Gå til innhold

Hvordan er ditt forhold til garn og hva holder du på med akkurat nå?


Hoppetaujenta

Anbefalte innlegg

Anonym Brukar0 skrev (6 timer siden):

Jeg fikk nyhetsmail fra Vikinggarn med denne kjolen. Falt pladask, men vet ikke når jeg evt. skulle brukt den. 

352822788_Screenshot_20230210_171555_SamsungInternet.thumb.jpg.873b0262608a7ec235bde6186d408db4.jpg

Den var lekker 🤩

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 8.2.2023 den 14.47):

Jeg har strikket i mange år og har aldri vasket et strikkeplagg. Har en genser jeg strikket for 30 år siden, den har aldri vært vasket, bare luftet, og den er akkurat like fin som ny. Mamma strikket mye, hun vasket heller aldri. Jeg har lært å dampe, og holder meg til det. :)

Anonymkode: 54f78...1b5

Mamma er også opptatt av å dampe ferdige plagg, men hun har også begynt å vaske det i senere tid. Når man vasker første gangen så blir vannet ofte veldig grumsete. Overskuddsfarge, rester fra produksjon osv. Ikke noe jeg har lyst til å gå med lot huden. 

Anonymkode: fbf3c...a6a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker alle ullplagg før bruk. Det er lurt å få bort overskuddsfarge, spinnolje og generelt grums. Jeg opplever også at plaggene blir mykere av å vaskes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er omsider ferdig med genser til mannen. Den ble rett og slett helt perfekt og jeg er så glad jeg kjøpte et nøste til for å gjøre genseren lenger (han har lang rygg). Den sitter som støpt og er veldig fin. Både strikker og bruker er kjempefornøyd. :jepp:

Nå har jeg begynt på en enkel vest til datteren min. Etter det er jeg litt usikker. Jeg har fremdeles ikke begynt på genseren jeg vant garn til i en julekalender i fjor, så det er en mulighet. Og så har jeg fremdeles en del (veldig mye....) garnrester jeg skulle brukt til noe fornuftig, men usikker på hva. Det er liksom begrenset hvor mange votter og luer man kan ha i huset.

  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vasker alt alltid. Syns damping ødelegger plagget og gjør det flatt og dødt. 
Vasker alt på ullprogram i maskin. Slår av sentrifugen. Vrir det forsiktig opp, putter det inn igjen og kjører full sentrifuge. Har aldri tova noe. Tørker flatt på et håndkle på badegulvet. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siste Riddari i plötulopi ble utmerket til å ha under allværsjakken når det ikke er så kaldt ute. Den ble som planlagt tynnere enn originalen i lettlopi. Mengden overskuddsfarge som kom ut da jeg vasket den etter den var ferdig var imponerende. 

Nå er jeg i gang med årets siste Riddari. En venninne ville gjerne ha og jeg kom til at sesongen var ikke over enda. Denne gang strikkes den i lettlopi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cata skrev (39 minutter siden):

Siste Riddari i plötulopi ble utmerket til å ha under allværsjakken når det ikke er så kaldt ute. Den ble som planlagt tynnere enn originalen i lettlopi. Mengden overskuddsfarge som kom ut da jeg vasket den etter den var ferdig var imponerende. 

Nå er jeg i gang med årets siste Riddari. En venninne ville gjerne ha og jeg kom til at sesongen var ikke over enda. Denne gang strikkes den i lettlopi. 

Imponert over produksjonen din, Cata. Venninnen din er heldig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønt blad skrev (11 minutter siden):

Imponert over produksjonen din, Cata. Venninnen din er heldig 😊

Dette er en annen venninne enn den jeg strikket til først. :fnise: Jeg er vel strengt tatt periodestrikker. Pøser ut en hel haug når jeg har en dille og så kan det gå flere år før jeg er på'n igjen. Men det er blitt mer strikking i det siste etter jeg oppdaget det islandske garnet og begynte med gensere med rundfelling eller raglan. Det er ikke det at jeg ikke kan montere  gensere, men det er så kjedelig. 

Siden mønstrene stort sett er enkle så lar jeg bare pinnene gå mens jeg sitter foran TV om kvelden. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg synes også montering er kjedelig og i tillegg synes jeg ikke det gir et like pent resultat. Det blir en synlig søm mellom skulder og arm, men det verste er at mønsteret blir brutt og ikke går jevnt rundt hele overkroppen. Det gir rett og slett ikke like fine plagg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker Moby sweater fra Petiteknit til mannen min. Utrolig morsom strikking, koser meg med den. Ikke veldig vanskelig å forstå (men ingen nybegynnergenser), gøyale teknikker og jeg har bare lyst til å strikke hele tida. Allerede bestilt garn til en genser til. :D  

 

 

Anonymkode: 56a2c...65a

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, for første gang noen sinne, fullført et prosjekt uten å ha et nytt prosjekt å umiddelbart starte på… 

 

Har ingen ufo-er heller! :bond: 

 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke verst! Jeg har sjelden UFOer da jeg gjør meg ferdig før jeg går videre, men jeg planlegger alltid minst 1-2 plagg videre. Akkurat nå har jeg garn til en genser liggende, men jeg er usikker på om jeg har lyst til å strikke akkurat den så jeg prøver å tenke ut hva jeg skal strikke etter det jeg holder på med nå. Jeg har lyst til å strikke denne, men det kommer til å bli veldig mye garn til overs siden det skal brukes så mange farger og så mange ulike garn og ikke så mye av noen av dem og jeg er ikke kjempelysten på enda mer restegarn. Jeg må tenke ut om jeg kan velge litt færre garntyper og -farger og kompromisse bittelitt på variasjonen (f.eks. ha bare én eller maks to grunnfarger og færre ulike farger på bølgene, særlig blåfargene er det litt mange ulike toner av). 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å strikke par nr 8 av Mariellas tøfler. Så når jeg er ferdig med det har vi varme tøfler alle mann alle  :)

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkana skrev (6 timer siden):

Ikke verst! Jeg har sjelden UFOer da jeg gjør meg ferdig før jeg går videre, men jeg planlegger alltid minst 1-2 plagg videre. Akkurat nå har jeg garn til en genser liggende, men jeg er usikker på om jeg har lyst til å strikke akkurat den så jeg prøver å tenke ut hva jeg skal strikke etter det jeg holder på med nå. Jeg har lyst til å strikke denne, men det kommer til å bli veldig mye garn til overs siden det skal brukes så mange farger og så mange ulike garn og ikke så mye av noen av dem og jeg er ikke kjempelysten på enda mer restegarn. Jeg må tenke ut om jeg kan velge litt færre garntyper og -farger og kompromisse bittelitt på variasjonen (f.eks. ha bare én eller maks to grunnfarger og færre ulike farger på bølgene, særlig blåfargene er det litt mange ulike toner av). 

Robinia sweater er så utrolig flott! Den har stått på strikkelista mi siden den kom. Nydelig 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Grønt blad skrev (2 timer siden):

Robinia sweater er så utrolig flott! Den har stått på strikkelista mi siden den kom. Nydelig 😍

Ja, enig. Den er så fin, men jeg blir helt svett av alle garntypene (på den rosa genseren med flere farger) og prøver å finne alternativ som ikke gjør at jeg må kjøpe et tosifret antall garntyper og -farger til én genser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. og siste "Riddari" er ferdig. Siden min mor har ønsket seg leggvarmere så er det vel på tide å bruke litt restegarn. (Håper ikke hun skal ut med dem på for fargen blir....litt interessant....) 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant jeg fant, et votteprosjekt! Som jeg hadde glemt jeg kjøpte før jul :fnise: 

 

Har aldri strikket votter før, og gudbedre så fort det går da? Bare strikket litt og er nesten ferdig allerede?! Jeg strikker Louievott fra Plystre i sort og champagne. 
 

… og jaggu kjøpte jeg garn til en genser til halvannetåringen min i dag og! :bond: så nå er jeg i gang her! 

Endret av Sugar&Spice
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.3.2023 den 15.33):

Jeg strikker Moby sweater fra Petiteknit til mannen min. Utrolig morsom strikking, koser meg med den. Ikke veldig vanskelig å forstå (men ingen nybegynnergenser), gøyale teknikker og jeg har bare lyst til å strikke hele tida. Allerede bestilt garn til en genser til. :D  

 

 

Anonymkode: 56a2c...65a

Jeg synes den er sååå fin! Men har litt problemer med PetiteKnit, så vet ikke om jeg heller skal finne en annen flettegenser å strikke..

Anonymkode: 67e02...e9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...