Gå til innhold

Vil ikke til farmor og farfar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

De skriker/kjefter kanskje ikke, men de snakker veldig "skarpt" og hardt, på en utrivelig måte, når de gir klare beskjeder om ting.

Anonymkode: b02fd...6d0

Men vis du har hørt dem snakke sånn til barna dine før, hvorfor har du ikke sagt fra før? 

Kan det tenkes at barna er litt bortskjemt som blir et irritasjonsmoment hos farmor og farfar? Hører de på dem når de ber dem om ting? 

Hadde ungen min kommet hjem og sutret over slike ting hadde jeg nok sagt at det har han gått av og heller prøvd å prate om de positive tingene. Er det for ille synes du, så sett deg med med alle å snakk om det. Men synes det egentlig bare høres ut som sutring fra alle kanter og mye jeg stusser over. 

Anonymkode: cbdf2...79b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 20.6.2018 den 0.49, AnonymBruker skrev:

Niks, 80 og 90 tallet.

Anonymkode: 525a7...c54

Jøss! Jeg vokste opp på landet, men hesjing var avlegs der allerede på 60 tallet. Og det ble vel forbudt å slå barn på 70 tallet? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kattugla skrev:

feil sitering

 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns ingenting av det som er ramset opp er gale ting som besteforeldrene gjør, men det er måten det blir gjort og sagt på, der er jeg helt enig med deg, TS.

Det går an å si ifra på en grei måte og ikke brumme og kjefte. 

Går det ikke an å snakke med besteforeldrene da? Si at det er hyggelig at de vil ha barnebarna på besøk og at det er fint med regler, men at det er greit å snakke litt mer dempet og ikke kjefte? Kan tenke meg disse barna blir redde for å si eller gjøre ting til slutt fordi de er redd for å få kjeft.

Det ER helt greit å smake på fisk, ikke drikke o'boy, redusere ipadbruk og hjelpe til med vedstabling. 

Men det går an å gjøre det på en måte som ikke hugger hodet av barna. 

Anonymkode: e4522...5f4

Enig! Jeg trodde sommerferie hos besteforeldre dreier seg om om faktisk SKJEMME BORT barnebarna, ikke plassere de på bootcamp.  Gamle folk lever som om det var rasjoner og innsparinger på allting fortsatt. Samfunnet har blitt mye løsere, foreldre har blitt rausere og mindre firkantet. Selvsagt skal grenser overholdes, men handlingsrommet generelt er blitt større. Folk har bedre råd, bedre tilgang til mer eksotiske råvarer, vi flyr mer og verden er blitt mindre via Internett. Informasjonsstrømmen er enorm sammenliknet med bare 20 år siden. Mange av de eldste har ikke vært med på denne utviklingen, og har helt andre referanser. Jeg sier ikke at barneoppdragelse er en helt annen idag, men ta begrepet barns medbestemmelsesrett. I bhg er dette noe bhgansatte har jobbet med i mange år. På skolen lærer de om styrker, om empati og hvordan man skal være mot hverandre. Sosial kompetanse har fått en stor plass i grunnopplæringen og alle lærer å vise respekt og medemenneskelighet. Når besteforeldre oppfører seg som om barn skal ses og ikke høres, er jo dette krasj med hvordan disse barna forventer å bli møtt. Barna har også kunnskaper om ting, som det kanskje ikke var vanlig å ha da de selv var små og måtte ty til leksikon eller lære ting på skolen, evt låne en bok på biblioteket og lese seg frem. Synes det er trist for begge parter, for besteforeldrene går glipp av til nært forhold til barnebarna sine på bakgrunn av gamle dogmer. Ja til Oboy hver dag i ferien og fisk max en dag i uka 🙂

Anonymkode: 9433b...68a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker said:

De skriker/kjefter kanskje ikke, men de snakker veldig "skarpt" og hardt, på en utrivelig måte, når de gir klare beskjeder om ting.

Anonymkode: b02fd...6d0

Det er da virkelig ikke unormalt. "Vanlige" foreldre som setter klare grenser for barna sine har også veldig hard og skarp stemme til tider. Takke meg til at det finnes slike foreldre og besteforeldre, det er ikke synd på barna av den grunn.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke lærer seg å tåle en til tider kjip farfar, hvordan skal de tåle direkte sjefer og kolleger, venner som ikke tar hensyn i en hver situasjon, sin egen svigerfamilie den dagen de får det, vanskelige naboer, lærere, sin egen far når han bikker 70 og plutselig har blitt veldig lik sin far? Skal ts alltid passe på at måten de blir snakket til er hyggelig nok?

Anonymkode: 30f4e...43a

Hvorfor skal 10-12 åringer være nødt til å tilbringe 2 uker med noen de ikke trives med? Vil du selv bo 2 uker sammen med noen som behandler deg respektløst? Synes heller ikke at barn må tåle dårlig behandling for å bli forberedt på at deres egen far kan bli vanskelig i 70 årene?? Da er i hvertfall barna voksne og kan tåle det.  

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns egentlig ikke det du beskriver er så ille - at de må legge bort mobiler osv skulle da bare mangle. Mine besteforeldre hadde ikke oboy og jeg klarte meg fint. Ingenting av dette er regelrett tortur osv. Men! Hvis ungene IKKE vil dit, hvorfor sende de dit da? Greit nok at kanskje de bare ikke er vante med slikt, men sommerferien er da kort nok. Jeg elsket besteforeldrene mine og de var ikke strenge på den måten. Men jeg hadde nok syns det hadde vært veldig kjedelig/savnet hjemme om jeg måtte være der to uker. Det syns jeg blir alt for mye. Da jeg var barn syns jeg ei helg med besteforeldre var nok! Kunne ikke tenkt meg to uker av sommerferien revet vekk slik.

Uansett om det er bootcamp eller ikke, syns jeg å måtte bruke to uker av sommerferien et sted de ikke ønsker å være, er ganske synd.

Anonymkode: ec7c9...4db

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns egentlig ikke det du beskriver er så ille - at de må legge bort mobiler osv skulle da bare mangle. Mine besteforeldre hadde ikke oboy og jeg klarte meg fint. Ingenting av dette er regelrett tortur osv. Men! Hvis ungene IKKE vil dit, hvorfor sende de dit da? Greit nok at kanskje de bare ikke er vante med slikt, men sommerferien er da kort nok. Jeg elsket besteforeldrene mine og de var ikke strenge på den måten. Men jeg hadde nok syns det hadde vært veldig kjedelig/savnet hjemme om jeg måtte være der to uker. Det syns jeg blir alt for mye. Da jeg var barn syns jeg ei helg med besteforeldre var nok! Kunne ikke tenkt meg to uker av sommerferien revet vekk slik.

Uansett om det er bootcamp eller ikke, syns jeg å måtte bruke to uker av sommerferien et sted de ikke ønsker å være, er ganske synd.

Anonymkode: ec7c9...4db

Jeg synes ikke det høres ut som om besteforeldrene har mye glede av dette heller. Virker ikke som de nyter tida sammen med barnebarna, annet enn å irrritere seg og lete etter ting å ta dem på.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.6.2018 den 14.11, AnonymBruker skrev:

Som hva da? Snakke skarpt til barna, servere fisk som smaker vondt osv.? De er jo ikke så ille når vi er der, men jeg skjønner jo på barna at det de forteller er sant.

Anonymkode: b02fd...6d0

De snakker ikke skarpt til barna, det er dere som er så sykelig opptatt av at alt skal være pedagogisk idag.

Fisk er kjempesunt. Er ikke alltid det smaker godt, men noen ganger må faktisk barn spise det de får servert. Hadde fisken vært muggen skulle jeg ha forstått det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja.. Og tanteungen min syns jeg er den slemmeste i hele verden når jeg ikke lar henne gå og herje i sofaen min. Det betyr ikke at jeg er det, bare at jeg har regler. Men hvis du spør henne, så er Tante bare streng og ikke noe morsom. Og la oss ikke en gang begynne å diskutere hvor slem jeg er når jeg legger bort ipaden og drar henne med ut.. 

Ingen av de punktene som ble nevnt i HI er noe jeg ville reagert på. Jeg håper selvfølgelig at utsagnet om at "det eneste positive var at de fikk penger av farfar da de dro" ikke er sant, og at de faktisk får noe positivt igjen av ferie hos besteforeldrene. Det trenger ikke vippe så langt som enkelte tar det om at besteforeldre utelukkende skal skjemme borte barna (det høres ut som om de er godt nok skjemt bort fra før), men både mindre skjermtid, hjelpe farfar med veden, og å spise annen mat, det er jo bare fint. 

"de snakker for skarpt til barna", "serverer fisk som smaker vondt", "insisterer på at de har kebab på McD".. Ja vel? Kanskje ungene har godt av noen klare beskjeder, kanskje fisken er helt vanlig mat som ungene burde spise uansett (med mindre det er rødsei, da har jeg full forståelse), og hvem har ikke møtt på en eldre herre som er påståelig? 

Hvis dette virkelig er et problem TS, så snakk med svigers da. Og kanskje vær litt åpen for at barna dine er en smule bortskjemt.. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke vondt av å være hos farmor og farfar, men jeg hadde faktisk ikke tvunget dem til å være der hvis de selv ikke vil. Det eneste jeg reagerer på er middagen. Man skal ikke tvinge barn til noe som helst. Jeg skjønner argumentet til din mann, men hvis de ikke vil reise denne gangen, så må de faktisk få lov til å bestemme det litt selv også. Å si at de SKAL dit i sommer, blir tvang og da vil de til slutt forbinde farmor og farfar med noe negativt. Og det vil dere vel ikke?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tirben skrev:

Jøss! Jeg vokste opp på landet, men hesjing var avlegs der allerede på 60 tallet. Og det ble vel forbudt å slå barn på 70 tallet? 

Hos mine besteforeldre hesjet vi til begynnelsen på 80-tallet og alle vi barna var med på slåtten, både med å slå høyet, hesje og bære store baller med høy inn på låven

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Honey Dew said:

Hos mine besteforeldre hesjet vi til begynnelsen på 80-tallet og alle vi barna var med på slåtten, både med å slå høyet, hesje og bære store baller med høy inn på låven

Jeg hesjet på 90-tallet.

Anonymkode: 1b479...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke enig med alt TS skriver, MEN er mer oppbrakt over svar som: "jeg tok ikke skade av det" er det at man ikke tok skade av det et argument for at det er rett? Det er mye man ikke tar skade av som ikke er rett.

Og hvor gamle er disse besteforeldrene? Mine er +/- 90 og selv oppvokst på bydga, men de er ikke nærheten engang av å være så gammeldagse som du beskriver. Så jeg tror ikke alder og generasjonsforskjeller har så mye å si som enkelte sier, en tverr person er tverr uansett om den er 30 eller 80...

Anonymkode: 978b4...38f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig, spesielt ille er det når det er snakk om eldre mennesker i 70-årene. Det er faktisk ikke slik at man nødvendigvis har "rett", selv om man er gammel.

Anonymkode: b02fd...6d0

Jeg tror at barna overdriver. Spesielt når de merker at mor er helt med med en gaang. De har sikkert også merket at mor generellt er negativ til besteforeldrene, og hiver glør på bålet fordi at de vet at det er akseptert fra mor sin side. 

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er dessverre ikke en aktuell mulighet i det tidsrommet.

Anonymkode: b02fd...6d0

Hvis dere trenger barnevakt eller barnefri så får dere betale noen for å ha ungene da. Ikke belag dere på gamle besteforeldre. 

Anonymkode: aaca7...05b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Honey Dew skrev:

Hos mine besteforeldre hesjet vi til begynnelsen på 80-tallet og alle vi barna var med på slåtten, både med å slå høyet, hesje og bære store baller med høy inn på låven

Jeg var hos mine besteforeldre på 70 tallet, og vi var med på bl.a hesjing. Fisk hadde de til middag 5 dager i uken. Det var bare å spise, og ikke lov å si æsj. De ba t.o.m bordbønn som ikke jeg var vant med hjemmefra, og vi måtte sitte ved bordet til vi var ferdig. Ellers så måtte vi hjelpe til med daglige gjøremål. Kan ikke si at jeg har tatt skade av det. 

Anonymkode: aaca7...05b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg var hos mine besteforeldre på 70 tallet, og vi var med på bl.a hesjing. Fisk hadde de til middag 5 dager i uken. Det var bare å spise, og ikke lov å si æsj. De ba t.o.m bordbønn som ikke jeg var vant med hjemmefra, og vi måtte sitte ved bordet til vi var ferdig. Ellers så måtte vi hjelpe til med daglige gjøremål. Kan ikke si at jeg har tatt skade av det. 

Anonymkode: aaca7...05b

Men betyr det at det er riktig?:klo:

Anonymkode: 978b4...38f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men betyr det at det er riktig?:klo:

Anonymkode: 978b4...38f

Synes ikke at det er uriktig. Barn har bare godt av å oppleve at man lever forskjellige liv, at man innimellom må hjelpe til.

Synes det er mer uriktig at to barn skal være hos besteforeldre over flere uker, og ikke måtte løfte en finger, og bare få mat de er vant til. Det er endel ekstra arbeid for besteforeldrene å ha 2 barn der i noen uker. 

Anonymkode: aaca7...05b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Synes ikke at det er uriktig. Barn har bare godt av å oppleve at man lever forskjellige liv, at man innimellom må hjelpe til.

Synes det er mer uriktig at to barn skal være hos besteforeldre over flere uker, og ikke måtte løfte en finger, og bare få mat de er vant til. Det er endel ekstra arbeid for besteforeldrene å ha 2 barn der i noen uker. 

Anonymkode: aaca7...05b

Er ikke uenig med deg, mener bare at "tok ikke skade av det" ikke er noe godt argument for at noe er riktig

Anonymkode: 978b4...38f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke uenig med deg, mener bare at "tok ikke skade av det" ikke er noe godt argument for at noe er riktig

Anonymkode: 978b4...38f

Å hva er et mer politisk korrekt argument i dine øyne da?

Dessuten så er det du reagerer på et helt vanlig uttrykk for min generasjon. 

Anonymkode: aaca7...05b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da løste det seg heldigvis. Onkelen til barna (min manns bror) bor knappe to timer unna farmoren og farfaren, og har sagt han kan ha dem hos seg og kona (voksne barn) noen dager, og så kan de kjøre til farmoren og farfaren og bli der en uke, mens onkelen og tanta er med. Det passet visst bra. Det var visst et greit kompromiss, det var det med å være alene med dem i to uker som de ikke ønsket.

Anonymkode: b02fd...6d0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...