Gå til innhold

Irland stemmer om abort


Gjest Linaria

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Testosteron skrev:

Synd at du plutselig ble inkompetent. Du har jo uttalt deg villig vekk i denne tråden. 

Ser ikke noe galt i at hun gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, KimKamTang skrev:

Du kan fortelle deg selv hva enn du vil. Barnet blir drept fullstendig uavhengig av hva du kaller det.

Barnedrap? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, klompi skrev:

Og du kan ikke kalle det et barn, fordi det verken har følelser, intelligens, eller evne til å kjenne smerte.  Jeg vet ikke hvorfor grensa på 12 uker er der, men om det hadde vært så fryktelig inhumant å utføre abort etter 12 uker, så hadde det nok heller ikke vært anledning til å få innvilget abort etter 12 uker.

I Norge er det anledning til å få innvilget abort etter 12 uker, men det er ikke fritt fram. Det er også lov etter 18 uker, ja, faktisk helt til barnet er levedyktig. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1975-06-13-50

Abortlovgivningen varierer fra land til land. Mange land er mye mer liberale enn Norge, så det er veldig naivt å legge til grunn at "om det hadde vært så fryktelig inhumant å utføre abort etter 12 uker, så hadde det nok heller ikke vært anledning til å få innvilget abort etter 12 uker."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tockit skrev:

Ser ikke noe galt i at hun gjorde det.

Det har jeg heller ikke påstått. Jeg påpekte bare hvor påfallende det var at straks hun ble spurt om hva hun syns om abort etter 12. uke, så ville hun ikke uttale seg. Da var hun visst nok inkompetent til å mene noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Silkebris skrev:

Men du har kompetanse?

Ja. Det har jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Testosteron skrev:

Det har jeg heller ikke påstått. Jeg påpekte bare hvor påfallende det var at straks hun ble spurt om hva hun syns om abort etter 12. uke, så ville hun ikke uttale seg. Da var hun visst nok inkompetent til å mene noe

Hun begrunnet jo hvorfor hun ikke svarte på det, og det er nok bedre å ikke uttale seg om noe hun ikke hadde lest seg til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer bare på hvilken forskning dere som mener at en zygote/embryo er et fullverdig liv lener dere på? For meg virker det som om dere bare synser og baserer argumenter på deres egne følelser. Dere har rett til å føle at det er galt, men heldigvis så er det nå engang sånn at man ikke kan besvare medisinske og naturvitenskapelige spørsmål med følelser.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Testosteron skrev:

Det har jeg heller ikke påstått. Jeg påpekte bare hvor påfallende det var at straks hun ble spurt om hva hun syns om abort etter 12. uke, så ville hun ikke uttale seg. Da var hun visst nok inkompetent til å mene noe

Jeg har ikke noen formening om det, fordi jeg ikke vet nok om det. Det kan du notere på en huskelapp til deg selv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, klompi skrev:

Celleklumpen*

 

1 minutt siden, Silkebris skrev:

Barnedrap? 

Det er drap av et liv uansett hva dere kaller det. Jødene ble også dehumanisert og sett på mer som skadedyr enn mennesker. 

Men det er jo interessant hvordan livet starter etter 12 uke, og da er det ok. Men så kan abort bli innvilget etter 12 uke, så da blir "livet" litt utsatt. Også kan kanskje livet "oppstå" ganske sent til slutt, men vent litt. Det er jo ikke noe "liv" siden det lovlig kan drepes. 

Helt ærlig, sliter ikke dere litt også med denne logikken? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, klompi skrev:

Jeg har ikke noen formening om det, fordi jeg ikke vet nok om det. Det kan du notere på en huskelapp til deg selv også.

Du brukte som argument for abort at "det er heller ikke i stand til å føle smerte (faktisk ikke før 24-27 uker etter unnfangelsen). Da er det ulogisk at du vil sette grensen for abort ved 12. uke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, KimKamTang skrev:

 

Det er drap av et liv uansett hva dere kaller det. Jødene ble også dehumanisert og sett på mer som skadedyr enn mennesker. 

Men det er jo interessant hvordan livet starter etter 12 uke, og da er det ok. Men så kan abort bli innvilget etter 12 uke, så da blir "livet" litt utsatt. Også kan kanskje livet "oppstå" ganske sent til slutt, men vent litt. Det er jo ikke noe "liv" siden det lovlig kan drepes. 

Helt ærlig, sliter ikke dere litt også med denne logikken? 

Jødene! Er du totalt historieløs?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, KimKamTang skrev:

Helt ærlig, sliter ikke dere litt også med denne logikken? 

Helt ærlig, sliter jeg å forstå logikken din.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Silkebris skrev:

Som kvinne?

Så du baserer kompetanse i diskusjonen basert på skjønn? Du vet det er flere doktorer som utfører abort og leverer babyer som er menn sant? Disse har også kompetanse, da er det ikke rett av deg å basere kompetanse basert på skjønn i en debatt om abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Testosteron skrev:

Du brukte som argument for abort at "det er heller ikke i stand til å føle smerte (faktisk ikke før 24-27 uker etter unnfangelsen). Da er det ulogisk at du vil sette grensen for abort ved 12. uke. 

Det er jo bare logisk at det er enklere å ta abort tidligere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Testosteron skrev:

Du brukte som argument for abort at "det er heller ikke i stand til å føle smerte (faktisk ikke før 24-27 uker etter unnfangelsen). Da er det ulogisk at du vil sette grensen for abort ved 12. uke. 

Det var bare tilleggsinformasjon for å gjøre det klart at fosteret ikke vil kjenne noe smerte når det blir abortert, ikke noe argument for når grensa for abort bør settes. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, PussLe! skrev:

Så du baserer kompetanse i diskusjonen basert på skjønn? Du vet det er flere doktorer som utfører abort og leverer babyer som er menn sant? Disse har også kompetanse, da er det ikke rett av deg å basere kompetanse basert på skjønn i en debatt om abort.

Sjkønn? Som kvinne vet jeg mer om graviditet og fødsel enn deg! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Silkebris skrev:

Sjkønn? Som kvinne vet jeg mer om graviditet og fødsel enn deg! 

Det behøver ikke å være tilfelle, du kan faktisk være gravid og føde uten å ha snev av kompetanse i dette feltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Silkebris skrev:

Jødene! Er du totalt historieløs?

Nei, er du? Jødene gikk gjennom en del kjipe ting under 2 verdenskrig hvis du ikke fikk det med deg. De ble behandlet mer som dyr enn mennesker.

4 minutter siden, Tockit skrev:

Helt ærlig, sliter jeg å forstå logikken din.

Ok. Kanskje du er den som kan forklare hvorfor barnet plutselig begynner å leve i 12 uke. Men så begynner det ikke å leve likevel når abort blir gjennomført etter 12 uke. Også i noen situasjoner så tok alle feil og det begynte å "leve" nesten mot slutten av svangerskapet? Jeg er veldig nysgjerrig på hva som er forklaringen på disse tingene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

Det er jo litt dette som er problemet da. Noen mener at det bør regnes som et liv fra det fertilisert, andre mener det finnes en grense et eller annet sted under graviditeten der kvinnens valg er verdt mer enn det potensielle menneskelivet i magen hennes. 

Jeg føler liksom ikke man kommer noen vei ved å diskutere dette i om og mente, for jeg kan jo skjønne at de som mener at det er et fullverdig liv fra begynnelsen av mener at abort er drap. Det finnes også mange som mener at alt av kjøttproduksjon er drap da dyr er like mye verdt som oss, og de som ikke synes det. Hva med alt av potensielt liv? Om en forsker på en lab spyler et ubefruktet egg og en spermcelle ut i vasken, begår personen et mord, da disse to cellene i teorien kunne blitt til et liv? Et potensielt liv forsvinner jo også hver gang en kvinne får mensen.

Dette med liv blir ekstremt problematisk etikk for meg, så det blir veldig vanskelig å krangle om og nesten umulig å overbevise de med andre holdninger, og det er derfor jeg synes det er viktig at vi lar demokratiet bestemme akkurat her, og jeg synes det er helt greit at menn er med på å bestemme, og kvinner som ikke lenger kan få barn, selv om det selvfølgelig har litt mindre påvirkning på deres liv enn kvinnene som må bære fram barnet. Det kan man ikke nekte for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...