikke engang å registrere alt jeg hadde spist. 
Jeg gikk på vekta idag og forventet å se noe negativt, men overraskende nok var det -0,5 fra forrige mandag! Altså hva søren... 

Anonymkode: 2daf1...3c6

Du ser ikke resultatene av innsatsen din dagen etter. Du må være mer tålmodig.

Anonymkode: bfe9c...9c4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ser ikke resultatene av innsatsen din dagen etter. Du må være mer tålmodig.

Anonymkode: bfe9c...9c4

Ja hvor lang tid tar det egentlig?

Anonymkode: bd484...310

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja hvor lang tid tar det egentlig?

Anonymkode: bd484...310

Jeg pleier å merke resultater av en skikkelig smell ca 4-7 dager etter. Trenger ikke være at jeg går opp i vekt, men vekten stagnerer uansett hvor hardt jeg jobber for å få den ned. 

Anonymkode: 14ae8...5b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja hvor lang tid tar det egentlig?

Anonymkode: bd484...310

Din kropp består av mange forskjellige ting, som hver har forskjellig egenvekt, og noen av dem varierer i mengde over relativt kort tid, noen i løpet av dagen, noen fra dag til dag, noen fra uke til uke, og det er kun noen av variablene du kan påvirke, reelt. Mindre mat i magen gir lavere vekt, midlertidig, men det er mindre fett på kroppen, permanent, du ønsker når du slanker deg (tror jeg da). En kilo kroppsfett tilsvarer ca 7000 kalorier. Dette kan du miste på en uke hvis du veier 100 kilo (tommelfingerregel) og har et daglig kaloriunderskudd på 1000. Samtidig kan vekta di svinge med halvannen kilo (om ikke mer) i løpet av noen dager. Så selv om man kan si noe om hvor fort du kan miste vekt (fett), er det umulig å si når du vil se det på vekta. Derfor er du nødt til å være nøye med (registreringen av) matinntaket, og ha is i magen når du veier deg.

Anonymkode: bfe9c...9c4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå, godt og vel en måned ut i slankingen, ser jeg på den ukentlige vektregistreringen at jeg har stabilisert meg på et vekttap på rundt 0,3 kg pr uke. Litt lite, skulle gjerne ligget opp mot 0,5 kg pr uke. Men det går rette veien🙌 Så det er en seier uansett. En annen seier er at vekta holder seg såpass stabil. Jeg med stoffskifteproblemer svinger fort 5 kg på en uke. Så at vekta holder seg så stabil, med et gradvis vekttap, det er helt utrolig. Første gang på mange år (med unntak av lavkarbo-runden i fjor, da var det også sånn). Jeg tenker at dette vitner om en lykkelig kropp som endelig finner en balanse, og det er ikke annet enn helsefordeler med det☺

Føler fremdeles at jeg er inne på et godt spor. Bare det å ikke ha så store svingninger i vekta er en bragd i seg selv. Hvis jeg skal spekulere i hvorfor jeg ikke går ned mer, så må det vel være pga smuldrepaien, snickerskaka og kransekakestengene 😀 Har stort sett hatt noe godt å kose meg med hele tiden. Tre, fire dager i uka kanskje. Det er jo selvsagt sukkerfritt, lavkarbo og hjemmelaget, men det blir en del kalorier av nøttene likevel. Og så kunne jeg vært i mer aktivitet, det har vel vært variabelt, det må jeg innrømme. Jeg vet jo at hvis jeg kjører på litt, så går jeg ned mer. Den dørstokkmila er litt lang om dagen, merker jeg. Må ta meg selv i nakken og sparke meg selv ut litt mer. Men jeg klager ikke da, jeg har jo gått ned 🙌

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk meg en kalori-oppvåkning i dag. Tenkte jeg skulle unne meg en skolebolle siden de såg unormalt fristende ut, og jeg har lagt strak ut med sykdom i helgen, så gikk glipp av lørdagskosen. La den på vekten, 604 kcal! I en bolle! Jaja, da blir det en halv en da. Hadde ikke falt meg inn at det var så mange kcal i en liten bolle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg med her. 

Jeg har i januar fokusert på trening uten å endre kostholdet. Jeg har trent 2 - 4 ganger i uken uten å gå ned noe særlig i vekt. Fremover skal jeg begynne å skjerpe kostholdet. Planen er å redusere mengen kaloririk mat og øke mengden frukt og grønt. Ønsker å gå ned mellom 5 og 10 kg innen 17. Mai. 💃

 

Endret av Bananen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ooh. Oppdaget noe jeg hadde glemt av! Når godtesuget melder seg som sterkest tar jeg meg en fisherman's friend salmiakk! Så friskt og godt. Og hele 3 kcal😂

Anonymkode: 432e7...e83

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir med her og :)

Skal ned noen få kilo nå. Kan ikke telle kalorier fordi jeg blir sykelig opptatt av det og får et usunt forhold til mat, så taktikken min er å spise så mye frukt og grønt jeg bare vil og kutte ut kveldsmat, søtsaker, snacks og rømme/dressing. Satser på at det er nok til at jeg går ned uten å måtte tenke for mye over det. 

Tenker å tillate meg og spise én is på enten fredager eller lørdager fordi jeg trenger det for å holde motivasjonen oppe resten av dagene. Hjelper meg alltid mye å ha noe og se frem til :)

Ellers spiser sukkerfrie drops og drikker sukkerfri saft, men det blir veldig små mengder fordi magen min ikke setter pris på kunstig søtning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmål: Når forsvinner alle folka fra treningssenteret? :P Etter jul har det jo blitt nærmest umulig å få noe som helst egentid, for det er masse folk rundt meg til enhver tid 😭😂

(Og ja, selvfølgelig skjønner jeg og at jeg aldri er alene på et treningssenter, men dere skjønner greia her...)

Anonymkode: 6a151...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmål: Når forsvinner alle folka fra treningssenteret? :P Etter jul har det jo blitt nærmest umulig å få noe som helst egentid, for det er masse folk rundt meg til enhver tid 😭😂

(Og ja, selvfølgelig skjønner jeg og at jeg aldri er alene på et treningssenter, men dere skjønner greia her...)

Anonymkode: 6a151...ceb

Der jeg trener syns jeg disse «nyttårsforsett»-menneskene har forsvunnet. De ramler av etter noen uker som oftest. Det spørs jo litt når på døgnet du trener, jeg opplever at det er minst folk tidlig på dagen - både i ukedager og i helger 😊 skulle gjerne likt å være alene på treningssenteret jeg også 😂

Anonymkode: f57b9...47f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

0,4 1,4kg ned! Føler jeg har brutt lydmuren, og nå vanker det belønning :hoppendeglad:

Synes jeg har ligget og vaket rundt 70-71 i en evighet, men nå kom altså 6-tallet :skya:

Endret av Zenobia
Bommet på subtraksjonen. Over ett kilo ned fra forrige uke!
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som driver med hoppetau hopping her? Nylig startet med det, er det egentlig noe bra trening? Hopper tau i 10-15 min hver dag, i normal tempo vil jeg si

Anonymkode: c9410...02d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier meg hver dag for å følge med, det er nesten dagens høydepunkt. 😂 Forrige uke var jeg litt frustrert over at vekta stod stille på 75 kg, men denne uka har det løsnet, så i dag er jeg 73,7 kg. 👏🏻🎉 

Skal i selskap på fredag, og da blir det alkohol og den maten vi får servert. Må prøve å begrense meg litt, men håper ikke det viser veldig på vekta neste uke igjen...😬

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som driver med hoppetau hopping her? Nylig startet med det, er det egentlig noe bra trening? Hopper tau i 10-15 min hver dag, i normal tempo vil jeg si

Anonymkode: c9410...02d

Hvis du blir sliten så er det bra trening.

Anonymkode: 50449...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne tråden! Startet slankeprosjektet i starten av desember, målet er å gå ned rundt 0,5kg i uka.. så langt har jeg bare gått ned 2,6kg. Var neeesten under 90kg, så *boom* opp 2 kilo!  Den var sur.. er ganske ny på dette diettgreiene. Tidligere har jeg tatt snarveier og gjort destruktive ting (sulte meg, kaste opp etc) men jeg er bestemt på å holde på kontrollen og ikke la de negative tankene ta over så alt blir tvangspreget igjen. Har funnet masse nye spennende middager så den delen går ganske bra.. det er de andre måltidene iløpet av dagen som er vanskelig. Hva i alle dager skal jeg spise?? Er så lei av knekkebrød og havregryn nå! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, blomaden skrev:

Slenger meg på denne tråden! Startet slankeprosjektet i starten av desember, målet er å gå ned rundt 0,5kg i uka.. så langt har jeg bare gått ned 2,6kg. Var neeesten under 90kg, så *boom* opp 2 kilo!  Den var sur.. er ganske ny på dette diettgreiene. Tidligere har jeg tatt snarveier og gjort destruktive ting (sulte meg, kaste opp etc) men jeg er bestemt på å holde på kontrollen og ikke la de negative tankene ta over så alt blir tvangspreget igjen. Har funnet masse nye spennende middager så den delen går ganske bra.. det er de andre måltidene iløpet av dagen som er vanskelig. Hva i alle dager skal jeg spise?? Er så lei av knekkebrød og havregryn nå! 

Jeg syns det er såå godt å lage hjemmelagde, grove rundstykker. Kjøp sånn mix på butikken for grovbakst 😊 deilig med ferske rundstykker man kan ha liggende i fryseren. 

Anonymkode: f57b9...47f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er såå godt å lage hjemmelagde, grove rundstykker. Kjøp sånn mix på butikken for grovbakst 😊 deilig med ferske rundstykker man kan ha liggende i fryseren. 

Anonymkode: f57b9...47f

Legen anbefalte at jeg kuttet ned på brød, sukker og fett.. men hvis jeg lager kjempe grove rundstykker så er det kanskje innafor?🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...