Gå til innhold

Irland stemmer om abort


Gjest Linaria

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, KimKamTang skrev:

At nazistene drepte jøder fordi at dem hatet dem, men det har ingenting med hat å gjøre? 

Jeg sa jo at det var på grunn av hat. Denne diskusjonen har ingenting med hat å gjøre. I så fall er det du som har fått det til å bli en diskusjon om hat.

Endret av Tockit
Lagt til en siste setning
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nesten alle venninnene mine har tatt abort, og et par av de har gjort det flere ganger. Hun ene visste at hun risikerte å bli gravid da hun ikke brukte prevensjon, men sa at det gjør ikke noe for da kunne hun bare ta abort.... Samtlige av de jeg kjenner som har tatt abort hadde vært i stand til å ta vare på barnet. Kanskje det skulle vært litt strengere kriterier for å ta abort enn "det passer ikke så bra akkurat nå". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, VimseMia skrev:

Nesten alle venninnene mine har tatt abort, og et par av de har gjort det flere ganger. Hun ene visste at hun risikerte å bli gravid da hun ikke brukte prevensjon, men sa at det gjør ikke noe for da kunne hun bare ta abort.... Samtlige av de jeg kjenner som har tatt abort hadde vært i stand til å ta vare på barnet. Kanskje det skulle vært litt strengere kriterier for å ta abort enn "det passer ikke så bra akkurat nå". 

Enig med at abort ikke burde bli brukt som et prevensjonsmiddel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, klompi skrev:

Når sa jeg at det er grusomt å ta livet av et foster etter tolvte uke? Jeg har sagt at jeg ikke vil uttale meg om grunnen til at grensa er der, fordi jeg ikke visste nok om temaet. Så fant jeg frem en kilde, som sa at den eneste grunnen til at den grensa er der, er at da fri abort ble innført på 70-tallet var det ikke medisinsk forsvarlig å utføre en abort etter 12 uker. Nå som jeg vet det, føler jeg det er litt enklere å uttale meg også.

Men du da, nå har jeg etterspurt hvilken forskning du baserer argumentene dine på, men jeg kan ikke se at du har nevnt noe om det?

Sorry, jeg blandet deg med @Tockit. Det var henne som satte opp narrativet om at drap kun er feil hvis den som blir myrdet føler smerte.

Den kilden du postet sier lite om saken din. Den omhandler kun abort i lys av kvinnens helsemessige sikkerhet. Altså abort kan bli utført frem til fødsel så lenge kvinnen ikke står i fare for å bli skadet av selve inngrepet.

I forhold til når livet starter så er det på samme nivå som at jorden er rund, vann er vått og blått er blått. Det er du/dere som lager et merkelig scenario der dere definerer at et liv begynner å eksistere ut fra subjektive oppfatninger. Og i tillegg er det ikke fastsatt en gang når livet EGENTLIG starter. Så det ender opp med at en lege må passe på å avslutte livet til barnet i tide, ellers vil han bli satt i fengsel. Dette er ikke logisk, og alle vet det. Jeg forstår ikke hvor denne trangen til å forsvare et så absurd prinsipp kommer fra, men mange har den trangen likevel. Alle kan rettferdiggjøre ondskap gjennom å kalle det noe annet enn det det er. Mennesker har alltid gjort dette. Jeg bare taler saken til det ufødte liv. Det er tusenvis av mennesker som lever i dag som ble forsøkt abortert, men overlevde. Hør på hva dem tenker om saken. De føler seg ikke som en celleklump for å si det sånn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tockit skrev:

Enig med at abort ikke burde bli brukt som et prevensjonsmiddel.

👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tockit skrev:

Enig med at abort ikke burde bli brukt som et prevensjonsmiddel.

Hvorfor ikke? Er ikke hele poenget at det bare er en celleklump som ikke betyr noen ting?

Dette skjønner jeg ingenting av. Så du føler en form for samvittighet for det?

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, KimKamTang skrev:

Sorry, jeg blandet deg med @Tockit. Det var henne som satte opp narrativet om at drap kun er feil hvis den som blir myrdet føler smerte.

Den kilden du postet sier lite om saken din. Den omhandler kun abort i lys av kvinnens helsemessige sikkerhet. Altså abort kan bli utført frem til fødsel så lenge kvinnen ikke står i fare for å bli skadet av selve inngrepet.

I forhold til når livet starter så er det på samme nivå som at jorden er rund, vann er vått og blått er blått. Det er du/dere som lager et merkelig scenario der dere definerer at et liv begynner å eksistere ut fra subjektive oppfatninger. Og i tillegg er det ikke fastsatt en gang når livet EGENTLIG starter. Så det ender opp med at en lege må passe på å avslutte livet til barnet i tide, ellers vil han bli satt i fengsel. Dette er ikke logisk, og alle vet det. Jeg forstår ikke hvor denne trangen til å forsvare et så absurd prinsipp kommer fra, men mange har den trangen likevel. Alle kan rettferdiggjøre ondskap gjennom å kalle det noe annet enn det det er. Mennesker har alltid gjort dette. Jeg bare taler saken til det ufødte liv. Det er tusenvis av mennesker som lever i dag som ble forsøkt abortert, men overlevde. Hør på hva dem tenker om saken. De føler seg ikke som en celleklump for å si det sånn.

Igjen, bare synsing og følelser. Ingen forskning, ingen vitenskap. Om jeg føler at jorda er flat, betyr det at det er riktig? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, KimKamTang skrev:

Sorry, jeg blandet deg med @Tockit. Det var henne som satte opp narrativet om at drap kun er feil hvis den som blir myrdet føler smerte. 

Skal si du er flink til å putte ord i andres munn. Jeg sa aldri at drap kun er feil hvis den som blir myrdet føler smerte. Unnskyld meg, men det var nok deg selv du forvirret deg med.

det finnes måter å drepe et menneske på som gjør at man ikke kjenner smerter, ikke at jeg skal gå inn på det nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, KimKamTang skrev:

Hvorfor ikke? Er ikke hele poenget at det bare er en celleklump som ikke betyr noen ting?

Dette skjønner jeg ingenting av. Så du føler en form for samvittighet for det?

 

Skal du pirke på alt jeg skriver?

jeg syns ikke abort skal bli brukt som prevensjonsmiddel når det allerede er ufattelig mange prevensjonsmidler nå til dags, da er det rett og slett bare latskap fra deres side. Men jeg er for abort i andre omstendigheter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, VimseMia skrev:

Nesten alle venninnene mine har tatt abort, og et par av de har gjort det flere ganger. Hun ene visste at hun risikerte å bli gravid da hun ikke brukte prevensjon, men sa at det gjør ikke noe for da kunne hun bare ta abort.... Samtlige av de jeg kjenner som har tatt abort hadde vært i stand til å ta vare på barnet. Kanskje det skulle vært litt strengere kriterier for å ta abort enn "det passer ikke så bra akkurat nå". 

Du har flere venniner som har tatt abort? Har de hørt om kondom, p-piller?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Tockit skrev:

Skal si du er flink til å putte ord i andres munn. Jeg sa aldri at drap kun er feil hvis den som blir myrdet føler smerte. Unnskyld meg, men det var nok deg selv du forvirret deg med.

det finnes måter å drepe et menneske på som gjør at man ikke kjenner smerter, ikke at jeg skal gå inn på det nå.

Jeg putter ingen ord i munnen din. Du bruker selv argumentet om at barnet ikke føler smerte før en viss alder for å legitimere "aborten". Du sa at barnet opplever ikke smerte, derav er det ok. 

Ryddet for sitering av slettet innlegg.

6 timer siden, Tockit skrev:

Skal du pirke på alt jeg skriver?

jeg syns ikke abort skal bli brukt som prevensjonsmiddel når det allerede er ufattelig mange prevensjonsmidler nå til dags, da er det rett og slett bare latskap fra deres side. Men jeg er for abort i andre omstendigheter.

Men hvorfor er det feil? Jeg regner med at abort koster litt, til og med i Norge. Er ikke det greit da? Hvis folk vil bruke det som prevensjonsmiddel? Er det ikke bare en verdiløs celleklump og kvinnens egen kropp? Jeg kan ikke fatte eller forstå at det er et problem hvis fosteret ikke er et liv.

Endret av Elaine Marley
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, KimKamTang skrev:

Jeg putter ingen ord i munnen din. Du bruker selv argumentet om at barnet ikke føler smerte før en viss alder for å legitimere "aborten". Du sa at barnet opplever ikke smerte, derav er det ok. 

Ryddet for sitering av slettet innlegg.

Men hvorfor er det feil? Jeg regner med at abort koster litt, til og med i Norge. Er ikke det greit da? Hvis folk vil bruke det som prevensjonsmiddel? Er det ikke bare en verdiløs celleklump og kvinnens egen kropp? Jeg kan ikke fatte eller forstå at det er et problem hvis fosteret ikke er et liv.

Det virker ikke som om du har noe bedre å komme med i hvert eneste argument du skriver enn «Er det ikke bare en verdiløs celleklump».

Endret av Elaine Marley
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, KimKamTang skrev:

Men hvorfor er det feil? Jeg regner med at abort koster litt, til og med i Norge. Er ikke det greit da? Hvis folk vil bruke det som prevensjonsmiddel? Er det ikke bare en verdiløs celleklump og kvinnens egen kropp? Jeg kan ikke fatte eller forstå at det er et problem hvis fosteret ikke er et liv.

Nei, det er ikke greit å bruke det som et normalt prevensjonsmiddel. Prevensjonsmidlene er der for en grunn, men selv de kan svikte fra gang til gang. Derfor har man abort som nødstilfeller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, klompi skrev:

Igjen, bare synsing og følelser. Ingen forskning, ingen vitenskap. Om jeg føler at jorda er flat, betyr det at det er riktig? 

Du projiserer. Jeg sier i bunn og grunn det mest åpenbare som kan bli sagt. Når unnfangelsen skjer, så oppstår livet fordi at det fortsetter å leve så lenge det ikke blir stoppet.

Du prøver å argumentere for at livet oppstår på et senere subjektivt definert tidspunkt. Og til og med da kan "livet" utsettes. Det er ikke rasjonelt. Du føler kanskje at jorden er flat, men den er åpenbart rund.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, KimKamTang skrev:

Du projiserer. Jeg sier i bunn og grunn det mest åpenbare som kan bli sagt. Når unnfangelsen skjer, så oppstår livet fordi at det fortsetter å leve så lenge det ikke blir stoppet.

Du prøver å argumentere for at livet oppstår på et senere subjektivt definert tidspunkt. Og til og med da kan "livet" utsettes. Det er ikke rasjonelt. Du føler kanskje at jorden er flat, men den er åpenbart rund.

Så utrolig flott at Irland stemte for rett til abort!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tockit skrev:

Nei, det er ikke greit å bruke det som et normalt prevensjonsmiddel. Prevensjonsmidlene er der for en grunn, men selv de kan svikte fra gang til gang. Derfor har man abort som nødstilfeller.

Hvorfor det? Føler du det er etisk feil å bruke abort som prevensjon? Er det ikke kvinnens kropp vi snakker om her?

Ryddet for sitering av slettet innlegg.

 

Endret av Elaine Marley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, KimKamTang skrev:

Hvorfor det? Føler du det er etisk feil å bruke abort som prevensjon? Er det ikke kvinnens kropp vi snakker om her?

 

Du gjør meg forvirret, er du for eller mot abort?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, klompi said:

Skal gi deg et lite dilemma. Du befinner deg på en fertilitetsklinikk og bygningen står i brann. I ett rom ligger det nedfryst et befruktet egg, som kommer til å gå tapt i brannen om du ikke redder det. I et annet rom, sitter en femåring og gråter, og kommer seg ikke ut uten din hjelp. Du kan kun redde en av de. Hvilket liv ville du reddet? Det befruktede egget eller det LEVENDE menneskebarnet? Kan du begrunne valget ditt?

Dette argumentet er ikke så solid som det ser ut til.

Et lignende dilemma: din søster og en ukjent mann befinner seg i et brennende hus og du har bare tid til å redde én av dem. Hvem velger du?

Du ville selvsagt valgt familien din først, og det er lett å forstå og forsvare det. Men at det føles naturlig (til og med instinktivt) og alle ville hatt forståelse for det, er ikke det samme som at det er det etisk riktige. Slike hypotetiske dilemmaer sier oss ingenting om hvorvidt selvbestemt abort er moralsk forsvarlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, KimKamTang skrev:

Du projiserer. Jeg sier i bunn og grunn det mest åpenbare som kan bli sagt. Når unnfangelsen skjer, så oppstår livet fordi at det fortsetter å leve så lenge det ikke blir stoppet.

Du prøver å argumentere for at livet oppstår på et senere subjektivt definert tidspunkt. Og til og med da kan "livet" utsettes. Det er ikke rasjonelt. Du føler kanskje at jorden er flat, men den er åpenbart rund.

Jeg er enig i at det oppstår en form for liv når unnfangelsen skjer, men nærmere noen enighet kommer vi nok ikke. Der du ser på det som et barn allerede i zygotefasen, ser jeg på det som en celleklump, som sagt. Jeg forstår selvsagt verdien av denne celleklumpen for vordende foreldre og jeg forstår smerten av å miste noe som potensielt kunne blitt et barn, men jeg forstår ikke at folk kaller det barn på et så tidlig stadie. Skal vi bare bli enige om å være uenige? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, linsejesus skrev:

Dette argumentet er ikke så solid som det ser ut til.

Et lignende dilemma: din søster og en ukjent mann befinner seg i et brennende hus og du har bare tid til å redde én av dem. Hvem velger du?

Du ville selvsagt valgt familien din først, og det er lett å forstå og forsvare det. Men at det føles naturlig (til og med instinktivt) og alle ville hatt forståelse for det, er ikke det samme som at det er det etisk riktige. Slike hypotetiske dilemmaer sier oss ingenting om hvorvidt selvbestemt abort er moralsk forsvarlig.

Selvsagt ville jeg reddet familien min først. Som jeg sa tidligere til noen som kom med lignende eksempel, så kan det jo ikke sammenlignes. I mitt dilemma var faktorene et befruktet egg og et levende barn. Man kan naturligvis ikke sammenligne en ukjent mann med noe som ikke er mer enn et befruktet egg, så dette holder ikke vann. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...