Gå til innhold

Vil ikke til farmor og farfar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De to minste på 10 og 12 skulle etter planen være hos farmor og farfar i to uker i sommer. Men det vil de ikke, og nå fikk jeg ut av dem hvorfor.

Min manns foreldre er av «den gamle skole». Noen episoder fra sist gang de var der:

-Farmor konfiskerer iPad’ene om de brukes etter en stund, sier hardt «nå må dere slutte å glane på de skjermene! Er jo umulig å oppnå kontakt med dere!»

-Farfar forlangte at de skulle være med og stable ved, kom et lass med noen paller, og dette skulle stables i vedskjulet. Tok nesten tre timer

-Det har vært tradisjon at de får O’Boy der, det får de ikke hjemme. Men dere var visst tomt, og de lurte på om farmor kunne kjøpe ny. «Nei, nå får det være nok, jeg har klart meg ute O’Boy hele livet, og dere klarer dere ikke en dag!», ropte farfar.

Og på kvelden sa han plutselig, helt uten forvarsel: «Dere må se å holde dere unna narkotika!»

Og en dag var det fisk til middag, og da måtte de sitte ved bordet til maten var spist opp. Kl. 22 måtte de legge seg.

Litt fangeleir-aktiv, spør du meg, og jeg skjønner godt at de ikke vil være der. Men min mann mener «de har bare godt av noen uker der, tenk hvor bra de vil synes de har det hjemme etterpå!?» Hallo!? 

Det eneste positive er at de fikk hver sin tusenlapp av farfar da de skulle dra.

Hva tenker dere, trygt å sende dem dit alene? Jeg vil helst at vi skal være der samtidig, men det passer ikke de to ukene..

Anonymkode: b02fd...6d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Catalina Culès

Jeg tenker at du er ei hønemor med to bortskjemt unger, som du syr puter under armene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste jeg hadde reagert på er det med middagen. 

Anonymkode: 74c93...2b5

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Dævendøtte
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste positive er at de fikk hver sin tusenlapp av farfar da de skulle dra.

Tror du burde reise dit tre uker alene, du har mye å lære!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen grunn til å reagere. Nå er jeg vokst opp med strenge besteforeldre og jeg tok ingen skade av det. Alt var ikke like gøy, men forsatt elsket jeg å være der. Noen ganger kunne jeg uttrykke misnøye til moren min, men som mor bestemte hun. Jeg hadde ikke noe valg.Send de av gårde. 

Anonymkode: ebb38...c72

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror barna kun vil ta positiv lærdom med seg av dette videre i livet. Du virker som skikkelig hønemor og som lar dine barn gjøre akkurat det de vil, når de vil. Hvis barna kun oppdras under de forholdene kommer de aldri til å lære seg å ta hensyn til andre enn seg selv. Og det er negativt! Synes derfor de har godt av å være hos besteforeldrene sine. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ak90 skrev:

Herregud. Skal du pakke de inn i bobleplast? 

Eneste jeg reagerte på var det med fiskemiddagen..

Jeg tenkte nøyaktig det samme som deg. 

Jeg ville sagt til farmor og farfar at ungene ikke skal tvinges til å spise opp, og sendt de på tur. 

Anonymkode: 865d0...b74

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hva du mener som er galt her egentlig? Unger har jo bare godt av å få hode ut av ipad/mobil skjermen og gjøre noe annet. Stable ved er jo kvalitetstid sammen med farfaren, får være ute i frisk luft, brukt kroppen og i tillegg lærer dem at  ting ikke kommer gratis her i livet. Hva er egentlig galt med å måtte sitte ved bordet til man har spist opp? Det er jo normal folkeskikk. Foreldre i dag asså, pakker barna inn i bobleplast så der holder. Blir helt skremt jeg. 

Anonymkode: df4b9...695

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med at mannen tar en prat med foreldrene sine om at barna ikke vil dit? Sett noen regler for bruk av ipad som barna er med på. Barn har godt av regler ja, og dette er nok ikke ulikt slik mange av oss har vokst opp, men det er fortsatt foreldrene som har siste ordet i oppdragelsen. Jeg syns at det skal være litt kos å være hos besteforeldrene og det tror jeg de vil selv og. Kanskje er barna litt bortskjemte og det frustrerer dem slik at de føler de må oppdra dem når de er der?

Å tørre å spørre og snakke sammen er iallfall løsningen. Og husk at disse menneskene har oppdratt mannen din, regner med at du syns han er ok :I

 

Anonymkode: 324f8...6a9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reagerer også. 

Det er helt flott å ta bort ipad og lignende og jage barn vekk fra skjerm. Men ikke ut av det blå, lag en regel og følg den. Uforutsigbarhet gir ikke så god trygghet. 

Mangel på oboy er ok. En farmor som kjefter fordi barnebarnet ber om noe godt de har pleid å få, er mindre ok. De kan vel snakke skikkelig med ungene og være hyggelige. 

Stable ved er flott. Tre timers arbeid er hardt for gutter i den alderen. Del opp arbeidet og vær ærlig om hvor mye det er. Del det opp med andre spennende ting, plante ting i hagen osv. Med tre timers vedstabling hadde jeg også hatet. En time her og der, med litt pause og avveksling, takk, ellers hadde rygg og fokus protestert. 

Det virker som om besteforeldrene er mye tverre og kjefter mye. Det gjør nok sitt for at barna mistrives, mer enn mangel på ipad og oboy. Hyggelige besteforeldre med fornuftige regler og en fin måte å kommunisere disse på, har barnebarn som koser seg og barn som ikke vurderer å holde ungene fra å besøke dem. 

Anonymkode: 1a5a1...105

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med disse over. Jeg synes besteforeldrene er altfor harde mot barna. De skal ha en besteforeldre rolle, som innebærer å ´være koselige besteforeldre der barna har frivillig lyst til å være fordi det er kjekt. De skal ikke være oppdragere eller sette barna "på plass" på sin egen måte. Besteforeldre skal  jo skjemme bort barnebarna sine, mens hjemme skal mor og far være de strenge oppdragerne. 

Anonymkode: 2f87d...fa7

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, litt usikker jeg. Synes igrunn de virker litt harde og lite omsorgsfull til besteforeldre å være. Hadde vært annerledes dersom de var vokst opp med den stilen, men besteforeldre ser jo ikke barnebarna så ofte? Ikke helt besteforeldrestil.. De har vel ikke skade av å dra dit, men skjønner reaksjonen til barna da. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

38 minutter siden, Ak90 skrev:

Herregud. Skal du pakke de inn i bobleplast? 

Eneste jeg reagerte på var det med fiskemiddagen..

 

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte nøyaktig det samme som deg. 

Jeg ville sagt til farmor og farfar at ungene ikke skal tvinges til å spise opp, og sendt de på tur. 

Anonymkode: 865d0...b74

 

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eneste jeg hadde reagert på er det med middagen. 

Anonymkode: 74c93...2b5

Ok, de måtte visst ikke spise opp, men yngstemann fikk ikke gå fra bordet før han hadde prøvd i nesten en halvtime. Han sa han rett og slett ikke klarte å spise opp. Barn har andre smaksløker enn voksne, der burde hun vite.

Og så skulle farmoren lage pizza for første gang, og hadde ris i fyllet.. og så sa farfaren , «ja, dette var vel den beste pizzaen dere har smakt, ikke sant!?». Og til pizzaen hadde de selvsagt poteter.. Akkurat dette var en kuriositet, men man skulle tro de vokste opp på 1800-tallet.

En positiv greie var at da yngstemann knuste barberspeilet til farfaren ved et uhell, så tok farmoren han med seg og så kjøpte de er nytt på butikken og gav til farfaren, som de gav ham mens han fortalte at han hadde knust speilet. Han var redd for kjeft men akkurat der gikk det bra. Men at han fryktet skikkelig kjeft forteller jo litt også, synes jeg.

Anonymkode: b02fd...6d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre har barnebarn på samme alder på besøk hver sommer. Kommer med fly fra Oslo, til Vestlandet. Jeg er altså tanta til disse barna.

Her er det tanta som må være den strenge inni mellom :fnise: Regler for skjermtid osv. 

Helt greit med besteforeldre som lager litt regler og forventer hjelp av besøket sitt, men det her synes jeg ikke hørtes noe hyggelig ut. Hvis ikke såg besteforeldra mine så mye i løpet av året og reiste dit aleine på sommeren og hadde det sånn som det her, så hadde jeg ikke trivdes. 

Det handler ikke om regler og å hjelpe til, men utrygghet og ikke vite når/hvorfor besteforeldra blir sinte....

Anonymkode: 4f3c8...129

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kjeftingen som barna forteller om, er det reellt kjefting da?

Hvis det er barna som gjenforteller så kan det være at de oppfattet det som kjefting fordi de egentlig ikke hadde lyst til å legge bort iPader eller stable ved osv. 

Kan hende farmor hadde sagt i en helt hyggelig tone at: Jeg syns det er greit om dere legger bort iPad litt, jeg, så får vi litt kontakt med dere.

Og; jeg vil at dere skal smake på fisk i hvert fall og liker dere det ikke så er det greit, men da har dere smakt i hvert fall.

Og dette med o'boy - kan det ha vært at farmoren sa at de hadde ikke mer igjen og at hun ikke hadde lyst til å dra på butikken der og da? 

Jeg vet ikke, det kan hende barna dine har oppfattet at de var strenge og plutselig hadde nye regler, men det kan også ha blitt misforstått litt?

Hjelpe til med ved pleide sønnen min å gjøre om sommeren når han var hos sin farmor også. Han var vel ikke overvettes begeistret, men han ville gjøre det for å hjelpe farmoren sin. 

Anonymkode: e4522...5f4

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De to minste på 10 og 12 skulle etter planen være hos farmor og farfar i to uker i sommer. Men det vil de ikke, og nå fikk jeg ut av dem hvorfor.

Min manns foreldre er av «den gamle skole». Noen episoder fra sist gang de var der:

-Farmor konfiskerer iPad’ene om de brukes etter en stund, sier hardt «nå må dere slutte å glane på de skjermene! Er jo umulig å oppnå kontakt med dere!»

-Farfar forlangte at de skulle være med og stable ved, kom et lass med noen paller, og dette skulle stables i vedskjulet. Tok nesten tre timer

-Det har vært tradisjon at de får O’Boy der, det får de ikke hjemme. Men dere var visst tomt, og de lurte på om farmor kunne kjøpe ny. «Nei, nå får det være nok, jeg har klart meg ute O’Boy hele livet, og dere klarer dere ikke en dag!», ropte farfar.

Og på kvelden sa han plutselig, helt uten forvarsel: «Dere må se å holde dere unna narkotika!»

Og en dag var det fisk til middag, og da måtte de sitte ved bordet til maten var spist opp. Kl. 22 måtte de legge seg.

Litt fangeleir-aktiv, spør du meg, og jeg skjønner godt at de ikke vil være der. Men min mann mener «de har bare godt av noen uker der, tenk hvor bra de vil synes de har det hjemme etterpå!?» Hallo!? 

Det eneste positive er at de fikk hver sin tusenlapp av farfar da de skulle dra.

Hva tenker dere, trygt å sende dem dit alene? Jeg vil helst at vi skal være der samtidig, men det passer ikke de to ukene..

Anonymkode: b02fd...6d0

Haha, elsker argumentet til mannen din! 

Anonymkode: d1b22...298

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...