Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Et tips til dere som stadig 'sprekker" og sliter med vekta: få kontroll på insulinet deres, så vil det bli lettere. 

Anonymkode: 1cdd9...694

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 4.11.2018 den 23.18, SPOCA skrev:

Har hatt en meget god periode i det siste. Har gått ned rundt 80 kg, veide 166 kg, er nå nede på noen og 90, og vil ned til 75-80 kg. Det stagnerte litt i sommer, men så har det plutselig skutt fart igjen. Det føles deilig!

Jeg har sikkert gitt vekk 20 svarte søppelsekker med klær, og nå merker jeg at størrelse 46 begynner å bli for stor også. Morsomt og gøy, og ei på jobben kommenterte det på fredag siden jeg hadde på meg en ganske tettsittende bukse og topp.

I dag derimot har jeg gått litt på en smell, det ble date med Ben & Jerry. Samtidig jeg har gått veldig mye i helgen, og går generelt mye, så litt får man tåle. Så lenger jeg ender på minussida for uka. ;) 

WOW sier jeg bare🤭 Hvilken diett følger du? Jeg veide 120 og har nå gått ned til 109kg. Men nå føler jeg at alt bare har stoppet opp. Så er livredd for å miste motivasjonen min😰 Noen gode råd takk😩

Anonymkode: d5bb2...f75

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

WOW sier jeg bare🤭 Hvilken diett følger du? Jeg veide 120 og har nå gått ned til 109kg. Men nå føler jeg at alt bare har stoppet opp. Så er livredd for å miste motivasjonen min😰 Noen gode råd takk😩

Anonymkode: d5bb2...f75

Jeg følger ingen diett, jeg spiser det jeg har lyst på, og nekter meg ingenting. 

Det jeg derimot gjør er å følge et par enkle leveregler: jeg går minst 10 000 skritt om dagen, og jeg teller kalorier.

Da jeg ville gå ned i vekt handlet det om å gjøre det enkelt: det må være enkelt å følge disse levereglene, at jeg til og med orker det når jeg er supersliten etter jobb. Kaloritelling gjør jeg fordi jeg synes det er gøy og morsomt - jeg elsker systematisering og organisering. Jeg gjør det ikke fordi jeg må. Det er tilfredstillende å ha oversikt - også de dagene hvor jeg går over kalorimålet. Da har jeg kontroll over det jeg spiser, men innenfor kalorimengden spiser jeg det jeg har lyst på. Nå begrenser det seg en del naturlig, med hvis jeg har igjen 250 kalorier kan jeg fint bruke de på sjokolade, om det er det jeg har lyst på. Poenget er at jeg ikke spiser 200 gram sjokolade, da ender jeg kanskje opp med 40-50 gram i stedet for. På den måten får jeg tilfredstilt et søtbehov, samtidig som jeg slipper dårlig samvittighet.

Jeg å ligge på rundt 1000 kalorier i minus i ukedagene, og ca 250 kalorier i minus i helgene. Til sammen blir det ca 500 kalorier i underskudd. Men får jeg skikkelig lyst på noe, eller skal i en bursdag, så er det greit det også. Bare så lenge jeg ender på minussiden for uka. 

Jeg var lavkarber lenge, og enkelte ting derfra følger jeg, slik som at jeg velger f.eks smør å steke i, framfor margarin, jeg er ikke redd for fett. Derimot passet det meg veldig dårlig å nekte meg selv en hel del, f.eks poteter og pasta, det gjorde bare at jeg fikk dårlig samvittighet, og så prøvde jeg å trøste eller bote på det, som igjen skapte en vond sirkel.

I dag har jeg f.eks spist byggrynsgrøt med bringebær til frokost, seks knekkebrød med baconleverpostei til lunsj, og etter trening skal jeg spise stekte karbonader med pommes frites til. Innimellom der har jeg spist noen gulrøtter osv. 

Med andre ord: jeg spiser ikke nødvendigvis "ultrasunt" og bare salatblader, men jeg begrenser meg. Og det er en kunst som har kommet gradvis, for det å begrense seg er ikke alltid enkelt. Men ved å ikke nekte meg noe, eller kalle ting for "fymat", har også trangen til å spise for mye gått vekk sakte men sikkert.

Så skal det sies; mitt problem var og har aldri vært mat i seg selv, og sånn er det for andre. For meg har det handlet om å rydde opp i eget liv og eget hode, og faktisk gjøre ting jeg trives med. Jeg har sluttet å si ja til ting jeg ikke orker eller har lyst til, som igjen kan trigge det å spise (når man ikke føler seg bra, ser man heller ingen grunn til å ta vare på seg selv, ihvertfall var det slik for meg). Jeg gjør ting som gjør meg glad og lykkelig - og jeg sorterer ut de eller det som gjør hverdagen kjip. For mitt vedkommende førte det til alt fra nytt bosted, til ny samboer og ny jobb. Jeg røsket skikkelig tak i livet mitt, rev det opp med rota. ;) 

Lykke til videre!

Endret av SPOCA
  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned 32 kg fra første graviditet før jeg ble gravid igjen. Hadde vel en måned på startvekten før graviditet før jeg ble gravid igjen. Opp 28 kilo igjen...utrolig demotiverende. Jeg ammer så må gjøre små endringer bare og ikke gå raskt ned, har gått ned 15 kilo, men de siste 13 sitter dønn. Er så utrolig demotivert!!! Ikke skjedd noenting på en måned.

Hvordan motivere seg for å gå ned samme vekta to ganger på to år? Når må er utslitt av en toåring og en baby å ikke sove omtrent og ikke får trent både pga ork og tid.

Måtte bare få sytinga ut. Vært naturlig slank i 35 år så dette er uvant.

Følger iallefall denne tråden for å motivere meg selv til å ta ett tak igjen.

Anonymkode: 887c4...108

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet å trene i slutten av mars. Da var jeg ca 10 kg overvektig ifølge bmi, hadde også mistet mensen pga overvekt og ble anbefalt av både gynekolog og fastlege å gå ned i vekt. Allerede i mai så fikk jeg mensen tilbake. Faktisk jeg fikk mensen tilbake den 17.mai. Haha! I dag har jeg gått ned 20.1 kg, og mistet ca like mye rundt midje. Mitt mål nå er å bli kvitt en del fett på magen og lårene, før jeg skal gå all in med styrketrening. Skal faktisk starte med kickboksing i januar, så får håpe at det gjør noe forskjell på kroppen, skal også begynne å spise mye mer proteiner enn det jeg allerede gjør. Et nytt mål jeg har satt for meg er å lære meg å gå ned i spagaten. Noen her som kan det?:)

Anonymkode: c9410...02d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen hjelpe meg her? Begynner nærmest å bli litt desperat.

Saken er den; jeg har en fettprosent på 34% (målt ved tre ulike tidspunkt) og jeg trenger å gå ned i vekt. De siste 4 ukene har jeg endelig tatt tak i dette! Jeg har inntatt 1600 kcal daglig (målt så nøyaktig som mulig med Lifesum). Jeg har hatt fokus på sunn mat, men når kaloriregneskapet har tillatt det har jeg spist sjokolade innenfor disse rammene på 1600 kcal. Denne mengde kcal er basert på mål om underskudd på 500 kcal, da jeg har antatt at jeg forbrenner ca 2000-2100 (tall fra div kalkulatorer på nett og min egen pulsklokke). Jeg har trent styrke 40-44 min X 3 pr uke + 20 min kondisjon hver gang. Og i tillegg 1 økt med gå/jogg på 8 km. PROBLEMET er at jeg har gått opp i vekt på disse 4 ukene - ca 2 kg - og jeg har heller ikke minket i cm på kroppen. Dette er forøvrig ikke musklelvekst, da det er fysisk umulig på så lite styrketreningsvolum. Hva gjør jeg galt? Må jeg spise enda mindre? Har tidligere forsøkt 1500 kcal, men da blir jeg så slapp. Håper noen kan hjelpe meg! Kvinne 32 år.

Anonymkode: e5330...788

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, SPOCA skrev:

Jeg følger ingen diett, jeg spiser det jeg har lyst på, og nekter meg ingenting. 

Det jeg derimot gjør er å følge et par enkle leveregler: jeg går minst 10 000 skritt om dagen, og jeg teller kalorier.

Da jeg ville gå ned i vekt handlet det om å gjøre det enkelt: det må være enkelt å følge disse levereglene, at jeg til og med orker det når jeg er supersliten etter jobb. Kaloritelling gjør jeg fordi jeg synes det er gøy og morsomt - jeg elsker systematisering og organisering. Jeg gjør det ikke fordi jeg må. Det er tilfredstillende å ha oversikt - også de dagene hvor jeg går over kalorimålet. Da har jeg kontroll over det jeg spiser, men innenfor kalorimengden spiser jeg det jeg har lyst på. Nå begrenser det seg en del naturlig, med hvis jeg har igjen 250 kalorier kan jeg fint bruke de på sjokolade, om det er det jeg har lyst på. Poenget er at jeg ikke spiser 200 gram sjokolade, da ender jeg kanskje opp med 40-50 gram i stedet for. På den måten får jeg tilfredstilt et søtbehov, samtidig som jeg slipper dårlig samvittighet.

Jeg å ligge på rundt 1000 kalorier i minus i ukedagene, og ca 250 kalorier i minus i helgene. Til sammen blir det ca 500 kalorier i underskudd. Men får jeg skikkelig lyst på noe, eller skal i en bursdag, så er det greit det også. Bare så lenge jeg ender på minussiden for uka. 

Jeg var lavkarber lenge, og enkelte ting derfra følger jeg, slik som at jeg velger f.eks smør å steke i, framfor margarin, jeg er ikke redd for fett. Derimot passet det meg veldig dårlig å nekte meg selv en hel del, f.eks poteter og pasta, det gjorde bare at jeg fikk dårlig samvittighet, og så prøvde jeg å trøste eller bote på det, som igjen skapte en vond sirkel.

I dag har jeg f.eks spist byggrynsgrøt med bringebær til frokost, seks knekkebrød med baconleverpostei til lunsj, og etter trening skal jeg spise stekte karbonader med pommes frites til. Innimellom der har jeg spist noen gulrøtter osv. 

Med andre ord: jeg spiser ikke nødvendigvis "ultrasunt" og bare salatblader, men jeg begrenser meg. Og det er en kunst som har kommet gradvis, for det å begrense seg er ikke alltid enkelt. Men ved å ikke nekte meg noe, eller kalle ting for "fymat", har også trangen til å spise for mye gått vekk sakte men sikkert.

Så skal det sies; mitt problem var og har aldri vært mat i seg selv, og sånn er det for andre. For meg har det handlet om å rydde opp i eget liv og eget hode, og faktisk gjøre ting jeg trives med. Jeg har sluttet å si ja til ting jeg ikke orker eller har lyst til, som igjen kan trigge det å spise (når man ikke føler seg bra, ser man heller ingen grunn til å ta vare på seg selv, ihvertfall var det slik for meg). Jeg gjør ting som gjør meg glad og lykkelig - og jeg sorterer ut de eller det som gjør hverdagen kjip. For mitt vedkommende førte det til alt fra nytt bosted, til ny samboer og ny jobb. Jeg røsket skikkelig tak i livet mitt, rev det opp med rota. ;) 

Lykke til videre!

Tusen takk for et godt svar☺️☺️☺️

Anonymkode: d5bb2...f75

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne!

Har slitt med vekta i alle år, toppet seg etter sommerferien på knappe 135 kg. 😭

Har tidligere prøvd Grete Roede og Lifesum, men jeg føler hele livet dreier seg om mat og å telle kalorier når jeg går på det. Jeg trengte å finne på noe annet, så jeg tenkte jeg like godt kunne prøve 5:2-dietten. Begynte på den 13. august i år, og selv om det har vært en del sprekker, har jeg nå gått ned 9 kg. Har vært "flink" til å skeie ut daglig tidligere, så nå holder jeg meg til brus og godteri/snacks kun i helgene. 5:2 er greit, for selv om det kan være hardt å gå nesten uten mat en hel dag, så holder man ut å slanke seg én dag, liksom. Man blir også mer bevisst på å ikke fråtse på de dagene man kan spise fritt, siden man ikke vil ødelegge for fastedagene.

Håper på å kunne krysse av for minus 10 kg denne uka!

Anonymkode: 2b40d...dce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datt av lasset i «vi som skal ned...-tråden.» Har vært overvektig de siste 15 årene, men tok skikkelig grep for 10 år siden og gikk ned 25 kg på lavkarbo. Tok videre grep for 2 år siden og gikk ned 10 kg til på vanlig lavkalori. I løpet av fjoråret snek imidlertid 7 kg seg på, så nå er jeg 76-77 kg 😏 Føler meg mest vel på 70 eller lavere. Det går tregt fordi jeg ikke er motivert nok. Har lyst på en øl på lørdagen og sjokolade når jeg vil..😂 håper ikke jeg går mye opp i julen, og at jeg klarer å ta meg sammen etter jul. Føler meg ikke vel i egen kropp nå. Trener daglig styrke eller kondisjon, men spiser for mye snop. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en uke siden sist jeg var på trening. Jeg er så sliten. Kroppen har bare sagt nei. Jeg har ikke jobbet så mye som jeg pleier den siste måneden, men allikevel har det vært fult opp med aktiviteter, bursdager og julebord. Hadde tenkt meg på trening i dag, men da vekkerklokken ringte måtte jeg bare slå den av. Tenker å gi det et par dager til før jeg kaster meg i gang igjen. Ser de har helvettesuke på Barry's neste uke. Vurderer å bli med på den. 7 økter på 7 dager. Vi får se. 

Anonymkode: 14ae8...5b0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.11.2018 den 22.12, AnonymBruker skrev:

Et tips til dere som stadig 'sprekker" og sliter med vekta: få kontroll på insulinet deres, så vil det bli lettere. 

Anonymkode: 1cdd9...694

Det har du helt rett i!🙌 

Anonymkode: 9516c...b11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har til min store overraskelse gått ned 1,1 kg siden sist jeg veide meg for 9 dager siden. Har ikke trent, bare ligget i kaloriunderskudd. Det er nok hovedsaklig vannvekt, men jeg er veldig spent på å se om vekta viser fortsatt nedgan neste veiedag (om en uke). Må også komme i gang med trening så jeg ikke mister alt for mye muskelmasse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Mayoo skrev:

Klarer ikke å komme meg på trening for tiden. Skulle egentlig i dag, men neida.. 

Samme her! Var dog for sliten etter en stressende dag på jobb, og endte opp med å sove på sofaen i et par timer istedet. Viktig å lytte til kroppen, men skulle dog ønske man hadde mer overskudd i hverdagen.

Anonymkode: 9516c...b11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trener nesten hver dag nå. Står opp tidlig og unnagjør trening. Ikke sliten foreløpig, men enkelte dager merker jeg at kroppen har behov for mer søvn. 

Anonymkode: c9410...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vær obs på at hvis vektnedgang er hovedmålet, så gjør trening at du blir mer sulten...

Anonymkode: 41fe6...9e3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.11.2018 den 17.16, AnonymBruker skrev:

Noen her som trener på Evo?

Anonymkode: c9410...02d

Jeg trener på EVO Sandnes. Utrolig fornøyd med senteret

Anonymkode: 2e67f...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vær obs på at hvis vektnedgang er hovedmålet, så gjør trening at du blir mer sulten...

Anonymkode: 41fe6...9e3

Dette merker jeg veldig. Trener derfor ikke under slankingen. Planen er å begynne å trene når jeg når idealvekten (som er veldig snart).

Anonymkode: bd484...310

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2018 den 22.27, Khloe P.T skrev:

Jeg har for første gang prøvd å gå ned i vekt uten stress med telling av kalorier eller karbohydrater og uten trening (dvs jeg går ca 1 time tur med hunden pr dag).. Jeg begynte i slutten av september og har faktisk gått ned 8 kg. Jeg spiser vanlig mat i mindre posjoner (slik at jeg ikke går rundt og er sulten) og jeg spiser mye frukt når som helst på døgnet. Lørdager spiser jeg hva jeg vil, men til min overraskelse er det ikke så mye ekstra jeg har lyst på.

Det jeg har merket meg nå er at det ikke er noe stress rundt maten. Jeg tenker ikke på at jeg slanker meg. Og DA føler jeg egentlig at jeg har funnet en livsstil jeg kan leve med. Det er iallefall hva jeg håper.

Teller du ikke kalorier heller i form av å bruke apper som feks lifesum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...