Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, blomaden skrev:

Legen anbefalte at jeg kuttet ned på brød, sukker og fett.. men hvis jeg lager kjempe grove rundstykker så er det kanskje innafor?🤔

Eller kan du prøve å lage sånne proteinrundstykker av cottage cheese. Bare Google det så får du opp mange oppskrifter☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

24 minutter siden, blomaden skrev:

Slenger meg på denne tråden! Startet slankeprosjektet i starten av desember, målet er å gå ned rundt 0,5kg i uka.. så langt har jeg bare gått ned 2,6kg. Var neeesten under 90kg, så *boom* opp 2 kilo!  Den var sur.. er ganske ny på dette diettgreiene. Tidligere har jeg tatt snarveier og gjort destruktive ting (sulte meg, kaste opp etc) men jeg er bestemt på å holde på kontrollen og ikke la de negative tankene ta over så alt blir tvangspreget igjen. Har funnet masse nye spennende middager så den delen går ganske bra.. det er de andre måltidene iløpet av dagen som er vanskelig. Hva i alle dager skal jeg spise?? Er så lei av knekkebrød og havregryn nå! 

Det er fremdeles destruktivt og negative tanker og tvangspreget. Du kan jo spise hva du vil.

16 minutter siden, blomaden skrev:

Legen anbefalte at jeg kuttet ned på brød, sukker og fett.. men hvis jeg lager kjempe grove rundstykker så er det kanskje innafor?🤔

Spør legen? Eller kanskje ikke. Enten har han/hun ikke klart å forklare godt nok, eller så har han/hun ikke så mye peiling på kosthold. Når du er i tvil, som nå, prøv å stille kontrollspørsmål, du kan stille deg dem selv, men noen forslag: Hvis kutte ned på brød, også på pasta? Hvis sukker, også frukt? Hvis fett, også nøtter og avocado? Det blir jo bare rot. Så hva er det man vil fram til? Man ønsker at du skal ha et mer balansert, variert og NÆRINGSRIKT kosthold, samtidig som du OPPRETTHOLDER et MODERAT KALORIUNDERSKUDD.

Anonymkode: bfe9c...9c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fremdeles destruktivt og negative tanker og tvangspreget. Du kan jo spise hva du vil.

Spør legen? Eller kanskje ikke. Enten har han/hun ikke klart å forklare godt nok, eller så har han/hun ikke så mye peiling på kosthold. Når du er i tvil, som nå, prøv å stille kontrollspørsmål, du kan stille deg dem selv, men noen forslag: Hvis kutte ned på brød, også på pasta? Hvis sukker, også frukt? Hvis fett, også nøtter og avocado? Det blir jo bare rot. Så hva er det man vil fram til? Man ønsker at du skal ha et mer balansert, variert og NÆRINGSRIKT kosthold, samtidig som du OPPRETTHOLDER et MODERAT KALORIUNDERSKUDD.

Anonymkode: bfe9c...9c4

Jeg spiser det jeg vil, med måte. Har jeg kalorier til overs på slutten av en lørdag så unner jeg meg litt godis. 

Jeg skjønner hva du vil frem til, men jeg kutter ut det usunne fettet og sukkeret som jeg er sikker på at han mente. Som man finner i sjokolade, potetgull og chips fra burgerking. Jeg føler selv jeg har fått til et noe balansert kosthold, men synes det er vanskelig å finne næringsrik og mettende frokost og lunsj og fremdeles være innenfor kalorigrensen. 

9 minutter siden, Mayoo skrev:

Eller kan du prøve å lage sånne proteinrundstykker av cottage cheese. Bare Google det så får du opp mange oppskrifter☺️

Tusen takk! Det skal jeg gjøre :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, blomaden skrev:

Jeg spiser det jeg vil, med måte. Har jeg kalorier til overs på slutten av en lørdag så unner jeg meg litt godis. 

Jeg skjønner hva du vil frem til, men jeg kutter ut det usunne fettet og sukkeret som jeg er sikker på at han mente. Som man finner i sjokolade, potetgull og chips fra burgerking. Jeg føler selv jeg har fått til et noe balansert kosthold, men synes det er vanskelig å finne næringsrik og mettende frokost og lunsj og fremdeles være innenfor kalorigrensen. 

Kan du ikke bare si at du kutter ned på sjokolade, potetgull og chips? Disse matvarene har jo det samme fettet og sukkeret som annen mat. De har bare mindre vitaminer, mineraler og protein, og mer kalorier, enn hverdagsmaten. Så kutter du ned på sjokolade, potetgull og chips, sitter du igjen med den maten som er næringsrik, og balanserer du den riktig, spiser du næringsrikt=mettende ("på cellenivå"), uten for mange kalorier.

Det er jo slankeoppskrifter overalt hvor du snur deg. Hvorfor fungerer INGEN av dem? Fordi slankeoppskrifter er ikke ment å være næringrike, men fylle magen, og aller mest å være samtaleemner. Hva ER kalorigrensen din? Har du satt den for lavt, vil du slite uansett hva du spiser. Har du satt den riktig, og spiser mat du liker, skal det bare være litt utfordrende, og bare innimellom, ikke hele tiden.

Anonymkode: bfe9c...9c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare si at du kutter ned på sjokolade, potetgull og chips? Disse matvarene har jo det samme fettet og sukkeret som annen mat. De har bare mindre vitaminer, mineraler og protein, og mer kalorier, enn hverdagsmaten. Så kutter du ned på sjokolade, potetgull og chips, sitter du igjen med den maten som er næringsrik, og balanserer du den riktig, spiser du næringsrikt=mettende ("på cellenivå"), uten for mange kalorier.

Det er jo slankeoppskrifter overalt hvor du snur deg. Hvorfor fungerer INGEN av dem? Fordi slankeoppskrifter er ikke ment å være næringrike, men fylle magen, og aller mest å være samtaleemner. Hva ER kalorigrensen din? Har du satt den for lavt, vil du slite uansett hva du spiser. Har du satt den riktig, og spiser mat du liker, skal det bare være litt utfordrende, og bare innimellom, ikke hele tiden.

Anonymkode: bfe9c...9c4

Har satt den på 1700 kalorier om dagen. Noen dager klarer jeg såvidt å komme meg over 1000, andre dager er det utrolig utfordrende å holde seg under grensen. Appetitten går veldig opp og ned. Men synes den grensen passer meg veldig fint. Går litt ned sakte men sikkert, noe som er målet.

Beklager for at jeg ikke var med spesifikk med hva jeg mente med sukker og fett, antok at folk skjønte hva jeg mente med det siden jeg snakket om diett.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, blomaden skrev:

Har satt den på 1700 kalorier om dagen. Noen dager klarer jeg såvidt å komme meg over 1000, andre dager er det utrolig utfordrende å holde seg under grensen. Appetitten går veldig opp og ned. Men synes den grensen passer meg veldig fint. Går litt ned sakte men sikkert, noe som er målet.

1700 høres greit ut. Holder du deg til det gjennomsnittlig/per uke, så er det ikke noe problem om du spiser over eller under fra dag til dag. Appetitt har det med å svinge. Jeg har gjerne avvekslende stappmett- og bunnløst sluk-dager. Men spiser du altfor lite en dag eller over tid, er det naturens måte å rette det opp å fyre opp appetitten din dagen etter eller senere.

Så da lurer jeg bare på hva du spiser. Eller, du har allerede gitt tydelige hint. Så jeg lurer egentlig på hvorfor. Men jeg skjønner jo hvorfor også.

Sitat

Beklager for at jeg ikke var med spesifikk med hva jeg mente med sukker og fett, antok at folk skjønte hva jeg mente med det siden jeg snakket om diett.. 

Det blir lett krøll når man snakker forbi hverandre, og uttrykker seg uklart. Viktig å ikke være for spesifikk heller, men akkurat nok til at det er god kommunikasjon. Så, har du tenkt noe mer på det jeg skrev? (Du trenger ikke svare/følge opp hvis du ikke er interessert, jeg er bare personlig veldig engasjert i temaet, sånn generelt.)

Anonymkode: bfe9c...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

1700 høres greit ut. Holder du deg til det gjennomsnittlig/per uke, så er det ikke noe problem om du spiser over eller under fra dag til dag. Appetitt har det med å svinge. Jeg har gjerne avvekslende stappmett- og bunnløst sluk-dager. Men spiser du altfor lite en dag eller over tid, er det naturens måte å rette det opp å fyre opp appetitten din dagen etter eller senere.

Så da lurer jeg bare på hva du spiser. Eller, du har allerede gitt tydelige hint. Så jeg lurer egentlig på hvorfor. Men jeg skjønner jo hvorfor også.

Det blir lett krøll når man snakker forbi hverandre, og uttrykker seg uklart. Viktig å ikke være for spesifikk heller, men akkurat nok til at det er god kommunikasjon. Så, har du tenkt noe mer på det jeg skrev? (Du trenger ikke svare/følge opp hvis du ikke er interessert, jeg er bare personlig veldig engasjert i temaet, sånn generelt.)

Anonymkode: bfe9c...9c4

En normal dag kan være slik: frokost: 2 knekkebrød med magerost, litt agurk og tomat inntil. Lunsj: likt som frokosten, litt havregryn eller litt middagsrester, kanskje litt frukt. Middag: varierer veldig, men prøver å alltid ha halve middagen grønnsaker, så gjerne søtpotet, gullerot, paprika, kylling/svinekjøtt og litt bernaisesaus. Til kveldsmat kanskje et knekkebrød eller en smoothie. 

I helgene tillater jeg meg selv litt mer «kosemat» som jeg prøver å gjøre litt sunnere. Til tacoen har jeg feks byttet ut lampene med hjertesalat og droppet tacochipsen, tillater megselv en Pepsi Max i ny og ne :) og selvsagt litt potetgull og sjokolade når fristelsen blir for stor!😂

Du har sagt så mye så jeg må nesten beklage og spørre hva det er du lurer på om jeg har tenkt på? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, blomaden skrev:

En normal dag kan være slik: frokost: 2 knekkebrød med magerost, litt agurk og tomat inntil. Lunsj: likt som frokosten, litt havregryn eller litt middagsrester, kanskje litt frukt. Middag: varierer veldig, men prøver å alltid ha halve middagen grønnsaker, så gjerne søtpotet, gullerot, paprika, kylling/svinekjøtt og litt bernaisesaus. Til kveldsmat kanskje et knekkebrød eller en smoothie. 

I helgene tillater jeg meg selv litt mer «kosemat» som jeg prøver å gjøre litt sunnere. Til tacoen har jeg feks byttet ut lampene med hjertesalat og droppet tacochipsen, tillater megselv en Pepsi Max i ny og ne :) og selvsagt litt potetgull og sjokolade når fristelsen blir for stor!😂

Du har sagt så mye så jeg må nesten beklage og spørre hva det er du lurer på om jeg har tenkt på? :) 

Uff, ja, jeg blir litt revet med..! Jeg lurte på om du hadde tenkt over om slankemat/lettprodukter/sunnifisering virkelig hjelper deg, eller om du faktisk blir mer mett av de samme antall kalorier i originalvarer? Oo om du ser sammenhengen mellom redusert fettinntak, masse grønnsaker, lite variasjon i hverdagsmaten - og suget etter noe godt?

Anonymkode: bfe9c...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint! Er jo alltid gøy med folk som har litt engasjement! 

Slik ja! Jeg har egentlig alltid vært en person som har valgt lett varianter fremfor de «vanlige» produktene, så sånn sett er det ikke stor forskjell. Men jeg merker at jeg har det litt bedre med meg selv etter at jeg startet å fokusere på å få masse grønnsaker inn i spesielt middagen. Det har hjulpet på matlysten mye, middagen blir litt mer spennende og jeg har funnet nye matvarer som jeg elsker! Før var jeg lite fan av paprika, men nå som jeg steker den i panna så  spiser jeg lett 2-3 store paprikaer i uka! Jeg blir mer mett av middagen, så da slipper jeg litt unna det søtsuget på kvelden... meeeen litt godtesugen er jeg alltid. Jeg har alltid vært svak for sjokolade❤️ Det tror jeg bare at jeg må lære meg å leve med, og heller belønne meg selv litt på lørdagen for å ha klart å vente en hel uke

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire uker siden prosjekt kroppen startet!

Jeg ser at kroppen min er i forandring, og det er så gøy å se at ting nærmer seg sakte men sikkert i den retningen jeg ønsker.

Syntes fremdeles det går overraskende lett, og magen min og hodet har begynt å venne seg til den nye mengden mat. 

Eneste er at jeg skulle ønske ting gikk enda raskere, er en utålmodig sjel. Veier meg fremdeles ikke, men buksene har blitt litt løsere og jeg har fått litt mer markerte kinnben. 

Jeg har ikke gjort noen veldig store endringer i kostholdet mitt. Spiser tilnærmet den samme maten som før. Har kuttet ut godteri og sånt, og så spiser jeg mindre porsjoner, teller kalorier og legger inn alt i lifesum appen. Det hjelper meg å ha kontroll. Jeg håper at med tid og stund så vil jeg kunne se kalorimengden uten å måtte legge det inn noen steder, men det vil nok ta litt tid før jeg er der.

 

-M

 

 

Anonymkode: 26c46...516

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos gynekologen forrige uke. Jeg har et stort myom (muskelknute) i livmor, noe jeg jo selvfølgelig visste. Og jeg har jo hørt hvor stor den er i antall cm, men jeg har liksom ikke reflektert over hva det betyr for vekt og utseende (fokuset har vært på smerter i de konsultasjonene). Denne gangen var det derimot en ny gyn, som forklarte hvor forstørret livmora er ved å sammenlikne med uker gravid som gir samme størrelse. Jeg ble litt satt ut, og spurte forfjamset om det er er derfor jeg har litt "mage", noe hun bekreftet. Hun virka egentlig som hun syntes at jeg var litt teit som ikke hadde kobla det...

Det endrer jo ikke mitt ønske om å bli mer "fit" igjen, for jeg er i dårligere form enn jeg har vært før. Men hovedgrunnen til at jeg har ønsket å gå ned i vekt har jo vært magen (og alle klærne som ikke lengre passer pga den).  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke vekt hjemme, så jeg veier meg en gang i ny og ned på treningssenteret. Hvor mye tror derer at treningsklærne mine veier? (sko, thigts, T-skjorte og undertøy). Og hvor stor er forskjellen på vekten på ettermiddagen sammenlignet med på morgningen? 

Vet at dette varierer veldig, men vil bare vite hva jeg ca. kan trekke fra. 😊

Anonymkode: 473c3...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke vekt hjemme, så jeg veier meg en gang i ny og ned på treningssenteret. Hvor mye tror derer at treningsklærne mine veier? (sko, thigts, T-skjorte og undertøy). Og hvor stor er forskjellen på vekten på ettermiddagen sammenlignet med på morgningen? 

Vet at dette varierer veldig, men vil bare vite hva jeg ca. kan trekke fra. 😊

Anonymkode: 473c3...711

Vet ikke helt med klærne, men jeg kan «gå opp»/«gå ned» 1,2kg fra morgen til kveld! Så det kan være en stor variasjon i vekta på kun 1 dag :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne helgå... blir spent på vekta på mandag. 

Jeg jobber 12 timers nattevakter, og det er tøft i seg selv. Og noen ganger bare MÅ man ha noe ekstra. Sitter i kantina nå, og koser meg med et fantastisk stykke sjokoladekake 😍 ender opp på rundt 2300kcal i dag, men har stort sett holdt meg til runt 1800 resten av uka, så krysser fingrene for at jeg ikke har gått oppover. Men denne kaka trengte jeg virkelig! Så om det koster meg, jaja, det får bare være :) 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke vekt hjemme, så jeg veier meg en gang i ny og ned på treningssenteret. Hvor mye tror derer at treningsklærne mine veier? (sko, thigts, T-skjorte og undertøy). Og hvor stor er forskjellen på vekten på ettermiddagen sammenlignet med på morgningen? 

Vet at dette varierer veldig, men vil bare vite hva jeg ca. kan trekke fra. 😊

Anonymkode: 473c3...711

på legekontoret pleier de vel å trekke fra en kilo for klær. Det som er viktig er at du veier deg under like forhold hver gang - altså med samme mengde klær. Ikke i bh den uken og parkas den neste!

Jeg pleier å veie ca 800 gram mer på kvelden enn på morgenen, så tipper 500 g mer på ettermiddag enn kveld.

Anonymkode: fc0ab...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ja, pleier å veie meg med samme type klær. Så hvis jeg tar i litt så kan jeg trekke fra 1,5 kg? Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg skal kjøpe meg en Fitbit når jeg kommer under 70kg, og jeg er 2 kg unna nå. 🤓

Anonymkode: 473c3...711

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Ja, pleier å veie meg med samme type klær. Så hvis jeg tar i litt så kan jeg trekke fra 1,5 kg? Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg skal kjøpe meg en Fitbit når jeg kommer under 70kg, og jeg er 2 kg unna nå. 🤓

Anonymkode: 473c3...711

jeg synes det høres mye ut. Og hvorfor skal du ha en fitbit som premie for vekttap - den er jo et hjelpemiddel til vekttap, som du har nytte av for å få til de kiloene?

Anonymkode: fc0ab...a64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

jeg synes det høres mye ut. Og hvorfor skal du ha en fitbit som premie for vekttap - den er jo et hjelpemiddel til vekttap, som du har nytte av for å få til de kiloene?

Anonymkode: fc0ab...a64

Du har sikkert rett, er nok litt ønsketenking fra min side. Jeg har ikke så god råd, så jeg må spare litt ekstra hvis jeg skal kjøpe slike hjelpemidler. Og jeg tror egentlig ikke at den vil påvirke vektnedgangen, men hadde vært gøy å ha. 

Anonymkode: 473c3...711

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spist så utrolig mye denne helgen. Mengder av alt. Middag. Kaker. Frokost. Tilbake til kcal-telling i morgen. Og tilbake på treningssenteret på tirsdag. Der har jeg ikke vært på snart tre uker, så det kommer til å bli drepen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opp 700 g i dag etter helgens festligheter, men det er forventet mtp inntak av alkohol, mer karbohydrater og generelt høyere inntak.

Håper jeg er fort nede der jeg var igjen så videre vektnedgang kan fortsette! 😁

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...