Gå til innhold

Vil ikke til farmor og farfar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syns du burde være takknemlig jeg.

Du får gratis barnevakt og barna dine lærer ansvar og folkeskikk. Gudene vet at det er mangelvare i dagens samfunn.

Du har noen sutreunger som sladrer til mor om alle detaljer hos besteforeldrene. De gjør deg en pokkers tjeneste!

Og de har helt rett. McDonalds og kebab er ikke mat. Det er spiselig dritt. Kan ikke tro at du som mor holder med ungene her.

Når jeg var liten måtte jeg være med farmor på jobb. Skrellet poteter og vasket gulv. Fikk ingen varige men 😂

 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest GiftMann38

Da jeg var 12 var jeg en uke sammen med morfaren min og fylte på skogsvei, 7-8 timer hver dag. Det gikk helt fint, men jeg var også oppdratt til å hjelpe til og jobbe hardt.

Høres ut som barna dine burde bodd der hele skoleferien hvis de synes det der var traumatisk.

Endret av GiftMann38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS er en overbeskyttende hønemor som sikkert hør det hun vil høre så er alldeles ikke sikkert de har blitt snakket til på en krass måte. 

Dessuten er dette hennes svigerforeldre å da vet man jo at mødre er ekstra kritiske. 

Anonymkode: d1890...d7c

Det har du ikke noe belegg for å si. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal de diktere barnas hverdag til å begynne med? Barna har sine egne kropper og hjerner. Kanskje bestefar og bestemor har noe å lære av dem?

Anonymkode: d1b22...298

Hvis barn ikke trenger veiledes i hverdagen, kan vi jo like gjerne kaste inn håndkleet som oppdragere og la dem flytte ut først som sist. Jeg gidder i alle fall ikke bo i hus med barn som går helt på selvstyr. Vi voksne skal være varme og omsorgsfulle, den er grei, men skal vi ha ansvaret, må vi kunne sette grenser også. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var selv en bortsjemt unge, hvor mamma og besteforeldre på den ene siden gav meg alt. Jeg trengte ikke gjøre en dritt. Gjorde 0 husarbeid til jeg flyttet for meg selv og fikk maten servert. Jeg tok alt som en selvfølge og ble sur om jeg fikk for lite penger osv.

 

Besteforeldre på mor siden derimot hadde klare grenser og der måtte jeg gjøre alt selv. Jeg og min bror måtte være der i store perioder og takk gud for det. Skulle jeg ha noe måtte jeg jobbe for det, enten hugge ved, fore dyr eller hesje høy på sommeren. Hadde også null valg når det gjaldt hesjing og sausanking noe jeg tipper var tradisjonen. 

 

Har ikke dårlige minner av dette, men vet vi sutret mye når vi skulle dit og litt i starten når vi var der. Skal siest at de ikke var streng verbalt. Fikk aldri noe kjeft, men en unkel sa at morfar kunne gi ris på rumpa, vet jeg hadde det i bakhodet.

Anonymkode: 525a7...c54

Og dette var på 50 tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hactar skrev:

Hvis barn ikke trenger veiledes i hverdagen, kan vi jo like gjerne kaste inn håndkleet som oppdragere og la dem flytte ut først som sist. Jeg gidder i alle fall ikke bo i hus med barn som går helt på selvstyr. Vi voksne skal være varme og omsorgsfulle, den er grei, men skal vi ha ansvaret, må vi kunne sette grenser også. 

Helt greit med grenser, men det greier man fint å sette uten å kjefte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig med disse over. Jeg synes besteforeldrene er altfor harde mot barna. De skal ha en besteforeldre rolle, som innebærer å ´være koselige besteforeldre der barna har frivillig lyst til å være fordi det er kjekt. De skal ikke være oppdragere eller sette barna "på plass" på sin egen måte. Besteforeldre skal  jo skjemme bort barnebarna sine, mens hjemme skal mor og far være de strenge oppdragerne. 

Anonymkode: 2f87d...fa7

Besteforeldrene må jo tydeligvis oppdra ungene siden ts oppdrar dem til utakknemmelige, lite selvstendige sutreunger. 

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare for å illustrere hvor steinalderske de er: de var på en lengre biltur, og svingte innom en kafé eller noe sånt på veien. Farfaren spurte: «vi tenkte å spise middag, hva har dere her?» Fikk til svar hamburger, pølse med pommes frites og denslags. «Det er da ikke middag, det!» svarte han bryskt, så kjørte de et annet sted hvor de fikk kjøttkaker, poteter og brun saus.

Og så var det visst slik at de i den vesle byen de bor i ble åpnet en McDonald’s-restaurant. De hadde besøk av broren til farfaren og kona, som er likedan. Og det var ikke måte på som de snakket ned McDonald’s. «Der har de vel bare sånn hotdog, pizza, ja og kebab, er jo ikke mat, de!» Og så sa eldstemann, «nei, de har faktisk ingenting av det!» «Joda!» svarte farfaren, og gav klart tegn til at de ikke var interesser i at barna skulle snakke dem i mot og blande seg inn i samtalen. Men det var jo eldstemann som hadde rett! 

Anonymkode: b02fd...6d0

Vel, jeg er 30 og syns heller ikke McDonalds eller hotdog har noen ting med mat å gjøre. Det er overhodet ikke middag, eller mat forøvrig. Det er magefyll totalt uten næring, noe man trykker i seg som nattmat når man er dritings. Helt enig med besteforeldrene, de er ikke «steinalderske». 

Du høres ut som en hønemor som lar ungene gjøre nøyaktig som de vil. Barn SKAL ha grenser, de MÅ irettesettes og de har godt av «kjeft» når de fortjener det. Det er du som skal styre barnas hverdag, ikke omvendt. Jeg tror foreldre som deg er en veldig stor årsak til at andelen psykisk syke, deprimerte, angstpregede og utmattede ungdommer stiger til værs. Selvsagt begynner ungene å slite når de vokser opp og innser at verden har KRAV til dem og de må JOBBE for ting - når foreldrene har vært som deg. 

Skjerp deg, ungene har veldig godt av disse besteforeldrene.

Anonymkode: fb31b...792

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok dine barn har godt av å være der. Ser ikke noe alvorlig i det du skriver, tvert imot. Høres positivt ut. 

Anonymkode: fe6c2...f44

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fangeleir? Normal sunn fornuft og oppdragelse i mine øyne. Tre timer med vedstabling er kanskje litt drøyt, men sånn ellers så jeg ikke noe galt i noe av det. Tror de ungene dine kommer til å få en smell når de kommer ut i voksenlivet og ser at verden ikke er laget av bobleplast og sukkerspinn.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at de besteforeldrene orker ha de kjedelige, gorelate skjermungene der i det hele tatt. 

Anonymkode: 958bb...082

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tirben skrev:

Helt greit med grenser, men det greier man fint å sette uten å kjefte. 

Er ikke sikkert de kjefter en gang, høres mer ut som ungene syter og klager fordi de ikke tåler irettesetting. Og det er jo ikke rart, høres ikke ut som de får det hjemme. Er rarere at TS tar alt ungene sier for god fisk, og automatisk legger besteforeldrene for hat fordi de har snakket til «beste, stakkars søte lille prins/prinsesse gullungene» 😛 

TS, skjerpings. Ungene dine har veldig godt av besteforeldrene. Og ps: pølse, pommes frittes og McDonals er ikke mat. Det er magefyll. Helt enig med bestefar og AB over.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, tirben skrev:

Helt greit med grenser, men det greier man fint å sette uten å kjefte. 

Har da ikke sagt noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ulik oppfatning om mat, høres ut som ungene dine får nok drittmat i hverdagen til å tåle kjøttkaker når man skal spise ute og å måtte smake på fisk. Å ta fra ungene ipad burde flere voksne gjøre, å glo i skjermen til stadighet er ikke godt for noen. Å jobbe for pengene tar heller ingen skade av, tre timers jobbing på to uker, virkelig buhu. Du har sydd bomullssekker under armene på dem i for lang tid. 

Anonymkode: 42c10...d96

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sjokoladeknask
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, de måtte visst ikke spise opp, men yngstemann fikk ikke gå fra bordet før han hadde prøvd i nesten en halvtime. Han sa han rett og slett ikke klarte å spise opp. Barn har andre smaksløker enn voksne, der burde hun vite.

Og til pizzaen hadde de selvsagt poteter.. Akkurat dette var en kuriositet, men man skulle tro de vokste opp på 1800-tallet.

Anonymkode: b02fd...6d0

Fisk? I og med at barn fra 7-9 måneder kan spise finmoset fisk, så burde unger på 10 og 12 år fint klare å spise fisk. Det inneholder mange viktige næringsstoffer som kroppen behøver. Sunn mat er ikke McDonalds og Cola Zero. 

Jeg hadde for øvrig en farfar som lærte meg å hogge ved og stable vedkubber da jeg var barn, og jeg elsket stundene med min farfar! Man lærer ikke fysisk arbeid ved å glo på en ipad eller mobil. 

For øvrig synes jeg du, TS, gjør dine barn en bjørnetjeneste slik du holder på, så det er bra dine barns besteforeldre er litt mer oppegående. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bare for å illustrere hvor steinalderske de er: de var på en lengre biltur, og svingte innom en kafé eller noe sånt på veien. Farfaren spurte: «vi tenkte å spise middag, hva har dere her?» Fikk til svar hamburger, pølse med pommes frites og denslags. «Det er da ikke middag, det!» svarte han bryskt, så kjørte de et annet sted hvor de fikk kjøttkaker, poteter og brun saus.

Og så var det visst slik at de i den vesle byen de bor i ble åpnet en McDonald’s-restaurant. De hadde besøk av broren til farfaren og kona, som er likedan. Og det var ikke måte på som de snakket ned McDonald’s. «Der har de vel bare sånn hotdog, pizza, ja og kebab, er jo ikke mat, de!» Og så sa eldstemann, «nei, de har faktisk ingenting av det!» «Joda!» svarte farfaren, og gav klart tegn til at de ikke var interesser i at barna skulle snakke dem i mot og blande seg inn i samtalen. Men det var jo eldstemann som hadde rett! 

Anonymkode: b02fd...6d0

Er det galt at barna spiser ordentlig mat også nå? Du har sydd puter under armene på dem og de er dugelig bortskjemt

Anonymkode: b39a4...450

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia farfar og farmor!! Slike skulle det vært flere av. Det eneste jeg reagerer på er at du som mor synes syndt på at barna faktisk får oppdragelse.

Jeg hadde ELSKET selv å vært der som barn. Lære masse nyttig og hjelpe til. Man kan risikere å bli stolt! Tenk det.  

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva er feil med å legge seg kl 22? Det er barn det er snakk om. Her i huset legger vi voksne oss ofte  i 22:30-tida,  og da hadde ikke barn i barneskolealder fått være oppe når vi ikke var det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Besteforeldre kan være strenge, veilede og sette tydelige krav til barna.

Når barna skal være der i 2 uker synes jeg det er viktig at de balanserer kravene sine med omsorg, kjærlighet og å legge til rette for gode opplevelser sammen også. 

Med de bruddstykkene du beskriver får jeg inntrykk av at besteforeldrene er litt frustrerte over barna og moderne oppdragelse, fokuserer på å korrigere dem og sette dem på plass, og ikke er så bevisste på å se barna slik de er og bli bedre kjent.

En av mitt barns besteforeldre er litt av den typen. Det er et lite barn i bleiealder, men oppmerksomheten fra denne besteforelderen går typisk i å irettesette om barnet spiser for sølete (selv om det ikke er med vilje), roter leker utover, lager for mye lys osv, mens initiativ til kos, lek og kvalitetssamvær er fraværende, selv om det går måneder mellom hver gang de sees. Jeg ville aldri plassert barnet mitt i 2 uker hos 2 stykker med samme innstilling.

Tydelige krav og veiledning blandet med varme og omsorg er en ting, å bli møtt med overvekt av kritikk og på plass-setting er en annen, og dette kommer i tillegg til at det blir uforutsigbart for barna hva som vil utløse kritikk om de ikke er vant til å omgås besteforeldrene så mye i hverdagen.

Jeg har sagt ifra til aktuelle person i vår familie med henstilling til å tenke gjennom regnskapet over positiv og negativ oppmerksomhet til barnet, men har lite tro på at disse grunnholdningene vil endre seg. Da må vi foreldre legge litt til rette for positiv kontakt, 2 ukers passing vil være en urimelig belastning på en som ikke har tålmodighet med barn og vil kunne føre til irritabilitet og frustrasjoner som tærer på forholdet mellom barn og besteforeldre i stedet for å bygge det opp.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greie regler, men om det stemmer at de formidler de slik, så hadde jeg ikke sendt ungene dit. Mine barn skal lære seg å snakke respektfullt og hyggelig til andre, også når man tar opp ting eller setter grenser. Det forventer jeg av både barn og voksne. Å bli snakket til på en slik måte hadde jeg aldri tolerert selv, og det skal også barna mine få slippe. 

Men reglene i seg selv er jeg helt enig i, også vedstablingen. 

Anonymkode: 5e84e...99d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Biloba skrev:

Besteforeldre kan være strenge, veilede og sette tydelige krav til barna.

Når barna skal være der i 2 uker synes jeg det er viktig at de balanserer kravene sine med omsorg, kjærlighet og å legge til rette for gode opplevelser sammen også. 

Med de bruddstykkene du beskriver får jeg inntrykk av at besteforeldrene er litt frustrerte over barna og moderne oppdragelse, fokuserer på å korrigere dem og sette dem på plass, og ikke er så bevisste på å se barna slik de er og bli bedre kjent.

En av mitt barns besteforeldre er litt av den typen. Det er et lite barn i bleiealder, men oppmerksomheten fra denne besteforelderen går typisk i å irettesette om barnet spiser for sølete (selv om det ikke er med vilje), roter leker utover, lager for mye lys osv, mens initiativ til kos, lek og kvalitetssamvær er fraværende, selv om det går måneder mellom hver gang de sees. Jeg ville aldri plassert barnet mitt i 2 uker hos 2 stykker med samme innstilling.

Tydelige krav og veiledning blandet med varme og omsorg er en ting, å bli møtt med overvekt av kritikk og på plass-setting er en annen, og dette kommer i tillegg til at det blir uforutsigbart for barna hva som vil utløse kritikk om de ikke er vant til å omgås besteforeldrene så mye i hverdagen.

Jeg har sagt ifra til aktuelle person i vår familie med henstilling til å tenke gjennom regnskapet over positiv og negativ oppmerksomhet til barnet, men har lite tro på at disse grunnholdningene vil endre seg. Da må vi foreldre legge litt til rette for positiv kontakt, 2 ukers passing vil være en urimelig belastning på en som ikke har tålmodighet med barn og vil kunne føre til irritabilitet og frustrasjoner som tærer på forholdet mellom barn og besteforeldre i stedet for å bygge det opp.

Dette!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...