Gå til innhold

Gunhild Stordalen

Justlooking

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest CecilieX
O Rakel skrev (14 timer siden):

Eh, du misforstår og har ikke filologisk innsikt. 
Goal digger er en avart av gold digger dom er en avart av gullgraver.

Alle ord har sin opprinnelse, to dig er å grave, og en avart er å digge/beundre. 

På samme måte som ordet lykkejeger. Tror du noen bokstavelig talt jaktet på lykke? Med pil og bue da, eller rifle? På samme måte som ordet gulldigger er et navn for noen som trakter etter penger = «digger gull». Det er jo derfor begrepet kom i det hele tatt. 

O Rakel skrev (14 timer siden):

Jeg er 40+ og vi brukte digge fra vi var 13.

Wikipedia https://en.m.wikipedia.org/wiki/Gold_digger

As an indication on how new the slang term was, Broadway producers urged him to change the title because they feared that the audience would think that the play was about mining and the Gold Rush.[5]

https://grammarist.com/idiom/gold-digger/

The earliest meaning of the term gold-digger was simply someone who digs for gold. However, by the early twentieth century the term gold-digger came to mean someone who charms a rich person in order to get his money. The idea is that the gold-digger is mining money, but not from the ground. 

case closed. Utrolig hvor historieløse og språkubevisste noen er; som tror ord og uttrykk bare oppstår av seg selv. Da kan du tygge på at Johnny Walker selv, hans far eller bestefar muligens var en vandrer og - særlig canadieren oppi her - at Churchills slekt sannsynligvis kom fra en «church hill» - en Kirkebakke eller kanskje et hov (a la Norderhov) på norsk.

Det er ingen som er uenig i hva en «gold digger» refererer til. 

Det er ordet «to dig» som du må vise at grunnleggende betyr å digge. Det er dette det reageres på. 

https://www.etymonline.com/word/dig

Her er det graving som er hovedbetydning og som er ordets grunnbetydning. Det er nevnt i en bisetning at det muligens på 1930 tallet var slang for «appreciate», 

Jeg prøvde på thesaurus.com som er synonymordbok, men fikk ingen forslag som ikke var knyttet til betydningen å grave. 

https://www.thesaurus.com/browse/dig

Så din påstand om det er en velkjent betydning å digge gull er noe overdreven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (11 timer siden):

Det du siterer her støtter ikke noe av det du har forfektet tidligere. En gold digger graver penger - men ikke fra grunnen men fra den personen hun eller han har valgt å gifte seg med på grunn av pengene. At noen er en gold digger betyr selvsagt også at de liker penger og det penger kan kjøpe, ellers hadde de vel ikke fornedret seg til å løpe etter penger fremfor kjærlighet. En gold digger legger seg etter en som har penger nettopp for pengene. Jeg klarer ikke å se den "jeg digger penger" betydningen du mener kommer frem her. 

Du misforstår. Jeg mener ikke at GS sier at hun digger penger. Hvor har du det fra? Fint om du kan svare på det.

Lenkene viser at opphavet til golddigger er reell gullgraving, som mange protesterte mot, skjønner? 
Jeg sier at begrepet gold digger som passer for de som sikler etter rikdom, og som opprinnelig betydde gullgraver og derfor har en dobbel bunn, og derfor er fiffig, nesten genialt, IKKE har sitt søsteruttrykk i «goal digger» som IKKE har dobbel bunn og dermed ikke er særlig fiffig. Vi skjønner hva hun mener, og ingen tviler på at hun jobber mot store mål, men vanskelig å se for meg at hun ville tatovert et ikke-genialt uttrykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CecilieX skrev (6 timer siden):

Det er ingen som er uenig i hva en «gold digger» refererer til. 

Det er ordet «to dig» som du må vise at grunnleggende betyr å digge. Det er dette det reageres på. 

https://www.etymonline.com/word/dig

Her er det graving som er hovedbetydning og som er ordets grunnbetydning. Det er nevnt i en bisetning at det muligens på 1930 tallet var slang for «appreciate», 

Jeg prøvde på thesaurus.com som er synonymordbok, men fikk ingen forslag som ikke var knyttet til betydningen å grave. 

https://www.thesaurus.com/browse/dig

Så din påstand om det er en velkjent betydning å digge gull er noe overdreven. 

Jo både Crona og Te... et eller annet avviste St golddigger hadde med gullgravere å gjøre. Du bekrefter jo det ved å vise til at grave er hovedbetydningen.

Jeg mener ikke at det bokstavelig talt betyr å digge GULL, men at det i overført betydning g blir å «digge rikdom». Digge betyr å appreciate, som du såvidt nevner. Vi bruker jo selv ordet digge om å beundre noe/like noe godt, og det har vi adoptert fra USA. Sjekk urban dictionary: 

https://www.google.no/amp/s/www.urbandictionary.com/define.php%3fterm=Digging&amp=true

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

O Rakel skrev (3 timer siden):

Jo både Crona og Te... et eller annet avviste St golddigger hadde med gullgravere å gjøre. Du bekrefter jo det ved å vise til at grave er hovedbetydningen.

Jeg mener ikke at det bokstavelig talt betyr å digge GULL, men at det i overført betydning g blir å «digge rikdom». Digge betyr å appreciate, som du såvidt nevner. Vi bruker jo selv ordet digge om å beundre noe/like noe godt, og det har vi adoptert fra USA. Sjekk urban dictionary: 

https://www.google.no/amp/s/www.urbandictionary.com/define.php%3fterm=Digging&amp=true

Vi reagerte vel på at du mente at mange trodde det betydde å digge gull. 

That’s all ;) 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/14/2021 at 10:58 PM, Hallepalle2 said:

Vi reagerte vel på at du mente at mange trodde det betydde å digge gull. 

That’s all ;) 

Takk - det var vel egentlig bare det jeg prøvde å komme fram til også. ☺️ 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Annonse

Det finnes flust av eksperter og Phd-havere innen alt fra ernæring, menneskets evolusjon, jordbruksøkonomi, økologi, global matproduksjon, økonomi osv.

Men likevel er det altså milliardær (alt tjemt gjennom ekteskap) og ingluencer Gunnhild Stordalen som skal fortelle oss hva vi vanlige folk skal spise. Og hun er ikke nådig mot offisielle kostholdsråd fra hverken myndigheter, leger, ernæringeksperter eller biologer. Nei en skjei med kjøtt om dagen er det hun har pønsket seg fram til at kan avsees til vanlige folk.

I mellomtiden kan hun fise rundt i privatjet fra konferanse til konferanse, iført et nytt designantrekk hver gang, for å fortelle andre rikinger om idéene og påfunnene hun har tenkt ut oppi hodet sitt. Hun kan også betale for allskens veganske moteprodukter som flys inn fra andre siden av jorda. 

Jeg bare spør. Hvilken fagbakgrunn er det som gjør akkurat Gunnhild Stordalen kompetent til å mene noe om hva folk bør spise?

Anonymkode: b6098...0db

• Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Altså..hun er jo lege.

Anonymkode: 3ee5e...d46

Spørsmålet er vel hva som gjør henne mer kompetent enn andre leger med doktorgrad? 

Anonymkode: 52103...143

• Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Spørsmålet er vel hva som gjør henne mer kompetent enn andre leger med doktorgrad? 

Er vel at hun var gift med Stordalen tenker jeg, hun hadde aldri kommet noen vei uten han.

Anonymkode: 139d4...8c5

• Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er vel at hun var gift med Stordalen tenker jeg, hun hadde aldri kommet noen vei uten han.

Så utelukkende penger altså.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Slik TS formulerer seg, så fremstilles det som at hun uttaler seg som milliardær og influencer, og at hennes uttalelser kommer istedenfor eksperter og phd-havere.

Mulig det ikke er slik ment, men det er slik jeg tolker formuleringene uthevet under.

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det finnes flust av eksperter og Phd-havere innen alt fra ernæring, menneskets evolusjon, jordbruksøkonomi, økologi, global matproduksjon, økonomi osv.

Men likevel er det altså milliardær (alt tjemt gjennom ekteskap) og ingluencer Gunnhild Stordalen som skal fortelle oss hva vi vanlige folk skal spise

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så utelukkende penger altså.

Ja og at hun kan slenge rundt seg med legeutdanningen sin. Lege+greit utseende+penger, da kan du gjøre hva du vil.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun har jo ingen formell utdanning innen ernæring. Så strengt talt har hun ikke den spisskompetansen. 

Men det kreves ikke utdanning for å mene noe om mat og hva man skal spise lenger? Jeg finner det mer oppsiktsvekkende at hun oppfordret alle til å stemme MDG og hevdet at Norge ikke klarer seg uten MDG. Der mistet hun meg totalt. 

• Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådet om veldig lite kjøtt handler om klima, verdens ressurssituasjon, og hvordan få produsert nok mat til en stadig voksende befolkning. Det er viktige perspektiver.

• Liker 45
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler altså ikke først og fremst om helse, selv om det er stor enighet blant kostholdseksperter om at man ikke trenger å spise masse kjøtt for å ha et sunt kosthold.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at klimavennlig mat var kampsaken til Gunnhild, ikke "dette er den sunneste maten"-troopen eller veganisme.

Anonymkode: 02abb...1fc

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...