Gå til innhold

Kritikk av bloggere - hvor går grensa?


Litjmusa

Anbefalte innlegg

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Men har jeg anklaget DEG da? Skjønner virkelig ikke hvor dette argumentet kommer fra.  Og ja rapporteter om jeg gidder. 

Men.. Hvor mye av kritikken skal de tåle? Hvor mye av kritikken handler egentlig om lovbrudd? Og hvorfor ikke rapportere lovbruddene til rette instans? Og ikke klage om dem på fprum på kg. (Ja, jeg  bruker samme argument som deg) 

Og hvorfor blir trådene stadig ryddet for blant annet ryktespredning når flere mener at det ikke er problematisk det som skjer?  Og enda er det mye dritt der som får stå. 

Anonymkode: 54691...500

Hvis det skal være slik at usaklig kritikk gjør at bloggerne skal skjermes for saklig berettiget kritikk, så kan jo alle bloggere som har gjort noe på kanten, bare plante litt anonym og helt usaklig kritikk mot seg selv ett eller annet sted, for så å fortsette på akkurat samme uetiske viset fordi noen kom med en usaklig kommentar om dem, og dermed ugyldiggjorde all saklig og helt berettiget kritikk. Du skjønner nok at det ikke kommer til å funke særlig bra.

Og igjen - at tråder ryddes for ryktespredning - skal alle her inne som ikke er enige med deg, stå til kollektivt ansvar for det? 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, pøbelsara skrev:
 

Hvis det skal være slik at usaklig kritikk gjør at bloggerne skal skjermes for saklig berettiget kritikk, så kan jo alle bloggere som har gjort noe på kanten, bare plante litt anonym og helt usaklig kritikk mot seg selv ett eller annet sted, for så å fortsette på akkurat samme uetiske viset fordi noen kom med en usaklig kommentar om dem, og dermed ugyldiggjorde all saklig og helt berettiget kritikk. Du skjønner nok at det ikke kommer til å funke særlig bra.

Og igjen - at tråder ryddes for ryktespredning - skal alle her inne som ikke er enige med deg, stå til kollektivt ansvar for det? 

 

Men jeg skriver jo at kritikk som gjelder lovbrudd selvfølgelig er ok, men at det muligens da kan bli tatt til rette instamser. 

Og at noen av trådene er verre enn andre og at flere inneholder forsåcidt kritikk som er innafor. Men at trådene i sin helhet ikke er innafor. Fordi så alt for mye av de inneholder dritt. 

Er en grunn til at trådene blir stengt, men nye lages foreksempel. 

 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor noen her er så opptatt av å renvaske seg selv forstår jeg ikke. Jeg har aldri skrevet at pøbelsara skriver ditt og datt som eksempel. 

 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Om de som klager på bloggkritikk i denne tråden faktisk hadde fulgt med i utviklingen og nyansene i trådene på Rampelyset gjennom de siste årene, ville de (forhåpentligvis) oppdaget at det faktisk har skjedd ganske merkbare endringer der.

Debattanter har gått mot en stadig mer prinsipiell systemkritikk i flere tråder, og dokumentasjon er blitt mer vanlig og tildels særdeles gjennomført (det siste var jo ironisk nok ellers det TS synes var aller mest problematisk, hvis noen framdeles husker trådens åpningsinnlegg). Det har skjedd en klar endring i retning mer saklighet, mer kunnskapsbasert kritikk, i det hele tatt mer kunnskap om bransjen og lovverk som diskuteres, og mindre sladder i trådene. Det er, tro det eller ei, et resultat av at debattanter har tatt ansvar for egen argumentasjon og rapportert andres regelbrudd, og dermed gjensidig ansvarliggjort hverandre. Slik tar man faktisk et individuelt og kollektivt ansvar for hvordan debatten føres, samtidig som man ikke avstår fra å ta debatten.  For debatten må og bør tas, faktisk, og utviklingen av SoMe i Norge bare de siste par årene har gjort akkurat det stadig mer maktpåliggende.

Men nyanser er åpenbart ikke det man er interessert i her på Skråblikk og generaliseringer.

 

Anonymkode: d79cc...f96

Bra innlegg! Og det jeg har uthevet, er jo faktisk årsaken til at jeg begynte å skrive i denne tråden, -fordi jeg synes det er helt merkverdig å mene at man IKKE skal bruke tid til å dokumentere uetisk eller ulovlig virksomhet fra ulike some-aktører. 

At noen plutselig kom inn ov hevdet at det var den usaklige kritikken de ville til livs, har gjort at denne tråden har tatt noen merkverdige vendinger.

Nå er det argumentet om at usaklig kritikk skal gi fritak fra saklig kritikk - og at mengden kritikk i seg selv, tilsier at man skal tie stille.

I mon jobb er det slik at hvis vi får klager fra kundene våre, går vi med en gang igjennom rutinene våre og tar en debatt rundt etikken i det vi driver med. Det er ganske vanlig i de fleste bransjer. Å trassig fortsette med enda MER av det folk påpeker at ikke er innafor, er en metode vi aldri har vurdert, gitt. Det skulle tatt seg ut.

 

Jeg mener some-bransjen er en skikkelig cowboy-bransje - som er i ferd med å bli bedre, men hvor det fortsatt er mange som kjører på helt uten å gidde å lese retningslinjer eller barnekonvensjonen eller annen dokumentasjon som angår det de driver med. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hvorfor noen her er så opptatt av å renvaske seg selv forstår jeg ikke. Jeg har aldri skrevet at pøbelsara skriver ditt og datt som eksempel. 

 

Anonymkode: 54691...500

Jeg er ikke opptatt av å renvaske meg selv - jeg vil at debatten skal tas uten en masse avsporinger.

 

Jeg synes dette er en superviktig mediedebatt - og den voldsomme motstanden mot både å svare på kritikken og mot å drive etisk forsvarlig gjør meg bare mer overbevist om at det er en debatt som må tas.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg har ikke oppdaget noen bloggere som mobber og er ikke særlig aktiv på rampelysforumet annet enn lesing og noe rapportering. Om det er bloggere jeg rapporterer eller dronningen aner jeg ikke. 

Anonymkode: 54691...500

Hva rapportert du egentlig? Hvis ikke du vet hva bloggere driver med i det daglige som en del av sitt forretningskonsept? Da rapporterer du det du selv opplever som hets/mobbing, selv om det faktisk kan være berretiget kritikk???

Anonymkode: e524e...7f2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt svar på spørsmålet: 

Grensa går mellom saklig og usaklig kritikk. Det som bloggerne legger ut offentlig kan diskuteres. Det de gjør privat kan ikke. 

Anonymkode: 577bf...353

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hva rapportert du egentlig? Hvis ikke du vet hva bloggere driver med i det daglige som en del av sitt forretningskonsept? Da rapporterer du det du selv opplever som hets/mobbing, selv om det faktisk kan være berretiget kritikk???

Anonymkode: e524e...7f2

Jeg leser sporadisk i noen blogger og en del i et par tråder. Og det meste kan jo virkelig ikke misforstås. 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, pøbelsara skrev:
 

 

Bra innlegg! Og det jeg har uthevet, er jo faktisk årsaken til at jeg begynte å skrive i denne tråden, -fordi jeg synes det er helt merkverdig å mene at man IKKE skal bruke tid til å dokumentere uetisk eller ulovlig virksomhet fra ulike some-aktører. 

At noen plutselig kom inn ov hevdet at det var den usaklige kritikken de ville til livs, har gjort at denne tråden har tatt noen merkverdige vendinger.

Nå er det argumentet om at usaklig kritikk skal gi fritak fra saklig kritikk - og at mengden kritikk i seg selv, tilsier at man skal tie stille.

Jepp. Siden USAs nåværende president Donald Trump har fått massiv kritikk fra dag 1, samt vært utgangspunkt for en del svært lite fordelaktige karikaturtegninger, så er det nå på tide å slutte å stille ham til ansvar. Stakkars fyr som fortløpende holdes ansvarlig for det han driver med, liksom :filer:

Endret av Ultiva
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hva rapportert du egentlig? Hvis ikke du vet hva bloggere driver med i det daglige som en del av sitt forretningskonsept? Da rapporterer du det du selv opplever som hets/mobbing, selv om det faktisk kan være berretiget kritikk???

Anonymkode: e524e...7f2

Du kan se eksempler på hva jeg rapporterer lengre bak i tråden. 

Anonymkode: 54691...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg leser sporadisk i noen blogger og en del i et par tråder. Og det meste kan jo virkelig ikke misforstås. 

Anonymkode: 54691...500

Så du engasjerer deg når det er noen som kommer med uberettiget kritikk, men bryr deg ikke om hva slags forretningskonsept bloggere driver med? Du må være enhver bloggers våte drøm, og en av de som bidrar til at de faktisk omsetter for flere millioner i året. Du  støtter opp under alt som er negativt med bloggere faktisk. 

Anonymkode: e524e...7f2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har skjedd en klar endring i retning mer saklighet, mer kunnskapsbasert kritikk, i det hele tatt mer kunnskap om bransjen og lovverk som diskuteres, og mindre sladder i trådene. Det er, tro det eller ei, et resultat av at debattanter har tatt ansvar for egen argumentasjon og rapportert andres regelbrudd, og dermed gjensidig ansvarliggjort hverandre.

I VP og HD trådene også? Ingenting er bedre i så fall. Nettopp fordi vi alle har et ansvar for å rapportere inn, sluttet jeg å lese der fordi det føltes forgjeves å rapportere i takt med all driten som haglet inn, og i enkelte tråder har jeg inntrykk av at vi/de som rapporterer og prøvde å holde det saklig var i et veldig mindretall noe som gjorde at moderatorene ikke tok ting på alvor og lettere overså.

Anonymkode: dd303...f6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Så du engasjerer deg når det er noen som kommer med uberettiget kritikk, men bryr deg ikke om hva slags forretningskonsept bloggere driver med? Du må være enhver bloggers våte drøm, og en av de som bidrar til at de faktisk omsetter for flere millioner i året. Du  støtter opp under alt som er negativt med bloggere faktisk. 

Anonymkode: e524e...7f2

Det var da en merkelog konklusjon. Jeg er også interessert i saklig kritikk og lovbrudd. 

Og at jeg støtter opp under det du skriver ved å lese på kg og rapportere innlegg som er mobbing og ryktespredning er bare tull. 

 

 

 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og når jeg tenker meg om, greit for meg at de tjener penger. De får hvertfall penger for å drive med det de gjør. Faktisk jævlig godt gjort å gjøre seg selv så "interessant" at flere gidder lese det overfladiske tullet deres hver dag. 

Selvfølgelig om de ikke tjene penger på å ikke følge loven. Bra at bloggere faktisk blir bøtelagt. 

Det gjør ikke drittslengingen og ryktespredningen noe mer lov av den grunn! Jeg opplever det litt som heksejakt i et par av trådene. Jeg engasjerer meg aller mest i mobbing som fprsvares over en lav sko. 

 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Hva rapportert du egentlig? Hvis ikke du vet hva bloggere driver med i det daglige som en del av sitt forretningskonsept? Da rapporterer du det du selv opplever som hets/mobbing, selv om det faktisk kan være berretiget kritikk???

Anonymkode: e524e...7f2

Mener du det er ikke er mulig å avgjøre om noe er hets/mobbing med mindre man vet hva bloggerne driver med som del av forretningskonseptet?

Anonymkode: dd303...f6e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Mener du det er ikke er mulig å avgjøre om noe er hets/mobbing med mindre man vet hva bloggerne driver med som del av forretningskonseptet?

Anonymkode: dd303...f6e

Det kan umulig misforstås. Sånn når noen kommenterer brumfargen til noen eller spekulerer i at kjæresten lar seg kue foreksempel. Vedkommede har helt håpløs argumentering. 

Anonymkode: 54691...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Mener du det er ikke er mulig å avgjøre om noe er hets/mobbing med mindre man vet hva bloggerne driver med som del av forretningskonseptet?

Anonymkode: dd303...f6e

Jeg mener at  noen ikke klarer å skille konstruktiv  kritkk og hets.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Det kan umulig misforstås. Sånn når noen kommenterer brumfargen til noen eller spekulerer i at kjæresten lar seg kue foreksempel. Vedkommede har helt håpløs argumentering. 

Anonymkode: 54691...500

Det heter hersketeknikk, og kan likestilles med mobbing. Så moder Theresa for bloggere, kanskje lurt å tenke over egen argumentasjonsrekke? Å kommentere noens brunfarge er vel strangt tatt ikke mobbing? ugreit, men ikke mobbing.  https://no.wikipedia.org/wiki/Mobbing

Anonymkode: e524e...7f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:
 

Jeg mener at  noen ikke klarer å skille konstruktiv  kritkk og hets.

Det heter hersketeknikk, og kan likestilles med mobbing. Så moder Theresa for bloggere, kanskje lurt å tenke over egen argumentasjonsrekke? Å kommentere noens brunfarge er vel strangt tatt ikke mobbing? ugreit, men ikke mobbing.  https://no.wikipedia.org/wiki/Mobbing

Anonymkode: e524e...7f2

Ja, det er ugreit. Moder Theresa for bloggere er å ta hardt i. 

Jeg syns de  fleste blogger er dønn kjedelige. 

Anonymkode: 54691...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan en kommentar om noens brunfarge og en hersketeknikk som pekt på over kan likestilles med mobbing. Det er det virkelig ikke.

Anonymkode: dd303...f6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du bedriver ikke hersketeknikk selv? 

Og dessuten drar ting på meg som enkeltperson. 

Drittlei denne tråden og bloggere. Nå skal jeg ta meg en dusj. 

Takk for meg. 

Anonymkode: 54691...500

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...