Gå til innhold

Vil ikke til farmor og farfar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men har ikke barna godt av å omgås forskjellige typer mennesker? Farfar er som han er, skal ikke barna erfare det? De fikk 1000 kr, det er godt betalt for tre timers vedstabling. Jeg stabla mye ved gratis som barn, og det har sikkert mannen din også gjort. Alle med en slekt av viss størrelse har da noen (særlig eldre menn) som har krasse, bestemte meninger om ting, det er da ikke skadelig "å bli utsatt for"? Det er sunt, de kan gjøre seg opp egne meninger på den måten. Hva sier mannen din? To uker klarer de fint under dette "regimet", hva er alternativet?  

Anonymkode: 30f4e...43a

Ville du likt å bruke to uker av ferien din hos noen som snakket til deg på den måten? Greit nok å lære å tolerere drittsekker de få timene man er i familiebesøk osv men å bo der i to uker? Den lærdommen klarer de seg uten.

TS, jeg ville ikke gjort det. To uker er lenge og selv om det sikkert ikke ville gitt noen permanent skade så er det bedre for barna å få de besteforeldrene i mindre doser, helst sammen med dere foreldre så du kan si imot om de tråkker over streken. Om du er veldig bekymret for at barna går glipp av verdifulle erfaringer får du heller dra dem med på litt vedstabling og plenklipping selv i løpet av sommeren.

Anonymkode: d0bbe...f65

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei du har null sympati fra meg. Beklager at svigers ikke er akkurat slik du ønsker de skal være. De færreste er det. Dette er eldre mennesker og det at barna mistrives fordi de er fra «steinalderen» viser hvor stort behov de faktisk har for å være der..

Anonymkode: bdb34...34d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger dere barnevakt/ barne fri? Hvorfor kan ikke barna være hos mormor og morfar? 

Anonymkode: aaca7...05b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om de hadde vært på samme måte? Men det er de altså ikke. Der liker de å være. Pappa hogger ved, slår plenen, hadde aldri funnet på å skulle benytte barnebarna som arbeidskraft. Tar dem med på fisketur. Selv om de er glade i sei og lyr med poteter, så skjønner de at de ikke kan servere dette til barn som ikke liker fisk. Barna er vel ikke oppe spesielt me lenger der, men det er dette med å "jage" dem i seng i ferien på et bestemt tidspunkt.

Anonymkode: b02fd...6d0

Å hjelpe meg. "kan ikke servere det til barn som ikke liker fisk"....Jo, man kan servere fisk til alle. Stakkars dine barn, TS. Du har oppdratt dem til snøfnugg som tror at verden roterer rundt deres akse. Hvis du ikke har lært barna dine å spise normal mat, så er det faktisk du som har sviktet dem. Ingen tar skade av å lære normal folkeskikk og ha litt tydelige rutiner. Dine barn kan også godt lære seg at selv om noen uttrykker seg mer direkte enn den forsiktige moren deres, så er ikke det farlig. Eller ønsker du at dine barn skal gå rundt som voksne og "ikke like" normal mat og begynne å gråte om noen uttrykker en sterk mening? Jeg mener faktisk at det er synd på barn som har foreldre som er så utrolig opptatt av hva barna liker å spise og hva de har lyst til å gjøre hele tiden. Det kan faktisk være en befrielse å bare kunne være en del av et fellesskap uten så mye fokus på at "nei, Per han liker ikke paprika, så det må vi plukke vekk fra hans porsjon". 

Anonymkode: bae06...77e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ville du likt å bruke to uker av ferien din hos noen som snakket til deg på den måten? Greit nok å lære å tolerere drittsekker de få timene man er i familiebesøk osv men å bo der i to uker? Den lærdommen klarer de seg uten.

TS, jeg ville ikke gjort det. To uker er lenge og selv om det sikkert ikke ville gitt noen permanent skade så er det bedre for barna å få de besteforeldrene i mindre doser, helst sammen med dere foreldre så du kan si imot om de tråkker over streken. Om du er veldig bekymret for at barna går glipp av verdifulle erfaringer får du heller dra dem med på litt vedstabling og plenklipping selv i løpet av sommeren.

Anonymkode: d0bbe...f65

? Å foretrekke kjøttkaker framfor MacDonalds og kebab er ikke å tråkke over streken. Å be barn om å hjelpe til er ikke å tråkke over streken. Å ikke dra sporenstreks på butikken og kjøpe mer oboy når barna har drukket opp det som var, er ikke å gå over streken. Å be barn sitte ved bordet under måltider, servere dem fisk, be dem legge vekk ipad eller sende dem i seng kl 22. -alt dette er så langt innafor en bestefarsstrek som det går an. 

Anonymkode: 30f4e...43a

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 6/19/2018 at 8:04 PM, AnonymBruker said:

 

 

Ok, de måtte visst ikke spise opp, men yngstemann fikk ikke gå fra bordet før han hadde prøvd i nesten en halvtime. Han sa han rett og slett ikke klarte å spise opp. Barn har andre smaksløker enn voksne, der burde hun vite.

Og så skulle farmoren lage pizza for første gang, og hadde ris i fyllet.. og så sa farfaren , «ja, dette var vel den beste pizzaen dere har smakt, ikke sant!?». Og til pizzaen hadde de selvsagt poteter.. Akkurat dette var en kuriositet, men man skulle tro de vokste opp på 1800-tallet.

En positiv greie var at da yngstemann knuste barberspeilet til farfaren ved et uhell, så tok farmoren han med seg og så kjøpte de er nytt på butikken og gav til farfaren, som de gav ham mens han fortalte at han hadde knust speilet. Han var redd for kjeft men akkurat der gikk det bra. Men at han fryktet skikkelig kjeft forteller jo litt også, synes jeg.

Anonymkode: b02fd...6d0

Dette tror jeg ikke på.

Anonymkode: d3401...5d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

? Å foretrekke kjøttkaker framfor MacDonalds og kebab er ikke å tråkke over streken. Å be barn om å hjelpe til er ikke å tråkke over streken. Å ikke dra sporenstreks på butikken og kjøpe mer oboy når barna har drukket opp det som var, er ikke å gå over streken. Å be barn sitte ved bordet under måltider, servere dem fisk, be dem legge vekk ipad eller sende dem i seng kl 22. -alt dette er så langt innafor en bestefarsstrek som det går an. 

Anonymkode: 30f4e...43a

Tror du virkelig at det var det som var poenget mitt? At besteforeldrene ikke liker ditt eller datt eller at de ikke løper til butikken med en gang barna ønsker noe er å gå over streken? Jeg har sagt flere ganger at det er måten de snakker på som er problemet og at de burde kunne sette grenser osv uten å bli uhyggelige.

- å kjefte på ansatte fordi man ikke liker menyen er ikke greit. Man kan gå et annet sted uten å gjøre et stort nummer ut av det

- man kan godta at bygda har fått en fastfood-kjede uten å gå av skaftet. Man kan også høre hva barnebarnet har å si om nevnte kjede uten å kutte han av med «joda!» etter å ha blitt faktasjekket

- man kan legge «arbeidstidene» til barna slik at det ikke er tre timer i strekk om de ikke er vant med denne typen arbeid

- man kan si at i dag blir det ikke oboy uten å snakke negativt om barna («dere klarer ikke én dag engang!»)

- man kan avtale skjermtid og ikke overraske barna med å plutselig rope ut at nå er det nok, og igjen snakke negativt om dem («dere sitter bare å glor, umulig å få kontakt med dere»)

 Å servere fisk innimellom og ha leggetider ser jeg ikke problemet med, så lenge kommunikasjonen med barna er fin.

 

 

 

 

Anonymkode: d0bbe...f65

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.6.2018 den 19.33, AnonymBruker skrev:

Jeg reagerer også. 

Det er helt flott å ta bort ipad og lignende og jage barn vekk fra skjerm. Men ikke ut av det blå, lag en regel og følg den. Uforutsigbarhet gir ikke så god trygghet. 

Mangel på oboy er ok. En farmor som kjefter fordi barnebarnet ber om noe godt de har pleid å få, er mindre ok. De kan vel snakke skikkelig med ungene og være hyggelige. 

Stable ved er flott. Tre timers arbeid er hardt for gutter i den alderen. Del opp arbeidet og vær ærlig om hvor mye det er. Del det opp med andre spennende ting, plante ting i hagen osv. Med tre timers vedstabling hadde jeg også hatet. En time her og der, med litt pause og avveksling, takk, ellers hadde rygg og fokus protestert. 

Det virker som om besteforeldrene er mye tverre og kjefter mye. Det gjør nok sitt for at barna mistrives, mer enn mangel på ipad og oboy. Hyggelige besteforeldre med fornuftige regler og en fin måte å kommunisere disse på, har barnebarn som koser seg og barn som ikke vurderer å holde ungene fra å besøke dem. 

Anonymkode: 1a5a1...105

Har ikke lest hele tråden, men innlegget over er jeg veldig enig i.

Hva er det som får noen til å tro at bare fordi man er foreldre, eller besteforeldre i denne saken, så er det greit å snakke som man vil til barn. Hvilken måte å kommunisere på lærer man barna her egentlig.
Og det er som om de har en forventning til barna som de ikke har avklart med barna, og når så denne forventningen ikke innfris så skal det snakkes til dem på denne måten. Ganske forvirrende også å få kjeft for noe de ikke visste var ugreit. 
Det er ikke noe galt i seg selv å ha mindre skjermtid, hjelpe til å bære ved etc, men jeg hadde også  reagert på måten det ble gjort på her. Handler ikke om å sy puter under armene, men å kommunisere på en ok måte til hverandre og vise også barna respekt.

Anonymkode: b70de...b24

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen tar skade av å lære normal folkeskikk 

Anonymkode: bae06...77e

Enig, spesielt ille er det når det er snakk om eldre mennesker i 70-årene. Det er faktisk ikke slik at man nødvendigvis har "rett", selv om man er gammel.

Anonymkode: b02fd...6d0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette tror jeg ikke på.

Anonymkode: d3401...5d8

Hva tror du ikke på? At farmoren hadde ris i fyllet? Hun hadde aldri laget pizza før, og var jo ikke som at hun gikk på nettet for å finne oppskrift, internett bruker de ikke. At farfaren sa det han sa er for øvrig typisk ham, skryter veldig mye av seg selv og av farmoren. Nå var jeg ikke der, men den historien virker veldig typisk dem, ser ingen grunn til at det skal ha vært diktet opp.

Anonymkode: b02fd...6d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trenger dere barnevakt/ barne fri? Hvorfor kan ikke barna være hos mormor og morfar? 

Anonymkode: aaca7...05b

Det er dessverre ikke en aktuell mulighet i det tidsrommet.

Anonymkode: b02fd...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ingenting av det som er ramset opp er gale ting som besteforeldrene gjør, men det er måten det blir gjort og sagt på, der er jeg helt enig med deg, TS.

Det går an å si ifra på en grei måte og ikke brumme og kjefte. 

Går det ikke an å snakke med besteforeldrene da? Si at det er hyggelig at de vil ha barnebarna på besøk og at det er fint med regler, men at det er greit å snakke litt mer dempet og ikke kjefte? Kan tenke meg disse barna blir redde for å si eller gjøre ting til slutt fordi de er redd for å få kjeft.

Det ER helt greit å smake på fisk, ikke drikke o'boy, redusere ipadbruk og hjelpe til med vedstabling. 

Men det går an å gjøre det på en måte som ikke hugger hodet av barna. 

Anonymkode: e4522...5f4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men kjeftet farmor og farfar virkelig? Det høres jo ut som barna til ts tåler svært dårlig grensesetting og har lært at det nytter å klage høylytt til mor, for hun stiller ingen "kritiske spørsmål". Synes dessverre hele innlegget oser krisemaksimering og bortskjemte barn. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Kattugla skrev:

Men kjeftet farmor og farfar virkelig? Det høres jo ut som barna til ts tåler svært dårlig grensesetting og har lært at det nytter å klage høylytt til mor, for hun stiller ingen "kritiske spørsmål". Synes dessverre hele innlegget oser krisemaksimering og bortskjemte barn. 

Det spurte jeg om tidligere i tråden også, men jeg kan ikke huske at jeg leste noe svar på dette.

Kan det være at barna har opplevd det som kjeft, men så har det bare vært besteforeldrene som sa i fra på en helt vanlig måte? 

Anonymkode: e4522...5f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du virkelig at det var det som var poenget mitt? At besteforeldrene ikke liker ditt eller datt eller at de ikke løper til butikken med en gang barna ønsker noe er å gå over streken? Jeg har sagt flere ganger at det er måten de snakker på som er problemet og at de burde kunne sette grenser osv uten å bli uhyggelige.

- å kjefte på ansatte fordi man ikke liker menyen er ikke greit. Man kan gå et annet sted uten å gjøre et stort nummer ut av det

- man kan godta at bygda har fått en fastfood-kjede uten å gå av skaftet. Man kan også høre hva barnebarnet har å si om nevnte kjede uten å kutte han av med «joda!» etter å ha blitt faktasjekket

- man kan legge «arbeidstidene» til barna slik at det ikke er tre timer i strekk om de ikke er vant med denne typen arbeid

- man kan si at i dag blir det ikke oboy uten å snakke negativt om barna («dere klarer ikke én dag engang!»)

- man kan avtale skjermtid og ikke overraske barna med å plutselig rope ut at nå er det nok, og igjen snakke negativt om dem («dere sitter bare å glor, umulig å få kontakt med dere»)

 Å servere fisk innimellom og ha leggetider ser jeg ikke problemet med, så lenge kommunikasjonen med barna er fin

 

Anonymkode: d0bbe...f65

Nei, jeg tolket poenget ditt slik at du mener at barna ikke skal være alene med besteforeldrene over tid, men ha ts tilstede slik at ts kan kontrollere og si ifra når HUN mener besteforeldrene går over streken til ts, dvs ikke har en dullete, "fin" tone, når de sier ifra på en ikke-så-hyggelig-måte, hvis de virker krasse, hvis ts (og eller barna) syns de er strenge, gammeldagse, ikke hyggelige nok. Og det er jeg svært uenig i. Hvis man ikke lærer seg å tåle en til tider kjip farfar, hvordan skal de tåle direkte sjefer og kolleger, venner som ikke tar hensyn i en hver situasjon, sin egen svigerfamilie den dagen de får det, vanskelige naboer, lærere, sin egen far når han bikker 70 og plutselig har blitt veldig lik sin far? Skal ts alltid passe på at måten de blir snakket til er hyggelig nok?

Anonymkode: 30f4e...43a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg tolket poenget ditt slik at du mener at barna ikke skal være alene med besteforeldrene over tid, men ha ts tilstede slik at ts kan kontrollere og si ifra når HUN mener besteforeldrene går over streken til ts, dvs ikke har en dullete, "fin" tone, når de sier ifra på en ikke-så-hyggelig-måte, hvis de virker krasse, hvis ts (og eller barna) syns de er strenge, gammeldagse, ikke hyggelige nok. Og det er jeg svært uenig i. Hvis man ikke lærer seg å tåle en til tider kjip farfar, hvordan skal de tåle direkte sjefer og kolleger, venner som ikke tar hensyn i en hver situasjon, sin egen svigerfamilie den dagen de får det, vanskelige naboer, lærere, sin egen far når han bikker 70 og plutselig har blitt veldig lik sin far? Skal ts alltid passe på at måten de blir snakket til er hyggelig nok?

Anonymkode: 30f4e...43a

OK, da misforsto jeg litt hva du ville frem til, men jeg er likevel uenig. Jeg synes ikke det er å være dullete å finne noe annet å si enn eksemplene som er sitert. Jeg synes det er i overkant krast, og noe de kan lære seg er at sånt skal man ikke snakke til andre, og man skal ikke tolerere at andre snakker slikt til deg heller. De kan lære seg å takle det nettopp ved å kunne gjenkjenne når noen går over streken, at selv om noen sier stygge ting til deg så er det ikke deg det nødvendigvis handler om, og du er ikke et dårlig menneske selv om andre snakker ned deg.

Det er også forskjell på nær familie og fremmede, det er værre at en som skal være en omsorgsperson er stygg med deg enn en man har et jobbforhold til eller en random fyr i kassa. Jeg mener at familie først og fremst skal bygge opp og ikke "livet er stygt og urettferdig, derfor skal jeg lære deg dette ved å være stygg og urettferdig med deg".

I min erfaring (jeg hadde samme type besteforeldre) så hjalp deg ikke meg å takle verden å stadig bli ignorert, hakket på for småting og at alt ble tatt i verste mening, det gjorde heller ting værre. Jeg var usikker, lav selvfølelse osv og ekstremt var for kritikk (selv om jeg hadde fått mye av dette i oppveksten og sånn sett burde vært vant med det og latt det prelle av ifølge enkeltes teorier). Nå var det ikke bare besteforeldrene, men når en av mine foreldre hadde til tider litt samme tendenser så har det absolutt skadet meg, ikke gjort meg sterkere. Det som hjalp meg var å ta avstand fra familien min og få venner og en kjæreste og svigerfamilie som støtter meg og får meg til å føle som at jeg faktisk er verdt noe.

Nå sier jeg ikke at barna til TS vil bli som meg om de er to uker hos besteforeldrene, så lenge de får godhet, kjærlighet og stabilitet fra sine foreldre så gjør det nok ingen skade. Men jeg er uenig i den holdningen noen har om at respektløshet, fornedring og kritikk avler styrke mens godhet avler svakhet og at å snakke med barn på en nøytral voksen måte er å dulle (for eksempel "i dag blir det ikke oboy, nå er vi ferdige med å diskutere det"). Barn har ikke nytte av å være med noen som sier sånne ting som eksemplene TS har kommet med. Barna vil ikke, de har begrunnet hvorfor og jeg synes de skal høres når det er snakk om såpass lenge.

Anonymkode: d0bbe...f65

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/19/2018 at 7:19 PM, Ak90 said:

Herregud. Skal du pakke de inn i bobleplast? 

Eneste jeg reagerte på var det med fiskemiddagen..

 

On 6/19/2018 at 7:20 PM, AnonymBruker said:

Trygt? De hadde hatt godt av det. Ut fra hvordan du beskriver, er farmor og farfar en nødvendighet for at barna skal bli ansvarlige, selvstendige voksne som ikke legger seg ned for å gråte når livet går i mot. Sier som AK90: skal du pakke de inn i bobleplast eller? 

Anonymkode: fb31b...792

Jeg vokste opp med slike personer som foreldre. Jeg har blitt helt fucka opp, går på nav og bruker tiden på å skrive dritt på kg. Ikke å anbefale. Haha

Anonymkode: da221...905

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg vokste opp med slike personer som foreldre. Jeg har blitt helt fucka opp, går på nav og bruker tiden på å skrive dritt på kg. Ikke å anbefale. Haha

Anonymkode: da221...905

🤣

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kattugla skrev:

Men kjeftet farmor og farfar virkelig? Det høres jo ut som barna til ts tåler svært dårlig grensesetting og har lært at det nytter å klage høylytt til mor, for hun stiller ingen "kritiske spørsmål". Synes dessverre hele innlegget oser krisemaksimering og bortskjemte barn. 

De skriker/kjefter kanskje ikke, men de snakker veldig "skarpt" og hardt, på en utrivelig måte, når de gir klare beskjeder om ting.

Anonymkode: b02fd...6d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...