Gå til innhold

Irland stemmer om abort


Gjest Linaria

Anbefalte innlegg

Gjest Linaria

I dag stemmer Irland for om de skal fjerne The 8th Amendment i grunnloven, som gir ufødte barn lik rett til liv som mødre, og om folk stemmer Ja, skal abort frem til 12. uke bli lovlig innen året er omme. 

https://www.nrk.no/urix/folkeavstemning-i-irland_-_-abort-er-mord-1.14054278

Resultatene vil begynne å tikke inn klokka 8 i morgen tidlig irsk tid, så 9 norsk tid. 

I dag er abort i Irland forbudt i alle tilfeller med mindre det er direkte fare for kvinnens liv.
 

Jeg synes det er interessant å følge med da jeg har irsk kjæreste og har svært sterke meninger på begge sider av saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja! Håper flertallet forsikrer en ny og  forsvalig lov om kvinners rett til selvvalgt abort. Punktum.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt utrolig at et vestlig og sivilisert land fortsatt tvinger kvinner til å bære frem barn de ikke ønsker.  Håper irske kvinner får den forandringen de drømmer om nå!

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Jeg er absolutt enig med dere andre. Dere hadde blitt sjokkert om dere hørte hvordan prestene og de svært religiøse i Irland snakker. Heldigvis har kirken begynt å miste taket der borte, det ser man helt tydelig fra resultatet i Exit Polls. De har begynt å telle stemmer nå, så resultatet kommer i løpet av dagen. Ingen resultater klare ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sitat

Sky News: Nei-siden erkjenner nederlag i Irlands abortavstemning

En talsperson for nei-siden sier de har tapt abort-avstemningen i Irland, ifølge Sky News.

Valgresultatet er ikke bekreftet fra offentlig hold, men to valgdagsmålinger har vist et overveldende flertall for å fjerne grunnlovstillegget om å forby abort i Irland, skriver NTB. 

https://direkte.vg.no/studio/nyhetsdoegnet#!verbatimId=5b09253b5152f72773d4245c

:blomst:

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

I deler av Dublin ser det ut til at det blir 80% Ja. Selv steder på landsbygda der alle trodde det skulle bli overveldende flertall for Nei, er det opp mot 60% Ja. Eneste området som har overtall av Nei er landsbygda i Donegal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ikke satt meg inn i saken, men har liksom aldri klart å forstå hvordan et tilsynelatende oppgående, vestlig land kan ha en så barbarisk lov på linje med de mest grusomme, kvinneundertrykkende «U-land».

Det ser jo lovende ut da! Håper avstemmingen ender positivt og loven blir opphevet en gang for alle! 😊 På tide, for å si det ekstremt mildt.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

 

1 minutt siden, Ambivalent said:

Jeg har egentlig ikke satt meg inn i saken, men har liksom aldri klart å forstå hvordan et tilsynelatende oppgående, vestlig land kan ha en så barbarisk lov på linje med de mest grusomme, kvinneundertrykkende «U-land».

Det ser jo lovende ut da! Håper avstemmingen ender positivt og loven blir opphevet en gang for alle! 😊 På tide, for å si det ekstremt mildt.

Alt handler om religion. Svigermor er sterk abortmotstander. Der er fordi når folk blir eldre i Irland, er de redde for at de havner i Helvete om de går mot gud, og presten forteller dem hver eneste søndag at de må stemme Nei og gjøre alt de kan for at resultatet blir Nei, ellers vil både dem og deres barn havne i Helvete og alt det der. Katolisismen har fortsatt ekstrem kontroll i Irland, de styrer omtrent alle skoler, men som man ser stemmer 18-åringer i hovedsak Ja, selv om de får høre nesten hver dag på skolen av lærerne sine at abort er synd. 

Seksualundervisning er også forferdelig der borte. Prevensjon var forbudt lenge. Jeg kjenner folk i 40-årene som måtte smugle kondomer fra England da de var unge. Om man vil ha pass i Irland, må en respektert person i lokalsamfunnet, helst en prest, gå godt for at du er den du er. Om du ikke har med legitimasjon når du skal stemme, kan du sverge på en bibel at du er den du er. Skilsmisse ble så vidt lovlig i 1996 og det tar i dag fem år separasjon og koster ekstremt mye å bli skilt, men i praksis er man aldri ordentlig skilt. Det er generelt utrolig mye religiøst press i lokalsamfunnet, men de unge finner seg ikke lenger i det.

Nå stemte Irland for homofilt ekteskap for tre år siden og for abort i dag, så det er helt tydelig at de er jævla lei av all kontrollen kirken har hatt. De unge i Irland ser til resten av Europa og ønsker en mer progressiv fremtid. Forhåpentligvis blir det bare bedre og bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, PussLe! skrev:

Hurra til flertallet som stemmer for menneskerettigheter! 🤗

Kvinners rettigheter. Ufødte mennesker trenger vel ikke rettigheter? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At drap av uskyldige barn defineres som en "menneskerettighet" er kanskje vår tids største tragedie. Man kan kalle det hva man vil. Et barn mister livet uavhengig av hvordan man fraserer problemstillingen. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, KimKamTang skrev:

At drap av uskyldige barn defineres som en "menneskerettighet" er kanskje vår tids største tragedie. Man kan kalle det hva man vil. Et barn mister livet uavhengig av hvordan man fraserer problemstillingen. 

Det er er vitenskapelig bevist at et foster ikke kan føle smerter frem til de er 24 uker, abort gjør en før det.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, stan skrev:

Kvinners rettigheter. Ufødte mennesker trenger vel ikke rettigheter? 

Kvinners rettigheter er også menneskerettigheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Tockit skrev:

Det er er vitenskapelig bevist at et foster ikke kan føle smerter frem til de er 24 uker, abort gjør en før det.

Så drap er kun etisk galt hvis personen som blir myrdet opplever smerte? Er logikken da at mordet er greit i 25 uke også hvis barnet bare blir gitt bedøvelse?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, KimKamTang skrev:

Så drap er kun etisk galt hvis personen som blir myrdet opplever smerte? Er logikken da at mordet er greit i 25 uke også hvis barnet bare blir gitt bedøvelse?

Når fosteret ikke engang har hjerneaktivitet vil jeg knapt si at den har et liv enda.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Tockit skrev:

Når fosteret ikke engang har hjerneaktivitet vil jeg knapt si at den har et liv enda.

Du svarte ikke på spørsmålet.

Så at hjertet slår etter 3 uker har ingen betydning for deg? Jeg vet ikke hva du definerer som hjerneaktivitet, men etter 6 uker kan barnet bevege på seg. Hadde vel vanskelig latt seg gjøre uten en hjerne.

Livet starter uansett selvfølgelig ved unnfangelsen. Her er en video som viser at livet bokstavelig starter ved et gnist. The spark of life. Utrolig vakkert.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

37 av 40 valgområder opptelt. 67,3% Ja. Er ikke lenger noen tvil. Abort blir lovlig i Irland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
1 hour ago, KimKamTang said:

Så drap er kun etisk galt hvis personen som blir myrdet opplever smerte? Er logikken da at mordet er greit i 25 uke også hvis barnet bare blir gitt bedøvelse?

Akkurat når et foster blir et menneske er jo et etisk dilemma som det er nesten umulig å ha et skikkelig godt svar på. Hvis noen mener at fosteret er et menneske i Uke 1 er det veldig vanskelig å overbevise dem om at det ikke er det, og motsatt. Derfor har vi et demokrati som gjør at folket kan ta slike beslutninger, og demokratiet i Irland har talt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, PussLe! skrev:

Kvinners rettigheter er også menneskerettigheter. 

Ja, absolutt. Men ikke alle mennesker får ta del i disse rettighetene. Eller kanskje ufødte ikke er mennesker? 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...