Melkebarten Skrevet 9. oktober 2021 #381 Del Skrevet 9. oktober 2021 Som flere har påpekt, så er hun lege. Gjorde du noe research om hennes bakgrunn før du skrev dette? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blinkie Skrevet 9. oktober 2021 #382 Del Skrevet 9. oktober 2021 Hun er meget dobbel moralsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest laPistola Skrevet 13. oktober 2021 #383 Del Skrevet 13. oktober 2021 Solaire skrev (På 9.10.2021 den 15.41): Jeg må innrømme at jeg har ikke satt meg så grundig inn i hva hun mener. Jeg har vel fått inntrykk av at hun har regnet ut hva slags diett som verdens befolkning skal ha. Det blir for mye pekefinger på de fattige fra de rike for min del. De må jo starte ovenfra; med de som bestemmer. For folk slutter jo ikke å kjøpe biff før det ikke er mulig å få kjøpt i butikken lenger. Og hun kan jo ikke ha fokus på hva vi mister. Hun må ha fokus på hva vi kan få og på alle de spennende mulighetene man har ved et grønt skifte. Jeg spiser selv mer og mer vegetarisk og jeg har aldri følt meg bedre eller spist mer spennende mat. Har ikke satt meg så veldig inn i det jeg heller, men så et program med henne hvor hun snakket om akkurat dette. Med befolkningsvekst og mindre mark så vil det bli mindre kjøtt per person, derfor vil snittet gå ned nettopp fordi det blir mindre tilgjengelig. Hun snakket også om nye matvarer, feks mer inntekter i kostholdet. Dette skjer jo ikke i morgen, men over tid og generasjoner. Det er jo ikke noe nytt at vi endrer matvaner. Jeg tror folk blir litt skremt av når hun snakker om kjøtt tilsvarende 2 kjøttkaker i uken eller måneden, og det høres voldsomt ut men det er vel sånn ca hva folk flest spiste for hundre år siden . Vi blir skremt av insekter som mat i neste århundre , men hva hadde de sagt om sushi og pizza på 1800 tallet 🤔 det var også nevnt vi i Norge sannsynlig kan spise mer kjøtt enn resten av verden fordi vi har mye villt. Foreløpig er vi på nivå med en kjøttfri dag i uken i kantiner , og folk sipper, jeg vil ikke , jeg spiser hva jeg vil, jeg er skattebetaler 😅 vi er bare altfor bortskjemte og klagende. Spiser mye kjøtt selv , og prøver som deg og spise mer vegetarisk. Kanskje jeg sitter på eldresentre når jeg er 90 år og nyter suppe av insekter og proteinpulver helt uten og savne biff, nye vaner får jeg jo hele tiden uavhengig av Gunnhild . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cessa74 Skrevet 14. oktober 2021 #384 Del Skrevet 14. oktober 2021 Kan si mye rart om denne dama - men at hun sist uke satte dyremishandling på agendaen ifb gåselever som delikatesse synes jeg var utrolig bra. Det å bevisstgjøre oss forbrukere om slike ting er utrolig viktig. Ble kvalm når jeg så video av tvangsforing av en gås for å få størst mulig lever. Avskyelig. Håper alle følger hennes eksempel og boikotter restauranter som serverer sånne retter.. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 14. oktober 2021 Forfatter #385 Del Skrevet 14. oktober 2021 Cessa74 skrev (4 minutter siden): Kan si mye rart om denne dama - men at hun sist uke satte dyremishandling på agendaen ifb gåselever som delikatesse synes jeg var utrolig bra. Det å bevisstgjøre oss forbrukere om slike ting er utrolig viktig. Ble kvalm når jeg så video av tvangsforing av en gås for å få størst mulig lever. Avskyelig. Håper alle følger hennes eksempel og boikotter restauranter som serverer sånne retter.. Man kan si veldig mye rart om denne damens dobbeltmoral når det gjelder mye bruk av privatfly og leie av yacht til flere millioner på en ferie og veldig mye mer. Men er enig i at det med gåselever var bra hun kom ut med. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solaire Skrevet 15. oktober 2021 #386 Del Skrevet 15. oktober 2021 Cessa74 skrev (12 timer siden): Kan si mye rart om denne dama - men at hun sist uke satte dyremishandling på agendaen ifb gåselever som delikatesse synes jeg var utrolig bra. Det å bevisstgjøre oss forbrukere om slike ting er utrolig viktig. Ble kvalm når jeg så video av tvangsforing av en gås for å få størst mulig lever. Avskyelig. Håper alle følger hennes eksempel og boikotter restauranter som serverer sånne retter.. Ja veldig bra! Hvis man kan sette dobbeltmoralen hennes litt til side så kan man jo se at hun også gjør mye bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusern3 Skrevet 17. oktober 2021 #387 Del Skrevet 17. oktober 2021 Cessa74 skrev (På 14.10.2021 den 20.03): Kan si mye rart om denne dama - men at hun sist uke satte dyremishandling på agendaen ifb gåselever som delikatesse synes jeg var utrolig bra. Det å bevisstgjøre oss forbrukere om slike ting er utrolig viktig. Ble kvalm når jeg så video av tvangsforing av en gås for å få størst mulig lever. Avskyelig. Håper alle følger hennes eksempel og boikotter restauranter som serverer sånne retter.. ikke noe mer gåselever inn i vårt hus for å si det sånn. Grusomt å se foringen 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusern3 Skrevet 17. oktober 2021 #388 Del Skrevet 17. oktober 2021 Ville91 skrev (På 9.10.2021 den 15.11): Flott at hun har fått flere restauranter til å ta foie gras av menyen👏🏼 DET er faktisk bra 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 17. oktober 2021 #389 Del Skrevet 17. oktober 2021 laPistola skrev (På 13.10.2021 den 19.29): Jeg tror folk blir litt skremt av når hun snakker om kjøtt tilsvarende 2 kjøttkaker i uken eller måneden, og det høres voldsomt ut men det er vel sånn ca hva folk flest spiste for hundre år siden . Vi blir skremt av insekter som mat i neste århundre , men hva hadde de sagt om sushi og pizza på 1800 tallet 🤔 For hundre år siden åt vanlige folk sjelden MER enn tilsvarende to kjøttkaker i uka i alle fall. Vanligste kjøtt var høne. 90% av folket på 1800-tallet hadde garantert likt sushi & pizza, de ville sett på det som vanvittig luksus. De åt jo mest vassgraut og spekesild!! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solaire Skrevet 18. oktober 2021 #390 Del Skrevet 18. oktober 2021 (endret) Entern skrev (14 timer siden): For hundre år siden åt vanlige folk sjelden MER enn tilsvarende to kjøttkaker i uka i alle fall. Vanligste kjøtt var høne. 90% av folket på 1800-tallet hadde garantert likt sushi & pizza, de ville sett på det som vanvittig luksus. De åt jo mest vassgraut og spekesild!! Det er skremmende mange klimafornektere i samfunnet, men det handler vel om selvpreservasjon. Det blir rett og slett for mye for Ola og Kari Nordmann å måtte droppe årlige sydenturer, pølsespising hele sommeren, blomstervase nr 20 og fargerik turbukse nr 10 bare for at barnebarna skal få vokse opp i en stabil verden uten global hungersnød, klimaflyktninger og uten mer plast enn fisk i havet (noe som estimeres av WHO til å skje i år 2050). Endret 18. oktober 2021 av Solaire Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 18. oktober 2021 #391 Del Skrevet 18. oktober 2021 Solaire skrev (10 minutter siden): Det er skremmende mange klimafornektere i samfunnet, men det handler vel om selvpreservasjon. Det blir rett og slett for mye for Ola og Kari Nordmann å måtte droppe årlige sydenturer, pølsespising hele sommeren, blomstervase nr 20 og fargerik turbukse nr 10 bare for at barnebarna skal få vokse opp i en stabil verden uten global hungersnød, klimaflyktninger og uten mer plast enn fisk i havet (noe som estimeres av WHO til år 2050). Kan se den. Mange/de fleste er veldig hedonistiske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Entern Skrevet 18. oktober 2021 #392 Del Skrevet 18. oktober 2021 Vil forresten si at jeg respekterer Gunhild om ikke annet så fordi hun anstrenger seg så hardt for det hun tror på. Jeg så henne "i virkeligheten" på Majorstua og selv om, ja, hun er særdeles pen, var det svært tydelig at hun er alvorlig syk og svekket 😟 Mye tydeligere enn på tv og på bilder 😟 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 18. oktober 2021 #393 Del Skrevet 18. oktober 2021 Ville91 skrev (På 9.10.2021 den 15.11): Flott at hun har fått flere restauranter til å ta foie gras av menyen👏🏼 Ja enig, på akkurat dette heier jeg på henne 🙌 Melkebarten skrev (På 9.10.2021 den 15.48): Som flere har påpekt, så er hun lege. Gjorde du noe research om hennes bakgrunn før du skrev dette? Leger har svært lite om ernæring. Du har tydeligvis ikke gått medisin selv. Gjorde du noe særlig research om pensumet på medisinstudiet før du skrev dette? Solaire skrev (3 timer siden): Det er skremmende mange klimafornektere i samfunnet, men det handler vel om selvpreservasjon. Det blir rett og slett for mye for Ola og Kari Nordmann å måtte droppe årlige sydenturer, pølsespising hele sommeren, blomstervase nr 20 og fargerik turbukse nr 10 bare for at barnebarna skal få vokse opp i en stabil verden uten global hungersnød, klimaflyktninger og uten mer plast enn fisk i havet (noe som estimeres av WHO til å skje i år 2050). Ja, og det synes Gunnhild også. Hun trives tydeligvis som veganer og mener dermed at det burde alle andre klare, men hun er ikke villig til å gi opp luksuslivet sitt med masse flyreiser, en enorm luksusleilighet, dyre klær, masse sminke etc. En årlig Sydentur er et piss i havet sammenlignet med reisingen Gunnhild bedriver. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusern3 Skrevet 18. oktober 2021 #394 Del Skrevet 18. oktober 2021 velociraptor skrev (8 timer siden): Ja enig, på akkurat dette heier jeg på henne 🙌 Leger har svært lite om ernæring. Du har tydeligvis ikke gått medisin selv. Gjorde du noe særlig research om pensumet på medisinstudiet før du skrev dette? Ja, og det synes Gunnhild også. Hun trives tydeligvis som veganer og mener dermed at det burde alle andre klare, men hun er ikke villig til å gi opp luksuslivet sitt med masse flyreiser, en enorm luksusleilighet, dyre klær, masse sminke etc. En årlig Sydentur er et piss i havet sammenlignet med reisingen Gunnhild bedriver. så absolutt og hennes innsats blir litt mindre betydningsfull når man tar alt i betraktning 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solaire Skrevet 19. oktober 2021 #395 Del Skrevet 19. oktober 2021 velociraptor skrev (På 18.10.2021 den 15.12): Ja enig, på akkurat dette heier jeg på henne 🙌 Leger har svært lite om ernæring. Du har tydeligvis ikke gått medisin selv. Gjorde du noe særlig research om pensumet på medisinstudiet før du skrev dette? Ja, og det synes Gunnhild også. Hun trives tydeligvis som veganer og mener dermed at det burde alle andre klare, men hun er ikke villig til å gi opp luksuslivet sitt med masse flyreiser, en enorm luksusleilighet, dyre klær, masse sminke etc. En årlig Sydentur er et piss i havet sammenlignet med reisingen Gunnhild bedriver. Jeg syns ikke det er spesielt beundringsverdig av henne å klare å være veganer, hvert fall. Gunhild spiser garantert mer lekker luksusmat i løpet av en måned enn de aller fleste spiser i løpet av et år. Veldig mange hadde nok klart veganerlivet om de hadde matbudsjettet hennes. Og som du skriver så jetsetter hun verden rundt i tillegg, og produserer mange tusen ganger mer CO2-avtrykk enn den jevne nordmann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pusern3 Skrevet 20. oktober 2021 #396 Del Skrevet 20. oktober 2021 Solaire skrev (På 19.10.2021 den 18.36): Jeg syns ikke det er spesielt beundringsverdig av henne å klare å være veganer, hvert fall. Gunhild spiser garantert mer lekker luksusmat i løpet av en måned enn de aller fleste spiser i løpet av et år. Veldig mange hadde nok klart veganerlivet om de hadde matbudsjettet hennes. Og som du skriver så jetsetter hun verden rundt i tillegg, og produserer mange tusen ganger mer CO2-avtrykk enn den jevne nordmann. Sant nok. Lettere leve som sunn veganer når du kan bruke endel kroner på spesial mat 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melkebarten Skrevet 22. oktober 2021 #397 Del Skrevet 22. oktober 2021 On 10/18/2021 at 3:12 PM, velociraptor said: Ja enig, på akkurat dette heier jeg på henne 🙌 Leger har svært lite om ernæring. Du har tydeligvis ikke gått medisin selv. Gjorde du noe særlig research om pensumet på medisinstudiet før du skrev dette? Ja, og det synes Gunnhild også. Hun trives tydeligvis som veganer og mener dermed at det burde alle andre klare, men hun er ikke villig til å gi opp luksuslivet sitt med masse flyreiser, en enorm luksusleilighet, dyre klær, masse sminke etc. En årlig Sydentur er et piss i havet sammenlignet med reisingen Gunnhild bedriver. Må nesten komme tilbake til deg om ernæring. Men, en vegansk livsstil er det ingen som har godt av. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perleblomst Skrevet 22. oktober 2021 #398 Del Skrevet 22. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 24.9.2021 den 17.37): Hun er lege på sår-heling og pediatri, ikke ernæring. Men hun, sammen med Stordalen sjøl, har spyttet i penger på å samle forskere og næring, særskilt frukt/grønt/sprøytemiddel-lobbyen, for at DE skulle utarbeide EAT-rapporten og anbefalingene. Hun har vel ikke skrevet så mye selv. På siden til EAT kan man se støttespillerne. EAT har sin egen prosjektleder, som driver det daglige, etter hva jeg har skjønt. Ja, det handler i stor grad om å forme hva middelklassen velger å spise. Problemet er jo at store deler av året kan vi hverken produsere frukt, grønt eller korn her til lands. Det må importeres. Vi er ikke akkurat selvforsynt. Selv tror jeg mye kan løses hvis vi bare begynner å kjøpe fryste matvarer. Ferskvare er galskap i system, der 60% produseres for søppelkverna. Frysevarer har mye lengre holdbarhet og vi slipper å produsere på nytt og på nytt. Anonymkode: 9ef0a...4ba Veldig enig. Det er for stort fokus på at alt skal være ferskt og i sesong. I det siste har jeg kjøpt en del poser med fryste grønnsaker, men jeg har også fryst ned blandinger selv. Sparer penger og unngår å kaste mat. Det er fint å spise sesongens grønnsaker, men alt holder seg ikke ferskt i lang tid. Da må det fryses. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
velociraptor Skrevet 22. oktober 2021 #399 Del Skrevet 22. oktober 2021 Melkebarten skrev (9 timer siden): Må nesten komme tilbake til deg om ernæring. Men, en vegansk livsstil er det ingen som har godt av. Jeg sa at hun tydeligvis trives med det. Det betyr ikke at jeg mener vegansk livvstil er bra eller sunt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Solaire Skrevet 22. oktober 2021 #400 Del Skrevet 22. oktober 2021 Perleblomst skrev (13 timer siden): Veldig enig. Det er for stort fokus på at alt skal være ferskt og i sesong. I det siste har jeg kjøpt en del poser med fryste grønnsaker, men jeg har også fryst ned blandinger selv. Sparer penger og unngår å kaste mat. Det er fint å spise sesongens grønnsaker, men alt holder seg ikke ferskt i lang tid. Da må det fryses. Kanskje det handler om å bruke mest mulig kortreist mat? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå