Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

Jeg sprakk som faen i går 😂😭 Jeg visste at det lå pepperkaker (med non stop) og diverse annet godt tilgjengelig, så ja... Jeg skeiet ut. I dag veier jeg 1 kg mer enn i går, men jeg vet det er vannvekt (også fordi jeg spiste en del salt i går). Jeg er generelt veldig flink til å spise sunt og holde meg i kalorirestriksjon, men når jeg blir trøtt er viljestyrken ikke - eksisterende :P Ja ja, ny dag, nye matmuligheter 😄  

Anonymkode: 6a151...ceb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiste 1 liter Inspira Kirsebær-is på mandag. Oh lord.

Altså, jeg hadde trent tidligere på dagen, og jeg gikk kun 200 kalorier over budsjettet (hvilket betyr at jeg fremdeles lå 200 kcal under) fordi jeg ikke hadde spist så mye den dagen, men allikevel. Jeg elsker den isen, men god for magen er den ikke, ikke når man klarer å spise alt på en gang. La oss bare si det sånn at jeg fikk vonde minner fra den gang jeg var hardcore lavkarber og spiste sukkerfritt godteri. Samme effekt, det ble porselensguden i sånn ca 1 time. At jeg aldri lærer. :roll: 

Men men, velger å ikke ha dårlig samvittighet. Ligger minus 600 kalorier i gjennomsnitt for uka, så jeg er fornøyd allikevel. ;) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 times styrketrenings gjennomført i dag. Jeg kommer til å bli så støl, så støl. Klarer knapt å holde armene oppe på tastauret. Au. :bond: 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å få inn fisk i kostholdet mitt, men problemet er at jeg kun liker fritert (?) ( eller kalles det innbakt?) fisk, slik som f.eks fiskepinner. Regner jo med at dette selvfølglig har mer kalorier, men jeg tenker mer sånn rent næringsmessig, det er vel bedre å spise denne type fisk fremfor fisk overhodet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en ting jeg synes virker merkelig. 

Jeg og har startet. Skal ned fra 83-65kg de planen. Om jeg ender opp på ~70 vil jeg enda være forbøyd tror jeg. Men målet er nå 65.

I følge planen min i vektklubben skal jeg klare 1 kg i uken med kun 1700kcal om dagen. Jeg føler jeg sliter med å spise nok! Har nå to dager med ~1600kcal. Jeg kunne fint selvsagt ha hatt meg sjokolade eller lignende for å fylle opp, men matmessig så er jeg ikke sulten. 

Så jeg føler jo at dette virker for godt til å være sant. Klare å gå ned i vekt, men fortsatt spise meg god og mett!? Mind blown! 

Noen som har erfaring med vektnedgang kun med kaloritelling? Pga, jobb er aktivitet vanskelig til tider. Kommer meg kanskje ut på gåtur her og der, men generelt ganske inaktiv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, NewStart87 skrev:

Prøver å få inn fisk i kostholdet mitt, men problemet er at jeg kun liker fritert (?) ( eller kalles det innbakt?) fisk, slik som f.eks fiskepinner. Regner jo med at dette selvfølglig har mer kalorier, men jeg tenker mer sånn rent næringsmessig, det er vel bedre å spise denne type fisk fremfor fisk overhodet? 

Noe er bedre enn ingenting ja. 4 fiskepinner er ca 100 g. 

Mer lite glad i fisk selv, må da evt dynke den med saus og annet slik at den ikke merkes. Og jeg er liksom finnmarking 🙄 

Synes fiskekakene med 80% fisk er gode, spises som hamburger eller i pitabrød. Snadder rett og slett 😁

Anonymkode: 40bfc...059

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe er bedre enn ingenting ja. 4 fiskepinner er ca 100 g. 

Mer lite glad i fisk selv, må da evt dynke den med saus og annet slik at den ikke merkes. Og jeg er liksom finnmarking 🙄 

Synes fiskekakene med 80% fisk er gode, spises som hamburger eller i pitabrød. Snadder rett og slett 😁

Anonymkode: 40bfc...059

Fiskekaker kan jeg også prøve, takk for tips! :hjerte: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Ariana807 skrev:

Så en ting jeg synes virker merkelig. 

Jeg og har startet. Skal ned fra 83-65kg de planen. Om jeg ender opp på ~70 vil jeg enda være forbøyd tror jeg. Men målet er nå 65.

I følge planen min i vektklubben skal jeg klare 1 kg i uken med kun 1700kcal om dagen. Jeg føler jeg sliter med å spise nok! Har nå to dager med ~1600kcal. Jeg kunne fint selvsagt ha hatt meg sjokolade eller lignende for å fylle opp, men matmessig så er jeg ikke sulten. 

Så jeg føler jo at dette virker for godt til å være sant. Klare å gå ned i vekt, men fortsatt spise meg god og mett!? Mind blown! 

Noen som har erfaring med vektnedgang kun med kaloritelling? Pga, jobb er aktivitet vanskelig til tider. Kommer meg kanskje ut på gåtur her og der, men generelt ganske inaktiv. 

1700 kalorier er ikke mye mat. Det kan være mye kjedelig slankemat, men ikke mye god mat. Sjekk hvor mange kalorier du trenger for å vedlikeholde din nåværende vekt, samt målvekt. Er ditt vedlikeholdsnivå 2700, skal du i teorien gå ned 1 kg/uke på 1700. Men "ganske inaktiv" høres ikke ut som "2700 kcal".

Sjekk at du logger riktig. Det er fort gjort å bomme på noe - vei alt, og gjør det riktig, pass på at du matvaren du logger har de samme verdiene som den du spiser, og at tilstand (rå/tørr/tilberedt) stemmer. Ta med alt som har kalorier av betydning, husk på olje, smør, kjøtt, ris, pasta, nøtter, drikke.

Du skal ikke sulte deg for å gå ned i vekt. Da sprekker du jo garantert. Du skal bare tære på opplagret fett. Det gjør du over tid, lang tid. 1700 kalorier kommer ikke til å virke som mye mat, men akkurat nok mat. Du vil bli fysen og lei mange ganger, selv på 1700 kcal.

Anonymkode: bfe9c...9c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt selvskryt her nå: Jeg har gått ned 3,4 kg den første uka 👍🙌 Må få lov til å være litt stolt. Hadde bestemt meg for å kun veie meg på fredager, så det var en veldig gledelig overraskelse i dag tidlig når jeg så vekta. Har vært kjempeflink syns jeg selv, holdt meg til kostholdsplanen min, ingen utskeielser annet enn det sukkerfrie nøtte-godteriet jeg hadde laget opp på forhånd. Har forsatt igjen av det til denne uken også. Har gått til butikken istedenfor å ta bilen, har gått noen turer på kveldstid istedenfor å gro fast i sofaen, og ellers fulgt middagsplanen jeg listet opp her i forrige innlegg.

Nå gjelder det å være like flink i den uken som kommer. Men føler meg supermotivert akkurat nå, så tenker at jeg skal greie det.

@NewStart87: Hva med å lage din egen sunne panering? Skjære fisken i passelige biter, dyppe i egg, og så i f eks finmalte mandler med ønsket krydder. Det blir kjempegodt, og er litt bedre for kroppen enn all slags ymse blandingsprodukter.

Endret av etnavn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Knaggrekke og gratulerer til deg og 🙌! Ja, regner med at det stabiliserer seg og går over til 0,5 - 1 kg i uka etterhvert, men artig med en pangstart :-) Heia oss og lykke til videre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir med! Lei av for små klær og mave som ser gravid ut. Fint å ha en gruppe som dette å støtte seg til og prate med også :) 

Anonymkode: f185a...efd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, etnavn skrev:

 

@NewStart87: Hva med å lage din egen sunne panering? Skjære fisken i passelige biter, dyppe i egg, og så i f eks finmalte mandler med ønsket krydder. Det blir kjempegodt, og er litt bedre for kroppen enn all slags ymse blandingsprodukter.

Kan også lage panering med corn flakes. Bruk en stavmikser eller noe i den duren for å knuse den opp. Det er så små mengder som kommer på en bit at det utgjør lite kalorimessig :)

Anonymkode: 40bfc...059

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

1700 kalorier er ikke mye mat. Det kan være mye kjedelig slankemat, men ikke mye god mat. Sjekk hvor mange kalorier du trenger for å vedlikeholde din nåværende vekt, samt målvekt. Er ditt vedlikeholdsnivå 2700, skal du i teorien gå ned 1 kg/uke på 1700. Men "ganske inaktiv" høres ikke ut som "2700 kcal".

Sjekk at du logger riktig. Det er fort gjort å bomme på noe - vei alt, og gjør det riktig, pass på at du matvaren du logger har de samme verdiene som den du spiser, og at tilstand (rå/tørr/tilberedt) stemmer. Ta med alt som har kalorier av betydning, husk på olje, smør, kjøtt, ris, pasta, nøtter, drikke.

Du skal ikke sulte deg for å gå ned i vekt. Da sprekker du jo garantert. Du skal bare tære på opplagret fett. Det gjør du over tid, lang tid. 1700 kalorier kommer ikke til å virke som mye mat, men akkurat nok mat. Du vil bli fysen og lei mange ganger, selv på 1700 kcal.

Anonymkode: bfe9c...9c4

Du tenker kanskje ikke at det er mye mat, men i går hadde jeg meg jo til og med dessert! Koste meg med middagspai! Var så sinnsykt mett at jeg måtte skrive dette innlegget 😂 for det virker for godt til å være sant.

Det er vektklubben sitt eget program jeg følger, og jeg som er kvinne, 27 år, 164cm, 83 kg, og er ganske inaktiv (altså nesten ingen trening), ja jeg skal ha 1700kcal pr dag for å gå ned 1 kg pr uke. 

Jeg loggfører alt. De 5grammene med stekesmør, den ene perla med «Vil bringebær» som veier 2 gram. Den ene med lakrisal som veier 1,5 gram. Avsolutt alt loggføres. Jeg er virkelig ikke sulten, ingen sultestreik, som skrevet så hadde jeg til og med dessert i går! 🙀 (Banan pannekaker). 

Jeg er nesten oppriktig sjokkert og kanskje litt redd for å få til å ha et vedlikeholdsnivå av kcal når målet er oppnådd 😅 for det ble satt til 2700kcal, og 1700 kcal (eller 1797kcal for å være presis, det er jo faktisk nesten 1800kcal når jeg ser nærmere 😂, men dagboken logger alt og teller alt 👍🏻) Men det er jo for å holde vekta, og det er jo ikke ønskelig! Har en ALT for høy bmi! Og jeg MÅ ned i vekt! 

Det eneste er jo helga. Jeg er glad i «dritt», og chips har mye kalorier! Er jo der jeg rissikerer å sprekke, men har planlagt dagens mat, og får kost meg med noe salt i kveld, får plass til en skål med frukt med sjokoladesaus 😍 En god middag, kylling foccacia sandwich! Fantastisk lunch med grov baguette med reker. Greit nok frokosten var kun et eple og et glass melk 😂 men det var når jeg kom hjem fra nattevakt og før jeg hoppet i seng, så var kun for å ikke gå sulten til senga, men og ikke fylle opp før jeg skulle legge meg.

Så høres jo ut som om du sier at det ikke er for godt til å være sant 😅 at jeg burde gå ned i vekt. Det vil jo kun tiden vise. Men jeg er virkelig ekstremt motivert til å klare det! Bare synes det er så merkelig at jeg kan spise meg god og mett men enda gå ned i velt 🤔 for det høres ikke ut som om det er slik det skal være. 

Endret av Ariana807
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg spiser 1600 kalorier om dagen, skal ned i vekt. Spiser meg også god og mett 😊 noen dager sliter jeg med å spise alt. Jeg har fått kostplanen min fra en personlig trener. 

Det handler nok mye om hvordan maten er satt sammen, at du føler deg god og mett på lite kalorier. Jeg er storfornøyd og er nesten ikke sulten lenger fordi jeg spiser så mye mat 😊 har gått ned 8.5 kg siden oktober 😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, etnavn skrev:

Anonymbruker 85a: Velkommen og lykke til! Hvilken diett/slankemetode følger du?

Jeg har ikke tenkt å følge noen spesiell diett,men er vegetarianer og spiser mest mulig vegansk. Har blitt mye godt i jula, så bare jeg kutter drastisk ned på sukker, og kommer meg mer i aktivitet så er nok mye gjort. Gikk ned i høst, men det kom tilbake over jula.. Skal ned ca 7 kg

Anonymkode: f185a...efd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke tenkt å følge noen spesiell diett,men er vegetarianer og spiser mest mulig vegansk. Har blitt mye godt i jula, så bare jeg kutter drastisk ned på sukker, og kommer meg mer i aktivitet så er nok mye gjort. Gikk ned i høst, men det kom tilbake over jula.. Skal ned ca 7 kg

Anonymkode: f185a...efd

Ok, lykke til, vi får heie på hverandre her! Artig å høre folks forskjellige metoder og veier til samme målet :-) Kan finne litt inspirasjon i det, så jeg oppfordrer flere til å skrive hva de gjør for å slanke seg mht mosjon/diett/kosthold 🙌

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ariana807 skrev:

Du tenker kanskje ikke at det er mye mat, men i går hadde jeg meg jo til og med dessert! Koste meg med middagspai! Var så sinnsykt mett at jeg måtte skrive dette innlegget 😂 for det virker for godt til å være sant.

Det er vektklubben sitt eget program jeg følger, og jeg som er kvinne, 27 år, 164cm, 83 kg, og er ganske inaktiv (altså nesten ingen trening), ja jeg skal ha 1700kcal pr dag for å gå ned 1 kg pr uke. 

Jeg loggfører alt. De 5grammene med stekesmør, den ene perla med «Vil bringebær» som veier 2 gram. Den ene med lakrisal som veier 1,5 gram. Avsolutt alt loggføres. Jeg er virkelig ikke sulten, ingen sultestreik, som skrevet så hadde jeg til og med dessert i går! 🙀 (Banan pannekaker). 

Jeg er nesten oppriktig sjokkert og kanskje litt redd for å få til å ha et vedlikeholdsnivå av kcal når målet er oppnådd 😅 for det ble satt til 2700kcal, og 1700 kcal (eller 1797kcal for å være presis, det er jo faktisk nesten 1800kcal når jeg ser nærmere 😂, men dagboken logger alt og teller alt 👍🏻) Men det er jo for å holde vekta, og det er jo ikke ønskelig! Har en ALT for høy bmi! Og jeg MÅ ned i vekt! 

Det eneste er jo helga. Jeg er glad i «dritt», og chips har mye kalorier! Er jo der jeg rissikerer å sprekke, men har planlagt dagens mat, og får kost meg med noe salt i kveld, får plass til en skål med frukt med sjokoladesaus 😍 En god middag, kylling foccacia sandwich! Fantastisk lunch med grov baguette med reker. Greit nok frokosten var kun et eple og et glass melk 😂 men det var når jeg kom hjem fra nattevakt og før jeg hoppet i seng, så var kun for å ikke gå sulten til senga, men og ikke fylle opp før jeg skulle legge meg.

Så høres jo ut som om du sier at det ikke er for godt til å være sant 😅 at jeg burde gå ned i vekt. Det vil jo kun tiden vise. Men jeg er virkelig ekstremt motivert til å klare det! Bare synes det er så merkelig at jeg kan spise meg god og mett men enda gå ned i velt 🤔 for det høres ikke ut som om det er slik det skal være. 

Jo, når jeg tenker meg om, jeg husker jo at jeg også syntes det virket for godt til å være sant. Jeg reagerte vel egentlig med litt sinne, "hvorfor har de lurt oss så lenge", det er jo mye lettere å både gå ned i vekt og holde vekta enn det man får inntrykk av! Her har man slitt og strevd og lidd og forsaket, vært så flink og stått på, og så var det bare om å gjøre å redusere litt på inntaket? Man kan bli litt flat. Godt å høre at du er bare glad!

Husk at du kan legge opp kaloriene dine som du vil, så hvis du feks ønsker å prioritere litt chips i helgen (men det blir bare litt), så er det rom for det.

Anonymkode: bfe9c...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...