Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Jeg begynte med å strikke en del luer og votter av restegarn, men det er litt begrenset hvor mye selv en familie på fem trenger. Det var da ideen om babytøy kom. Det krever ikke så mye garn og jeg satte i alle fall veldig pris på å få hjemmestrikkede plagg fra familie da vi hadde baby så jeg håper at våre nevøer og nieser vil sette pris på en pakke med hjemmestrikk fra meg til sine babyer når det en gang blir aktuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så gøy å lese om prosjektene deres! 

Jeg ble nylig ferdig med med French market bag fra Petiteknit, og den har blitt en favoritt. Perfekt størrelse, og med skinnremmer er den rett og slett kjempefin. (Bildet er fra Petiteknite)frenchmarketbagsten_1024x1024.jpg?v=1670

Når det gjelder restegarn er heller ikke jeg veldig flink. Tok en opprydning for et år siden og ga bort flere kilo restegarn til en barnehage. Jeg vil dog prøve å strikke noen småting.

Jeg i gang med en Honey clutch, og også den er fra Petiteknit. Veldig morsom å strikke, og jeg bruker bare restegarn! Kanskje blir det flere slike mindre prosjekter framover, eller kanskje en genser i restegarn. 

61efdad5cee92.jpeg (Bilde fra Petiteknit. Min er litt mørkere.)

Anonymkode: 62848...5e9

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp ferdig med en Lærdalsgenser, så nå bli det litt sokkestrikking (alltid noen som trenger ullsokker) før jeg skal strikke Rygjakofta til meg selv 😀🧶

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott genser og kofte, @Bolla2! Jeg strikket også Rygjakofte for noen år siden. Gøy med noe som har masse mønster! 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (På 22.5.2023 den 13.28):

Den var nydelig! Hullmønster er morsomt å strikke synes jeg, blir så fine effekter :) 

Jeg har ikke noe erfaring med akkurat det garnet du bruker, men jeg strikket en genser en gang i tjukk mohair fra Rauma, og det røytet noe innmari. Men ble mye bedre etter en runde på ullvask :) 

Har også lest tips om å putte plagget i fryseren, for at det ikke skal røyte etterpå, men har aldri testet det ut, så ikke noe jeg kan gå god for. 

Bare synd den ikke passet. Mønsteret må ha vært helt koko. Den ble alt for kort i både ermer og bole. Jeg syntes det så litt rart ut men siden jeg aldri har strikket hullmønster før så tenkte jeg kanskje bærestykket ble litt lengre enn når jeg strikker mønsterstrikk ellers. La på 5 cm på bolen likevel og et par cm  på ermene :grine: bare for å være sikker. Men for øvrig er jeg enig - hullmønster var moro, så det kan godt være jeg gyver løs på en til og betrakter den der som "prøvegenser". 

Og før noen nevner et ord om strikkefasthet så laget jeg faktisk prøvelapp også siden det var både ukjent garn og mønstertype.

Nå er jeg i gang med en tynn pilgrimsgenser for å roe nervene :ler: . Er en tanteunge som ikke har fått genser til jul enda. Strikker ikke i originalgarnet men fant et med samme strikkefasthet og pinner så tror dette skal gå  greit. 

Pilegrimsgenser-tynn.jpg

Endret av Cata
Tillegg i teksten
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har strikket ferdig en hel del halvferdige prosjekter, de fylte 4 esker sammen med restegarn. Nå er det kun en halv eske igjen, og jeg er veldig fornøyd! Mye av restegarnet har jeg gitt bort. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig kjedelig Cata! Jeg opplevde det samme nettopp, at genseren jeg strikket ble altfor kort i armene og litt for kort i bolen. Det var skikkelig ergerlig. 

Frida, så fint å få gjort ferdig UFOer. Jeg har gitt bort massevis av restegarn selv, men har det beste igjen og det har jeg lyst til å faktisk bruke til noe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (1 time siden):

Så utrolig kjedelig Cata! Jeg opplevde det samme nettopp, at genseren jeg strikket ble altfor kort i armene og litt for kort i bolen. Det var skikkelig ergerlig. 

Ja, det er skikkelig irriterende. Men nå har jeg vært på "salgsrunde" hos venninner og funnet en som er interessert i å overta hvis den passer henne. (Hun er lavere enn jeg selv.)  Har ikke tenkt å kreve penger selvsagt, men greit om den kan brukes av noen når den nå først er strikket. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg holder på med et heklet sjal om dagen. Jeg er egentlig på siste raden i oppskriften, men jeg har støtt på et problem. Når jeg strekker sjalet godt ut, så er fremdeles sjalet 35cm for lite i bredden.. jeg har vurdert om jeg skal prøve meg frem for å legge til to runder til av mønsteret, men dette er kun mitt fjerde hekleprosjekt noensinne, og jeg kjenner at å skulle hekle på "frihånd" er veldig overveldende 😂 Så den siste raden tar meg eeeeekstra lang tid, da jeg ikke er klar for hva som kommer etter enda, haha!

Oppskrift - Númenna shawl, av K.A.M.E Crochet 

Garn - Cotton Kings' Sultan Deluxe

IMG_20230604_222452_242.jpg

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var kjempefint jaromei!

Her går det litt trått med strikkingen. Har fått brukt opp litt restegarn på babytøy og er nå tilbake på hettegenseren jeg ikke er ferdig med ennå. Jeg fikk også omsider tatt fram symaskinen og sydd fast maskene på en jakke jeg strikket ferdig i fjor (!), så i løpet av sommeren skal jeg få montert den ferdig og ta den i bruk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg er på sommerstrikking, eller hekling akkurat nå. Hekler Lucca hat fra Paulastrickt i raffiagarn. Det er første gang jeg bruker raffia. Jeg er heller ikke vant med å hekle, så var ganske spent, men solhatten tar form og blir ganske fin, i alle fall fin nok til at jeg vil bruke den etterpå. 😎

Anonymkode: 62848...5e9

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper garn på salg, hamstrer en del da. Strikket mest til ungene, da finner jeg oppskrift på det de måtte ønske seg. Ellers går det mest i sokker, pannebånd, luer og annet, både til oss i familien men også som kan gis bort i gave.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp ferdig med Pilgrimsgenseren og får nok gleden av å feste tråder og maske sammen under ermene i kveld. En julegave ferdig. Spørs om det blir litt pause i strikkingen nå. Det er litt varmt å sitte begravd under en genserbol. Muligens konvertere noe restegarn til tøfler og kanskje se om noe av restene kan brukes til en vintergenser til en 2,5 åring. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat ferdig med min samstrikk med Bystrikk

Skal nå strikke noen strømper og votter i sommer, så de er klare til høsten og vinteren

20230618_144251.jpg

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/22/2023 at 12:29 PM, Arkana said:

Det er litt ironisk å måtte kjøpe ekstra garn til et restegarnsprosjekt. :ler: Litt irriterende at garnmengden som stod i oppskriften da var feil, men men... Da må jeg finne noe nytt å bruke det nye restegarnet på. Damen i butikken (som spurte hva jeg hadde tenkt å strikke) bare lo da jeg fortalte det, men trøstet meg med at hun gjerne satt igjen med mer garn etter restegarnsprosjektene enn før så jeg var ikke alene. :ler:

Det har jeg akkurat gjort selv, så nå strikker jeg et pannebånd av restegarnet igjen. Litt usikker på om garnet faktisk strekker til, så mulig jeg får det samme problemet på nytt. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...