Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

Den første tiden med slanking/livsstilsendring har gått bra, men det skal bli spennende å se hvordan det går når hverdagen begynner for fullt. Mitt utfordring er å holde meg på samme spor i mer enn 4-6 uker. Jeg har veldig lett for å plutselig kjøpe noe kake, søtsaker eller is, og da kan jeg spise sånn mat ganske lenge før jeg slutter. 

Jeg har nå funnet frem en notatbok jeg tidligere brukte som en dagbok for jogging/trening. Der skrev jeg hva jeg hadde gjort, med en liten kommentar. Hva gikk bra, hva gikk dårlig. Jeg husker det hjalp meg med å holde fokus, så jeg tenkte å gjøre det samme med livsstilsendringen.

Jeg har skrevet ned hvor jeg er nå, og hvor jeg ønsker å ende med vekt, midjemål og klesplaggmål (har et nydelig, blått skjørt jeg vil skal sitte som støpt igjen). Jeg skal notere vekta hver fredag, pluss mitt ukesmål. Ukesmål skal være noe innen trening eller kosthold. Denne uka er det 3 lengre åsturer som er målet. Så skal jeg notere hva jeg har gjort på treningsfronten og litt tanker om oppturer/nedturer. Jeg vil også skrive ned all kosemat jeg spiser. Håper det kan gi meg en liten oppvekker, samtidig som det motiverer meg til å fortsette.

Så skal jeg huske på noe jeg leste et sted. Jeg husker ikke hvor, men det føles veldig riktig. «Don’t lose weight to get healthy, get healthy to lose weight».

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, *Lila* skrev:

Den første tiden med slanking/livsstilsendring har gått bra, men det skal bli spennende å se hvordan det går når hverdagen begynner for fullt. Mitt utfordring er å holde meg på samme spor i mer enn 4-6 uker. Jeg har veldig lett for å plutselig kjøpe noe kake, søtsaker eller is, og da kan jeg spise sånn mat ganske lenge før jeg slutter. 

Jeg har nå funnet frem en notatbok jeg tidligere brukte som en dagbok for jogging/trening. Der skrev jeg hva jeg hadde gjort, med en liten kommentar. Hva gikk bra, hva gikk dårlig. Jeg husker det hjalp meg med å holde fokus, så jeg tenkte å gjøre det samme med livsstilsendringen.

Jeg har skrevet ned hvor jeg er nå, og hvor jeg ønsker å ende med vekt, midjemål og klesplaggmål (har et nydelig, blått skjørt jeg vil skal sitte som støpt igjen). Jeg skal notere vekta hver fredag, pluss mitt ukesmål. Ukesmål skal være noe innen trening eller kosthold. Denne uka er det 3 lengre åsturer som er målet. Så skal jeg notere hva jeg har gjort på treningsfronten og litt tanker om oppturer/nedturer. Jeg vil også skrive ned all kosemat jeg spiser. Håper det kan gi meg en liten oppvekker, samtidig som det motiverer meg til å fortsette.

Så skal jeg huske på noe jeg leste et sted. Jeg husker ikke hvor, men det føles veldig riktig. «Don’t lose weight to get healthy, get healthy to lose weight».

Det høres kjempebra ut!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er inne i en skikkelig vanskelig tid... det er vanskelig å forklare nøyaktig hva det skyldes. Treningen er på topp, men overspisingen har ingen ende. Må virkelig ta meg sammen. Heldigvis kommer det blanke ark i morgen. Har også innsett at jeg må kutte koffeinen betraktelig, da den øker søtsuget i samme slengen.

Noen dager altså... 😝

Anonymkode: e6510...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet ikke hva som skjedde. Helt siden slutten av juni datt jeg helt av de gode vanene mine. Jeg sluttet å trene, sluttet å telle kalorier, drikker nesten aldri vann og spiser bare dårlig mat. Jeg har ikke vekt pga spiseforstyrrelser, men jeg må ha gått opp. Klærne mine passer fortsatt, men føler meg ganske feit og jævlig. 

To uker siden begynte det å bli bedre, trente et par ganger, men så slutta jeg igjen. Det er som kroppen min bare sier stopp! Med engang jeg skal gjøre noe fysisk utenom å gå blir jeg bare slapp. 

Har også blitt mer fysen på god mat. Da snakker vi boller, poteter med ost, pizza, burger, sushi og alt mulig. Blir også mye café besøk. 

Tror det eneste som gjør at jeg ikke har gått opp mer er at jeg går ekstremt mye pga jobben. Men jeg føler meg mye verre, men kroppen vil ingenting. 

Anonymkode: adfcb...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva som skjedde. Helt siden slutten av juni datt jeg helt av de gode vanene mine. Jeg sluttet å trene, sluttet å telle kalorier, drikker nesten aldri vann og spiser bare dårlig mat. Jeg har ikke vekt pga spiseforstyrrelser, men jeg må ha gått opp. Klærne mine passer fortsatt, men føler meg ganske feit og jævlig. 

To uker siden begynte det å bli bedre, trente et par ganger, men så slutta jeg igjen. Det er som kroppen min bare sier stopp! Med engang jeg skal gjøre noe fysisk utenom å gå blir jeg bare slapp. 

Har også blitt mer fysen på god mat. Da snakker vi boller, poteter med ost, pizza, burger, sushi og alt mulig. Blir også mye café besøk. 

Tror det eneste som gjør at jeg ikke har gått opp mer er at jeg går ekstremt mye pga jobben. Men jeg føler meg mye verre, men kroppen vil ingenting. 

Dette hørtes rett og slett skikkelig slitsomt ut for deg. 
Først og fremst, har du vært hos lege og tatt blodprøver for å sjekke både vitaminer,mineraler,stoffskiftet og HB? 
Det kan være ting der som gjør at du føler deg trøtt,sliten og orker mindre. 

Pass på at du ikke setter alt for høye krav til deg selv når du begynner å trene og pass på så du ikke snakker deg selv ned og ender opp mentalt demotivert og "slapp" på grunn av det. 
For eksemel vil det være nok og ha mål om å løpe 1 km sammenhengende, deretter gå 1 km, løpe 1 km osv, til du har nådd distansen du satt som mål. 
Blir 1 km for langt så begynner du med 500 meter. 
Det er viktig at du finner ut hva som fungerer for deg og hva du kan syns er kjekt :)

Dersom du liker styrketrening og vil trene hjemme så plukk ut 4-5 øvelser som du gjør 4 ganger i uka, det er mer enn godt nok til å begynne med . En økt bør ikke være for lang, da er det fort gjort å bli demotivert. 

Kjør ett lite prosjekt for deg selv hvor du på forhånd bestemmer deg for hva du skal si nei til på kafe og hva du skal ha. Det er overhode ikke feil å spise en kakebit på kafe en gang innimellom, men blir det ofte og mye så bør det begrenses hva du spiser. 
Kanskje det kan være ett mål å drikke vanlig kaffe, lettbrus eller vann og ett litt kalorifattig alternativ (kokkosbolle er for eksempel noe av det med mindre kcal når man er ute på kafe) 

Drikker du nok? minst 2-2,5 liter om dagen. 
Viktig å få i seg nok vann, spesielt nå som det har vært utrolig varmt over store deler av landet! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Peanut skrev:

Hvor mye kan man gå ned på 2,5 uker? 

det kommer an på utgangspunktet og om du tenker både vannvekt og reell vektnedgang. 
For å gå ned 1 kg i uka må du ligge på totalt 7000 kcal i underskudd. 
På 2,5 uke vil du kunne gå ned 2,5-3 kg dersom du totalt har 17500 kcal i underskudd i denne perioden. 
Vektnedgangen vil nok kunne være noe større enn dette også da det ofte også forsvinner en del vannvekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, fru.Smae said:

Dette hørtes rett og slett skikkelig slitsomt ut for deg. 
Først og fremst, har du vært hos lege og tatt blodprøver for å sjekke både vitaminer,mineraler,stoffskiftet og HB? 
Det kan være ting der som gjør at du føler deg trøtt,sliten og orker mindre. 

Pass på at du ikke setter alt for høye krav til deg selv når du begynner å trene og pass på så du ikke snakker deg selv ned og ender opp mentalt demotivert og "slapp" på grunn av det. 
For eksemel vil det være nok og ha mål om å løpe 1 km sammenhengende, deretter gå 1 km, løpe 1 km osv, til du har nådd distansen du satt som mål. 
Blir 1 km for langt så begynner du med 500 meter. 
Det er viktig at du finner ut hva som fungerer for deg og hva du kan syns er kjekt :)

Dersom du liker styrketrening og vil trene hjemme så plukk ut 4-5 øvelser som du gjør 4 ganger i uka, det er mer enn godt nok til å begynne med . En økt bør ikke være for lang, da er det fort gjort å bli demotivert. 

Kjør ett lite prosjekt for deg selv hvor du på forhånd bestemmer deg for hva du skal si nei til på kafe og hva du skal ha. Det er overhode ikke feil å spise en kakebit på kafe en gang innimellom, men blir det ofte og mye så bør det begrenses hva du spiser. 
Kanskje det kan være ett mål å drikke vanlig kaffe, lettbrus eller vann og ett litt kalorifattig alternativ (kokkosbolle er for eksempel noe av det med mindre kcal når man er ute på kafe) 

Drikker du nok? minst 2-2,5 liter om dagen. 
Viktig å få i seg nok vann, spesielt nå som det har vært utrolig varmt over store deler av landet! 

Ååh takk! Jeg vurderer legebesøk da det ikke bare er trening jeg har slutta med, men er ekstremt slapp generelt. Kan sovne bare jeg sitter på en stol eller ikke gjør noe. 

Jeg trener bare hjemme, har gjort det i snart 4 år før jeg datt helt av nå. Derfor prøver jeg bare å tøye ut, gjøre yoga etc. Treningsstudio er uaktuelt, men jeg skal prøve å trene litt etter litt igjen. Det bare er som sagt kroppen som blir helt død  

Jeg drikker vanligvis bare latte eller svart kaffe når jeg er på kafé og spiser aldri noe fordi jeg aldri har hatt lyst på det tidligere. Men det er så merkelig i det siste når jeg har tatt turen innom vil jeg plutselig ha en wrap eller en cookie, selv om jeg aldri ville ha det før? Jeg går der 1-3 ganger i uka fordi jeg konsentrerer meg godt på den spesifikke kaféen og får unnagjort mye arbeid, så vil helst fortsette å gå dit, må bare være litt strengere med meg selv!

Tror helt ærlig det er noe hormoner. Graviditet kan utelukkes da jeg fikk mens for 2 uker siden, men det er noe som skjer med meg som ikke er normalt. 

Helt siden jeg datt av drikker jeg ikke nok vann, men har skjerpet meg de siste dagene og er tilbake til normal inntak for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Peanut skrev:

Hvor mye kan man gå ned på 2,5 uker? 

Jeg har på tre uker gått ned 3,3 kg. Fra 76 kg til 72,7 i dag🤗 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ååh takk! Jeg vurderer legebesøk da det ikke bare er trening jeg har slutta med, men er ekstremt slapp generelt. Kan sovne bare jeg sitter på en stol eller ikke gjør noe. 

Jeg trener bare hjemme, har gjort det i snart 4 år før jeg datt helt av nå. Derfor prøver jeg bare å tøye ut, gjøre yoga etc. Treningsstudio er uaktuelt, men jeg skal prøve å trene litt etter litt igjen. Det bare er som sagt kroppen som blir helt død  

Jeg drikker vanligvis bare latte eller svart kaffe når jeg er på kafé og spiser aldri noe fordi jeg aldri har hatt lyst på det tidligere. Men det er så merkelig i det siste når jeg har tatt turen innom vil jeg plutselig ha en wrap eller en cookie, selv om jeg aldri ville ha det før? Jeg går der 1-3 ganger i uka fordi jeg konsentrerer meg godt på den spesifikke kaféen og får unnagjort mye arbeid, så vil helst fortsette å gå dit, må bare være litt strengere med meg selv!

Tror helt ærlig det er noe hormoner. Graviditet kan utelukkes da jeg fikk mens for 2 uker siden, men det er noe som skjer med meg som ikke er normalt. 

Helt siden jeg datt av drikker jeg ikke nok vann, men har skjerpet meg de siste dagene og er tilbake til normal inntak for meg. 

Jeg tenker at slik skal du absolutt ikke ha det. 
En ting er at det går ut over treningen, men dette vil jo på alle måter påvirke livskvaliteten din på generelt grunnlag også. 
Jeg anbefaler deg på det sterkeste å ringe legen slik t du kan få en time og sjekke opp i alt fra blodprøver til en skikkelig allmen undersøkelse. 
Jeg tror faktisk jeg hadde ventet med trening frem tl du får undersøkt hvorfor du er så slapp og trøtt. 

Spiser du nok gjennom en dag? 
Prøv å logge inn det du spiser i for eksempel life dum appen. 
Hva ligger du på av kalorier gjennom ett døgn? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 8/4/2019 at 1:40 PM, AnonymBruker said:

Virker som om p-pille krøllet begynner å gi seg, var 69,1 i morres :duskedame: Har holdt kaloribudsjettet hver eneste dag, og føler faktisk ikke at jeg må kjempe med nebb og klør for å ikke gi etter for burger eller sjokolade eller noe. Det er liksom helt greit. Enda jeg faktisk har liggende både sjokolade og potetgull:P Tar jeg meg så veies det slik at jeg holder meg innafor:) Lener meg litt på sukkerfri brus da, det må jeg innrømme:P Bra det ligger til familien å ha tenner av stål :fnise: 

Anonymkode: 6a912...883

68,3 i morres. Wtf er det som skjer :fnise: Dog er ikke blødningene etter p-pille krøllet 100% over så vet ikke om det er det. Kom igjen nå da! :sur:

Jeg har jo gått ned i vekt før, mye også, men det kjennes annerledes ut denne gangen, uten at jeg er sikker på hvorfor. Før måtte jeg som sagt kjempe sånn i mot for å motstå å skli ut i kostholdet at det var helt utmattende. Nå er det mer sånn, ja, jeg har lyst på, men det er ikke et sug som om jeg var avhengig av heroin eller noe:P

Merker også at det er lettere å la være å spise snop helt, enn å skulle begrense meg. Jeg var på kino i går, spiste en sånn duo-meny(ikke så mye i dem) som jeg delte med venninna, pluss en eventyr sjokolade. Og i morres hadde jeg allerede lyst på noe junkfood og sjokolade. Så satser på at om jeg klarer å holde meg i skinnet i dag så går det over :fnise:

Anonymkode: 6a912...883

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanger fremdeles på 65-tallet :sur:

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det mer sånn, ja, jeg har lyst på, men det er ikke et sug som om jeg var avhengig av heroin eller noe:P

Merker også at det er lettere å la være å spise snop helt, enn å skulle begrense meg. Jeg var på kino i går, spiste en sånn duo-meny(ikke så mye i dem) som jeg delte med venninna, pluss en eventyr sjokolade. Og i morres hadde jeg allerede lyst på noe junkfood og sjokolade. Så satser på at om jeg klarer å holde meg i skinnet i dag så går det over

Kjenner meg igjen, selv om mine svakheter ikke er sjokolade. Usunne valg fører til flere usunne valg.

Har ikke noen tro på 63 kg i august akkurat nå :sukk:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Zenobia skrev:

Stanger fremdeles på 65-tallet :sur:

Kjenner meg igjen, selv om mine svakheter ikke er sjokolade. Usunne valg fører til flere usunne valg.

Har ikke noen tro på 63 kg i august akkurat nå :sukk:

Klart du skal klare det 😄 
Du må bare ikke gi deg, og beholde målbevisthten din 😄 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, fru.Smae skrev:

Klart du skal klare det 😄 
Du må bare ikke gi deg, og beholde målbevisthten din 😄 

Tusen takk for oppmuntring! :lillesky2:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.8.2019 den 14.52, Samuelle skrev:

Jeg trenger å gi meg selv en utfordring, så jeg tar det her, og håper at det vil motivere meg. Fra mai til midten av juli har jeg lagt på meg 4 kg. Da klarte jeg endelig å ta meg i nakken og begynne å slanke meg. Dermed var jeg kjempeflink, og gikk ned 3,3 kg i løpet av 3 uker. Jeg føler at det er så bra jobbet, at jeg slipper opp litt og begynner å unne meg godteri igjen. Fornuftige meg skjønner at jeg nå kan være på vei opp igjen i vekt, men matlysten vil ikke høre på det. Jeg har altså fortsatt 700 gram som må bort før jeg er tilbake til der jeg var i starten av mai. 

Så min utfordring til meg selv er å gå ned 700 gram kommende uke. Jeg må inn her neste mandag og rapportere hvordan det gikk. 🤞

Når jeg får lyst på noe (Så reklame for troika i dag, siklesikle), så tenker jeg på hva jeg ønsker mest. Og da blir alltid min konklusjon at jeg vil se negative tall på vekta. Og så det er viktigere for meg enn f eks sjokolade. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 4.8.2019 den 10.49, Hmmmmmm skrev:

Siden torsdag så fortsetter vekten å vise nedgang🤗 72,9 står den på nå. Og det etter en dag med litt ekstra godt føde. 11cm ned fra 5 målepunkter. Super fornøyd. Og jeg som har sett veldig svart på det å klare og gå ned med hormonspiral. Må nok svelge mine ord🤯 Jeg har prøvd å innta forskjellig antall kalorier hver dag, slik at kroppen ikke tror at det er et mønster.  Vet ikke om det har noe å si da men. 

Nå har jeg ytterligere gått ned 0,6 gram siden søndag. Fra 72,9 til 72,3🤩 Jeg begynner på jobb over helgen etter en lang ferie, så håper jeg klarer å opprettholde det jeg har startet. Det er så lett å lage en fantastisk stor salat med mager pesto og en ristet brødskive til lunsj når man er hjemme som metter nesten hele dagen. Det skjer ikke når man stresser til jobb😖 Total nedgang er 3,9 kg:) Jeg trodde ikke jeg skulle se 71 tallet før i slutten av august, men nå kan det i teorien skje allerede neste uke😁

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hmmmmmm skrev:

Nå har jeg ytterligere gått ned 0,6 gram siden søndag. Fra 72,9 til 72,3🤩 Jeg begynner på jobb over helgen etter en lang ferie, så håper jeg klarer å opprettholde det jeg har startet. Det er så lett å lage en fantastisk stor salat med mager pesto og en ristet brødskive til lunsj når man er hjemme som metter nesten hele dagen. Det skjer ikke når man stresser til jobb😖 Total nedgang er 3,9 kg:) Jeg trodde ikke jeg skulle se 71 tallet før i slutten av august, men nå kan det i teorien skje allerede neste uke😁

Jeg anbefaler deg på det sterkeste å lage klar mat kvelden før jobb 😄 
Det behøver ikke være spesielt avansert eller "voldsomt" men med gode alternativer. 

Jeg gjør det slik at jeg for eksempel steker opp 2 kg kylling som jeg steker med hvitløk,sitron og litt soyasaus, ferske urter og godt med det krydderet jeg liker. 
Så legger jeg dette i en bolle med lokk (eller plastfolie over) og kan ta av denne porsjonen med kylling de neste 2-3 dagene i matpakke. 
Jeg kan da bare skjære opp litt ulik salat og ha til, steke noen hundre gram grønnsaker som er veldig fort gjort, eller bare skjære opp litt agurk og squash og legge på siden. 
Jeg baker også rundstykker av frø, CC og egg, fryser de ned to og to slik at jeg bare tar opp en pakke og legger i matboksen sammen med litt grønt og skinke, eller en pakke makrell i tomat. 
Jeg lager ofte også en stor eggerøre som jeg gjør det samme med. Legger i kjøleskapet med lokk og tar med en porsjon på jobb. Steker nok til 2-3 dager. 

eventuelt bare koke 6-7 egg så kan man bare ta med 1-2 stykk på siden i matpakken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser nesten alltid havregryn med mandelmelk og en oppkutta banan til frokost. Det metter godt og lenge. Nå har jeg funnet en musli (med tørka blåbær) som er så vanvittig god, og som har samme kalorimengde som havregryn. Derimot er det litt mer karbohydrater i denne, regner med det kommer fra de tørka blåbæra. Hvor mye har det å si når kalorimengde er den samme? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjekka nå. Muslien har mindre fett, mer kostfiber og omtrent samme mengde protein. Derimot inneholder den 9,7 gram karbohydrater, 8,8 gram fra blåbæra. Havregryn inneholder kun 1 gram sukker. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...