Gå til innhold

Vil ikke til farmor og farfar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke noe galt med å spise potet! Men potet til pizza.. Og det med McDonald's viser bare hvor lite de følger med i tiden. Pizza, kebab og hot dog på McDonald's?

Anonymkode: b02fd...6d0

De følger da tydeligvis godt nok med, til å ha fått med seg at McDonalds ikke har noe med mat og gjøre og at de bare serverer søppel ;) Så helt blåst kan de ikke være. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

17 hours ago, AnonymBruker said:

De to minste på 10 og 12 skulle etter planen være hos farmor og farfar i to uker i sommer. Men det vil de ikke, og nå fikk jeg ut av dem hvorfor.

Min manns foreldre er av «den gamle skole». Noen episoder fra sist gang de var der:

-Farmor konfiskerer iPad’ene om de brukes etter en stund, sier hardt «nå må dere slutte å glane på de skjermene! Er jo umulig å oppnå kontakt med dere!»

-Farfar forlangte at de skulle være med og stable ved, kom et lass med noen paller, og dette skulle stables i vedskjulet. Tok nesten tre timer

-Det har vært tradisjon at de får O’Boy der, det får de ikke hjemme. Men dere var visst tomt, og de lurte på om farmor kunne kjøpe ny. «Nei, nå får det være nok, jeg har klart meg ute O’Boy hele livet, og dere klarer dere ikke en dag!», ropte farfar.

Og på kvelden sa han plutselig, helt uten forvarsel: «Dere må se å holde dere unna narkotika!»

Og en dag var det fisk til middag, og da måtte de sitte ved bordet til maten var spist opp. Kl. 22 måtte de legge seg.

Litt fangeleir-aktiv, spør du meg, og jeg skjønner godt at de ikke vil være der. Men min mann mener «de har bare godt av noen uker der, tenk hvor bra de vil synes de har det hjemme etterpå!?» Hallo!? 

Det eneste positive er at de fikk hver sin tusenlapp av farfar da de skulle dra.

Hva tenker dere, trygt å sende dem dit alene? Jeg vil helst at vi skal være der samtidig, men det passer ikke de to ukene..

Anonymkode: b02fd...6d0

Det er ikke uvanlig at foreldre oppdrar ulikt. Ergo er det kanskje også helt normalt at din manns foreldre er av den gamle skole, - selv om de nå har blitt farmor og farfar.

Da du og din mann var små var det vel ikke iPad som sto øverst på "lekelista". Dagens barn tilbringer uansett altfor mye tid foran en skjerm, noe som har ført til at antall nærsynte barn har skutt i været de siste årene.

Da du og din mann var små var det vel også like vanlig at to "små" barn måtte være med og hjelpe til med for eksempel å stable ved, plukke bær og frukt i hagen, osv. Da barnas farmor og farfar var små var det gjerne enda flere plikter for dem enn det var for deg og din mann, og senere for de to barna deres.

Da du og din mann var små fikk dere vel ikke O'boy til frokost, lunsj og kveldsmat hver eneste dag.

Da du og din mann var små fikk dere vel også høre at det er visse ting i livet man bør være forsiktige med, visse ting man helst skal holde seg unna.

Da du og din mann var små spiste dere vel også fisk til middag. Her kan jeg være enig i at det er stygt å tvinge barna til å spise opp alt, men det er viktig å spise fisk til middag en til to ganger i uka uansett. Her kan du foreslå fiskepudding, fiskesuppe, fiskeboller eller fiskekaker.

Ingen fangeleir i det hele tatt, tvert imot. Et barn er nødt til å skjønne at det finnes andre grenser når de er andre steder enn hjemme hos mamma og pappa. Akkurat som nabobarna ikke har de samme grensene som dine barn.

Selvfølgelig er det trygt å sende dem på ferie alene. To uker går fort.


Om de vil velge å skjemme dem bort eller ikke får være opp til dem. Kanskje de heller mener at det er dere som skjemmer dem bort for mye.

Endret av Millimani
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, boblevann skrev:

De følger da tydeligvis godt nok med, til å ha fått med seg at McDonalds ikke har noe med mat og gjøre og at de bare serverer søppel ;) Så helt blåst kan de ikke være. 

Problemet slikt jeg ser det er ikke at de ikke vil spise på McDonalds, det er helt greit det. Men barna spurte ikke engang om å spise der, det var bare besteforeldrene som hadde en tirade om hvor håpløst det var. Hvorfor? Hvis han ikke liker det så greit nok, ikke dra dit. Men å ta opp det som brannfakkel og sånn "det er ikke ekte middag!" til gatekjøkkeneksemplet er bare ikke hyggelig. Man kan si "det er ikke jeg så glad i / magen min tåler dårlig så fet mat, vi går et annet sted" til barna i stedet for å kjefte på de som jobber der. Når eldste sa at de ikke hadde pølse og kebab på McD kunne han snakket med barnet og sagt, "du har sikkert rett, jeg vet ikke så mye om hva McDonalds har på menyen, men jeg har uansett fått med meg at det er søplemat/dårlig/ikke næringsrik mat", i stedet for å ignorere barnets innspill.

Om man er enig i prinsippet at det er dårlig mat er ikke relevant, det er vel ingen som har argumentert mot dette heller. Poenget er måten særlig farfaren snakker med barna på. Måten mange diskuterer på her, virker som at de mener at barna overdriver og at besteforeldrene egentlig er hyggelige men at barna kun reagerer på at de blir satt krav til. Hvorfor ikke stole på det TS og barna forteller, hun kjenner dem best.

Anonymkode: d0bbe...f65

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare for å illustrere hvor steinalderske de er: de var på en lengre biltur, og svingte innom en kafé eller noe sånt på veien. Farfaren spurte: «vi tenkte å spise middag, hva har dere her?» Fikk til svar hamburger, pølse med pommes frites og denslags. «Det er da ikke middag, det!» svarte han bryskt, så kjørte de et annet sted hvor de fikk kjøttkaker, poteter og brun saus.

Og så var det visst slik at de i den vesle byen de bor i ble åpnet en McDonald’s-restaurant. De hadde besøk av broren til farfaren og kona, som er likedan. Og det var ikke måte på som de snakket ned McDonald’s. «Der har de vel bare sånn hotdog, pizza, ja og kebab, er jo ikke mat, de!» Og så sa eldstemann, «nei, de har faktisk ingenting av det!» «Joda!» svarte farfaren, og gav klart tegn til at de ikke var interesser i at barna skulle snakke dem i mot og blande seg inn i samtalen. Men det var jo eldstemann som hadde rett! 

Anonymkode: b02fd...6d0

 

Hadde det ikke vært for at barnebarna deres er voksne, hadde jeg trodd at mannen din var min fetter, og at det var min tante og onkel du skrev om her.
Jeg var hos dem hver eneste sommerferie fra jeg var 3 til jeg var 15, og selv om vi ikke hadde iPad på den tiden, var de akkurat som du har beskrevet disse besteforeldrene i innleggene dine.

Der var det opp med sola, eller i allefall nesten, vi kunne drøye til kl 4.30 - 5, og leggetid kl 20 (fordi vi måtte tidlig opp neste morgen), vi måtte hjelpe til i fjøset, hesje høy, lø ved osv.  (Jeg slapp heldigvis husarbeid, for tante var den perfekte bondekjerring og husmor)
Maten skulle spises, og selv om jeg hatet stekt sild med potet og flatbrød (*grøss*) gikk det ned slik at jeg kunne gå fra bordet.
De skjønte seg ikke på slike nymotens ting som pizza, walkman, krepptang eller slikt, og det fikk vi ikke (bruke) der.

Men gjett hva, barna mine har hatt sine sommerdager hos tante og onkel, og selv om det var annerledes enn det de var vant til, er det dager de har sett tilbake på med glede i etterkant.

Anonymkode: 2d00e...006

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Problemet slikt jeg ser det er ikke at de ikke vil spise på McDonalds, det er helt greit det. Men barna spurte ikke engang om å spise der, det var bare besteforeldrene som hadde en tirade om hvor håpløst det var. Hvorfor? Hvis han ikke liker det så greit nok, ikke dra dit. Men å ta opp det som brannfakkel og sånn "det er ikke ekte middag!" til gatekjøkkeneksemplet er bare ikke hyggelig. Man kan si "det er ikke jeg så glad i / magen min tåler dårlig så fet mat, vi går et annet sted" til barna i stedet for å kjefte på de som jobber der. Når eldste sa at de ikke hadde pølse og kebab på McD kunne han snakket med barnet og sagt, "du har sikkert rett, jeg vet ikke så mye om hva McDonalds har på menyen, men jeg har uansett fått med meg at det er søplemat/dårlig/ikke næringsrik mat", i stedet for å ignorere barnets innspill.

Om man er enig i prinsippet at det er dårlig mat er ikke relevant, det er vel ingen som har argumentert mot dette heller. Poenget er måten særlig farfaren snakker med barna på. Måten mange diskuterer på her, virker som at de mener at barna overdriver og at besteforeldrene egentlig er hyggelige men at barna kun reagerer på at de blir satt krav til. Hvorfor ikke stole på det TS og barna forteller, hun kjenner dem best.

Anonymkode: d0bbe...f65

Forventer du at besteforeldre er pedagoger?

Anonymkode: 1b479...61d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forventer du at besteforeldre er pedagoger?

Anonymkode: 1b479...61d

Jeg forventer at de snakker til barna på en grei måte og ikke er krasse, dømmende og uhyggelige. Se på hva de sier: «nå må dere slutte å glane på de skjermene! Er jo umulig å oppnå kontakt med dere!», «Nei, nå får det være nok, jeg har klart meg ute O’Boy hele livet, og dere klarer dere ikke en dag!»

De fleste klarer å si jeg liker ikke fastfood, nå er det på tide å legge vekk ipaden og vi kjøper ikke oboy i dag på en fin måte uten å være pedagoger.

Anonymkode: d0bbe...f65

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en stefar og disse besteforeldrene høres akkurat ut som han. Tverr, lite tolerant, streng og sarkastisk. Viser at han egentlig ikke bryr seg om verken meg eller barna mine. Småting blir plukket på. «Nå må du huske å ikke gjøre...» til barna, reagerer raskt om de lager litt lyd og er generelt veldig redd for ting/møbler, når det ikke er fare for verken flekker eller skader på dem imens ungene håndterer de. Jeg kan tenke meg de er sånn; max en is om dagen, godteri er på lørdager, og når de samles til kvelden er det bare å være stille, for nå begynner Nyhetene på NRK. Alle er heller ikke glade i husmannskost til middag, dette er sånn det er med generasjonskløft (man spiser det samme i dag som på 50-tallet) men det må de nesten tåle. Hvis man gjør en jobb 3 timer hjemme får man gjerne betalt for det. Det synes jeg er naturlig. TS: Kjøp Oboy og ta med til besteforeldrene. Fortell om hva du og mannen ønsker for oppholdet. Så får du bare håpe de jenker seg litt. 

Anonymkode: 9433b...68a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Bare for å illustrere hvor steinalderske de er: de var på en lengre biltur, og svingte innom en kafé eller noe sånt på veien. Farfaren spurte: «vi tenkte å spise middag, hva har dere her?» Fikk til svar hamburger, pølse med pommes frites og denslags. «Det er da ikke middag, det!» svarte han bryskt, så kjørte de et annet sted hvor de fikk kjøttkaker, poteter og brun saus.

Og så var det visst slik at de i den vesle byen de bor i ble åpnet en McDonald’s-restaurant. De hadde besøk av broren til farfaren og kona, som er likedan. Og det var ikke måte på som de snakket ned McDonald’s. «Der har de vel bare sånn hotdog, pizza, ja og kebab, er jo ikke mat, de!» Og så sa eldstemann, «nei, de har faktisk ingenting av det!» «Joda!» svarte farfaren, og gav klart tegn til at de ikke var interesser i at barna skulle snakke dem i mot og blande seg inn i samtalen. Men det var jo eldstemann som hadde rett! 

Anonymkode: b02fd...6d0

Det er ikke synd på barna for at de ikke fikk junkfood til middag. McDonald's er ikke sunn mat i det hele tatt. Ingen næring. Da kan du heller foreslå taco eller kinamat for dem. Kjøttkaker var noe av det beste jeg visste å få hos bestemor og bestefar...nydelige hjemmelagede kjøttkaker med brun saus, poteter og tyttebærsyltetøy :) Det var middag det, - og det er det fortsatt! Ble du bortskjemt med junkfood da du var liten? Kommer du til å skjemme bort barnebarna dine med junkfood når den tid kommer? Med O'boy til maten hver eneste dag, og at de får bruke iPad så mye at synet blir dårligere?

 

16 hours ago, AnonymBruker said:

Besteforeldrene må jo tydeligvis oppdra ungene siden ts oppdrar dem til utakknemmelige, lite selvstendige sutreunger. 

Vel, jeg er 30 og syns heller ikke McDonalds eller hotdog har noen ting med mat å gjøre. Det er overhodet ikke middag, eller mat forøvrig. Det er magefyll totalt uten næring, noe man trykker i seg som nattmat når man er dritings. Helt enig med besteforeldrene, de er ikke «steinalderske». 

Du høres ut som en hønemor som lar ungene gjøre nøyaktig som de vil. Barn SKAL ha grenser, de MÅ irettesettes og de har godt av «kjeft» når de fortjener det. Det er du som skal styre barnas hverdag, ikke omvendt. Jeg tror foreldre som deg er en veldig stor årsak til at andelen psykisk syke, deprimerte, angstpregede og utmattede ungdommer stiger til værs. Selvsagt begynner ungene å slite når de vokser opp og innser at verden har KRAV til dem og de må JOBBE for ting - når foreldrene har vært som deg. 

Skjerp deg, ungene har veldig godt av disse besteforeldrene.

Anonymkode: fb31b...792

16 hours ago, Jadzia said:

Fangeleir? Normal sunn fornuft og oppdragelse i mine øyne. Tre timer med vedstabling er kanskje litt drøyt, men sånn ellers så jeg ikke noe galt i noe av det. Tror de ungene dine kommer til å få en smell når de kommer ut i voksenlivet og ser at verden ikke er laget av bobleplast og sukkerspinn.

Dette :) Dette har mye å si


--

Hva gjorde man egentlig før data-alderen? Hva gjorde man før man fikk iPad?

-Hjalp mer til hjemme
-Hadde mer fantasi til å finne på varierende ting
-Brukte mer tid ute
-Hadde venner som de gikk ut for å finne
-Kastet på stikka, hoppet strikk, klatret i trær...og ja, hva mer?! Mye mer enn dagens barn!

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Millimani skrev:

Det er ikke synd på barna for at de ikke fikk junkfood til middag. McDonald's er ikke sunn mat i det hele tatt. Ingen næring. Da kan du heller foreslå taco eller kinamat for dem. Kjøttkaker var noe av det beste jeg visste å få hos bestemor og bestefar...nydelige hjemmelagede kjøttkaker med brun saus, poteter og tyttebærsyltetøy :) Det var middag det, - og det er det fortsatt! Ble du bortskjemt med junkfood da du var liten? Kommer du til å skjemme bort barnebarna dine med junkfood når den tid kommer? Med O'boy til maten hver eneste dag, og at de får bruke iPad så mye at synet blir dårligere?

 

Dette :) Dette har mye å si


--

Hva gjorde man egentlig før data-alderen? Hva gjorde man før man fikk iPad?

-Hjalp mer til hjemme
-Hadde mer fantasi til å finne på varierende ting
-Brukte mer tid ute
-Hadde venner som de gikk ut for å finne
-Kastet på stikka, hoppet strikk, klatret i trær...og ja, hva mer?! Mye mer enn dagens barn!

 

Tips til ting å gjøre ute: kjøp boblebad. Ungene har aldri vært ute så mye og lenge som etter at vi satte det opp i hagen. Vennene deres gleder seg til å komme til oss, det er gjerne 5-6 oppi av gangen og jeg serverer alltid saft og is UTE etter bading. Så, for å tørke, hopper de på trampolinen. Kjempebra trim og de elsker det. Hjalp for mine barn, som har vært litt for glad i iPad og tv-serier. 

Anonymkode: 9433b...68a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tips til ting å gjøre ute: kjøp boblebad. Ungene har aldri vært ute så mye og lenge som etter at vi satte det opp i hagen. Vennene deres gleder seg til å komme til oss, det er gjerne 5-6 oppi av gangen og jeg serverer alltid saft og is UTE etter bading. Så, for å tørke, hopper de på trampolinen. Kjempebra trim og de elsker det. Hjalp for mine barn, som har vært litt for glad i iPad og tv-serier. 

Anonymkode: 9433b...68a

For å legge til noe på svaret mitt, hvis man legger frem litt leker til utebruk; lupe til å se på insekter, en ball å spille med, badminton etc og har ellers dette tilgjengelig, så vil det i større grad bli brukt. Når barna føler de er gode feks i badminton så skaper dette mestring og de vil gjøre det mer. Hva liker barna å gjøre, hva liker de å gjøre ute? Legg til rette for og dyrk interessene deres, så vil de legge vekk skjermbrett og komme seg ut.

Anonymkode: 9433b...68a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skulle ha sendt barna til besteforeldrene oftere. De har tydeligvis mye å lære av dem!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, got2go skrev:

Du skulle ha sendt barna til besteforeldrene oftere. De har tydeligvis mye å lære av dem!

Som hva da? Snakke skarpt til barna, servere fisk som smaker vondt osv.? De er jo ikke så ille når vi er der, men jeg skjønner jo på barna at det de forteller er sant.

Anonymkode: b02fd...6d0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud for en syting.  Det er kanskje på tide at barna dine må finne ut at det finnes liv utenfor iPad  og mobilskjermene. 

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg holder med TS. Arbeid og rutiner er det ingenting galt med, men å formidle det i form av kjeft og være autoritær gjør mer skade enn nytte. Dette er 10 og 12-åringer, de kan forstå en beskjed dersom det blir gitt i form av en vennlige gode og type "kunne dere vær så snill...". Når barn kvier seg til å dra steder og forholde seg til voksne er det viktig å stille spørsmål. Det er ikke sunt at de har det ubehagelig, spesielt ikke rundt familie, her trengs det problemløsning. 

Jeb ble selv sendt til besteforeldrene mine om sommeren og det var som regel toppers. Likevel fikk vi alltid beskjeder som "nå skal dere" når det kom til arbeidsoppgaver, "ikke noe men", "nei, sånn er det ikke" når vi snakket om alt fra mat til politikk, fikk servert lungemos og makrell på tallerkenen og måtte sitte med bordet helt til vi spiste opp alt (vi fikk ikke forsyne oss selv), jeg måtte hjelpe til med oppvask, matlaging og andre "kvinneoppgaver" mens broren min fikk leke og se på tv, og generelt var de kvasse og svært bestemte. Hvordan tror dere at det har utartet seg i dag? Jeg besøker dem så sjeldent som mulig for de respekterer meg rett og slett ikke. I deres øyne er jeg fremdeles et barn som skal ta imot kommandoer fra dem og aller helst ikke snakke ellers. Svært hierarkisk og ikke noe jeg ønsker å oppsøke frivillig. 

Anonymkode: df08d...0b2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Millimani skrev:

Det er ikke synd på barna for at de ikke fikk junkfood til middag. McDonald's er ikke sunn mat i det hele tatt. Ingen næring.

 

Hva slags tull er dette? Har aldri sagt at de burde få junkfood til middag. Poenget med den kafeen var hvordan farfaren snakket til ham bak disken. McDonald's går vi heller ikke på, har ikke noe sånt i nærheten her uansett.

Anonymkode: b02fd...6d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Stina234 skrev:

Herregud for en syting.  Det er kanskje på tide at barna dine må finne ut at det finnes liv utenfor iPad  og mobilskjermene. 

 

De bruker ikke mer tid foran skjermer enn andre barn, snarere mindre. Når man er lenge hos besteforeldre, og farmor hisser seg opp etter noen minutter omtrent, så er det ikke rart jeg reagerer. Mulig det burde vært en regel om tidsbruk, som farmoren kunne forholdt seg til før hun kommer med sine utbrudd.

Anonymkode: b02fd...6d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De bruker ikke mer tid foran skjermer enn andre barn, snarere mindre. Når man er lenge hos besteforeldre, og farmor hisser seg opp etter noen minutter omtrent, så er det ikke rart jeg reagerer. Mulig det burde vært en regel om tidsbruk, som farmoren kunne forholdt seg til før hun kommer med sine utbrudd.

Anonymkode: b02fd...6d0

Ja det er mulig.  Ut fra det du skriver får jeg et inntrykk av at farmor og farfar er svært glad i barnebarna og kun vil det beste.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Lurer på om TS hadde ment det samme om det var mormor og morfar?

Om de hadde vært på samme måte? Men det er de altså ikke. Der liker de å være. Pappa hogger ved, slår plenen, hadde aldri funnet på å skulle benytte barnebarna som arbeidskraft. Tar dem med på fisketur. Selv om de er glade i sei og lyr med poteter, så skjønner de at de ikke kan servere dette til barn som ikke liker fisk. Barna er vel ikke oppe spesielt me lenger der, men det er dette med å "jage" dem i seng i ferien på et bestemt tidspunkt.

Anonymkode: b02fd...6d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om de hadde vært på samme måte? Men det er de altså ikke. Der liker de å være. Pappa hogger ved, slår plenen, hadde aldri funnet på å skulle benytte barnebarna som arbeidskraft. Tar dem med på fisketur. Selv om de er glade i sei og lyr med poteter, så skjønner de at de ikke kan servere dette til barn som ikke liker fisk. Barna er vel ikke oppe spesielt me lenger der, men det er dette med å "jage" dem i seng i ferien på et bestemt tidspunkt.

Anonymkode: b02fd...6d0

Men har ikke barna godt av å omgås forskjellige typer mennesker? Farfar er som han er, skal ikke barna erfare det? De fikk 1000 kr, det er godt betalt for tre timers vedstabling. Jeg stabla mye ved gratis som barn, og det har sikkert mannen din også gjort. Alle med en slekt av viss størrelse har da noen (særlig eldre menn) som har krasse, bestemte meninger om ting, det er da ikke skadelig "å bli utsatt for"? Det er sunt, de kan gjøre seg opp egne meninger på den måten. Hva sier mannen din? To uker klarer de fint under dette "regimet", hva er alternativet?  

Anonymkode: 30f4e...43a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...