Gå til innhold

Irland stemmer om abort


Gjest Linaria

Anbefalte innlegg

41 minutter siden, waco skrev:

Og i sverige kan man ta abort inntil uke 22. Så i følge deg dreper sverige barn fordi de aborterer barn mellom 12 og 22 uke?

Fortell hva du mener?

Er du for eller imot abort i måned fem? Fortell?

Så forbaska lei folk som hele tiden skal plassere ord i munnen på meg, jeg sier bare det som står i norsk lov og henviser til dette og ikke noe annet. At du tror at jeg mener de i Sverige myrder sine barn er da ditt eget problem, jeg mener ikke det og har sagt at etter norske lover er det slik og det er det som er anbefalt.

Jeg ser jo at uansett hva man egentlig skriver så finner folk på de rareste meninger om innlegg og svarer gjerne med spørsmål som "så du mener", les spørsmålet og svar derfra....

Signerer meg herved ut av debatten, må jo gjenfortelle det jeg har sagt om og om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ryddet for sitering av slettet innlegg.

5 timer siden, Tamsi skrev:

Men de har ikke det når de fremdeles er en zygote. Da har de bare et liv, og er på dette stadiet langt under hvilket som helst insekt kognitivt sett. Noe av grunnen til at  mange ikke ser på det som et menneske ennå.

Premissene du setter opp vil vanskelig kunne overføres til virkeligheten. Hvis definisjonen på verdi er hvor utviklet livet er, så vil et spedbarn ha betraktelig lavere verdi enn voksne. Eller barn generelt. Dette er åpenbart ikke riktig.  

Endret av Elaine Marley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drap er ikke lov, abort er helt lovlig i Norge og ses derfor ikke på som et drap. Man avslutter et svangerskap på et såpass tidlig stadie at celleklumpen, embryoet, fosteret, kall det hva du vil, verken kan tenke, føle eller fungere, som er hva et menneske kan. Det er ikke et menneske, det er et mulig menneske, men det er også egg og sædceller. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, linsejesus skrev:

Det er sant. Men jeg kan ikke huske å ha sett at definisjonen av et barn er noen som kan leve uavhengig av morens kropp. For øvrig er den nyfødte også avhengig av morens kropp, eller i det minste av noen som kan gi den varme og næring. Hvor tidlig man kan bli født og likevel overleve er helt avhengig av helsevesenet der man bor.

Et foster kan ikke leve utenfor mors liv. En nyfødt er avhengig av å bli tatt vare på og det behøver ikke å være barnets mor! 

Et foster er ikke er spedbarn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Llise skrev:

Drap er ikke lov, abort er helt lovlig i Norge og ses derfor ikke på som et drap. Man avslutter et svangerskap på et såpass tidlig stadie at celleklumpen, embryoet, fosteret, kall det hva du vil, verken kan tenke, føle eller fungere, som er hva et menneske kan. Det er ikke et menneske, det er et mulig menneske, men det er også egg og sædceller. 

Takk!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, KimKamTang skrev:

Du svarte ikke på spørsmålet.

Så at hjertet slår etter 3 uker har ingen betydning for deg? Jeg vet ikke hva du definerer som hjerneaktivitet, men etter 6 uker kan barnet bevege på seg. Hadde vel vanskelig latt seg gjøre uten en hjerne.

Livet starter uansett selvfølgelig ved unnfangelsen. Her er en video som viser at livet bokstavelig starter ved et gnist. The spark of life. Utrolig vakkert.

 

Det var ingen tegn til hjerteaktivitet hos barna mine før uke 7 og en helt tom fostersekk begge gangene i uke 6 så dette stemmer nok ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Silkebris skrev:

Hva er det du skriver? Abort er ikke en trussel for freden og en celleklump kan ikke snakke. Å kalle abort for drap er latterlig noe som du sikkert også er klar over selv.

Rart dette med enkelte menn som skal hyle så høyt om et tema som ikke angår dem. 

Angår ikke abort menn?? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, RoH skrev:

Angår ikke abort menn?? 

Hva andre kvinner gjør angår ikke deg nei! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, RoH skrev:

Angår ikke abort menn?? 

Så lenge mannen er i kvinnen sitt liv ja, men det er begge sin beslutning å ta. Hvis ikke mannen er i kvinnen sitt liv, er det kvinnen sin beslutning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Silkebris skrev:

Et foster kan ikke leve utenfor mors liv. En nyfødt er avhengig av å bli tatt vare på og det behøver ikke å være barnets mor! 

Et foster er ikke er spedbarn.

Frem til det blir født for tidlig. Da er det man vil kalle et foster plutselig et spedbarn bare fordi det befinner seg på et annet sted. Forstå det den som kan..

8 minutter siden, Llise skrev:

Drap er ikke lov, abort er helt lovlig i Norge og ses derfor ikke på som et drap. Man avslutter et svangerskap på et såpass tidlig stadie at celleklumpen, embryoet, fosteret, kall det hva du vil, verken kan tenke, føle eller fungere, som er hva et menneske kan. Det er ikke et menneske, det er et mulig menneske, men det er også egg og sædceller. 

Loven er formulert på denne måten for å rettferdiggjøre det alle egentlig vet er drap. Hvis noen bruker vold mot en gravid kvinne, og barnet dør, så vil han bli dømt for drap. Hvordan er dette mulig hvis det ikke er et menneske? Det MÅ bety at loven i sin ytterste grad definerer det ufødte liv som et fullverdig menneske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, moroklompen skrev:

Det var ingen tegn til hjerteaktivitet hos barna mine før uke 7 og en helt tom fostersekk begge gangene i uke 6 så dette stemmer nok ikke.

Ok. Men det er vanlig å se bevegelse hos barnet så tidlig som 6-8 uker. Det er hjernen som styrer bevegelser. Så noen form for aktivitet er åpenbart vanlig så tidlig som 6 uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tockit skrev:

Så lenge mannen er i kvinnen sitt liv ja, men det er begge sin beslutning å ta. Hvis ikke mannen er i kvinnen sitt liv, er det kvinnen sin beslutning.

Det er jeg delvis enig. Som jeg skrev over er absolutt forkjemper for at kvinner skal ha selvbestemt abort. Det er til syvende og sist hennes valg alene. Det er vinkling og mangelen på respekt for fosteret jeg reagere på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, KimKamTang skrev:

Frem til det blir født for tidlig. Da er det man vil kalle et foster plutselig et spedbarn bare fordi det befinner seg på et annet sted. Forstå det den som kan..

Loven er formulert på denne måten for å rettferdiggjøre det alle egentlig vet er drap. Hvis noen bruker vold mot en gravid kvinne, og barnet dør, så vil han bli dømt for drap. Hvordan er dette mulig hvis det ikke er et menneske? Det MÅ bety at loven i sin ytterste grad definerer det ufødte liv som et fullverdig menneske.

Forskjellen på abort og drap er at abort er kvinnens valg. Om noen utøver vold slik at kvinnen og/eller fosteret dør, så var ikke det hennes valg. Bare kvinnen får bestemme hva som skjer med hennes kropp, og "drapsmannen" har her tatt bort hennes mulighet til å bære frem dette livet.

Se for deg at du har en bankboks. Du kan låse deg inn når du vil og ta ting ut derfra akkurat som du vil. Men om et annet menneske låser seg inn i din bankboks uten ditt samtykke og tar tingene dine, da er det tyveri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Trikken skrev:

Blir litt vanskelig å forklare et google søk du gjorde og konkluderte med statestikken på kk fra 2014.

Om du sjekker folkehelseinstituttet er tallene historisk lave i Norge nå. Og er det nordiske landet med lavest aborter. 12733 i 2017, med 81,2 % utført før uke 9. 

Abort er sjeldent et lett valg for kvinnen. Men en rettighet hun har, siden det er hennes kropp som skal bære fram barnet. 

Det var en kommentar til en påstand om at de fleste aborter var som følge av voldtekt og incest. Antall aborter har lenge ligget rundt 15000, men er synkende. 

At Norge er lavest er jo bra, men kanskje det henger sammen med at vi også har minst befolkning? 

Men jeg er enig i at det ikke er et lett valg. Det bør ihvertfall ikke være det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Llise skrev:

Forskjellen på abort og drap er at abort er kvinnens valg. Om noen utøver vold slik at kvinnen og/eller fosteret dør, så var ikke det hennes valg. Bare kvinnen får bestemme hva som skjer med hennes kropp, og "drapsmannen" har her tatt bort hennes mulighet til å bære frem dette livet.

Se for deg at du har en bankboks. Du kan låse deg inn når du vil og ta ting ut derfra akkurat som du vil. Men om et annet menneske låser seg inn i din bankboks uten ditt samtykke og tar tingene dine, da er det tyveri.

Men det ER en bankboks i begge situasjonene. Det er liksom poenget her. Jeg skjønner hva du sier. Sånn jeg ser det står kvinner i en særposisjon der de har den unike retten til å få utført et lovlig drap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, KimKamTang skrev:

Men det ER en bankboks i begge situasjonene. Det er liksom poenget her. Jeg skjønner hva du sier. Sånn jeg ser det står kvinner i en særposisjon der de har den unike retten til å få utført et lovlig drap.

Fosteret har ikke hjerneaktivitet så tidlig i svangerskapet, og kan derfor ikke dø, siden det aldri har levd. Det er først rundt uke 25 det begynner å vise normal hjerneaktivitet og derfor kan dø.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, Silkebris skrev:

Hva er det du skriver? Abort er ikke en trussel for freden og en celleklump kan ikke snakke. Å kalle abort for drap er latterlig noe som du sikkert også er klar over selv.

Rart dette med enkelte menn som skal hyle så høyt om et tema som ikke angår dem. 

Nå var vel de ordene fra en kvinne som har fått Nobels fredspris. Men men. Det skal vel litt til å se kritikken som relevant all den tid definisjonsmakten sitter hos et svært begrenset utvalg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, KimKamTang skrev:

Frem til det blir født for tidlig. Da er det man vil kalle et foster plutselig et spedbarn bare fordi det befinner seg på et annet sted. Forstå det den som kan..

Loven er formulert på denne måten for å rettferdiggjøre det alle egentlig vet er drap. Hvis noen bruker vold mot en gravid kvinne, og barnet dør, så vil han bli dømt for drap. Hvordan er dette mulig hvis det ikke er et menneske? Det MÅ bety at loven i sin ytterste grad definerer det ufødte liv som et fullverdig menneske.

Barn som blir født for tidlig er prematur. 

Loven er ikke formulert slik som du antyder. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, stan skrev:

Det var en kommentar til en påstand om at de fleste aborter var som følge av voldtekt og incest. Antall aborter har lenge ligget rundt 15000, men er synkende. 

At Norge er lavest er jo bra, men kanskje det henger sammen med at vi også har minst befolkning? 

Men jeg er enig i at det ikke er et lett valg. Det bør ihvertfall ikke være det. 

Du brukte gamle tall som et argument flere ganger, det blir veldig misvisende. Derfor jeg orket å korrigere de. Og det har ingen sammenheng med befolkningstall når Norge har blandt de laveste tallene da dette regnes som en prosent basert på hver 1000. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, linsejesus skrev:

Hvilke fakta er det du sikter til? Finnes det en definisjon av mennesket som ekskluderer fostere under en viss alder eller utvikling? Hvem er det som opererer med denne definisjonen? Eller er dette egentlig din personlige oppfatning av hva et menneske er?

Ren faktisk er for eksempel en nybefruktet eggcelle ikke et menneske. Et menneske kan ikke bare bestå av en enkelt celle eller en liten gruppe celler. Så med mindre man er fullstendig blåst i toppen så må man være enig i at etter befruktning så er det tidspunkt da det enda ikke er et menneske, og så kommer det etter hvert en tid da det er utviklet til et menneske.

Nøyaktig når det blir et menneske går det ikke an å si fordi det går så gradvis, men det er jo en rekke egenskaper et menneske må ha, som fungerende hjerne, sentralnervesystem, bevissthet, osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...