Gå til innhold

Vil ikke til farmor og farfar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hun forsøkte å skjule at hun ikke vil at barna skal lære å snakke og skrive feil, bruke feil spørreord og andre elementære ting. 

Anonymkode: 1a5a1...105

Ja sikkert derfor 😂 Må være fælt å ha en stemor med dysleksi, en mastergrad og god jobb. Mye bedre med ei smellfeit mor som ligger på sofaen hele dagen og klager. For all del, hold barna deres unna folk med dysleksi, det kan smitte 😂😂👍

Anonymkode: cbdf2...79b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg reagerer på holdningen din.  Hva lærer du barna dine når "Det eneste positive er at de fikk hver sin tusenlapp av farfar da de skulle dra.."

Det er ikke besteforeldrene det er noe galt med, men du som forelder.   

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Zienna skrev:

Jeg reagerer på holdningen din.  Hva lærer du barna dine når "Det eneste positive er at de fikk hver sin tusenlapp av farfar da de skulle dra.."

Det er ikke besteforeldrene det er noe galt med, men du som forelder.   

Enig i dette. (Og stort sett alle andre svar i denne tråden). 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husket selv når jeg var hos mine besteforeldre og da måtte jeg vaske opp, plukke ugress i hagen og pusse sølv😂 Det var jo ikke så kjekt for ingen andre besteforeldre var sånn liksom! Men jeg lærte av disse tingene også. Kanskje barna dine vil også? 

Anonymkode: 96724...58b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns helt ærlig det høres ut som du ønsker å finne feil med besteforeldrene, når du kritiserer dem for å spise potet, ikke like McDonalds og for å ønske å ha barna i seng kl 22. Hva feiler det deg? 

Anonymkode: bdb34...34d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns helt ærlig det høres ut som du ønsker å finne feil med besteforeldrene, når du kritiserer dem for å spise potet, ikke like McDonalds og for å ønske å ha barna i seng kl 22. Hva feiler det deg? 

Anonymkode: 

2 barn vil ikke feriere alene hos besteforeldrene sine.

Hva er urimelig med at hun prøver å finne ut av hva barna reagerer på som negativt?

Er ikke det en del av foreldreansvaret når de vil bruke besteforeldrene som barnevakt i 2 uker?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare for å illustrere hvor steinalderske de er: de var på en lengre biltur, og svingte innom en kafé eller noe sånt på veien. Farfaren spurte: «vi tenkte å spise middag, hva har dere her?» Fikk til svar hamburger, pølse med pommes frites og denslags. «Det er da ikke middag, det!» svarte han bryskt, så kjørte de et annet sted hvor de fikk kjøttkaker, poteter og brun saus.

Og så var det visst slik at de i den vesle byen de bor i ble åpnet en McDonald’s-restaurant. De hadde besøk av broren til farfaren og kona, som er likedan. Og det var ikke måte på som de snakket ned McDonald’s. «Der har de vel bare sånn hotdog, pizza, ja og kebab, er jo ikke mat, de!» Og så sa eldstemann, «nei, de har faktisk ingenting av det!» «Joda!» svarte farfaren, og gav klart tegn til at de ikke var interesser i at barna skulle snakke dem i mot og blande seg inn i samtalen. Men det var jo eldstemann som hadde rett! 

Anonymkode: b02fd...6d0

Så bra!

McDonalds er jeg også imot. Tar aldri barna med meg dit. Er ikke spesielt glad i junkfood.. 

Men sånn er den eldre garden. Bare aksepter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat

Jeg var i besøkshjem i 10 år, og vi gjorde mange ting sammen. Plantet trær, hugget ved/stablet, plantet erter og poteter (og tok det opp), lagde saft, forvellet erter, fisket i elven, vannet blomster, plukket ugress, klippet plenen, feiet garasjen- så på stjerner og stjerneskudd, passet katter, var med på lamming, besøkte en gård på 300 år og lærte om gamle gårdsredskaper, plantet juletrær, overnattet med utedo osv... Jeg lærte masse masse. Jeg ser ikke på det som negativt, men heller en verdifull erfaring. Jeg lærte mye om skog og mark, om planter og dyr og om dyrking og høsting av mat. Noe var selvsagt krevende, men jeg ville likevel ikke vært foruten denne erfaringen. Mye av dette er det mange på min alder som ikke har fått oppleve, og jeg er kun 20 år. 

Jeg tror nok barna dine vil se på dette som noe positivt senere. 👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Husket selv når jeg var hos mine besteforeldre og da måtte jeg vaske opp, plukke ugress i hagen og pusse sølv😂 Det var jo ikke så kjekt for ingen andre besteforeldre var sånn liksom! Men jeg lærte av disse tingene også. Kanskje barna dine vil også? 

Anonymkode: 96724...58b

Det måtte jeg også og helt ærlig så var det ingen lærdom der. Pusse sølv har jeg ikke har bruk for og om jeg får det senere, kan jeg Google det. Når det eneste sosiale samværet med besteforeldre enten er husarbeid eller kritikk (eller en kombinasjon) så er det ganske verdiløst. Jeg har ingen relasjon med mine besteforeldre i dag, tre av fire er døde og helt ærlig så er jeg ikke spesielt berørt. Jeg er kun lei meg fordi jeg vet at mamma og pappa savner sine foreldre, men jeg har absolutt ingen personlig tilknytning til dem. Det er jo objektivt sett trist men jeg mener at jeg som barnebarn ikke hadde ansvaret for den relasjonen. Om de ville ha et nært forhold til meg kunne de oppført seg litt mer generøse (og jeg snakker ikke om penger, godteri eller skjermtid, men å faktisk vise litt personlig interesse). 

Jeg ville ikke sendt ungene bort om de ikke ville. De har sikkert rett i noen ting, men måten de snakker med barna på høres ikke greit ut. Hvis man er gode omsorgspersoner kan både ikke-skjermtid og vedstabling være gøy, men de klarer tydeligvis ikke få til annet enn gammeldags oppdragelse og kjeft.

Anonymkode: d0bbe...f65

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, tirben skrev:

Og dette var på 50 tallet?

Niks, 80 og 90 tallet.

Anonymkode: 525a7...c54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må være fælt å ha en stemor med dysleksi, en mastergrad og god jobb. Mye bedre med ei smellfeit mor som ligger på sofaen hele dagen og klager. 

Anonymkode: cbdf2...79b

Definitivt best det siste. Ingen kan erstatte moren. Dessuten er hun hjemme, i motsetning til ei som jobber tydeligvis mye. 😈

Anonymkode: c74a6...56c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama

Ingenting av det som er nevnt høres ut som fangeleir tendenser.

Spørsmålet er hvordan besteforeldrene behandler og snakker til ungene. Roping eller kjefting er ikke ok. Uansett.

Alt det andre høres helt normalt ut. Eneste er at å stable ved 3 timer i strekk er mye. De kunne fint ha hatt kortere økter. Ikke bare fordi det er tungt arbeid, men det er mer motiverende å stable litt ved og så kose seg med saft og boller etter jobb vel utført. Da får de mestringsfølelse og motivasjon til å gjøre mer av det uten at de er totalt utslitt etterpå.

Så spørsmålet er: Overdriver ungene og forteller sin versjon fordi det var kjipt å bli fratatt iPaden, ikke få O’Boy akkurat der og da og fordi de måtte sitte ved bordet frem til måltidet var over(det er helt riktig så lenge de ikke blir tvunget til å spise).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Definitivt best det siste. Ingen kan erstatte moren. Dessuten er hun hjemme, i motsetning til ei som jobber tydeligvis mye. 😈

Anonymkode: c74a6...56c

Fælt med mennesker som jobber, dårlig forbilde for barn 🤔😂. Nei erstatte mor er ikke min hensikt. Men mor kan heller ikke erstatte far. 

Anonymkode: cbdf2...79b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes absolutt ikke noe av dette er så grusomt. Men det er mulig det oppfattes som ille hvis måten det formidles på er litt krass.

Farmor og farfar er ikke vant til at barn skal sees, høres, at de argumenterer (noen litt mye!), har vilje og mot til å si dette. Ikke alle følger helt med i tiden, og noen synes faktisk det var bedre før dersom de ikke er spesielt åpne for det "nye". (og at McDonalds ikke er spesielt heldig er jeg jo enig i, selv om jeg som besteforelder ville tatt med barna dit en gang om de var hos meg i 14 dager). De har ikke vondt av å stable ved eller andre ting, men det er klart at besteforeldrene kan si fra på en hyggelig måte og også gjøre aktiviteten til noe trivelig sammen!

Kan ikke mannen din prøve å formidle noe om måten de prater på til sine foreldre, da? For selve situasjonen høres grei ut, bare litt generasjonskløft der - men måten å prate til hverandre på kunne kanskje gjort hele settingen litt annerledes...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår TS godt. Jeg er vokst opp med to sett vidt forskjellige besteforeldre. Moren min sine foreldre som vi elsket å være hos. De tok oss med ut på fisketurer og diverse annet gøy og vi lærte masse av de. De lot oss bli med å lage pizza og vi leide filmer som vi koste oss med. En løssluppen stemning, men de var også strenge når det trengtes. Gledet meg alltid til sommerferien for da kunne vi endelig besøke de igjen. Vi fikk leke og kose oss ute, og de lekte gjerne sammen med oss noe som var ekstra stas. 

Min fars foreldre var/er pertentlige og ortodokse. Var de på besøk hos oss skulle vi vaske og rydde. Klokken ble fulgt slavisk. Det var som å være på skolen. Vi hatet å dra på besøk til de og ville helst slippe. Vi måtte legge oss urimelig tidlig og det skulle være helt stilt fra vi la hodet på puta. Sofaen var til for å sitte i, ikke ligge. Maten skulle spises opp selv om vi var stappmette(vi fikk ikke forsyne oss selv og farmor tok alt for mye mat på tallerkenen til oss små) mens de fulgte med på oss med Argusøyne. 

Min farmor og farfar lever fremdeles, men vi har et distansert forhold. Har aldri følt noe nærhet til de og har egentlig ikke noen gode minner med de. De er som de alltid har vært. Så jeg kan forstå at ungene til ts ikke syns det er "hipp hurra" og skulle reise til besteforeldrene 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

De to minste på 10 og 12 skulle etter planen være hos farmor og farfar i to uker i sommer. Men det vil de ikke, og nå fikk jeg ut av dem hvorfor.

Min manns foreldre er av «den gamle skole». Noen episoder fra sist gang de var der:

-Farmor konfiskerer iPad’ene om de brukes etter en stund, sier hardt «nå må dere slutte å glane på de skjermene! Er jo umulig å oppnå kontakt med dere!»

-Farfar forlangte at de skulle være med og stable ved, kom et lass med noen paller, og dette skulle stables i vedskjulet. Tok nesten tre timer

-Det har vært tradisjon at de får O’Boy der, det får de ikke hjemme. Men dere var visst tomt, og de lurte på om farmor kunne kjøpe ny. «Nei, nå får det være nok, jeg har klart meg ute O’Boy hele livet, og dere klarer dere ikke en dag!», ropte farfar.

Og på kvelden sa han plutselig, helt uten forvarsel: «Dere må se å holde dere unna narkotika!»

Og en dag var det fisk til middag, og da måtte de sitte ved bordet til maten var spist opp. Kl. 22 måtte de legge seg.

Litt fangeleir-aktiv, spør du meg, og jeg skjønner godt at de ikke vil være der. Men min mann mener «de har bare godt av noen uker der, tenk hvor bra de vil synes de har det hjemme etterpå!?» Hallo!? 

Det eneste positive er at de fikk hver sin tusenlapp av farfar da de skulle dra.

Hva tenker dere, trygt å sende dem dit alene? Jeg vil helst at vi skal være der samtidig, men det passer ikke de to ukene..

Anonymkode: b02fd...6d0

Jeg tror barna hadde hatt godt av å være 2 uker hos farmor og farfar. At de ikke vil kan jeg forstå fordi der må de bidra og får ikke alt de vil ha. Syntes de høres fornuftige ut jeg, dine svigerforeldre.

Anonymkode: f58c8...1c5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare for å illustrere hvor steinalderske de er: de var på en lengre biltur, og svingte innom en kafé eller noe sånt på veien. Farfaren spurte: «vi tenkte å spise middag, hva har dere her?» Fikk til svar hamburger, pølse med pommes frites og denslags. «Det er da ikke middag, det!» svarte han bryskt, så kjørte de et annet sted hvor de fikk kjøttkaker, poteter og brun saus.

Og så var det visst slik at de i den vesle byen de bor i ble åpnet en McDonald’s-restaurant. De hadde besøk av broren til farfaren og kona, som er likedan. Og det var ikke måte på som de snakket ned McDonald’s. «Der har de vel bare sånn hotdog, pizza, ja og kebab, er jo ikke mat, de!» Og så sa eldstemann, «nei, de har faktisk ingenting av det!» «Joda!» svarte farfaren, og gav klart tegn til at de ikke var interesser i at barna skulle snakke dem i mot og blande seg inn i samtalen. Men det var jo eldstemann som hadde rett! 

Anonymkode: b02fd...6d0

Du har ikke sagt ett eneste pent eller positivt ord om svigerforeldrene dine ts. Du burde jo holde både deg og ungene unna fem. Men få bør hverken du eller ungene å ta imot noe av de, som gaver, penger og tid. 

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenker nok at farfar og farmor kanskje ikke kjefter, men at barna dine ikke tåler en dritt! 

Det er farfar og farmor sitt hus, deres regler! Litt hardt arbeid har ingen tatt skade av, har tilbrakt mang en ferie med å stable ved, bære paller, plukket jordbær, luket ugress og gudene vet hva, da jeg var barn. Tok absolutt ingen skade av det.

 

Anonymkode: 1913e...01c

Enig. Jeg tenker at barna overdriver. 

Anonymkode: aaca7...05b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet synes jeg ikke besteforeldrene høre fæle ut. Man kan jo alltid stille spørsmål ved hvordan snakker til ungene, men samtidig så hører vi nå din side av saken, og du har igjen hørt ungenes side av saken. I tillegg til hva du svarer enkelte i tråden og hvilke ting du finner helt forferdelig, så er jeg ikke så sikker på at ungene dine har det så fælt når de er hos sine besteforeldre.

Vi har ei jente på 8. Det første hun ber om når vi besøker bestefaren på sykehjemmet, er om hun kan få låne mobilen til meg eller faren. Når hun skal besøke bestemor, vil hun gjerne ha med seg nettbrettet. På et vi skjønner jeg henne, men samtidig så er det fryktelig uhøflig. Her har vi foreldre laget ris til egen bak.

Så sitter kanskje guttene der med nesa ned i brettet. Sola skinner ute, men det er ikke så mye å finne på, for det på skjermen er så mye mer spennende. Kanskje besteforeldrene hinter om at nå må der ut i sola. Nå må dere leke. Får man ikke kontakt med slik hinting, så skjønner jeg godt at stemmen heves og de kanskje kommer med litt krasse kommentarer. Eller at guttene hører det slik. 

Vedstabling har ingen vondt av. Ja, så tok det tre timer. Har de gjort noe slikt før? Og tok det tre timer, eller føltes det som tre timer? 

Tomt for Oboy. Hvordan var tonen til den som sa at det måtte kjøpes mer. 

At besteforeldrene ikke synes pommes og hamburger er middag, skjønner jeg godt. Ikke noe galt i å kjøre til et annet sted for å spise kjøttkaker. 

Om besteforeldrene snakker McDonalds ned og snakker om kebab, hotdog og pizza, selv om det ikke finnes der, så serveres det like mye søppelmat på McDonalds at det spiller ingen rolle om de tar feil på menyen.

Alt i alt, synes jeg ikke besteforeldrene høres ille ut. Kanskje litt gammeldagse, men det er jo ingen forbrytelse. Om de er strenge, så har sikkert guttene godt av det et par uker. Så sant det ikke er snakk om konstant høylytt kjefting for hver minste lille ting, lider nok guttene ingen nød.

Egentlig burde du la brettene til guttene bli igjen hjemme. For du verden hvor kjedelig alt er sammenlignet med dem. Og fantasien stopper fullstendig opp når brettene ligger og lokker på rommet eller stua. Alt blir helt feil og alt blir kjedelig. Kjenner flere foreldre som innfører total stopp på nettbrett i skoleferien. De første dagene og kveldene kan være litt tunge for både foreldre og barn, men plutselig spirer fantasien og ungene har det alle tiders.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer ikke på noen av "opplevelsene" de har hatt?! Hva slags barndom har du hatt? Hvilke ferieminner har du fra sin barndom?
Jeg vokste opp med 4 uker ferie på gården til besteforeldrene  mine hver sommer. Og hva vi gjorde der? Herset, hentet geitene, hjalp til med middagen osv. I tillegg til bading, en is i ny og ne, masse lek og var UTE nesten hele tiden. Nei, dette har dagens unge bare godt av. De må lære at ingenting gjør seg av seg selv.

Og spiser dere ikke fisk hjemme? 

Jeg reagerer mer på din reaksjon, for å være helt ærlig...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns helt ærlig det høres ut som du ønsker å finne feil med besteforeldrene, når du kritiserer dem for å spise potet, ikke like McDonalds og for å ønske å ha barna i seng kl 22. Hva feiler det deg? 

Anonymkode: bdb34...34d

Er ikke noe galt med å spise potet! Men potet til pizza.. Og det med McDonald's viser bare hvor lite de følger med i tiden. Pizza, kebab og hot dog på McDonald's?

Anonymkode: b02fd...6d0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...