Gå til innhold

Vi som skal ned i vekt - diskusjonstråden

Mayoo

Anbefalte innlegg

1 time siden, magicpie skrev:

Nå veier jeg 5 kg mindre enn på denne tiden i fjor, og bunaden var mye mindre trang nå! Det var et veldig godt mål på at jeg har blitt mindre 😃

Så gøy! Jeg har to bunader, og trenger nok å gå ned iallefall 15 kg før jeg passer noen av de. Den ene bunaden passet jeg perfekt når jeg veide rundt 73 til 75 kg. Den andre bunaden må jeg være enda litt slankere for å passe. Gleder meg til å prøve de begge til vinteren, for da skal jeg ha nådd idealvekten min - iallefall være ganske nærme. 

Endret av Mehr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 6.5.2019 den 14.11, AnonymBruker skrev:

Det ligger noe i dette med 80% kosthold og 20% trening. Trening er bra for den fysiske og psykiske helsa, men skal man ned i vekt klarer man det enkelt med kaloriunderskudd.. Men trener man i tillegg får man mange fordeler også. 

Anonymkode: d5dd5...852

Kroppen lagrer kalorier som er til overs altså det man spiser minus det man forbruker. Man forbrenner ca 2000https://fedon.no/innlegg/ned-i-vekt-en-kilo-per-uke-hvor-mye-forbrenner-du-egentlig/ kalorier om dagen . Skal man ned i vekt skulle det da være samme om en spiste under 2000 kalorier og satt rolig eller om en trente flere timer og unnet seg noe ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veier 55kg, skal ned til 50kg, så skal gå ned 5kg. Jeg orker ikke trene på treningssenter for eksempel ... er student og har ikke råd til det + eksamenstid nå, så jeg kjøpte kettlebell istedet som jeg trener med hjemme. Skal få inn en god rutine på å trene hver dag styrke. Jeg holder meg på under 500 kalorier om dagen. Teller ikke kalorier, men vet at det bir litt kalorier av å ha litt lettmelk i kaffen jeg drikker, tunfisken jeg spiser og maisen som tilbehør. Har skeiet ut 1 gang med en kroneis på 200 kalorier haha. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Skay skrev:

Jeg veier 55kg, skal ned til 50kg, så skal gå ned 5kg. Jeg orker ikke trene på treningssenter for eksempel ... er student og har ikke råd til det + eksamenstid nå, så jeg kjøpte kettlebell istedet som jeg trener med hjemme. Skal få inn en god rutine på å trene hver dag styrke. Jeg holder meg på under 500 kalorier om dagen. Teller ikke kalorier, men vet at det bir litt kalorier av å ha litt lettmelk i kaffen jeg drikker, tunfisken jeg spiser og maisen som tilbehør. Har skeiet ut 1 gang med en kroneis på 200 kalorier haha. 

Under 500 kalorier? Mener du 1500 kalorier? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2019 den 20.46, AnonymBruker skrev:

Det er en stund siden jeg var studen, men det hender jeg har hektiske dager likevel :) Ett tips er Skyr med fullkornsmusli, den metter skikkelig.  https://kolonial.no/produkter/28726-q-meieriene-skyr-fullkorn-musli-med-jordbaer-og-og/?gclid=Cj0KCQjw2v7mBRC1ARIsAAiw348CUlRKR8vxTYoYh0SrpncBwCGlc1dev5XmynO-o97nff-UaBMo_WMaAmQLEALw_wcB 

Ellers så er jeg glad i proteinpuddingene til Yt når jeg er på farten. 

Lykke til med eksamen!

Anonymkode: 99750...499

Ah, ja, stemmer! Glemte helt yoghurt! Sukkerfri yoghurt får jo stor smilemunn i Lifesum! 😄  Takk for påminnelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2019 den 21.37, AnonymBruker skrev:

Ja, 1000 kcal er faktisk så innmari lite. Og det er en viss forskjell på 1600 og 1000 kcal. Og det er ikke hvor ofte eller hva du spiser som er gjeldende, det er antall kcal. Spiser du 1 knekkebrød hver 2. time sier det seg selv at du fint kan klare deg på 1000 kcal per dag. Men hva gjør du hvis du er i besøk eller på fest og det står en rykende fersk pizza på bordet som inneholder minst 1000 kcal? Jeg lukter begynnende eller allerede spf lang vei, men dette er bare synsing. Du kommer til å sprekke. Men ingen kan si om det blir i morgen, om en uke, en mnd eller et år. Men med et så lite inntak så sprekker du før eller siden, garantert. 

Anonymkode: ad209...905

Jeg gjør ingen spesiell innsats for å holde meg under 1000 kalorier. Det bare skjer helt naturlig når jeg prøver å ikke spise snacks og fet mat med dårlig rykte. Jeg er mett, og spiser mat jeg liker. Det eneste som er vanskelig er mat på farten :roll:

I dag satt jeg i lesesalen i 15 timer, men tok meg retten til en take away fra Peppes til middag - med god samvittighet. Det er sånn 3000 kalorier, men det går greit, siden det er ekstraordinært. Jeg prøver å telle kalorier, men prøver også å leve normalt. Kake i bursdag, utepils når det er finvær og drittmat dagene før eksamen er lov! Holder man det strengt, sprekker man.

Jeg lever ikke på diett, så er ingenting å sprekke av. 1000 kcal på vanlige dager er null problem!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, Tibbie skrev:

Jeg gjør ingen spesiell innsats for å holde meg under 1000 kalorier. Det bare skjer helt naturlig når jeg prøver å ikke spise snacks og fet mat med dårlig rykte. Jeg er mett, og spiser mat jeg liker. Det eneste som er vanskelig er mat på farten :roll:

I dag satt jeg i lesesalen i 15 timer, men tok meg retten til en take away fra Peppes til middag - med god samvittighet. Det er sånn 3000 kalorier, men det går greit, siden det er ekstraordinært. Jeg prøver å telle kalorier, men prøver også å leve normalt. Kake i bursdag, utepils når det er finvær og drittmat dagene før eksamen er lov! Holder man det strengt, sprekker man.

Jeg lever ikke på diett, så er ingenting å sprekke av. 1000 kcal på vanlige dager er null problem!

Jeg tolker det slik at du spiser ikke så lite som du tror. Så da er det jo ingen fare, du skriver jo selv at du PRØVER å telle kalorier, så er du bastant på at du virkelig spiser under 1000 kcal hver dag....... 

Anonymkode: 5e402...3cb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka har jeg bestemt meg for å ikke telle kalorier. Nå har jeg et visst overslag over hva som er i hva. Har telt og ført kcal i over en mnd, og synes det er litt tungvindt og hele tiden logge alt. Så får vi se hvordan det har gått til veiedagen.. Om det går helt vest, får jeg bare begynne på'an igjen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååå, hvorfor er det tilbud på iskaffe akkurat nå??? Jeg har ikke vært på butikken å handlet 15 iskaffe......... 🙄🤦‍♀️🤷‍♀️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brudd på følgende regler

Tråder hvor det skrives om alt for lite matinntak eller store mengder trening uten tilstrekkelig matinntak vil bli stengt. Kvinneguiden har ikke den nødvendige kompetansen til å hjelpe brukere som burde få svar på disse spørsmålene av helsepersonell. På samme måte vil tråder hvor det tilsynelatende "konkurreres" om minst mulig matinntak bli stengt. 

* Innlegg og tråder med spørsmål og/eller diskusjon om inntak av mindre enn 1500 kalorier, vil bli stengt. Etter en lengre diskusjon og gjennomgang av informasjon, har vi nå kommet frem til at vi vil endre minstegrensen til 1500 kalorier, i henhold til Helsedirektoratets anbefalinger her

Viser også til deres kilde her (side 187)

Mynona, mod.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åååh seriøst, jeg sliter. Har slitt siden før jul, egentlig... :( Hvis jeg kommer i et godt mønster, og ser endringer gjennom vektnedgang og mindre cm mål, ender jeg stort sett alltid opp med å spise masse dritt på jobb og jeg går ikke ned. Jeg jobber en del nå i Mai, men jobber deltid et sted de selger masse deilig mat, godteri, snacks og drikke. Eier null selvkontroll :( Skjønner ikke hvorfor jeg ikke klarer å holde meg!! Det er hver gang. Så baller det på seg, og jeg klarer ikke gå ned.

Jobber 11 dager i Mai, og hvis alle dagene innebærer at jeg "sprekker" og spiser masse dritt, så klarer jeg jo aldri å gå ned. Søtsaker har alltid vært min største svakhet, men aner ikke hvordan jeg skal slutte med det. Har prøvd å holde meg unna 1 måned tidligere, og det gikk greit, men så jobber jeg mye igjen også skjer dette.

What to do?!

Anonymkode: 6a151...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åååh seriøst, jeg sliter. Har slitt siden før jul, egentlig... :( Hvis jeg kommer i et godt mønster, og ser endringer gjennom vektnedgang og mindre cm mål, ender jeg stort sett alltid opp med å spise masse dritt på jobb og jeg går ikke ned. Jeg jobber en del nå i Mai, men jobber deltid et sted de selger masse deilig mat, godteri, snacks og drikke. Eier null selvkontroll :( Skjønner ikke hvorfor jeg ikke klarer å holde meg!! Det er hver gang. Så baller det på seg, og jeg klarer ikke gå ned.

Jobber 11 dager i Mai, og hvis alle dagene innebærer at jeg "sprekker" og spiser masse dritt, så klarer jeg jo aldri å gå ned. Søtsaker har alltid vært min største svakhet, men aner ikke hvordan jeg skal slutte med det. Har prøvd å holde meg unna 1 måned tidligere, og det gikk greit, men så jobber jeg mye igjen også skjer dette.

What to do?!

Anonymkode: 6a151...ceb

Det er som med alt annet, man må bare tvinge seg. Jeg pleier å tenke at livet er full av fristelser, både spiselige og ikke-spiselige. Andre fristelser klarer man som regel godt å stå imot, så hvorfor ikke spiselige fristelser og? Hva er viktigere - et par sekunders tilfredsstillende følelse skapt av en matbit eller et liv i sunnhet og friskhet der man er fornøyd med seg selv? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I fjor rundt påsketider, så startet jeg å slanke meg. Jeg var lett overvektig, og veldig lite fornøyd med hvordan kroppen så ut. Jeg gikk ned ca 25 kg på 9.mnd, det vil si i snitt 3 kg hver måned. Jeg var utrolig flink med trening, med kosthold og jeg sprakk sjeldent. Ja, av og til så spiste jeg en halv plate sjokolade fordi jeg bare måtte, men tok meg sammen igjen dagen etter. Etter nyttår så var jeg konstant sulten og hadde konstant søtsug. Jeg gikk opp 4 kg fra nyttår til i dag. Jeg driver nå å trener meg ned disse 4 kg, men tenker hele tiden på sjokolade og andre søtsaker. La meg nå også få si det som det er, jeg lot meg selv gå vill. Jeg kunne spise flere boller, en halv kake og to sjokoladeplater på en dag og gjenta det samme dagen etter. Er dett vanlig å skje eller trenger jeg fortsatt mer trening med å beherske meg?

Anonymkode: 91fe3...681

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.5.2019 den 21.51, AnonymBruker skrev:

Jeg tolker det slik at du spiser ikke så lite som du tror. Så da er det jo ingen fare, du skriver jo selv at du PRØVER å telle kalorier, så er du bastant på at du virkelig spiser under 1000 kcal hver dag....... 

Anonymkode: 5e402...3cb

Jeg teller kalorier ved å ikke velge det med mest kalorier i. Jeg spiser like mye, bare mer kalorifattig mat. Alt jeg spiser scanner jeg inn i Lifesum. Til og med pålegget. 

Jesus, for en kverulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Tibbie skrev:

Jeg teller kalorier ved å ikke velge det med mest kalorier i. Jeg spiser like mye, bare mer kalorifattig mat. Alt jeg spiser scanner jeg inn i Lifesum. Til og med pålegget. 

Jesus, for en kverulering.

Lifesum er den blitt på norsk språk nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, Egenskap skrev:

Har kunnet scanne norske varer i flere år med den

Anonymkode: 40bfc...059

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har kunnet scanne norske varer i flere år med den

Anonymkode: 40bfc...059

Men sist var det kun på engelsk, leser du i norsk versjon? kan du skrive alt på norsk

Anonymkode: e7e3b...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

I fjor rundt påsketider, så startet jeg å slanke meg. Jeg var lett overvektig, og veldig lite fornøyd med hvordan kroppen så ut. Jeg gikk ned ca 25 kg på 9.mnd, det vil si i snitt 3 kg hver måned. Jeg var utrolig flink med trening, med kosthold og jeg sprakk sjeldent. Ja, av og til så spiste jeg en halv plate sjokolade fordi jeg bare måtte, men tok meg sammen igjen dagen etter. Etter nyttår så var jeg konstant sulten og hadde konstant søtsug. Jeg gikk opp 4 kg fra nyttår til i dag. Jeg driver nå å trener meg ned disse 4 kg, men tenker hele tiden på sjokolade og andre søtsaker. La meg nå også få si det som det er, jeg lot meg selv gå vill. Jeg kunne spise flere boller, en halv kake og to sjokoladeplater på en dag og gjenta det samme dagen etter. Er dett vanlig å skje eller trenger jeg fortsatt mer trening med å beherske meg?

Jeg tror vi alle trenger trening på å beherske oss en gang i blant, og for oss som har vært vandt til å spise store mengder godteri over lange perioder på mange år, så blir det en livslang kamp mot suget. Dette tror jeg også gjelder de som har vokst opp med et dårlig kosthold, og f.eks plutselig i 30-åra begynner å legge om. Det er vanskelig å legge om livsstilen sin til noe fremmed, og å kutte ut alle de dårlige vanene man tidligere har hatt. Så ja, at man mister taket og gir etter for suget er nok ganske vanlig. Men bare fordi at det er vanlig betyr ikke at det rettferdiggjør at det skjer ofte. Man har mye mer kontroll enn man tror. Det er ikke slik at godteriet og sjokoladen tvinger deg til å spise den. Men noen ganger kan det jo faktisk føles slik.

6 timer siden, Egenskap skrev:

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men sist var det kun på engelsk, leser du i norsk versjon? kan du skrive alt på norsk

Anonymkode: e7e3b...b89

Ja, appen er på norsk med norske matvarer i databasen. 

Endret av Mehr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min historie ligner din. Jeg gikk ned 20 kg i fjor, og holdt meg fint til både kosthold og aktivitet, men om høsten og særlig etter jul begynte jeg å miste kontrollen, tenkte mer og mer på søtsaker og "tillot" meg å spise godt mange ganger i uken. Det toppet seg nå til 17. mai-helgen, der jeg presterte å spise en hel 17. mai-kake ALENE, i tillegg til lørdagsgodt, fredagsgodt (et begrep hos meg), andre 17. mai-kakestykker osv. Jeg skjønner at jeg må gjøre noe. Jeg har heldigvis ikke gått opp noe særlig enda, kanskje 1 kilo, men jeg vet så altfor godt hvordan kiloene bare kan balle på deg. 

Jeg tror dette er vanlig, men at vi nok må leve med å beherske oss i lang tid fremover. Som @Mehr skriver, livslange vaner er vanskelige å endre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
48 minutter siden, Harlekin skrev:

Min historie ligner din. Jeg gikk ned 20 kg i fjor, og holdt meg fint til både kosthold og aktivitet, men om høsten og særlig etter jul begynte jeg å miste kontrollen, tenkte mer og mer på søtsaker og "tillot" meg å spise godt mange ganger i uken. Det toppet seg nå til 17. mai-helgen, der jeg presterte å spise en hel 17. mai-kake ALENE, i tillegg til lørdagsgodt, fredagsgodt (et begrep hos meg), andre 17. mai-kakestykker osv. Jeg skjønner at jeg må gjøre noe. Jeg har heldigvis ikke gått opp noe særlig enda, kanskje 1 kilo, men jeg vet så altfor godt hvordan kiloene bare kan balle på deg. 

Jeg tror dette er vanlig, men at vi nok må leve med å beherske oss i lang tid fremover. Som @Mehr skriver, livslange vaner er vanskelige å endre. 

Hvordan har du kun klart å gå opp 1 kg? Trente du ekstremt mye eller fastet du de andre dagene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...