Gå til innhold

Kritikk av bloggere - hvor går grensa?


Litjmusa

Anbefalte innlegg

Men nå har jeg postet usaklig drit fra ulike tråder skrevet av forskjellige personer. Er ikke det problematisk det som blir skrevet? Det har ingenting med saklig å gjøre etter min mening. 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er problemarisk når det skrives usaklige ting, jo. Men hvorfor skal jeg stå tilrette for usaklige ting andre skriver? 

Jeg gidder for øvrig ikke lese en haug sitater jeg ikke aner hvor kommer fra. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Men nå har jeg postet usaklig drit fra ulike tråder skrevet av forskjellige personer. Er ikke det problematisk det som blir skrevet? Det har ingenting med saklig å gjøre etter min mening. 

Anonymkode: 54691...500

Vi alle som ser usaklig drit, må faktisk rapportere, slik får den brukeren advarsel. Ingen andre skal få pes for hva en annen skriver på et forum. Jeg er ansvarlig for meg og du for deg. Dette gjelder i alle underforum. Det å dra opp ett underforum blir bare dumt, da det er mer shit andre steder her på KK. 

Reglene står klare og tydelige, ser DU noen som bryter de, rapporterer du. Slik vil diskusjoner i alle underforum komme på et aksetabelt nivå.

 

Anonymkode: a2744...f3d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Og her ligger kjernen for kritikken. Det er dette som gjør at kritikken mot bloggerne har det omfanget den har, og at den favner alt fra saklig kritikk på prinsippnivå til inngående analyse av tær og hårstrå. Og det er nettopp dette som gjør at slike tråder blir problematiske fordi det i realiteten ender opp med at enkeltindivider blir kritisert, hetset og latterliggjort for absolutt alt de gjør - fra den minste bagatell til det største lovbrudd - konstant og uten stopp. Hver eneste dag blir alt de legger ut nøye gjennomgått for alt som kan kritiseres, uansett hvor viktig eller hvor smålig. 

Nei, alt dette gjøres ikke av èn person. Og det derfor ikke enkeltpersoner som kritiserer bloggen jeg reagerer på, men fenomenet i seg selv. Det har blitt større enn den ene kritikeren som bare skriver saklig. Og man kan heller ikke gjemme seg bak det, fordi man er en del av dette hele. Og det er nettopp denne totalen jeg mener blir mer uetisk og mer omfattende enn det bloggerne gjør. 

Anonymkode: 36c8c...1eb

Så ingen skal få lov å komme med berettiget saklig kritikk fordi en annen skriver noe usaklig? Jeg skjønner at vi er veldig uenige. Jeg ønsker ikke knebling av saklige diskusjoner rundt etikk og (u)lovligheter i en raskt voksende bransje full av cowboyvirksomhet. Det finnes sikkert bloggere som synes de får mye kritikk, men det virker ikke til at de skjønner at de selv har langt størstedelen av ansvaret for akkurat det. 

Den dagen bloggerne tar ansvaret sitt og slutter med ulovlig og uetisk bedriftsførelse vil store deler av kritikken forstumme. Det er jeg overbevist om. Bloggerne er ansvarlige for det de gjør og jeg er ansvarlig for det jeg gjør (vet jeg gjentar meg selv her). Hvis jeg en dag går over streken skal jeg gjerne reflektere over det og ikke gjøre det igjen. Men jeg er ikke ansvarlig for hva alle andre her på jorden finner på. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, pøbelsara skrev:
 

Det er problemarisk når det skrives usaklige ting, jo. Men hvorfor skal jeg stå tilrette for usaklige ting andre skriver? 

Jeg gidder for øvrig ikke lese en haug sitater jeg ikke aner hvor kommer fra. 

Men har jeg anklaget DEG da? Skjønner virkelig ikke hvor dette argumentet kommer fra.  Og ja rapporteter om jeg gidder. 

Men.. Hvor mye av kritikken skal de tåle? Hvor mye av kritikken handler egentlig om lovbrudd? Og hvorfor ikke rapportere lovbruddene til rette instans? Og ikke klage om dem på fprum på kg. (Ja, jeg  bruker samme argument som deg) 

Og hvorfor blir trådene stadig ryddet for blant annet ryktespredning når flere mener at det ikke er problematisk det som skjer?  Og enda er det mye dritt der som får stå. 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, pøbelsara skrev:
 

Det er problemarisk når det skrives usaklige ting, jo. Men hvorfor skal jeg stå tilrette for usaklige ting andre skriver? 

Jeg gidder for øvrig ikke lese en haug sitater jeg ikke aner hvor kommer fra. 

Og jo du vet jo hvor de kommer fra, de kommer fra kgtråder. Jeg ønsker seøvføølgelig ikke å henge ut enkeltbrukere. Hadde jeg lagt ut usladdet hadde det værtfall blitt baluba. Så det var dagens dårligste. Rett og slett. 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Whiteknighting er egentlig et ganske så interessant fenomen, men i denne sammenhengen er det kanskje bloggerne selv som «forsvarer» en business som er ganske shady, ikke vet jeg. HI er uansett interessant som eksempel på whiteknighting, i alle fall dersom det ikke er skrevet av en forurettet reklameblogger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Men har jeg anklaget DEG da? Skjønner virkelig ikke hvor dette argumentet kommer fra.  Og ja rapporteter om jeg gidder. 

 

Anonymkode: 54691...500

??

Om du GIDDER? I de trådene der jeg deltar aktivt på Rampelyset, rapporterer jeg absolutt alle regelbrudd jeg ser. Det tar veldig mye tid, men det gir som oftest resultater.

Hvis du ikke tar den jobben, så har du faktisk ingen rett til å klage. Da er det du som ikke er med å ta ansvar, og du blir medskyldig i at en eventuell ukultur får utvikle seg i fred for moderering i trådene du leser. Da får man jo inntrykk av at det er viktigere å ha noe(n) å klage på enn å faktisk gjøre noe adekvat med det.

Det å gi motsvar i trådene til usakligheter er ellers ikke noen god løsning, siden jeg så du trakk fram det i et tidligere innlegg. For svarer man på regelbrudd gjør man seg selv skyldig i regelbrudd, og fyller opp sin egen mappe mot advarsel og utestengelse. Så regelbrudd må tas i rapporteringer og evt i debatter på Ris og ros. 

I de lange utdragene fra diverse tråder du har sitert er det ellers slett ikke alle innlegg som er usaklige. Feks er det noen som diskuterer om en uttalelse fra en blogger er noe å henge seg opp i osv. Det er derfor vanskelig å trekke klare poenger ut av de lange utklippene dine - det bør du jo gjøre selv, ikke regne med at motdebattantene dine skal gjøre jobben for deg. Når alt tas ut av sin kontekst og presenteres uten å kommenteres av deg på den måten blir det ikke gode argumenter ut av det. Du forsøker tilsynelatende å gjøre det lettvint og raskt, og da blir reaksjonene du får deretter.

Anonymkode: d79cc...f96

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

??

Om du GIDDER? I de trådene der jeg deltar aktivt på Rampelyset, rapporterer jeg absolutt alle regelbrudd jeg ser. Det tar veldig mye tid, men det gir som oftest resultater.

Hvis du ikke tar den jobben, så har du faktisk ingen rett til å klage. Da er det du som ikke er med å ta ansvar, og du blir medskyldig i at en eventuell ukultur får utvikle seg i fred for moderering i trådene du leser. Da får man jo inntrykk av at det er viktigere å ha noe(n) å klage på enn å faktisk gjøre noe adekvat med det.

Det å gi motsvar i trådene til usakligheter er ellers ikke noen god løsning, siden jeg så du trakk fram det i et tidligere innlegg. For svarer man på regelbrudd gjør man seg selv skyldig i regelbrudd, og fyller opp sin egen mappe mot advarsel og utestengelse. Så regelbrudd må tas i rapporteringer og evt i debatter på Ris og ros. 

I de lange utdragene fra diverse tråder du har sitert er det ellers slett ikke alle innlegg som er usaklige. Feks er det noen som diskuterer om en uttalelse fra en blogger er noe å henge seg opp i osv. Det er derfor vanskelig å trekke klare poenger ut av de lange utklippene dine - det bør du jo gjøre selv, ikke regne med at motdebattantene dine skal gjøre jobben for deg. Når alt tas ut av sin kontekst og presenteres uten å kommenteres av deg på den måten blir det ikke gode argumenter ut av det. Du forsøker tilsynelatende å gjøre det lettvint og raskt, og da blir reaksjonene du får deretter.

Anonymkode: d79cc...f96

Jeg deltar ikke i alle trådene jeg tok bilde avså ja, om jeg gidder! Må holde på lenge for å få rapportert alt. Sant nok det med motsvar, men hva kan man gjøre annet enn å rapportere. Mye blir jo stående. 

Og nei det er ikke lettvint løsningen. Det står jo det som står der. 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg er dritt lei av at mobbing skal kunne foregå på nett. Burde vært stre gt forbudt. 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

??

Om du GIDDER? I de trådene der jeg deltar aktivt på Rampelyset, rapporterer jeg absolutt alle regelbrudd jeg ser. Det tar veldig mye tid, men det gir som oftest resultater.

Hvis du ikke tar den jobben, så har du faktisk ingen rett til å klage. Da er det du som ikke er med å ta ansvar, og du blir medskyldig i at en eventuell ukultur får utvikle seg i fred for moderering i trådene du leser. Da får man jo inntrykk av at det er viktigere å ha noe(n) å klage på enn å faktisk gjøre noe adekvat med det.

Det å gi motsvar i trådene til usakligheter er ellers ikke noen god løsning, siden jeg så du trakk fram det i et tidligere innlegg. For svarer man på regelbrudd gjør man seg selv skyldig i regelbrudd, og fyller opp sin egen mappe mot advarsel og utestengelse. Så regelbrudd må tas i rapporteringer og evt i debatter på Ris og ros. 

I de lange utdragene fra diverse tråder du har sitert er det ellers slett ikke alle innlegg som er usaklige. Feks er det noen som diskuterer om en uttalelse fra en blogger er noe å henge seg opp i osv. Det er derfor vanskelig å trekke klare poenger ut av de lange utklippene dine - det bør du jo gjøre selv, ikke regne med at motdebattantene dine skal gjøre jobben for deg. Når alt tas ut av sin kontekst og presenteres uten å kommenteres av deg på den måten blir det ikke gode argumenter ut av det. Du forsøker tilsynelatende å gjøre det lettvint og raskt, og da blir reaksjonene du får deretter.

Anonymkode: d79cc...f96

Og du svarer heller ikke på spørsmålene i innlegget mitt som egentlig er det interessante her. 

 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Kjenner jeg er dritt lei av at mobbing skal kunne foregå på nett. Burde vært stre gt forbudt. 

Anonymkode: 54691...500

Du er klar over at bloggere mobber også? Det er også på nett, sist jeg sjekket! 

 

Anonymkode: e524e...7f2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de som klager på bloggkritikk i denne tråden faktisk hadde fulgt med i utviklingen og nyansene i trådene på Rampelyset gjennom de siste årene, ville de (forhåpentligvis) oppdaget at det faktisk har skjedd ganske merkbare endringer der.

Debattanter har gått mot en stadig mer prinsipiell systemkritikk i flere tråder, og dokumentasjon er blitt mer vanlig og tildels særdeles gjennomført (det siste var jo ironisk nok ellers det TS synes var aller mest problematisk, hvis noen framdeles husker trådens åpningsinnlegg). Det har skjedd en klar endring i retning mer saklighet, mer kunnskapsbasert kritikk, i det hele tatt mer kunnskap om bransjen og lovverk som diskuteres, og mindre sladder i trådene. Det er, tro det eller ei, et resultat av at debattanter har tatt ansvar for egen argumentasjon og rapportert andres regelbrudd, og dermed gjensidig ansvarliggjort hverandre. Slik tar man faktisk et individuelt og kollektivt ansvar for hvordan debatten føres, samtidig som man ikke avstår fra å ta debatten.  For debatten må og bør tas, faktisk, og utviklingen av SoMe i Norge bare de siste par årene har gjort akkurat det stadig mer maktpåliggende.

Men nyanser er åpenbart ikke det man er interessert i her på Skråblikk og generaliseringer.

 

Anonymkode: d79cc...f96

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Du er klar over at bloggere mobber også? Det er også på nett, sist jeg sjekket! 

 

Anonymkode: e524e...7f2

Det er like forbudt om det er blogger, statsminister eller renholder du er! 

Men om en blogger mobber skal da ikke du mobbe likevel? 

Hva slags idiotargument var dette? 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg deltar ikke i alle trådene jeg tok bilde avså ja, om jeg gidder! Må holde på lenge for å få rapportert alt. Sant nok det med motsvar, men hva kan man gjøre annet enn å rapportere. Mye blir jo stående. 

Og nei det er ikke lettvint løsningen. Det står jo det som står der. 

Anonymkode: 54691...500

Tro meg, det vet jeg alt om. For den jobben tar jeg faktisk.

Anonymkode: d79cc...f96

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Om de som klager på bloggkritikk i denne tråden faktisk hadde fulgt med i utviklingen og nyansene i trådene på Rampelyset gjennom de siste årene, ville de (forhåpentligvis) oppdaget at det faktisk har skjedd ganske merkbare endringer der.

Debattanter har gått mot en stadig mer prinsipiell systemkritikk i flere tråder, og dokumentasjon er blitt mer vanlig og tildels særdeles gjennomført (det siste var jo ironisk nok ellers det TS synes var aller mest problematisk, hvis noen framdeles husker trådens åpningsinnlegg). Det har skjedd en klar endring i retning mer saklighet, mer kunnskapsbasert kritikk, i det hele tatt mer kunnskap om bransjen og lovverk som diskuteres, og mindre sladder i trådene. Det er, tro det eller ei, et resultat av at debattanter har tatt ansvar for egen argumentasjon og rapportert andres regelbrudd, og dermed gjensidig ansvarliggjort hverandre. Slik tar man faktisk et individuelt og kollektivt ansvar for hvordan debatten føres, samtidig som man ikke avstår fra å ta debatten.  For debatten må og bør tas, faktisk, og utviklingen av SoMe i Norge bare de siste par årene har gjort akkurat det stadig mer maktpåliggende.

Men nyanser er åpenbart ikke det man er interessert i her på Skråblikk og generaliseringer.

 

Anonymkode: d79cc...f96

Jepp, når jeg har bladd gjennom tråder skal det sies at noen tråder er verre enn andre. Og at flere av trådene inneholder en del av den kritikken som absolutt er innafor. Enda er det lang vei å gå før trådene i sin helhet er innafor. 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Kjenner jeg er dritt lei av at mobbing skal kunne foregå på nett. Burde vært stre gt forbudt. 

Anonymkode: 54691...500

Helt enig. Mobbing og skittkasting er en uting og burde slås hardt ned på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:
 

Jepp, når jeg har bladd gjennom tråder skal det sies at noen tråder er verre enn andre. Og at flere av trådene inneholder en del av den kritikken som absolutt er innafor. Enda er det lang vei å gå før trådene i sin helhet er innafor. 

Anonymkode: 54691...500

Takk, begge deler er jeg helt enig i.

Anonymkode: d79cc...f96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det er like forbudt om det er blogger, statsminister eller renholder du er! 

Men om en blogger mobber skal da ikke du mobbe likevel? 

Hva slags idiotargument var dette? 

Anonymkode: 54691...500

Da regner jeg med at du er aktiv på Rampelystråden, og tar for deg bloggere som mobber der?

Anonymkode: e524e...7f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Da regner jeg med at du er aktiv på Rampelystråden, og tar for deg bloggere som mobber der?

Anonymkode: e524e...7f2

Jeg har ikke oppdaget noen bloggere som mobber og er ikke særlig aktiv på rampelysforumet annet enn lesing og noe rapportering. Om det er bloggere jeg rapporterer eller dronningen aner jeg ikke. 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...