Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden


Mayoo

Anbefalte innlegg

På 5.4.2019 den 8.35, tranedatter skrev:

Takk for input. Har ignorert den siden, pga navnet jeg også. I norske ører høres det så useriøst ut. ;)

Skal lese opp meg!

Schrødringes katt hadde et program om Fasting, ligger ute på YouTube. Skal se om jeg finner den igjen. Den er noen år gammel. 

Det var forrsten en japansk forsker som også vant nobelprisen i medisin for oppdagelsen autofagi. 

Skal finne en link på det også 😊

Anonymkode: 40bfc...059

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Schrødringes katt hadde et program om Fasting, ligger ute på YouTube. Skal se om jeg finner den igjen. Den er noen år gammel. 

Det var forrsten en japansk forsker som også vant nobelprisen i medisin for oppdagelsen autofagi. 

Skal finne en link på det også 😊

Anonymkode: 40bfc...059

Altså, autofagi skjer når man faster. Her er linken fra nobelkomiteen https://www.nobelprize.org/prizes/medicine/2016/press-release/

Her forteller nobelprisvinneren om det selv:

 

Han er ikke den mest spennende, men det er hvertfall direkte til kilden! Det er rett og slett resirkulering av aminosyrer i kroppen, mens de dårlige og ødelagte cellene blir spist opp :) Det er også et 4-timers kurs der ute om det samme, det finner du her: https://courses.edx.org/courses/course-v1:TokyoTechX+Bio150x+2T2018/course/

Det er også mange andre som snakker om det på youtube, men noen av er av litt tvilsom karakter. Du kan jo klikke deg rundt og se :)

Her er Schrødingers katt sin episode om fasting, det kom da noen år FØR nobelprisen ble delt ut:

 

Anonymkode: 40bfc...059

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg holder pusten litt, redd helga kommer til å hoppe på meg i løpet av uka. Men i dag viste vekta 77,6kg 🎉 77 tallet er her! 

Står jeg kanskje ikke stille lengre!? Kjenner at jeg ikke lengre går rundt og er konstant sulten, så kanskje kroppen for øyeblikket er ferdig med å stå stille 🙀🤞🏻

Men denne helga har det blitt mye kos, og ingen telling, en del pga. man blir lei når man er flink og vekta ikke rikker deg. Var innom McDonald, tanken var en liten hamburger til lunch. Sto i drivethruen og «fuck it! Den Oreo Deluxen så fantastisk ut, og jeg vil ha den!»

Det har og vært forening og selskap, så har blitt mye kake og god mat!

Og vekta har bevegt seg nedover! 🙀

Krysser fingrene, for føler at helga kommer til å ta meg igjen, men håper selvsagt at jeg nå er på vei nedover igjen! 

I dag har jeg gått ned 9,1kg siden 02/01-19 🎉

Det som og er litt kjekt å se, enn om jeg ikke vet hvor riktig det er, har gått ned ~2% i fett i følge fitbit vekta me :) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært flink i helga! Ikke så flink som mange andre, men flink til å være meg!

Lørdag:
Frokosten var egg og grønnsaker, mens samboeren hadde skiver til eggene sine. Til vanlig hadde jeg også spist noen skiver...
Lunsj var grillmat, jeg fylte på med salat og "overspiste" ikke.
Middag og taco. Sa nei til siste lefse, jeg som til vanlig hadde spist den. Droppet osten. Lite rømme.

Søndag:
Droppet den siste skiven til frokosten, og spiste bare en halv wienerbolle istedenfor 1,5.

Det høres kanskje ikke bra ut, men for meg var dette supert! Det var supert å ha såppass "kontroll" og supert å kunne kose seg litt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk. Jeg gikk på en smell i går. En gigasmell. Spiste to store porsjoner til middag, og som om det ikke var nok reiste jeg på McDonald's om kvelden og trykte i meg hele dagsbehovet bare i burgere. Men, er lenge siden jeg har gått på en så stor smell, og i dag er jeg rett tilbake til gode rutiner, så krysser fingrene for at skaden ikke blir så altfor stor. Har jo fremdeles et lite håp om å nå målet mitt på 77 kilo innen fredag/lørdag, så vi får se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Ariana807 skrev:

Kjenner jeg holder pusten litt, redd helga kommer til å hoppe på meg i løpet av uka. Men i dag viste vekta 77,6kg 🎉 77 tallet er her!

I dag har jeg gått ned 9,1kg siden 02/01-19 🎉

 

Høres ut som det går veldig bra, grattis med 77-tallet! Moro å lese. Og med 9 kilo ned, det er jo kjempebra!

6 timer siden, Mayoo skrev:

Sukk. Jeg gikk på en smell i går. En gigasmell. Spiste to store porsjoner til middag, og som om det ikke var nok reiste jeg på McDonald's om kvelden og trykte i meg hele dagsbehovet bare i burgere. Men, er lenge siden jeg har gått på en så stor smell, og i dag er jeg rett tilbake til gode rutiner, så krysser fingrene for at skaden ikke blir så altfor stor. Har jo fremdeles et lite håp om å nå målet mitt på 77 kilo innen fredag/lørdag, så vi får se.

Og en til som ser på 77-tallet, det går sikkert bra! En smell her og der er jo ganske normalt...

Jeg hadde en rar helg med mye mat fredag og lørdag, og lite mat i går og i dag. Veier meg i morgen, litt spent... Vil gjerne ha et godt resultat før påske, for da tror jeg at jeg kommer til å møte flere fristelser. I dag føler jeg meg veldig sulten hele tiden, lenge siden jeg har følt det egentlig. Gleder meg masse til middag!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 8.4.2019 den 12.58, Mayoo skrev:

Sukk. Jeg gikk på en smell i går. En gigasmell. Spiste to store porsjoner til middag, og som om det ikke var nok reiste jeg på McDonald's om kvelden og trykte i meg hele dagsbehovet bare i burgere. Men, er lenge siden jeg har gått på en så stor smell, og i dag er jeg rett tilbake til gode rutiner, så krysser fingrene for at skaden ikke blir så altfor stor. Har jo fremdeles et lite håp om å nå målet mitt på 77 kilo innen fredag/lørdag, så vi får se.

De smellene føles ikke godt. Men trøsten, for min del, er at de skjer jo langt sjeldnere enn tidligere :)

Anonymkode: 40bfc...059

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var det min tur til å gå på en kjempesmell, og det etter en veldig positiv tur på vekta i dag tidlig... Det bare ballet på seg - begynte med innmari gode baguetter på jobben, så ble det vin og tortillachips og taco og jeg vet ikke hva hos noen venner... Absolutt den største smellen jeg har hatt på disse 6-7 ukene. Litt irriterende, men men!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er farlig å gå på en og annen smell, så lenge man ikke har den innstillingen om at det da bare er å gi opp, om dere skjønner. Så lenge man er raskt back on track samt ikke smeller for ofte, så henter kroppen seg fort inn! 

Er forresten ny i dette gamet (eller, har prøvd det for et par år siden med stort hell, men ett barn senere er ikke kroppen det den engang var) og jeg gleder meg til å komme skikkelig igang! 😃

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2019 den 15.12, Highhopes skrev:

Mitt første innlegg i denne tråden. Har prøvd å ikke fokusere så mye på vekt denne gangen men veide meg for første gang på lenge i dag; startvekt 7. januar: 87 kg, vekt i dag: 79,3 kg.

Virkelig en helt fantastisk følelse, å nå 70-tallet var mitt første delmål, har ikke veid noe som starter med 7 siden 2016 så det er virkelig fantastisk å ha nådd mitt første mål. Med min høyde må jeg veie 73 kg for å være innenfor normalvektig bmi så det blir neste mål.

Det jeg har gjort for å gå ned i vekt er å trene tre ganger i uken og å gå til alt jeg skal som studier, handling av mat osv, her er jeg heldig og har alt innen gangavstand men har likevel fokus på å gå mest mulig i hverdagen. 

Av mat består frokost, lunsj og kvelds av forskjellige variasjoner; enten gresk yoghurt/mager kesam med bær og et lett dryss med valnøtter eller enten havregrøt, grove knekkebrød med magert pålegg eller diverse salater med kylling eller linser. Til middag er jeg ikke like streng men prøver å ha fokus på rene fiske- og kjøttprodukter og mest mulig grønnsaker og minst mulig karbohydrater, men jeg kan godt spise ris eller pasta et par ganger i uken. Mellommåltid er en frukt eller en gulrot. Lørdag og til dels fredag kveld har jeg «fri» men kjenner jeg ikke har samme suget etter søtt lenger så holder for meg med en 40 grams sjokolade ca., men koser meg skikkelig med en god kaloririk middag på lørdag, føler det er høydepunktet i uken mer enn det søte. 

Jeg drikker kun vann og svart kaffe (bortsett fra litt Pepsi Max og kanskje en øl fredag og lørdag kveld). 

Ellers har jeg bestemt meg for å ikke telle kalorier fordi jeg da føler maten tar over hele livet, jeg prøver heller å ta fornuftige valg og holde meg relativt lavt kalorimessig ut ifra kunnskap. 

Ny vekt i dag 76,0. Kjekt å se at det fortsatt er fremgang. 

Selv om jeg ikke egentlig ikke har hatt noen større smeller så merker jeg at vektnedgangen begynner å tære på psyken. Føler at fokuset på hva jeg spiser blir litt vel stort til tider, som at jeg får dårlig samvittighet når jeg spiser tre skiver med brunost til lunsj mens jeg egentlig føler jeg burde spist en skål med havregrøt. 

Man skal liksom finne en måte å leve med det nye kostholdet over tid og det føles vanskelig akkurat nå. Føler ikke at jeg sliter med å holde meg til mitt nye kosthold men føler det er tungt mentalt likevel. Håper jeg med tiden bare greier å få det inn som en sunn vane og livsstil uten at det skal ta opp så mye av kapasiteten i tankene. 

Bare et lite hjertesukk fra meg i dag. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da var det my uke, og jeg beveger meg nedover. Jeg har ikke talt kalorier på over en uke, litt pga. nattevakt jobbing så orket jeg bare ikke uken som var, men jeg har jo gått nedover 🎉

Jeg føler at jeg har fått en viss forståelse av kalorier og mengde, så kanskje dette er beviset 🤞🏻

Jeg har 2/3 uker igjen før konfirmasjonene skal være, må holde ut til da, så skal jeg ha meg en velfortjent pause (opprettholde venta pause). Hadde håper å nå 75kg innen da, men tviler på at det er mulig, men 77,3kg i dag 😄 så ned fra forige mandag 👍🏻 Kanskje jeg kan håpe på å nå 76 før kofirmasjonene 🤞🏻

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 14 kg siden jan 2018 (ja, har gått seint...), og har 6 kg igjen før jeg er i mål. Med tanke på hvor seint det går, så tenker jeg sommeren er realistisk. Jeg ligger nok en del høyere i kcal enn anbefalt (1700-1800), men siden jeg trener mye, og faktisk går ned og ikke opp, så passer det for meg.

Uansett. Har bestemt meg at når jeg kommer i mål så skal dette være vekten jeg skal være på. Skal ikke som før tenke at "nå kan jeg spise alt jeg ikke har unnet meg", eller være flink i 2 måneder før det sklir ut igjen. Snakket med en venninne som har veid 52 kg hele sitt voksne liv, og hun forteller at hun faktisk passer på, og med en gang hun går opp bittelitt i vekt så strammer hun inn bittelitt. Min første tanke er var at det høres ut som en evig slankekur, men i følge henne så skjer denne vektreguleringen så sømløst og naturlig, at det ikke føles sånn for henne. 

Jeg har vært av og på slankeren i 20 år av mitt liv, og kan ikke holde på med dette lengre. Jeg er nødt å finne en balanse som gjør at jeg ikke godtar å legge på meg alt jeg har jobbet så hardt for å gå ned. Kropp, hud og hode har ikke godt av denne jojo-slankingen.

Anonymkode: 064ae...002

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre her med kontorjobb som sliter litt med hverdagsaktivitet?

Jeg prøver å gå så mye som mulig, frem og tilbake for å hente vann og kaffe (drikker sikkert farlige mengder kaffe for å ha en grunn til å reise meg..) og har gjort det til en vane å ta noen øvelser hver gang jeg skal på toalettet, for eksempel 10 knebøy eller 5 utfall på hver fot.

Men jeg kan jo ikke drive å gå rundt hele dagen, jobben skal gjøres. Så det blir mye stillesitting. Har heller ikke justerbar pult, så det går ikke å stå.

Tar alltid den lengste veien til og fra bussen, og går gjerne av et busstopp for tidlig når jeg skal hjem slik at jeg har gått litt.

Er relativt aktiv når jeg kommer hjem. Gjør noe husarbeid hver dag og trener noen dager i uka. Men jeg føler meg så lat når jeg sitter på rumpa nesten hele arbeidsdagen. Og jeg orker ikke å gå/stå konstant når jeg kommer hjem, så det blir jo noe stillesitting der også.

Noen i samme situasjon som har gode tips til hvordan jeg kan få inn mer aktivitet? Er sjalu på de som har jobber med mye fysisk arbeid.

Anonymkode: ad3e6...e24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å jobbe intens i én time, og gå opp og ned trappene 2 ganger, jobbe intens én time, gå opp og ned trappene 2 ganger. Osv. Eneste er jo at du kan bli hun kollegaen som stinker svette😆 du har vel pause? Så kan du trene litt der og ta en dusj? Og spise lunsjen din mens du jobber?

Anonymkode: d8885...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet å endre kostholdet for halvannen uke siden, og har enda ikke hatt noen sprekker. Er veldig sukkeravhengig, men har som sagt klart meg uten. Og resultatet av dette er - 3kg. Nå er påsken her og jeg har nettopp stått å fyllt opp egget til ungene. Trodde jeg var over den verste kneiken, men nå er jeg så kjeksen at jeg tror jeg stryker med snart 😂

Åssen gjør dere det i påsken? Jeg trenger litt motivasjon for å klare meg gjennom de neste dagene 🙄🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 67,6 kg :hoppendeglad:

Det vil si at jeg kan si at siden jeg sluttet å veie meg i august i fjor (da veide jeg 78kg), har gått ned over 10kg.

Mål: 55kg. Kommer ikke til å stress-slanke meg. Er fornøyd om jeg bruker en måned pr kilo ned.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mål: 55 kg

Vekt november 2018: 62 kg

Vekt i dag: 69 kg (er inne i en dårlig periode med sykdommen).

Er skikkelig deppa... har en så utrolig lang vei og sykdommen gjør alt så utrolig mye vanskeligere (hindrer meg i mye bevegelse/aktivitet/bruk av muskler)

Anonymkode: 453a0...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mål: 55 kg

Vekt november 2018: 62 kg

Vekt i dag: 69 kg (er inne i en dårlig periode med sykdommen).

Er skikkelig deppa... har en så utrolig lang vei og sykdommen gjør alt så utrolig mye vanskeligere (hindrer meg i mye bevegelse/aktivitet/bruk av muskler)

Anonymkode: 453a0...508

Du trenger ikke bevege deg eller trene for å gå ned i vekt! Jeg har gått ned 20kg (fra 70 til 50kg) på et år, har ikke trent bare spist mindre (teller kalorier i Lifesum)

Anonymkode: bd484...310

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå ikke telt kcal på rundt 2 uker! Er sikkelig lei hele greia! Men jeg beveger meg nedover! Uten å telle er det enda viktigere å følge meg, sto på vekta i dag, og et lite sekund viste den 76 taller før den gikk opp på 77 blank 🎉 så kanskje, kanskje jeg kan se 76 tallet før konfirmasjon om litt over en uke!! Målet var 75 kg innen da, men er jo nesten :) Så får jeg krysse fingrene for at bunaden passer! 🤞🏻 Tror jeg veide ~80kg siste jeg hadde den på, så 🤞🏻🤞🏻 

Men veldig kjekt å se at jeg går nedover, selv om jeg ikke teller, sån helt; Altså hodet mitt teller, uten at jeg legger inn noe sted 😅 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg gruer meg litt til veiing i morgen. Jeg tror kanskje dagens vekt skyldes de grusomme 12 timers skiftene jeg jobber når jeg jobber helg. Denne gangen har jeg hatt dag-skift, og jeg tror faktisk ikke jeg har veid meg i helga når jeg har gått dag 🤔 Men jeg ville se litt hvordan jeg lå an. Har nok harr ~2000kcal fredag og lørdag, men det skal jo «opprettholde» vekta det, og ikke noe farlig. I sag sto det 78,8 kg på vekta... 🙀 Som betyr at jeg i løpet av fredag og lørdag har gått opp nesten 2kg (var 77,0kg på torsdag). 

Jeg hsr jo sett trenden at jeg «går opp» 2 kg når jeg jobbet natt. Har og skjedd at jeg «går opp» 2 kg fra kveld til morgen. Så håper litt på at dette bare er en dårlig kombo av lite søvn, for mye jobb og for lite fritid, men ... jeg har vært så forbøyd med meg selv, 3 uker uten telling, og jeg har beveget meg nedover. 

Jeg tenkte jeg bare for å sjekke at jeg ikke er helt på jordet, at jeg skulle se hvor mye kcal jeg har spist i dag, og mat-messig joda jeg er spot on 70kcal «for mye» -1670kcal. Jeg har fakisk peiling. Såklart de twistbitene jeg kommer til å unne meg før jeg finner senga, de pusher meg opp mot 2000kcal, men ja, det er absolutt ingen logisk grunn for at jeg reelt har «gått opp» 2kg sån reelt sett. 

Krysser fingrene 🤞🏻 Er redd GoT kanskje kan ødelegge nattesøvnen i natt og, så kanskje jeg bør vente til tirsdag før den «offisielle» veiinga denne uken 😅 

Konfirmasjon er til helga, får ikke gjort for mye mer med vekta innen den tid, får se om bunaden passer 🤞🏻

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...