Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Etter å ha gått ned 1,4kg på én uke ifølge forrige veiing, er det nå opp 0,5kg. Men tror det er vannvekt. Neste mandag blir spennende :lillesky:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjente jeg fikk meg en skikkelig nedtur! 

Jeg ble medlemm av vektklubben og har vært ganske fornøyd.

Jeg var litt ... tenkte jeg fikk gitt litt for mange kalorier, mitt daglige kaloriinntak ble utregnet til ~2800kg i uken, og for å kunne gå ned 1 kg i uken, ja da måtte jeg ligge på 1800kcal.

Siden jeg har gått ned noe, startet jeg et nytt program, med den nye vekten 81,3. Plutselig er det ikke snakk om å ha mange kalorier tilgjengelig lengre. Kalorinivå ble nå regnet ut til ~2100, og da må jeg ligge under det som er lov å skriver her av KG sine rettningslinjer :( må kanskje rette meg inn mot 0,5kg i uken, 1600kcal til dagen er jo mer overkommelig. Men jeg som har funnet en fin rytme på disse 1800kcal jeg har hatt. Nå føler jeg ar jeg må starte helt forfra igjen med å finne mat å spise, som er god og som passer inn i den daglige kalorimengden.

Joda jeg tenkte at noe måtte være galt i starten med kalorinivået, men... tenkte jo at vektklubben skal ha peiling og! Nå da... sukk! 

Jeg hater å trene. Det er ikke en del av livet, og har hatt et ønske om å klare dette uten trening. Men nå vil jo det ikke være mulig! :( Har jo vist at jeg har klart til til nå, men ... kan det kanskje være at man i starten når man begynner å telle at man kan være tillatt flere kalorier enn når man kommer inn i det? 🤔

En stor knytteneve rett i motivasjonen! :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mistet det helt, klarer ikke å fortsette sunne matvaner i mer enn 4 dager før jeg havner på feil spor igjen. Har innsett at jeg dessverre har en spiseforstyrrelse. Jeg spiste over 17 boller i helgen. Ja, tro det eller ei. I tillegg så spiste jeg to hele store plater med sjokolade, samt to kakestykker og noe konfekt. Spiste også pizza på Olivia! Å! Har null kontroll. Føler dette skyldes depresjonsangst. Jeg og samboer har det ikke så bra. Han var utro og jeg fant ut av det i desember, vi prøvde å fikse opp i det, men tror enkelte ting ikke kan fikses opp i. Prøver å hjelpe meg selv, men klarer det ikke...faller stadig tilbake. Har gått opp 4-5 kg. Tror jeg trenger profesjonell hjelp:(

Anonymkode: c9410...02d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ariana807 skrev:

Kjente jeg fikk meg en skikkelig nedtur! 

Jeg ble medlemm av vektklubben og har vært ganske fornøyd.

Jeg var litt ... tenkte jeg fikk gitt litt for mange kalorier, mitt daglige kaloriinntak ble utregnet til ~2800kg i uken, og for å kunne gå ned 1 kg i uken, ja da måtte jeg ligge på 1800kcal.

Siden jeg har gått ned noe, startet jeg et nytt program, med den nye vekten 81,3. Plutselig er det ikke snakk om å ha mange kalorier tilgjengelig lengre. Kalorinivå ble nå regnet ut til ~2100, og da må jeg ligge under det som er lov å skriver her av KG sine rettningslinjer :( må kanskje rette meg inn mot 0,5kg i uken, 1600kcal til dagen er jo mer overkommelig. Men jeg som har funnet en fin rytme på disse 1800kcal jeg har hatt. Nå føler jeg ar jeg må starte helt forfra igjen med å finne mat å spise, som er god og som passer inn i den daglige kalorimengden.

Joda jeg tenkte at noe måtte være galt i starten med kalorinivået, men... tenkte jo at vektklubben skal ha peiling og! Nå da... sukk! 

Jeg hater å trene. Det er ikke en del av livet, og har hatt et ønske om å klare dette uten trening. Men nå vil jo det ikke være mulig! :( Har jo vist at jeg har klart til til nå, men ... kan det kanskje være at man i starten når man begynner å telle at man kan være tillatt flere kalorier enn når man kommer inn i det? 🤔

En stor knytteneve rett i motivasjonen! :grine:

En kilo i uka er for mye med mindre du har veldig mange kilo å ta av. Syns ikke du skal la dette ødelegge motivasjonen! Hold deg et sted mellom 1600 og 1800 kalorier så går du nedover, sakte, men sikkert. For de aller fleste er -1kg i uka uoppnåelig.

Jeg heier på deg! 💪🏻❤️

Anonymkode: d16ce...e7d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg har lyst til å spørre om råd om. Jeg er medlem av vektklubben og loggfører alt av kalorier der. Der kan jeg og loggføre trening om det skjer. Men kaloriantallet som dukker opp der er mye mindre enn hva fitbiten viser jeg har forbrent på økta.

Var ute å hadde med en middels-intensitet økt med gange i 40 min. Vektklubben sier 170kcal, fitbiten sier 300kcal. 

Hvem av dem er mest riktig? For begge deler har all fakta om kjønn, alder, vekt, høyde, men fitbiten har pulsen å gå etter, som ikke vektklubben har, den stoler på at jeg loggfører riktig. 

Noen som har peiling hva som er mest riktig? 

Det er mest bare for å få et riktig bilde til statistikken over kalorier, enn at jeg skal føle jeg kan hive nedpå med masse ett-eller-annet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Ariana807 skrev:

En ting jeg har lyst til å spørre om råd om. Jeg er medlem av vektklubben og loggfører alt av kalorier der. Der kan jeg og loggføre trening om det skjer. Men kaloriantallet som dukker opp der er mye mindre enn hva fitbiten viser jeg har forbrent på økta.

Var ute å hadde med en middels-intensitet økt med gange i 40 min. Vektklubben sier 170kcal, fitbiten sier 300kcal. 

Hvem av dem er mest riktig? For begge deler har all fakta om kjønn, alder, vekt, høyde, men fitbiten har pulsen å gå etter, som ikke vektklubben har, den stoler på at jeg loggfører riktig. 

Noen som har peiling hva som er mest riktig? 

Det er mest bare for å få et riktig bilde til statistikken over kalorier, enn at jeg skal føle jeg kan hive nedpå med masse ett-eller-annet :) 

Hvor mye veier du? 

Anonymkode: 50449...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye veier du? 

Anonymkode: 50449...a1b

81,2 kg på mandag :) (ned 5,5 kg 🎉). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk, jeg gikk samlet ned nesten 30 kg over flere år, og har nå lagt på meg 6kg fremfor å ta av meg 6kg. Jeg sverget jeg aldri skulle over 80kg igjen, og det har jeg holdt, og så fant jeg ut jeg ikke skulle over 70kg fordi jeg var stabil så lenge. Jeg var 69,8kg i morres:overrasket: Og jeg har absolutt ingen motivasjon eller overskudd til å skulle slanke meg. Hele livet mitt har klappet sammen som en upålitelig klappstol. Jobben min er så krevende at jeg har blitt syk av den og er på delvis sykemelding, og leter desperat etter noe annet uten å få napp. Foreldrene mine er syke og trenger praktisk og økonomisk hjelp, enda jeg ikke tjener allverden. Det er slutt mellom meg og kjæresten etter 9 år, men er ikke mulig å oppdrive en plass jeg har råd til å bo som ikke er et hull i en vegg, så jeg bor med eksen... Skyt meg :laugh: Prøver å la meg motivere av at jeg skal til sydlige strøk i juni men jeg har ikke lyst til å vise meg i annet enn burka akkurat nå for kostholdet er helt ute å kjører og føler meg som en deig. :(

Anonymkode: 6a912...883

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye veier du? 

Anonymkode: 50449...a1b

Jeg ville stolt på klokken. Ingenting blir 100% nøyaktig, men jeg vil tro klokken er det beste å gå etter.

Anonymkode: 118ab...eb4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ned! Vi skal henvises for IVF om et par uker, og vekten min er ikke forenelig med IVF. 

Vekten i går viste 101,4 kg, BMI 38,2. Må ned på BMI 33 før vi får gjennomføre. Nøyaktig er det 13,8 kg, men mer er fint!

Første delmål er å komme under 100 kg før 1. mars. 

Deretter 10 kg til etter påske. 

Ambisiøst, men jeg MÅ. 

Har kjøpt tilgang på FlexiKost. Nydelig å slippe å regne ut hva jeg skal spise. Ligger på drøyt 1700 kcal nå. Spiser så mye at jeg ikke får i meg all maten i mengde, men jeg tror jeg ligger rundt det likevel. 

Anonymkode: 855a8...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ned! Vi skal henvises for IVF om et par uker, og vekten min er ikke forenelig med IVF. 

Vekten i går viste 101,4 kg, BMI 38,2. Må ned på BMI 33 før vi får gjennomføre. Nøyaktig er det 13,8 kg, men mer er fint!

Første delmål er å komme under 100 kg før 1. mars. 

Deretter 10 kg til etter påske. 

Ambisiøst, men jeg MÅ. 

Har kjøpt tilgang på FlexiKost. Nydelig å slippe å regne ut hva jeg skal spise. Ligger på drøyt 1700 kcal nå. Spiser så mye at jeg ikke får i meg all maten i mengde, men jeg tror jeg ligger rundt det likevel. 

Anonymkode: 855a8...387

Bare vær klar over at det ikke er vanskelig å regne ut hva du skal spise, det vanskelige er å holde seg til bare det du skal spise. Nå er du ny og entusiastisk, etterhvert går vektnedgangen saktere, og appetitten kommer tilbake.

Anonymkode: bfe9c...9c4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Ariana807 skrev:

81,2 kg på mandag :) (ned 5,5 kg 🎉). 

Jeg ville faktisk trodd det laveste tallet, med mindre det var svært mye oppoverbakke. Det er jo det kjipe, trening/gåturer forbrenner mye mindre enn vi tror.

 

Anonymkode: 75305...d81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter
På ‎11‎.‎02‎.‎2019 den 14.51, Ariana807 skrev:

Kjente jeg fikk meg en skikkelig nedtur! 

Jeg ble medlemm av vektklubben og har vært ganske fornøyd.

Jeg var litt ... tenkte jeg fikk gitt litt for mange kalorier, mitt daglige kaloriinntak ble utregnet til ~2800kg i uken, og for å kunne gå ned 1 kg i uken, ja da måtte jeg ligge på 1800kcal.

Siden jeg har gått ned noe, startet jeg et nytt program, med den nye vekten 81,3. Plutselig er det ikke snakk om å ha mange kalorier tilgjengelig lengre. Kalorinivå ble nå regnet ut til ~2100, og da må jeg ligge under det som er lov å skriver her av KG sine rettningslinjer :( må kanskje rette meg inn mot 0,5kg i uken, 1600kcal til dagen er jo mer overkommelig. Men jeg som har funnet en fin rytme på disse 1800kcal jeg har hatt. Nå føler jeg ar jeg må starte helt forfra igjen med å finne mat å spise, som er god og som passer inn i den daglige kalorimengden.

Joda jeg tenkte at noe måtte være galt i starten med kalorinivået, men... tenkte jo at vektklubben skal ha peiling og! Nå da... sukk! 

Jeg hater å trene. Det er ikke en del av livet, og har hatt et ønske om å klare dette uten trening. Men nå vil jo det ikke være mulig! :( Har jo vist at jeg har klart til til nå, men ... kan det kanskje være at man i starten når man begynner å telle at man kan være tillatt flere kalorier enn når man kommer inn i det? 🤔

En stor knytteneve rett i motivasjonen! :grine:

Spørsmålet er jo heller, hvor mye gikk du ned på 1800 kalorier? Hvor lenge holdt du deg til dette, noen utskeielsesdager?

Og ikke minst: du regnet med hver minste lille eple, ts med olje osv?

 

For du skal jo faktisk leve med dette også, og om du faktisk går ned i vekt jevnlig på 1800 kalorier, så er det ingen poeng å streve etter enda mindre om det er vanskelig. Du skal orke med jobb og livet ellers også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare vær klar over at det ikke er vanskelig å regne ut hva du skal spise, det vanskelige er å holde seg til bare det du skal spise. Nå er du ny og entusiastisk, etterhvert går vektnedgangen saktere, og appetitten kommer tilbake.

Anonymkode: bfe9c...9c4

Har hatt noen runder før, så jeg vet at det kommer tyngre dager. Samtidig har jeg ikke hatt en så konkret motivasjon før. Jeg har aldri satt meg så tydelige mål før, som vil ha så store konsekvenser for framtiden min. 

Jeg vet at jeg kan regne ut hva jeg skal spise. Jeg vet godt hva en skive grovt brød inneholder. Men jeg kjøper meg hjelp i form av at det blir regnet ut for meg. 

Anonymkode: 855a8...387

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville faktisk trodd det laveste tallet, med mindre det var svært mye oppoverbakke. Det er jo det kjipe, trening/gåturer forbrenner mye mindre enn vi tror.

 

Anonymkode: 75305...d81

Vet at man forbrenner mindre enn man kanskje tror, men føler jo kanskje at fitbiten klarer å måle hvor hardt jeg har trent basert på puls... men jeg vet jo ikke, derfor jeg spurte on råd 😅

En del oppover, og bakkene springer jeg opp. Jogging er ikke noe jeg klarer i lengden, så da blir det heller en type intervall med bakkeløp :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, tranedatter skrev:

Spørsmålet er jo heller, hvor mye gikk du ned på 1800 kalorier? Hvor lenge holdt du deg til dette, noen utskeielsesdager?

Og ikke minst: du regnet med hver minste lille eple, ts med olje osv?

 

For du skal jo faktisk leve med dette også, og om du faktisk går ned i vekt jevnlig på 1800 kalorier, så er det ingen poeng å streve etter enda mindre om det er vanskelig. Du skal orke med jobb og livet ellers også.

Har nok hatt 1800kcal i gjennomsnitt i januar, ned 5,5 kg. Noen dager med 1500kcal, andre opp mot 2000kcal, en dag med 2300kcal (da hadde jeg meg et kakestykke 😋).

Jeg teller alt, helt ned til de 5gram med stekesmør, de 4 gram med smør på skiven, de 2-3 bitene med lakrisal jeg kanskje unner med på kvelden, eller den ene perlen med Vill bringebær som veier 2 gram 😄👍🏻 Alt ned til hvert minste gram 😊

Virker som om denne endringen kanskje er en god ting nå da. Gikk kun ned 0,1 forige uke 😕 sliter med å komme meg ned under 81 virker det som, så prøver nå å ligge rundt ca 1600kcal. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uff... Kjenner litt på at jeg gruer meg til å veie meg i morgen. Hadde gått opp 0,5kg forrig uke, og jeg er bare redd for enda en nedtur. Syns allerede jeg ligger lavt nok på kaloriinntak, så jeg håper virkelig ikke jeg må kutte mer. Da mister jeg helt motet. 

Prøver å trøste meg med at buksa mi føles alt for stor om dagen, så noe har jo uansett skjedd. Har jo gått ned 3 kg siden midten av januar. Håper den lille oppgangen forrige uke bare var en hump i veien, og at jeg er back on track i morgen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2019 den 23.38, Ariana807 skrev:

Var ute å hadde med en middels-intensitet økt med gange i 40 min. Vektklubben sier 170kcal, fitbiten sier 300kcal. 

Hadde stolt mest på vektklubb her. 

To grunner til det: 

1. Ved jogging og høy intensitet, kan jeg forbrenne inntil 10 kcal/min. På 40 min ville det da ha blitt 400 kcal. (Jeg er 160 cm og 75 kg) 

2. Det er bedre å ta i for lite forbrent, enn å overestimere.

Anonymkode: 40bfc...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde stolt mest på vektklubb her. 

To grunner til det: 

1. Ved jogging og høy intensitet, kan jeg forbrenne inntil 10 kcal/min. På 40 min ville det da ha blitt 400 kcal. (Jeg er 160 cm og 75 kg) 

2. Det er bedre å ta i for lite forbrent, enn å overestimere.

Anonymkode: 40bfc...059

jeg pleier å regne ca 70 kcal pr km, enten jeg jogger eller går. Det er bare en tommelfingerregel jeg bruker til å sjekke tall fra app og fitbit og onlinekalkulatorer og sånn, men det gir en indikasjon på hvor tallet skulle vært. På førti minutter ville jeg gått ca 3,5 km, og det blir da 245 kcal forbrent. hadde jeg jogget, ville jeg kommet lenger, og det ville vært flere kalorier.

Anonymkode: fc0ab...a64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veiing igjen i dag da. 69 kg blank. Dvs at jeg har gått ned 100 gram siden forrige uke😜 Det var vel noe i minste laget, men jeg kan bare skylde meg selv. I går, på valentines day, ble det ut å spise kebab med mannen på mitt initiativ. Så jeg veit jo at jeg får igjen for det. I tillegg har jeg kost meg med lavkarbo-muffins nesten hver dag. Disse er jo sukkerfrie, og med mandelmel, men det blir jo en god del kalorier likevel. I tillegg har jeg spist ostepai til middag to dager denne uka, det blir jo mye fett, og derfor også mange kalorier. Så når jeg ser på kaloriinntaket totalt denne uka, er det ganske høyt. Likevel har jeg gått ned da, jeg kunne jo risikert å gått opp. Det har jeg heldigvis ikke gjort. Så jeg er jo fornøyd, da, tross alt. Men hvis jeg skal nå delmålet mitt på 65 kg innen påske, må jeg skjerpe meg. Prøve å begrense det totale kaloriinntaket bittelitt. Litt mindre ost og fett, enn det har vært nå. 🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...