Gå til innhold

Kritikk av bloggere - hvor går grensa?


Litjmusa

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg skjønner ikke hvordan en kommentar om noens brunfarge og en hersketeknikk som pekt på over kan likestilles med mobbing. Det er det virkelig ikke.

Anonymkode: dd303...f6e

Men hvem i alle dager har gjort det? Ikke jeg. Nå begynner dette å bli helt håpløst. 

Altså.. Dusjen neste. 

Anonymkode: 54691...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Men hvem i alle dager har gjort det? Ikke jeg. Nå begynner dette å bli helt håpløst. 

Altså.. Dusjen neste. 

Anonymkode: 54691...500

Sorry leste for raskt. Er jo egentlig enig. 😂 Trenger virkelig en dusj. 

Anonymkode: 54691...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:
 

Sorry leste for raskt. Er jo egentlig enig. 😂 Trenger virkelig en dusj. 

Anonymkode: 54691...500

👍

Anonymkode: dd303...f6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Nei, men det er slik generelt i trådene. Jeg har eksempler fra andre tråder også. 

Det er det alle skriver til sammen som gjør at jeg reagerer. Ikke en enkelt kommentar dmfra en enkelt bruker. 

Anonymkode: 54691...500


Eh... Ja?

Så du vil kreve at tråder må ha en ordstyrer og det settes strek for debatten ved maks 10 innlegg om samme sak? Eller det er kanskje for mye...? Maks 5?

Det er jo selvsagt ikke gjennomførbart, i noen form for offentlig debatt. Alle som mener noe har faktisk lov til å ytre seg.

Fordelen for bloggere, framfor politikere, idrettskjendiser og andre som begår offentlige blemmer - er at tempoet er høyt i blogger-debattene. Rett og slett fordi de selv legger ut så vannvittig mye fortløpende info. Så blir det sjelden så innmari mange kommentarer om hver enkelt sak/hendelse. Maks 2-3 sider kanskje, når det går ei kule varmt? Vanligere er vel 1-2? I offentlig debatt, så er det å regne som svært lite oppmerksomhet per enkeltsak. 

Så sånn sett, så blir egentlig bloggerne diskutert _mindre_ enn andre. 

Anonymkode: a508d...6c7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Jepp, når jeg har bladd gjennom tråder skal det sies at noen tråder er verre enn andre. Og at flere av trådene inneholder en del av den kritikken som absolutt er innafor. Enda er det lang vei å gå før trådene i sin helhet er innafor. 

Anonymkode: 54691...500


"Innafor" hva da? Dine etiske og moralske meninger...?

Nå er det sånn da, at de trådene faktisk er innafor KG sitt regelverk - de blir fulgt opp og rydda jevnlig, mye tettere enn noen andre deler av dette forumet. Så ja, noe av det aller nyeste som ligger der kan bli rydda vekk, men det eldre i trådene er i all hovedsak sjekka ut og funnet ok. Etter reglene på dette forumet.

Det er ei til tider tøff tone på dette forumet, det er ikke til å stikke under en stol. Men rampelys er på ingen måte et slikt verstingsted, som en skal ha det til. Bare prøv å før en saklig diskusjon på aktuelt og politikk.... Eller få hjelp med et økonomisk uføre du har skyld i selv på forbruker og økonomi - og hu hei..! 

Om en er uenig i hvordan debatten går, og hva som tillates i de ulike trådene/delforumene - så må en faktisk rette det mot moderatorere og administrasjonen her. 

Å lage en debatt, som utelukkende går på å kritisere de som deltar i et spesifikt delforum - det er i seg selv så hårreisende, at vanskelig å skjønne hvorfor tillates. Men driver en brukerdiskusjon om en stor nok gruppe brukere så er visst det også greit på KG (og ja, har tatt det opp med administrasjonen ;)

Men hele denne tråden - er ikke annet enn en lang, stort forsøk på hersketeknikk og tone policing.

Retta mot et enkeltforum, og dens brukere.

Trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne hvor dette initiativet egentlig kommer fra, og hva som er hensikten her. 

Anonymkode: a508d...6c7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Te-skje: hvis jeg skal skrive i tråden til en spesifikk blogger, leser jeg ikke gjennom de andre trådene først for å sjekke om antall kritiske innlegg er for høyt den aktuelle dagen. (Blir litt flirfull av å skrive dette.) Det hender dog at jeg ikke skriver det jeg hadde tenkt fordi andre har skrevet noe lignende før meg, da. 

😉 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det gjelder alle debatter hvor det er snakk om at enkeltpersoner blir utsatt for en gjeng av samlet og blandet kritikk/hets/latterliggjøring fra en kilde (her: KG) daglig over svært lang tid.

Anonymkode: 36c8c...1eb


:headtilt:

Offentlige personer og enkeltmannsbedrifter - som selv gjør sitt ytterste for at flest mulig skal interessere seg for, lese og følge alt hva de bedriver.

Da nytter det ikke å komme å klager over at folk faktisk følger dem, bryr seg og diskuterer hva de holder på med. 

Når de selv har delt ting - NETTOPP I DEN HENSIKT.

At en ikke liker alt hva andre mener og synes om ens gjøren og laden - det KAN EN FAKTISK IKKE STYRE. 

Ønsker bloggerbedrifter at andre skal slutte å snakke om dem, så er det ganske enkelt - da må de LEGGE NED BEDRIFTEN. 

Men at de selv har knytta egen person til å være bedriftens salgsvare - det er faktisk KUN DERES EGET ANSVAR.

En kan faktisk ikke kreve å få TA STØRST MULIG PLASS i offentligheten - og - samtidig KREVE at ingen omtaler dem negativt eller er kritiske, for da er de plutselig sårbare enkeltpersoner.... :rolleyes: Det er i seg selv en hersketeknikk, som har vært litt for effektiv - for folk vil instinktivt verne om unge kvinner. Men - nå vokser de opp da, og må virkelig begynne å ta egen rolle på alvor - for de blir tatt på alvor av omgivelsene. Det er "baksiden" av å ha klart å etablere en ny bransje i landet - og akkurat den biten skal de faktisk ha applaus for. Men, det er på tide at de selv begynner å innse at det er det de har gjort? :) 

Anonymkode: a508d...6c7

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 


"Innafor" hva da? Dine etiske og moralske meninger...?

Nå er det sånn da, at de trådene faktisk er innafor KG sitt regelverk - de blir fulgt opp og rydda jevnlig, mye tettere enn noen andre deler av dette forumet. Så ja, noe av det aller nyeste som ligger der kan bli rydda vekk, men det eldre i trådene er i all hovedsak sjekka ut og funnet ok. Etter reglene på dette forumet.

Det er ei til tider tøff tone på dette forumet, det er ikke til å stikke under en stol. Men rampelys er på ingen måte et slikt verstingsted, som en skal ha det til. Bare prøv å før en saklig diskusjon på aktuelt og politikk.... Eller få hjelp med et økonomisk uføre du har skyld i selv på forbruker og økonomi - og hu hei..! 

Om en er uenig i hvordan debatten går, og hva som tillates i de ulike trådene/delforumene - så må en faktisk rette det mot moderatorere og administrasjonen her. 

Å lage en debatt, som utelukkende går på å kritisere de som deltar i et spesifikt delforum - det er i seg selv så hårreisende, at vanskelig å skjønne hvorfor tillates. Men driver en brukerdiskusjon om en stor nok gruppe brukere så er visst det også greit på KG (og ja, har tatt det opp med administrasjonen ;)

Men hele denne tråden - er ikke annet enn en lang, stort forsøk på hersketeknikk og tone policing.

Retta mot et enkeltforum, og dens brukere.

Trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne hvor dette initiativet egentlig kommer fra, og hva som er hensikten her. 

Anonymkode: a508d...6c7

👑 🙌

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Sist jeg så, så var disse bloggerne mennesker. Et stk individ per blogg (evt to der partneren er involvert). Det er veldig lett å gjemme seg bak "offentlige personer" og "kritiserer bedriften, ikke personen", men det koker fortsatt ned til tusenvis av poster som kritiserer og kommenterer klær, sminke, bilder, poseringer, utlevering av barn, livsvalg, skrivestil osv osv osv. Det er ingen som helst tvil om at dette er kritikk som går på person uansett hvor mye man ønsker å rasjonalisere seg til "bedriften", når bedrift og person er det samme og når kritikken går direkte på personens utseende, livsvalg og livsstil.

Anonymkode: 36c8c...1eb


Men - alt dette du nevner, er konsekvensene av å selv velge å leve som offentlig person.

Det er ikke noe annerledes for bloggere, enn for noen andre offentlige personer. Bortsett fra på ett enkelt punkt - bloggere deler frivillig vannvittige mengder privat informasjon og deler tusentalls med bilder. Med den hensikt at flest mulig skal se og lese, engasjere seg.

Det er på ingen måte tusenvis av kommentarer - per blogginnlegg, snap eller instagram. Tvert imot, så tipper jeg det kanskje er i snitt 10-20 kommentarer på hver....? Rett og slett fordi bloggere legger ut så sinnsvakt svære mengder materiale, at det sjeldent blir lange diskusjoner om hver enkelt.

Derfor humper og går jo trådene i årevis også, men som en lang rekke mindre debatter fulgt etter hverandre i rekke. Så lenge bloggerne selv fortsette å dele livet sitt offentlig - så kan faktisk andre diskutere det. 

En må også huske på, at nåværende ordning med en tråd per blogger - den kom faktisk etter ønske fra bloggere selv. Tidligere, så kunne en starte tråder hvor som helst en syntes det passet, og det var MANGE tråder - over hele forumet. Dette ble, etter påtrykk til KG, til dagens snevre ordning, hvor det kun er lov å diskutere dem i en enkelt tråd, på ett enkelt underforum. Det ingen andre som har en slik særskilt beskyttelse her på KG som bloggere. De har faktisk klart å få andres ytringsfrihet innskrenket i den grad - det sier litt om påvirkingskraften de egentlig har...!

Konsekvensen er da at det ligger årelange tråder per blogger. Framfor at det tidligere var mange flere, men kortere tråder om enkelttema eller bloggposter. Men de ville ha det slik. 



 

Anonymkode: a508d...6c7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Ja, det har du. Men du har ikke, hvis jeg ikke har gått glipp av det, skrevet noe hvor du reflekterer over det totale bildet du er en del av og om du har gjort deg noen tanker om det å ta et steg tilbake og se hvor omfattende dette har blitt.

Anonymkode: 36c8c...1eb


Hæ....?

Men atte - det "store bildet" her, og "hvor omfattende dette har blitt" henger jo direkte sammen med bloggernes egen suksess, og hvor dyktige de er blitt på å holde seg aktuelle - på den ene eller andre måten.

Det er da på ingen måte merkelig, at dess større markedskraft de har klart å etablere for seg selv, dess større vil også omtalen bli :)

At omtalen kanskje føles omfattende, er jo direkte sammenheng med deres egen omfattende eksponering. 

De sørger rett og slett selv, veldig effektivt, for at det er store mengder materiale å snakke om. Da kan en ikke legge skylden på massiv omtale på forbrukerne av det mediet en har skapt - for å få omtale.

Det er en grunn til, at andre stjerner og offentlige personer i størst mulig grad pleier å holde privatlivet sitt så privat som mulig ;)

Anonymkode: a508d...6c7

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

7 timer siden, Emmy_H skrev:
 

Gi meg 5 millioner i året, mens jeg utleverer ungene mine, selger varer jeg ikke kan stå inne for, pusher på plastisk kirurgi på lesere, reklamerer for alkohol og kjører konkurranser som er falske for å få følgere og klikk (slik at annonsørene kjøper annonseplass på falske premisser). Og i tillegg til alt dette så juger jeg i blogginnleggene mine slik at lesere skal tro jeg er et supermenneske, mens jeg samtidig driver å knebler ytringsfriheten til folk i mitt eget kommentarfelt gjennom å slette negative tilbakemeldinger og kommentarer som opplyser om sannheten. Jeg kan også  unndra skatt fordi jeg ikke merker reklame riktig, jeg kan redigere livet mitt og kroppen min uten at noen trenger å bry seg med det (og nekte på det til bevis foreligger). Hvis du gjør det anonym-1eb, da skal jeg ta meg tiden til å tenke over om KG-rampelystråden er mer uetisk enn det bloggere gjør, da jeg selv kommer til å agere som en blogger. 

Lyving er vel strengt tatt ikke ulovlig, og det kan jo mange her (med navn) stilles til veggs for. Og penger må de vel få tjene. SÅ jeg oppfatter dette som sjalusi og misunnelse som kamuflert med dårlige stadig gjentakende argumentasjoner. Jeg kan jo si at samtlige Bloggere nevnt i denne tråden har fått 50+ nye lesere, inkl meg. Og jeg kommer til å følge alle de, oppmuntre, like og skryte av de i det store og det brede.

Jeg støtter de fordi måten de skal stilles til veggs på av selvutnevnt bloggpoliti ikke er ok, eller forenlig med akseptabel menneskeskikk.  Håper dere som kritiserer i det vide og det brede opplever hvordan det selv er på nært hold en dag. Karma is a BITCH!!

Anonymkode: 62de6...e12

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er dette jeg er uenig i. Det blir konstant hakking på alt de gjør og sier, gjemt bak "det er bedriften" eller "det er hva de deler". 

Jeg stiller meg også litt tvilsom til hvorvidt kritikken vil forsvinne om bloggerne endrer seg. Vi har sett flere ganger i f.eks CBE-tråden at hun er "damned if you do, damned if you don't". Hvis hun bare forteller om det positive, så får hun kritikk for det. Forteller hun om noe negativt, så blir det kritisert som syting. 

 

Anonymkode: 36c8c...1eb


Kopierer inn delen du sa deg uenig i:
For rosabloggerne er livstil, klesvalg, hvordan de tar bilder, skrivestil med mere en del av virksomheten de driver. Det er den del av jobben og derfor er det innafor å kritisere. 

Du kan gjerne være uenig altså. Men det forandrer jo ikke kjensgjerningen - det er livstilboggerne selv som har åpna for diskusjon omkring deres livsstil og utseende. Fordi det er det de selv har gjort det til tema. 

Selve innholdet i bloggene deres, er jo nettopp alt dette som går på utseendet, klær, livvstil, barn, ferier osv osv. Det er innafor å diskutere innholdet på en blogg, og det er opp til bloggeren selv å bestemme hva tema og innholdet i bloggen skal være. 

Andre blogger har andre tema, og hvor å diskutere slikt ikke ville vært greit. 

Anonymkode: a508d...6c7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 


"Innafor" hva da? Dine etiske og moralske meninger...?

Nå er det sånn da, at de trådene faktisk er innafor KG sitt regelverk - de blir fulgt opp og rydda jevnlig, mye tettere enn noen andre deler av dette forumet. Så ja, noe av det aller nyeste som ligger der kan bli rydda vekk, men det eldre i trådene er i all hovedsak sjekka ut og funnet ok. Etter reglene på dette forumet.

Det er ei til tider tøff tone på dette forumet, det er ikke til å stikke under en stol. Men rampelys er på ingen måte et slikt verstingsted, som en skal ha det til. Bare prøv å før en saklig diskusjon på aktuelt og politikk.... Eller få hjelp med et økonomisk uføre du har skyld i selv på forbruker og økonomi - og hu hei..! 

Om en er uenig i hvordan debatten går, og hva som tillates i de ulike trådene/delforumene - så må en faktisk rette det mot moderatorere og administrasjonen her. 

Å lage en debatt, som utelukkende går på å kritisere de som deltar i et spesifikt delforum - det er i seg selv så hårreisende, at vanskelig å skjønne hvorfor tillates. Men driver en brukerdiskusjon om en stor nok gruppe brukere så er visst det også greit på KG (og ja, har tatt det opp med administrasjonen ;)

Men hele denne tråden - er ikke annet enn en lang, stort forsøk på hersketeknikk og tone policing.

Retta mot et enkeltforum, og dens brukere.

Trenger ikke å være rakettforsker for å skjønne hvor dette initiativet egentlig kommer fra, og hva som er hensikten her. 

Anonymkode: a508d...6c7

Bloggkritikerene kritiserer selv andre på et offentlig forum på nettet, og da er det FEIL at de også kan kritiseres?  DERE SIER AT DET ER JO LOV Å KRITISERE, så mener du at alle som kritiserer dere burde ha munnkurv isteden? Litt hypokritisk.

Anonymkode: 62de6...e12

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:
 

 

Lyving er vel strengt tatt ikke ulovlig, og det kan jo mange her (med navn) stilles til veggs for. Og penger må de vel få tjene. SÅ jeg oppfatter dette som sjalusi og misunnelse som kamuflert med dårlige stadig gjentakende argumentasjoner. Jeg kan jo si at samtlige Bloggere nevnt i denne tråden har fått 50+ nye lesere, inkl meg. Og jeg kommer til å følge alle de, oppmuntre, like og skryte av de i det store og det brede.

Jeg støtter de fordi måten de skal stilles til veggs på av selvutnevnt bloggpoliti ikke er ok, eller forenlig med akseptabel menneskeskikk.  Håper dere som kritiserer i det vide og det brede opplever hvordan det selv er på nært hold en dag. Karma is a BITCH!!

Anonymkode: 62de6...e12

Lyving i reklameøyemed er faktisk ulovlig, bare sjekk markedsføringsloven. Dersom en blogger skriver at Luriumpillene gir deg fantastisk fin hud eller superlangt hår på rekordtid, så er det løgn og brudd på markedsføringsloven. Unnlater man å merke reklameinnlegg, er det lovbrudd.

§ 3.Presentasjon og dokumentasjon av markedsføring

Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring.

Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.

Du må gjerne skryte av - og oppmuntre til - kriminelle handlinger, personlig avstår jeg heller fra å kommentere/kritisere, enn å bifalle lovbrudd. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2009-01-09-2

Endret av Berga
Lagt til en lenke.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

 

Lyving er vel strengt tatt ikke ulovlig, og det kan jo mange her (med navn) stilles til veggs for. Og penger må de vel få tjene. SÅ jeg oppfatter dette som sjalusi og misunnelse som kamuflert med dårlige stadig gjentakende argumentasjoner. Jeg kan jo si at samtlige Bloggere nevnt i denne tråden har fått 50+ nye lesere, inkl meg. Og jeg kommer til å følge alle de, oppmuntre, like og skryte av de i det store og det brede.

Jeg støtter de fordi måten de skal stilles til veggs på av selvutnevnt bloggpoliti ikke er ok, eller forenlig med akseptabel menneskeskikk.  Håper dere som kritiserer i det vide og det brede opplever hvordan det selv er på nært hold en dag. Karma is a BITCH!!

Anonymkode: 62de6...e12


Fint for deg da. Kan vel også nevnes, at det er flere som har starta ut som deg - men - kommet tilbake til KG og blitt kritiske selv, når de begynte å få øynene opp for hva som egentlig foregår og hvordan enkelte driver på.

Og - samfunnsengasjerte medborgere vil se det som et felles samfunnsansvar å delta i diskusjonene om denne nye mediamakta, og forsøke å være med på å forme den nye mediamakta i best mulig retning. :) 

Det er en av de store styrkene med Norge som nasjon, de brede samfunnsdebattene og grasrotengasjement. For det er hva dette egentlig handler om - om en evner å løfte blikket litt og se de større linjene. 


 

Anonymkode: a508d...6c7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 


Fint for deg da. Kan vel også nevnes, at det er flere som har starta ut som deg - men - kommet tilbake til KG og blitt kritiske selv, når de begynte å få øynene opp for hva som egentlig foregår og hvordan enkelte driver på.

Og - samfunnsengasjerte medborgere vil se det som et felles samfunnsansvar å delta i diskusjonene om denne nye mediamakta, og forsøke å være med på å forme den nye mediamakta i best mulig retning. :) 

Det er en av de store styrkene med Norge som nasjon, de brede samfunnsdebattene og grasrotengasjement. For det er hva dette egentlig handler om - om en evner å løfte blikket litt og se de større linjene. 


 

Anonymkode: a508d...6c7

Så du mener at som samfunnsengasjerte borgere kan man kritisere alt man ikke liker? Spesielt samfunn du vil ha da, skjønner jeg. Og bruke tiden sin på. Måtte dere få et lykkelig liv av det. Et fattig liv vil jeg heller påstå. Når jeg tenker på bloggkritikere tenker jeg alt annet enn "Jøss, så smarte folk de er som beriker  livet sitt på et forum der de kan henge ut bloggere... "

Anonymkode: 62de6...e12

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

 

Jeg tenker det skytes litt forbi mål her nå.  Av flere AB-ere.

Mitt poeng er at jeg bryr meg om hvordan den snart ikke så veldig nye bransjen utvikler seg, jeg rapporterer og følger med der det foregår lovbrudd og uheldig utvikling, akkurat på samme måte som jeg er engasjert politisk. Når jeg skriver at jeg heller lar være å kommentere enn å oppmuntre til brudd mot norsk lov - betyr det kun at jeg ikke bifaller at man skal oppmuntre og heie frem en bransje - når det de trenger er kritikk og sanksjoner - fordi de bevisst prøver å snylte på fellesskapet ved å ikke opplyse om spons, lyver om produktenes virkning, utleverer egne barns privatliv uten å reflektere over konsekvensene - fordi det ikke er forbudt (sic!), pluss en del mer som jeg ikke gidder gå inn på her. Jeg unner bloggerne inntekter, men det skal være ærlige penger, ikke penger tjent på egne barns tap av privatliv og på å lure ungdommer til å kjøpe produkter som ikke virker og som det ligger skjulte abonnementer i, for eksempel tannblekingsmidler, hårpiller, etc. 

Endret av Berga
Siterte feil AB og slettet sitatet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...