Gå til innhold

Kritikk av bloggere - hvor går grensa?


Litjmusa

Anbefalte innlegg

Jeg tenker man må ta hensyn til hva bloggeren gjør mot andre (utleverer, kroppspress osv). Det er bloggere jeg ikke liker, med ikke diskuterer. For meg handler kritikken jeg gir om å få fokus på at unge og unge voksene skal være kildekritiske. Nå er det så mange kanaler og plattformer som griske bloggere kan tjene penger på. Det at bloggere reklamerer for underlivsdeodoranter, fremmer usunne holdninger til det å fikse på seg selv, eller igjennom å fronte usunt kosthold osv. Så jeg kommer fremdeles til å fremme kritisk tankegang når det gjelder bloggere som tror at det er kvinnefrigjørende fordi de "seg selv" dvs: plastiske inngrep, selverklærte diagnoser, str fiksering og selger løshår av kvinner som lever i u-land.  

Endret av lille humla
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Så du mener at som samfunnsengasjerte borgere kan man kritisere alt man ikke liker? Spesielt samfunn du vil ha da, skjønner jeg. Og bruke tiden sin på. Måtte dere få et lykkelig liv av det. Et fattig liv vil jeg heller påstå. Når jeg tenker på bloggkritikere tenker jeg alt annet enn "Jøss, så smarte folk de er som beriker  livet sitt på et forum der de kan henge ut bloggere... "

Anonymkode: 62de6...e12

:lillesky: Når jeg leser dette tenker jeg på alt mulig annet enn at noen har forstått samfunnets oppbygning og medienes betydning og forskjellen på en privatperson og en som lever av beretninger fra sitt privatliv. 

Du må gjerne mene at det er ugreit å kritisere en gitt type medieaktører. Det er et fritt land og din tanke er fri. Jeg mener det er greit  å kritisere folk som lever av å promotere greier noen vil selge - selv når de later som om de en noen stakkars privatpersoner som bare tjener en slant på å promotere varer og tjenester. Jeg kan mene dette. Min tanke er også fri. Jeg skriver bare om det folk selv legger ut på nett. Og -newsflash! - de samme folka vil at du og jeg skal lese det de skriver. De lever av det. Jeg står fritt til å lese og fritt til å mene.

Og jeg LOVER på tro og ære at den dagen some-folka slutter å jukse med merking - og slutter å vise frem ungene i alle mulige situasjoner til gud og hvermann -den dagen slutter jeg å kritisere dem for å gjøre det også. Kors på halsen! 

Endret av pøbelsara
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:
 


Men - alt dette du nevner, er konsekvensene av å selv velge å leve som offentlig person.

Det er ikke noe annerledes for bloggere, enn for noen andre offentlige personer. Bortsett fra på ett enkelt punkt - bloggere deler frivillig vannvittige mengder privat informasjon og deler tusentalls med bilder. Med den hensikt at flest mulig skal se og lese, engasjere seg.

 

Anonymkode: a508d...6c7

Og jeg synes som sagt ikke at det å være en "offentlig person" forsvarer noe slikt i det hele tatt.

Anonymkode: 36c8c...1eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Og jeg synes som sagt ikke at det å være en "offentlig person" forsvarer noe slikt i det hele tatt.

Anonymkode: 36c8c...1eb

Forsvarer hva? At man får kritikk for ting som faktisk er kritikkverdige? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, pøbelsara said:
 

Forsvarer hva? At man får kritikk for ting som faktisk er kritikkverdige? 

Kan du, og evt andre, slutte med stråmannen om at jeg mener offentlige personer skal være fritatt fra kritikk? Jeg mener, som sagt tidligere, når enkeltpersoner blir forfulgt, latterliggjort  og kritisert for absolutt alt de gjør og sier, hver eneste dag over flere år.  

Anonymkode: 36c8c...1eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Kan du, og evt andre, slutte med stråmannen om at jeg mener offentlige personer skal være fritatt fra kritikk? Jeg mener, som sagt tidligere, når enkeltpersoner blir forfulgt, latterliggjort  og kritisert for absolutt alt de gjør og sier, hver eneste dag over flere år.  

Anonymkode: 36c8c...1eb

Hvordan vil du få en slutt på dette? Det hadde vært interessant å få et innblikk i tenkningen her. Vi vet jo alle at muligheten til å uttrykke seg på nettet, gjerne anonymt, vekker primitive sider hos mange, men gir også muligheter for reell og nødvendig samfunnskritikk. Jeg ønsker ikke at min mulighet til å engasjere meg via diverse fora, for å ytre meg og for å lære, skal snevres inn og begrenses fordi andre misbruker de samme kanalene.  

Jeg følger ikke så mange tråder, men rapporterer det jeg finner usmakelig og har selv fått fjernet innlegg jeg mente var greie, men tydeligvis var mulige å misforstå eller brøt mot forumsreglene.

 

Endret av Berga
Rettet opp i feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Berga said:
 

Hvordan vil du få en slutt på dette? Det hadde vært interessant å få et innblikk i tenkningen her. Vi vet jo at alle muligheten til å uttrykke seg på nettet, gjerne anonymt, vekker primitive sider hos mange, men gir også muligheter for reell og nødvendig samfunnskritikk. Jeg ønsker ikke at min mulighet til å engasjere meg via diverse fora, for å ytre meg og for å lære, skal snevres inn og begrenses fordi andre misbruker de samme kanalene.  

Jeg følger ikke så mange tråder, men rapporterer det jeg finner usmakelig og har selv fått fjernet innlegg jeg mente var greie, men tydeligvis var mulige å misforstå eller brøt mot forumsreglene.

 

Det mest ideelle var jo om man selv tok et etisk valg om å ikke være en del av slike tråder og heller rapportere lovbrudd til myndighetene samt skrive blogginnlegg/aviskronikk om temaet om man ønsket. 

Anonymkode: 36c8c...1eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det mest ideelle var jo om man selv tok et etisk valg om å ikke være en del av slike tråder og heller rapportere lovbrudd til myndighetene samt skrive blogginnlegg/aviskronikk om temaet om man ønsket. 

Anonymkode: 36c8c...1eb

Så man kan kritisere bloggere, men ikke på et forum?? :vetikke:

Anonymkode: 577bf...353

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:
 

Så man kan kritisere bloggere, men ikke på et forum?? :vetikke:

Anonymkode: 577bf...353

Du skjønner fortsatt ikke hva kritikken går ut på?

Anonymkode: 36c8c...1eb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det mest ideelle var jo om man selv tok et etisk valg om å ikke være en del av slike tråder og heller rapportere lovbrudd til myndighetene samt skrive blogginnlegg/aviskronikk om temaet om man ønsket. 

Anonymkode: 36c8c...1eb

Men .... ?

Jeg har lært mye om brudd på regelverk, uregelmessigheter og snusk innenfor content marketing, ved å lese og kommentere/spørre i bloggertråder. Jeg ser det som en helt grei sak at bevisste brudd mot markedsføringsloven eller barnekonvensjonen kommenteres direkte i et forum hvor bloggeren selv kan søke opp og lese. Flere bloggere har uttalt at de ikke forstår regelverket og noen har til og med sagt at de tolker markedsføringsloven annerledes enn hva som faktisk står der, ergo trenger de også litt skolering - i full offentlighet - fordi de ikke vil rette seg etter konkrete og direkte pålegg fra FT (Forbrukertilsynet, tidligere Forbrukerombudet).

Dersom jeg blir kritisert for å ha utført en dårlig jobb, er det helt i orden. Utført arbeid blir ikke bedre av kritikk, men jeg kan bli bedre på det neste jeg skal gjøre, takket være kritikken. Hvis jeg lytter til den, da.

Til slutt:  Jeg er helt enig i at det er mye grums som slipper forbi moderatorene, vi må bli flinkere til å rapportere og til å begrunne hvorfor vi rapporterer.

Endret av Berga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

Kan du, og evt andre, slutte med stråmannen om at jeg mener offentlige personer skal være fritatt fra kritikk? Jeg mener, som sagt tidligere, når enkeltpersoner blir forfulgt, latterliggjort  og kritisert for absolutt alt de gjør og sier, hver eneste dag over flere år.  

Anonymkode: 36c8c...1eb

Jeg er helt enig i at det er en uting å bli utdatt for utidig hets - men jeg er helt uenig i at usakligheter skal frita noen for saklig kritikk. 

 

Jeg forsvarer overhodet ikke hets og usakligheter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt ikke sett noen som mener at bloggere skal være fritatt for kritikk. Det man kritiserer er disse trådene, pga deres omfang og innhold. 

Anonymkode: 36c8c...1eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det mest ideelle var jo om man selv tok et etisk valg om å ikke være en del av slike tråder og heller rapportere lovbrudd til myndighetene samt skrive blogginnlegg/aviskronikk om temaet om man ønsket. 

Anonymkode: 36c8c...1eb

Synes du. Jeg synes det er viktig å ta debatten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, pøbelsara said:
 

Synes du. Jeg synes det er viktig å ta debatten.

Ja, det synes jeg. Jeg svarte på et spørsmål jeg fikk.

Anonymkode: 36c8c...1eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har fortsatt ikke sett noen som mener at bloggere skal være fritatt for kritikk. Det man kritiserer er disse trådene, pga deres omfang og innhold. 

Anonymkode: 36c8c...1eb

Og som igjen betyr at du kritiserer de som deltar i disse trådene. Uten brukere, ingen tråder. Har du reflektert over det? 

Anonymkode: 3b28d...951

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har fortsatt ikke sett noen som mener at bloggere skal være fritatt for kritikk. Det man kritiserer er disse trådene, pga deres omfang og innhold. 

Anonymkode: 36c8c...1eb

Hvis vi ser bort fra grums og drittslenging og bare lar saklig og berettiget kritikk bli stående igjen, hvor omfattende vil trådene bli? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, Berga skrev:
 

Hvis vi ser bort fra grums og drittslenging og bare lar saklig og berettiget kritikk bli stående igjen, hvor omfattende vil trådene bli? 

Ikke veldig :)

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Ikke veldig :)

Anonymkode: 54691...500

Det hadde vært et interessant eksperiment, ikke sant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Berga skrev:
 

Det hadde vært et interessant eksperiment, ikke sant? 

Jeg mener tanken er absurd, selvsagt ikke gjennomførbar og heller ikke ønskelig. For den ville innebære en innskrenking av ytringsfriheten som ikke hadde noen hjemmel i lovverk, og som ville ha vidtrekkende konsekvenser.

Det skal mye til å legge begrensninger på ytringsfriheten i et demokrati, og det er det gode grunner til. Man har rett til å ytre seg usaklig og sleivete, og det skal mye til å bli dømt for feks ærekrenkelse. Tenk bare på hvor stort slingringsmonn det finnes for drøye ytringer i politisk satire. Skal man innskrenke de ytringene man ikke liker, forsvinner ganske mange barn med badevannet, dvs det vil ha en pris og noen konsekvenser for en differensiert og åpen offentlighet som garantert ikke er ønskelige.

Ikke minst ville en slik innskrenking gå utover bloggerne selv, som jo tilsynelatende kjemper voldsomt for å beholde egen uinnskrenket ytringsfrihet (ved feks å unnlate å tilslutte seg pressens Vær Varsom-plakat) samtidig som de tar i bruk rene sensurmetoder overfor kritikere i offentligheten og mot egne lesere/inntektsgrunnlag i egne kommentarfelt (jf Anne Brith Davidsens siste krumspring, feks, eller kommentarfeltskandalen hos CBE.no, og måten den ble frontet på av bloggerparet i media i etterkant). Det er en underlig greie de har fått for seg at de skal kunne dra nytte av alle ytringsfrihetens fordeler uten hindringer, med kun maksimal inntjening som formål, mens de skal skjermes fra alle ytringsfrihetens ubehageligheter.

Anonymkode: d79cc...f96

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg mener tanken er absurd, selvsagt ikke gjennomførbar og heller ikke ønskelig. For den ville innebære en innskrenking av ytringsfriheten som ikke hadde noen hjemmel i lovverk, og som ville ha vidtrekkende konsekvenser.

Det skal mye til å legge begrensninger på ytringsfriheten i et demokrati, og det er det gode grunner til. Man har rett til å ytre seg usaklig og sleivete, og det skal mye til å bli dømt for feks ærekrenkelse. Tenk bare på hvor stort slingringsmonn det finnes for drøye ytringer i politisk satire. Skal man innskrenke de ytringene man ikke liker, forsvinner ganske mange barn med badevannet, dvs det vil ha en pris og noen konsekvenser for en differensiert og åpen offentlighet som garantert ikke er ønskelige.

Ikke minst ville en slik innskrenking gå utover bloggerne selv, som jo tilsynelatende kjemper voldsomt for å beholde egen uinnskrenket ytringsfrihet (ved feks å unnlate å tilslutte seg pressens Vær Varsom-plakat) samtidig som de tar i bruk rene sensurmetoder overfor kritikere i offentligheten og mot egne lesere/inntektsgrunnlag i egne kommentarfelt (jf Anne Brith Davidsens siste krumspring, feks, eller kommentarfeltskandalen hos CBE.no, og måten den ble frontet på av bloggerparet i media i etterkant). Det er en underlig greie de har fått for seg at de skal kunne dra nytte av alle ytringsfrihetens fordeler uten hindringer, med kun maksimal inntjening som formål, mens de skal skjermes fra alle ytringsfrihetens ubehageligheter.

Anonymkode: d79cc...f96

Takk! Mitt poeng også, som jeg har forsøkt å få fram (ordlagt meg litt annerledes) i tidligere svar til blant annet AB ...500.

Endret av Berga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...