Gå til innhold

Gunhild Stordalen


Justlooking

Anbefalte innlegg

48 minutter siden, nantucket skrev:

Jeg har liten tiltro til både Stordalen og rapporten. Det virker som de har satt seg lite inn i hvilke ressurser vi har i dette landet og hvordan vi best kan utnytte disse ressursene. Vi har ikke jordsmonn og areal til å dyrke nok plantebasert mat til hele befolkningen. Og svaret er IKKE å importere, det er ikke bærekraftig og vil føre til en skjevfordeling av goder mellom ressursterke land og land med mindre ressurser. Hadde vært land brukt sine ressurser og basert seg på å være mest mulig selvforsynt hadde mye vært gjort. Det er ulogisk at mat skal flyes hit og dit for pakking/salg etc når den kan utnyttes der den blir produsert. En annen ting er matsikkerheten. Fikk meg en skikkelig oppvekker i sommer da jeg ikke hadde fôr til dyrene mine pga tørken. Måtte til slutt impoertere, og det var ingen god følelse. For det først er kvaliteten dårligere, jeg vet ikke hvem som har dyrket det og det er transportert over store avstander. 

I tillegg blir jeg regelrett dårlig av den nedlatende holdningen herr og fru Stordalen virker til å ha ovenfor "folk". Det er klart at når verden ligger for dine føtter og du kan ta deg en 4-ukers på retreat i India for å rense kropp og sjel og finne deg sjæl igjen så virker det enkelt å leve på et visst sett fordi man kan kjøpe seg ut av det meste og man lever så langt i fra naturen og landbruket og distriktene i Norge. Jeg er selv var storby og bor nå på bygda i en landbrukskommune. Her lever vi tett på naturen og langt fra veganrestauranter, yoga-retreats og luksushotell. Og jeg tror helt ærlig at vi er ganske så bærekraftige likevel. Vi høster av skogen, driver matauk og legger til rette for at det skal bli mat neste år og. I fjor da jeg ikke hadde beiter til dyrene mine kunne jeg ikke bare kjøpe meg ut av problemene. Og det er realiteten til folk flest. Derfor blir det så stor avstand mellom Stordalen og "folk, og det tror jeg ikke hun forstår. 

Synes dette innlegget setter ord på mye av det jeg er enig i: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/e1pRaM/odelsjente-om-gunhild-stordalens-rapport-en-halvering-av-kjoettforbruket-vil-ikke-skje-paa-min-gaard?fbclid=IwAR3F49pYOUzVaFugom636xblGGXAinfsMHbfyJfb-vokrG_7TAgZ7IpM3TA 

Gode tanker. Jeg har også tro på at vi ikke bare må kutte kjøtt, men rett og slett bli mer bevisste generelt sett. For hva hjelper det å kutte kjøttet hvis vi all maten vi ellers spiser må flys inn? 

Jeg er absolutt ingen ekspert på dette, men i mitt hodet høres det i hvert fall ikke ut som vi kommer så mye lenger hvis vi ikke løfter blikket. 

Syns artikkelen du lenket til tok opp mye som jeg tenker er fornuftig og som vil sørge for et mer bærekraftig miljø. Det å være opptatt av både dyrevelferd, men også hvor langt maten vår reiser og utnyttelse av marka er viktig, og ikke minst matsikkerheten som hun skriver. Vi må kunne være selvhjulpne. 

Jeg bor i by, og har mottatt en brosjyre over hva jeg må ha i huset for å klare meg i tre dager. Jeg tror det eneste jeg hadde på denne listen var en vedovn og noe hermetikk. Vi har blitt så avhengige av tilgjengelighet, og også import av mat fra utlandet. Kan vi spise mer lokalt og dyrke mer selv tror jeg det jeg det i hvert fall vil være en god bidragsyter til et bedre miljø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 1/20/2019 at 1:42 PM, Krepsekvinnen said:

Vet vi at hun har et overforbruk? Selvsagt ikke bra å bruke jetfly og rutefly i utstrakt grad, men i hennes tilfelle handler det kanskje om logistikk - må komme seg frem på kortest mulig tid, gjerne skrantende helse som vanskeliggjør å reise med vanlig rutefly. Hun har enormt mye å rekke over på kort tid, en hjertesak hun brenner for og utsikter om svært forkortet levetid. Hun har jo dessverre helt rett i at den rike delen av verdens befolkning må endre sine matvarer mot et mer plantebasert kosthold for at det skal være bærekraftig på lang sikt. Det er en viktig sak, som trenger fokus. 

Ja, det vet vi. Unnskyld at jeg sier det, men spørsmålet må være det mest ignorante på kg i 2019.

Antar du har gjort en minimumssjekk og er kjent med yachtferiene, årlig julefeiring på Mauritzius, ektemannens bruk av privatfly til hotellåpning og bryllup i Marocco der 200 gjester ble flydd inn og avsindige fester for kjendiser og elite fra inn og utland?

Det finnes ikke mer dokumentert overforbruk i Norge. 

 

Endret av Limbo 2014
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

New York, Mexico, Stockholm, Polen, Monaco, London, Cuba, Indonesia, Costa Rica og Hellas er steder hun har lagt it bilder fra på instagramprofilen sin siden SEPTEMBER 2018! 

 

Og vi skal liksom kutte kjøtt for at hun skal drive med dette? 

At hun reiser til Nederland for behandling er en ting, men makan asså!! 

Hykler, det er det hun er!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som så på Skavlan i går? 16 år gamle Greta fortalte om sitt miljøengasjement og hun satte fokus nettopp på dette å leve som man lærer.  https://www.tv2.no/a/10351886/ Anbefaler alle å se innslaget med henne! Ble sittende å tenke på Gunhild Stordalen da jeg så innslaget, og en ting er sikkert; det er slike holdninger som vil redde verden, ikke levestilen til fru Stordalen.  

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.1.2019 den 19.35, Vernis skrev:

Noen som så på Skavlan i går? 16 år gamle Greta fortalte om sitt miljøengasjement og hun satte fokus nettopp på dette å leve som man lærer.  https://www.tv2.no/a/10351886/ Anbefaler alle å se innslaget med henne! Ble sittende å tenke på Gunhild Stordalen da jeg så innslaget, og en ting er sikkert; det er slike holdninger som vil redde verden, ikke levestilen til fru Stordalen.  

Den jenta kan jeg høre på, men fru Stordalen er så langt fra min verden at hun finnes ikke interessant! Det er pengene som råder og snakker der i gården.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.dagbladet.no/kultur/budskapet-blir-ikke-tatt-alvorlig-nar-det-kommer-fra-gunhild-stordalen/70690117

Sitat

Derfor er det dessverre slik at når Gunhild Stordalen fronter et budskap som blir oppfattet som askese, nærmest pietistisk nøysomhet og ekstrem endring i kosthold, så ødelegges fullstendig det som faktisk er en ganske stor vitenskapelig tyngde i en viktig rapport, av godtfolks bilder av bryllupsfeirings-eksesser, 17. mai-fester og hyppige luksuriøse cruiseferier.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.1.2019 den 17.50, Zogi skrev:

New York, Mexico, Stockholm, Polen, Monaco, London, Cuba, Indonesia, Costa Rica og Hellas er steder hun har lagt it bilder fra på instagramprofilen sin siden SEPTEMBER 2018! 

 

Og vi skal liksom kutte kjøtt for at hun skal drive med dette? 

At hun reiser til Nederland for behandling er en ting, men makan asså!! 

Hykler, det er det hun er!! 

I tillegg kommer i alle fall juleferien til Mauritius for 40 personer. Mexicoturen var vel retreaten på 6 uker? Hun lever i en totalt annerledes verden enn folk flest, hvor alt kan kjøpes og alt blir lagt til rette for et godt liv. Da er det lett å påpeke at hvermannsen bør gjøre som hun sier og ikke som hun gjør.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronmelisse
På 24.1.2019 den 0.44, Peaky Blinders skrev:

Herregud, det var jævlig bra skrevet, pardon my French. Dette må jeg rett og slett sette meg ned og tenke på en stund, her var det mye! 

 

I utgangspunktet har jeg alltid tenkt at all forandring starter fra toppen og ned..kvinnefrigjøring for eksempel, startet (i mitt hode) med de rike fruene, de som hadde tid i hverdagen og til slutt fant ut at nok var nok og begynte å snakke sammen og så rullet ballen derfra. Men det er ikke sikkert det vil fungere slik i vår opplyste tid, i miljøsaken. Middelklassen lar seg ikke anspore av rike fruer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at hun tagger bla #healthyplanet i sin nyeste oppdatering på Instagram. Hvor lite realitetsorientert og, unnskyld meg men; korka dum er det mulig å tillate seg selv å være? Hun forsøpler kloden med den overdådige livsstilen sin. Gunnhild Stordalen er ingen miljøforkjemper men en hykler! 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Sitronmelisse skrev:

Herregud, det var jævlig bra skrevet, pardon my French. Dette må jeg rett og slett sette meg ned og tenke på en stund, her var det mye! 

 

I utgangspunktet har jeg alltid tenkt at all forandring starter fra toppen og ned..kvinnefrigjøring for eksempel, startet (i mitt hode) med de rike fruene, de som hadde tid i hverdagen og til slutt fant ut at nok var nok og begynte å snakke sammen og så rullet ballen derfra. Men det er ikke sikkert det vil fungere slik i vår opplyste tid, i miljøsaken. Middelklassen lar seg ikke anspore av rike fruer. 

Middelklassen blir selvfølgelig ikke imponert av rike hyklere. Hun bør virkelig skamme seg.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Sitronmelisse skrev:

Herregud, det var jævlig bra skrevet, pardon my French. Dette må jeg rett og slett sette meg ned og tenke på en stund, her var det mye! 

 

I utgangspunktet har jeg alltid tenkt at all forandring starter fra toppen og ned..kvinnefrigjøring for eksempel, startet (i mitt hode) med de rike fruene, de som hadde tid i hverdagen og til slutt fant ut at nok var nok og begynte å snakke sammen og så rullet ballen derfra. Men det er ikke sikkert det vil fungere slik i vår opplyste tid, i miljøsaken. Middelklassen lar seg ikke anspore av rike fruer. 

 

30 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Ser at hun tagger bla #healthyplanet i sin nyeste oppdatering på Instagram. Hvor lite realitetsorientert og, unnskyld meg men; korka dum er det mulig å tillate seg selv å være? Hun forsøpler kloden med den overdådige livsstilen sin. Gunnhild Stordalen er ingen miljøforkjemper men en hykler! 

 

28 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Middelklassen blir selvfølgelig ikke imponert av rike hyklere. Hun bør virkelig skamme seg.

 

Middelklassen vil gjerne være Gunhild Stordalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, O.G. skrev:

 

 

 

Middelklassen vil gjerne være Gunhild Stordalen. 

Det tror jeg faktisk ikke da flertallet ser hvor hyklerisk dette mennesket er. Hun har virkelig dummet seg ut med EAT og dette  såkalte engasjementet for å redde kloden som hun selv forsøpler.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Det tror jeg faktisk ikke da flertallet ser hvor hyklerisk dette mennesket er. Hun har virkelig dummet seg ut med EAT og dette  såkalte engasjementet for å redde kloden som hun selv forsøpler.

Håper du har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, O.G. skrev:

Håper du har rett.

Det vil alltid være noen som lar seg bli blendet av rike mennesker og rosabloggere men flertallet lar seg ikke videre bli  imponert av dette tullet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Snaskesnusken skrev:

Det vil alltid være noen som lar seg bli blendet av rike mennesker og rosabloggere men flertallet lar seg ikke videre bli  imponert av dette tullet.

Jeg er ikke sikker på det siden disse damerne får holde på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, O.G. skrev:

Jeg er ikke sikker på det siden disse damerne får holde på.

Markedskreftene bak gir dem sine fem minutter med oppmerksomhet i media.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, O.G. said:

Jeg er ikke sikker på det siden disse damerne får holde på.

Ikke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Sitronmelisse skrev:

Herregud, det var jævlig bra skrevet, pardon my French. Dette må jeg rett og slett sette meg ned og tenke på en stund, her var det mye! 

I utgangspunktet har jeg alltid tenkt at all forandring starter fra toppen og ned..kvinnefrigjøring for eksempel, startet (i mitt hode) med de rike fruene, de som hadde tid i hverdagen og til slutt fant ut at nok var nok og begynte å snakke sammen og så rullet ballen derfra. Men det er ikke sikkert det vil fungere slik i vår opplyste tid, i miljøsaken. Middelklassen lar seg ikke anspore av rike fruer. 

Det er de på toppen som har mulighet til å presse igjennom en endring, fordi de sitter ved makta. Men det er de på gulvet som må gjennomføre endringene og ta støyten om endringen krever enn innsats. 

I Davos hvor de diskuterte klima ankom det 1500 privatfly - for å diskutere klima. Altså, det er blir så dumt. Dette er blir en forlengelse av debatten om Stordalen sitt forbruk, men syns det er relevant. https://www.nrk.no/ytring/det-er-nesten-sa-man-tror-det-er-en-spok-1.14399800 

Unga har forstått det da: https://www.rte.ie/news/newslens/2019/0124/1025366-brussels-protests/

Bare synd at vi fucker opp planeten de skal overta. 

Endret av no. 72
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinnsykt med reising. Jeg driter i om det er i sammenheng med EAT eller privat. Dersom hun hadde vært skikkelig seriøs, kunne mye ha blitt gjort via Skype eller liknende medier!

 

Dagbladet har kartlagt følgende reiser fra januar til desember 2018 gjennom geotaggede innlegg på Gunhild Stordalens Instagram-profil:

Mauritius - Oslo - Davos - Stockholm - Oslo - LA - Mexico City - Oslo - Stockholm - Oslo - Geneve - Dubai - Oslo - Stockholm - Oslo - LA - Glasgow - London - Milano - Oslo - Geneve - Oslo - Stockholm - Rüschlikon - Stockholm - Gstaad - Oslo - Barcelona - Oslo - Roma - London - New York - Antibes - Oslo - Svalbard - Oslo - London - Oslo - Stockholm - Oslo - Hellas - Oslo - New York - Tijuana - Costa Rica - New Mexico - Havana - London - Oslo - Katowice - Oslo

Disse fem strekningene er ikke med i beregningene, på grunn av begrensninger i utslippskalkulatoren:

Glasgow - London
London - Milano
Roma - London
Tijuana - San José
Havana - London

Reiser til og fra Amsterdam, der Stordalen får behandling, er heller ikke inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...