Gå til innhold

Større barn med bikini/bh.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Tøytigern said:

Og hva hadde dette med barn på stranda å gjøre, igjen?

Hvis du glemmer hva vi diskuterer er det vel bedre at de leser deler av tråden om igjen enn at vi andre repeterer for deg?

Anonymkode: 9b77f...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva burde et sivilisert samfunn være? Det burde være et samfunn hvor man i størst mulig grad baserte seg på vitenskap. I dag brukes betegnelsen om et sammensurium av vitenskap og mote. Vi tror gjerne at fordi vi har bedre teknologi og medisin enn andre og tidligere generasjoner så har vi automatisk også bedre regler om hvordan vi skal kle oss. At siviliserte menn bruker slips når de vil bli tatt seriøst på møter og at siviliserte kvinner bruker bikini på stranda behøver ikke bety at det er bedre enn andre klesregler.

På de områdene hvor ikke vitenskapen gir noen klare svar burde det være full frihet. På disse områdene bør man tilstrebe full toleranse. Du bør få gå kledd akkurat som du vil og jeg som jeg vil. Under dette bør det ligge en forutsetning om at vi aksepterer hverandre. Om du vil gå i burkini på stranda og aldri ville kunne tenke deg å gå naken på stranda så skal du ha rett til det men samtidig ikke fordømme meg som vil gå naken. Og jeg skal selvfølgelig tilsvarende i forhold til deg.

Størst lykkefølelse i befolkningen oppnås ikke hvis alle går i burkini, hvis alle går i bikini eller hvis alle er nakne. Størst lykkefølelse oppnås nå man har et reellt valg og kan få velge selv uten at det får ubehagelige konsekvenser på noen måte. Når nærmest alle kvinner bruker bikini så tyder det på liten grad av frihet og liten mulighet for å tenke uavhengig og rasjonelt gjennom egne valg. Først når den nakne, den i bikini og den i burkini blir respektert likt og blir behandlet likt så har vi et ordentlig sivilisert samfunn.

Anonymkode: 9b77f...b1f

Jeg (TS) er veldig enig i dette.

men som mor må jeg faktisk oppdra barna mine. Ikke i en «drømmeverden» jeg skulle likt å bo i, men her, i den reelle verden som vi faktisk befinner oss i.

og i den verden så er det faktisk sånn at det ER forskjell på gutter og jenter. Dette blir mer tydelig for dem jo mer de nærmer seg pubertet. De fleste norske jenter debuterer seksuelt rundt 17års alderen. Frem til da har de kanskje hatt noen småkjærester, blitt mer kjent med sin egen kropp og seksualitet. (Forhåpentligvis)

De har også begynt å lære seg hva som er seksuelt tiltrekkende for motsatt kjønn, og kanskje begynt å understreke og fremheve dette hos segselv, for å gjøre seg populær. 

I vår del av verden så bombarderes barn og unge med kroppspress. De vokser opp med YouTube, mange av dem er på sosiale media i ung alder (dessverre) og får dermed masse inntrykk og «inspirasjon». 

Min rolle som mor blir å faktisk verne dem mot noe av dette. Jeg synes det er fint at de får være barn så lenge de faktisk er barn, og avventer med å kopiere ungdom og voksnes adferd til de blir litt eldre. 

Dette klarer jeg fint uten å krangle eller sloss, eller tvinge barna. Det handler om å være en god rollemodell, ha et avslappet forhold til egen kropp, og kanskje skru av YouTube.

Og å signalisere at det er OK å «bare» være 8 år også. Og «bare» være et barn. Jeg kan kjøpe fine klær til barna som de synes er kule, men som samtidig er egnet for en 8åring (ikke en 18-åring) Slik tar jeg faktisk valget før barnet mitt trenger å ta noe standpunkt. Barnet har uansett nok med å bare være et barn. Så hvorfor sette det i en slik situasjon at det skal være nødt til å forholde seg til alt det som hører «voksenverden» til?

Også kan du spørre deg: «men gjør en bikinitopp virkelig det da»? - Ja. Den gjør det.

Mer enn badedrakten.

Fordi bikinktoppen er noe som assosieres med en voksen kvinnekropp.

Men bikini assosieres med PUPPER. Det er ikke fordi man wr «syk» om man tenker det. Det er fordi plagget har som HENSIKT å dekke til PUPPER.

Og det HAR IKKE en 8-åring.  De har ikke pupp. Jeg har faktisk hørt barn spørre barn hvorfor de har på bikinitopp, fordi det er jo sånn mammaer bruker. Jeg har også sett barn ta av seg bikinitoppen fordi den er UPRAKTISK, og se andre barn kommme løpende etter dem, når det var på tide å dra hjem. «HEY, du glemte ... puppe-Tingen din».

så ja. I en drømmeverden hadde vi alle gått rundt naken, i burkini, i tøytigerdrakt, og ingen brydde seg. I mellomtida har jeg barn jeg skal oppdra i DENNE verden, og da er planen min å gi dem sunne verdier, skåne dem fra kroppspress og seksualisering som best jeg kan, som faktisk ER endel av DENNE verden. Like it or not. 

Anonymkode: dc85e...5de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2018 den 11.41, AnonymBruker skrev:

De leker at de er ungdom. Akkurat. 

De aper etter en kultur som faktisk er seksualisert. Selv om de ikke nødvendigvis forstår rekkevidden av det selv. Og jo: de «kule kidsa» kan ofte være de som fikk stroppe bikini og hotpants av mamma, og de sender da et signal til de andre barna. 

Jeg er sikkert veldig gammeldags og konservativ, men hva med å faktisk si «nei». Du er for ung. 

Presset idag er faktisk langt mer massivt enn hva det var for bare 15 år siden. Barna sitter med YouTube og iPad, der ser de en ungdomskultur de vil «leke» og kopiere. Med avkledde damer i stringbikini. Det er jo kult. 

Jeg tror faktisk ikke det er fedre som løper ut og kjøper hotpants og stringbikini til 8åringen sin. Det er mødre. 

De samme mødrene som kritiserer sosiale media og kroppspress hos unge jenter og kvinner. 

Hva med å ta ltt ansvar selv? Si nei.

og nei: det var ingen 8åringer med stringbikini da jeg var barn. Jeg tror ikke det ble produsert engang.

Bikini til baby og barn er noe helt nytt, og har ikke eksistert i norske klesbutikker særlig lenge. 

Men: når mødre springer ut og ukritisk kjøper det, så selger det jo.

Dere har selv et ansvar mødre. Når 8åringen deres som er flat som ei fjøl løper rundt og er opptatt av å ha på seg klær som åpenlyst kopierer en seksualisert ungdomskultur, så kan dere ikke komme å klage den dagen hun har utvikla en spiseforstyrrelse, synes hun er feit, eller er sykelig opptatt av utseende sitt. 

Dere var med og bidro selv, og kledde henne opp i seksualiserte klær, da hun egentlig var et barn. Dere bidro til å lære henne fra tidlig alder av, fiksering rundt kropp og seksualitet. 

Så jo, jeg kritiserer dere. Og skulle ønske flere faktisk var «modige nok» til å si: «Nei»! 

 

Anonymkode: dc85e...5de

Anonymkode: b919c...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, badedrakten dekker enda mer enn bikini, så jeg forstår ikke logikken til mange av dere. Hvis dere ikke vil at jentene skal dekke seg til, er badetruse uten topp tingen, ikke heldekkende badedrakt. 

Anonymkode: b919c...1a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg (TS) er veldig enig i dette.

men som mor må jeg faktisk oppdra barna mine. Ikke i en «drømmeverden» jeg skulle likt å bo i, men her, i den reelle verden som vi faktisk befinner oss i.

og i den verden så er det faktisk sånn at det ER forskjell på gutter og jenter. Dette blir mer tydelig for dem jo mer de nærmer seg pubertet. De fleste norske jenter debuterer seksuelt rundt 17års alderen. Frem til da har de kanskje hatt noen småkjærester, blitt mer kjent med sin egen kropp og seksualitet. (Forhåpentligvis)

De har også begynt å lære seg hva som er seksuelt tiltrekkende for motsatt kjønn, og kanskje begynt å understreke og fremheve dette hos segselv, for å gjøre seg populær. 

I vår del av verden så bombarderes barn og unge med kroppspress. De vokser opp med YouTube, mange av dem er på sosiale media i ung alder (dessverre) og får dermed masse inntrykk og «inspirasjon». 

Min rolle som mor blir å faktisk verne dem mot noe av dette. Jeg synes det er fint at de får være barn så lenge de faktisk er barn, og avventer med å kopiere ungdom og voksnes adferd til de blir litt eldre. 

Dette klarer jeg fint uten å krangle eller sloss, eller tvinge barna. Det handler om å være en god rollemodell, ha et avslappet forhold til egen kropp, og kanskje skru av YouTube.

Og å signalisere at det er OK å «bare» være 8 år også. Og «bare» være et barn. Jeg kan kjøpe fine klær til barna som de synes er kule, men som samtidig er egnet for en 8åring (ikke en 18-åring) Slik tar jeg faktisk valget før barnet mitt trenger å ta noe standpunkt. Barnet har uansett nok med å bare være et barn. Så hvorfor sette det i en slik situasjon at det skal være nødt til å forholde seg til alt det som hører «voksenverden» til?

Også kan du spørre deg: «men gjør en bikinitopp virkelig det da»? - Ja. Den gjør det.

Mer enn badedrakten.

Fordi bikinktoppen er noe som assosieres med en voksen kvinnekropp.

Men bikini assosieres med PUPPER. Det er ikke fordi man wr «syk» om man tenker det. Det er fordi plagget har som HENSIKT å dekke til PUPPER.

Og det HAR IKKE en 8-åring.  De har ikke pupp. Jeg har faktisk hørt barn spørre barn hvorfor de har på bikinitopp, fordi det er jo sånn mammaer bruker. Jeg har også sett barn ta av seg bikinitoppen fordi den er UPRAKTISK, og se andre barn kommme løpende etter dem, når det var på tide å dra hjem. «HEY, du glemte ... puppe-Tingen din».

så ja. I en drømmeverden hadde vi alle gått rundt naken, i burkini, i tøytigerdrakt, og ingen brydde seg. I mellomtida har jeg barn jeg skal oppdra i DENNE verden, og da er planen min å gi dem sunne verdier, skåne dem fra kroppspress og seksualisering som best jeg kan, som faktisk ER endel av DENNE verden. Like it or not. 

Anonymkode: dc85e...5de

Flere av åtteåringer har utviklet litt pupp, har fått såre forstørrede brystvorter og sånt. Særlig de med litt mer på kroppen. 

Anonymkode: b919c...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg (TS) er veldig enig i dette.

men som mor må jeg faktisk oppdra barna mine. Ikke i en «drømmeverden» jeg skulle likt å bo i, men her, i den reelle verden som vi faktisk befinner oss i.

og i den verden så er det faktisk sånn at det ER forskjell på gutter og jenter. Dette blir mer tydelig for dem jo mer de nærmer seg pubertet. De fleste norske jenter debuterer seksuelt rundt 17års alderen. Frem til da har de kanskje hatt noen småkjærester, blitt mer kjent med sin egen kropp og seksualitet. (Forhåpentligvis)

De har også begynt å lære seg hva som er seksuelt tiltrekkende for motsatt kjønn, og kanskje begynt å understreke og fremheve dette hos segselv, for å gjøre seg populær. 

I vår del av verden så bombarderes barn og unge med kroppspress. De vokser opp med YouTube, mange av dem er på sosiale media i ung alder (dessverre) og får dermed masse inntrykk og «inspirasjon». 

Min rolle som mor blir å faktisk verne dem mot noe av dette. Jeg synes det er fint at de får være barn så lenge de faktisk er barn, og avventer med å kopiere ungdom og voksnes adferd til de blir litt eldre. 

Dette klarer jeg fint uten å krangle eller sloss, eller tvinge barna. Det handler om å være en god rollemodell, ha et avslappet forhold til egen kropp, og kanskje skru av YouTube.

Og å signalisere at det er OK å «bare» være 8 år også. Og «bare» være et barn. Jeg kan kjøpe fine klær til barna som de synes er kule, men som samtidig er egnet for en 8åring (ikke en 18-åring) Slik tar jeg faktisk valget før barnet mitt trenger å ta noe standpunkt. Barnet har uansett nok med å bare være et barn. Så hvorfor sette det i en slik situasjon at det skal være nødt til å forholde seg til alt det som hører «voksenverden» til?

Også kan du spørre deg: «men gjør en bikinitopp virkelig det da»? - Ja. Den gjør det.

Mer enn badedrakten.

Fordi bikinktoppen er noe som assosieres med en voksen kvinnekropp.

Men bikini assosieres med PUPPER. Det er ikke fordi man wr «syk» om man tenker det. Det er fordi plagget har som HENSIKT å dekke til PUPPER.

Og det HAR IKKE en 8-åring.  De har ikke pupp. Jeg har faktisk hørt barn spørre barn hvorfor de har på bikinitopp, fordi det er jo sånn mammaer bruker. Jeg har også sett barn ta av seg bikinitoppen fordi den er UPRAKTISK, og se andre barn kommme løpende etter dem, når det var på tide å dra hjem. «HEY, du glemte ... puppe-Tingen din».

så ja. I en drømmeverden hadde vi alle gått rundt naken, i burkini, i tøytigerdrakt, og ingen brydde seg. I mellomtida har jeg barn jeg skal oppdra i DENNE verden, og da er planen min å gi dem sunne verdier, skåne dem fra kroppspress og seksualisering som best jeg kan, som faktisk ER endel av DENNE verden. Like it or not. 

Anonymkode: dc85e...5de

Du skjønner ennå ikke at dine holdninger utsetter dem for seksualisering og kroppspress. Etter ti sider. Resten av oss ser uskyldige unger i tøybiter og kostymer, du ser barn som blir seksualisert. Du har ett stort problem og for jentene sin skyld så er det bra at du har en sønn. Håper du lærer han andre verdier enn de du har så han ikke dømmer jentunger like hardt som deg ut i fra klesplagg.

Anonymkode: c9c83...3d9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg ser en dame i bikini så synes jeg synd på henne. Så tenker jeg på hvor avanserte vi mennesker er på noen områder og f.eks. planlegger å sende folk til mars samtidig som vi på andre områder forstår så lite om oss selv. Vi driver og lager oss fullstendig unødvendige regler og belastninger om hvordan vi skal kle oss og være. Mange tar på seg klær når de skal på stranda på en varm dag. Man barberer bort hår som er helt naturlig. Man fyller på silikon her og der. Og det mest absurde er at mange vil ha silikon men de vil at det skal se naturlig ut. Hva er det som er mest naturlig? Å bruke silikon eller å ikke bruke det?

Det naturlige er selvfølgelig å være naken når det er er godt vær og kle på seg når man vil beskytte seg mot vær og vind, busker o.l. Oppi dette så bør man selvfølgelig respektere hverandre og ikke signalere at man ser den andre som et leketøy for egne drifter og ikke signalere med uhemmet stirring at man ikke vil respektere vedkommendes egen følelser.

Det er merkelig at det moderne mennesket som er så avansert på mange områder går helt av skaftet hvis den ene halvparten av menneskene viser frem en kroppsdel som faktisk alle mennesker har og har sett tilsvarende eksempler av tidligere.

Hva er vitsen med at kvinner med vanlige bryster dekker de til når de soler seg på stranda? Det er ingen som helst rasjonell grunn til det. Hvorfor skal man lære opp kvinner til å føle skamfølelse for bryster? Hvordan kan vestlige kvinner som som har blitt selvstendige på så mange områder akseptere at de påføres en ny skamhetsregel som ikke eksisterte i store deler av verden for ikke veldig mange år siden uten å ta det opp til rasjonell vurdering?

Anonymkode: 9b77f...b1f

Ja det er igrunn synd på meg for jeg ville jo helst gått naken, som jeg og skrev i annet innlegg 😂 jeg barberte faktisk til og med leggene for å være høflig mot mine medbadere. 

Når det er sagt, er det vel bare de siste jeg vet ikke 7-8 tusen årene det har funnes offentlige bad og svømmehaller er vel av enda nyere dato, tar jeg ikke mye feil. 

Det mest naturlige ville vel være å finne en kulp, eller la være å bade, og heller bruke tida på å garve et skinn og steke rotte på spiss mens jeg hadde en unge hengende i hver pupp. 

 

Syns du vil bør slutte å bruke klær i svømnehallen? 

Endret av spektralkatt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, spektralkatt skrev:

 

 

Endret av spektralkatt
Feil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skjønner ennå ikke at dine holdninger utsetter dem for seksualisering og kroppspress. Etter ti sider. Resten av oss ser uskyldige unger i tøybiter og kostymer, du ser barn som blir seksualisert. Du har ett stort problem og for jentene sin skyld så er det bra at du har en sønn. Håper du lærer han andre verdier enn de du har så han ikke dømmer jentunger like hardt som deg ut i fra klesplagg.

Anonymkode: c9c83...3d9

Det å bruke bikinitopp er selvfølgelig en seksualisering av kvinnebryster. Å henge seg på en ny trend og påføre bikinitopper på prepubertale småjenter gjør det enda sterkere. Når det kommer slike seksualiserende trender så tar man selvfølgelig mer et standpunkt når man støtter slike nye trender enn å prøve å stå i mot de. Å støtte opp om nye seksualiserende trender vil jeg si er hakket verre enn å leve etter en trend som har vart i mange år.

Anonymkode: 9b77f...b1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig begynte mine bryst å vokse i 4 klasse, altså da jeg var 9 år.... noen kommer fortere i puberteten enn andre. Greit nok at småbarn ikke trenger å bruke bikini topp, men 8-9 åringer kan faktisk ha startet puberteten. 

Anonymkode: 08902...fc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, spektralkatt said:

Ja det er igrunn synd på meg for jeg ville jo helst gått naken, som jeg og skrev i annet innlegg 😂 jeg barberte faktisk til og med leggene for å være høflig mot mine medbadere. 

 

Syns du vil bør slutte å bruke klær i svømnehallen? 

Jeg er oppvokst med å ikke bruke klær i svømmehallen og synes dermed at det er mest naturlig. Jeg synes det er veldig rart at så mange andre trenger det. Jeg badet også naken når vi hadde svømmeundervisning på skolen.

Anonymkode: 9b77f...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppvokst med å ikke bruke klær i svømmehallen og synes dermed at det er mest naturlig. Jeg synes det er veldig rart at så mange andre trenger det. Jeg badet også naken når vi hadde svømmeundervisning på skolen.

Anonymkode: 9b77f...b1f

Interessant. Visste ikke det var lov en gang? Var dette i Norge? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, spektralkatt said:

Interessant. Visste ikke det var lov en gang? Var dette i Norge? 

Loven sier ikke noe som helst om det. Det er helt opp til bassengeier å lage de reglene man vil. Det er ikke noe i veien for å si at på mandager er det bare kvinner i badedrakt, tirsdager er det bare nakne menn, onsdager er det begge kjønn nakne, torsdager må begge kjønn ha badedrakt o.s.v.

Når det er i skolesammenheng så skjer det i tett kontakt med foreldre og elever for å sikre at ingen er ukomfertable med situasjonen. Det er vanlig at det kun er i miljøer og skoler med uvanlig godt samhold.

Ja dette var i Oslo og Akershus.

Vil også nevne at de stedene vi gjorde dette nok hadde et mer konservativt syn på seksualitet enn det som var vanlig i samfunnet ellers. Vi opplevde dette derfor ikke som en seksuell situasjon.

Anonymkode: 9b77f...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Loven sier ikke noe som helst om det. Det er helt opp til bassengeier å lage de reglene man vil. Det er ikke noe i veien for å si at på mandager er det bare kvinner i badedrakt, tirsdager er det bare nakne menn, onsdager er det begge kjønn nakne, torsdager må begge kjønn ha badedrakt o.s.v.

Når det er i skolesammenheng så skjer det i tett kontakt med foreldre og elever for å sikre at ingen er ukomfertable med situasjonen. Det er vanlig at det kun er i miljøer og skoler med uvanlig godt samhold.

Ja dette var i Oslo og Akershus.

Vil også nevne at de stedene vi gjorde dette nok hadde et mer konservativt syn på seksualitet enn det som var vanlig i samfunnet ellers. Vi opplevde dette derfor ikke som en seksuell situasjon.

Anonymkode: 9b77f...b1f

Det er jo flott å høre 😊

 Vi måtte til og med bruke badehette. Det var hat, det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det å bruke bikinitopp er selvfølgelig en seksualisering av kvinnebryster. Å henge seg på en ny trend og påføre bikinitopper på prepubertale småjenter gjør det enda sterkere. Når det kommer slike seksualiserende trender så tar man selvfølgelig mer et standpunkt når man støtter slike nye trender enn å prøve å stå i mot de. Å støtte opp om nye seksualiserende trender vil jeg si er hakket verre enn å leve etter en trend som har vart i mange år.

Anonymkode: 9b77f...b1f

Takk. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønner ennå ikke at dine holdninger utsetter dem for seksualisering og kroppspress. Etter ti sider. Resten av oss ser uskyldige unger i tøybiter og kostymer, du ser barn som blir seksualisert. Du har ett stort problem og for jentene sin skyld så er det bra at du har en sønn. Håper du lærer han andre verdier enn de du har så han ikke dømmer jentunger like hardt som deg ut i fra klesplagg.

Anonymkode: c9c83...3d9

Nei, jeg seksualiserer ikke barn, jeg er bevisst.

Det virker som om du tror at opprinnelsen og funksjonen til et plagg forsvinner fordi man putter det på et barn, og du fraskriver deg ansvar som foreldre, om du lar barn gå med hva som helst, fullstendig ukritisk.

Å skylde på «alle andre» fordi de faktisk er kritisk til trender og press (fra en billiard industri) - hvor du selv velger å være passiv, eller i dette tilfellet; tilogmed forsvarende, blir litt «angrep er beste forsvar» retorikk.

Som sagt: jeg seksualiserer ikke barnet, men jeg anerkjenner at plagget barnet har på er av en mer seksuell karakter. Det er et plagg lager for voksne. Ikke barn. 

Du må skille mellom å seksualisere et plagg, og den som bruker plagget.

Om det ble moderne med bh til hunder og katter ville jeg sagt det samme. At det er fullstendig tåpelig. Akkurat som bikini til baby. Fordi plagget har en funksjon. Det betyr ikke at jeg plutselig seksualiserer katter og hunder, om jeg er kritisk til noe slikt. 

For argumentet sin del: Om en 7åring finner mors røde push-up bh lakk og lær, mener du det er helt greit å la barnet gå utendørs med dette, siden det bare er et barn, og da forsvinner plutselig hensikten med plagget? eller anerkjenner du at ulike plagg har ulike funksjoner, og dermed har man ett ansvar som foreldre, å være bevisst hva man ikler barnet sitt ? 

 

Anonymkode: dc85e...5de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. 

Nei, jeg seksualiserer ikke barn, jeg er bevisst.

Det virker som om du tror at opprinnelsen og funksjonen til et plagg forsvinner fordi man putter det på et barn, og du fraskriver deg ansvar som foreldre, om du lar barn gå med hva som helst, fullstendig ukritisk.

Å skylde på «alle andre» fordi de faktisk er kritisk til trender og press (fra en billiard industri) - hvor du selv velger å være passiv, eller i dette tilfellet; tilogmed forsvarende, blir litt «angrep er beste forsvar» retorikk.

Som sagt: jeg seksualiserer ikke barnet, men jeg anerkjenner at plagget barnet har på er av en mer seksuell karakter. Det er et plagg lager for voksne. Ikke barn. 

Du må skille mellom å seksualisere et plagg, og den som bruker plagget.

Om det ble moderne med bh til hunder og katter ville jeg sagt det samme. At det er fullstendig tåpelig. Akkurat som bikini til baby. Fordi plagget har en funksjon. Det betyr ikke at jeg plutselig seksualiserer katter og hunder, om jeg er kritisk til noe slikt. 

For argumentet sin del: Om en 7åring finner mors røde push-up bh lakk og lær, mener du det er helt greit å la barnet gå utendørs med dette, siden det bare er et barn, og da forsvinner plutselig hensikten med plagget? eller anerkjenner du at ulike plagg har ulike funksjoner, og dermed har man ett ansvar som foreldre, å være bevisst hva man ikler barnet sitt ? 

 

Anonymkode: dc85e...5de

Du har litt tungt for det, men: det er stor forskjell på bikini og nettingstrømper/lakk og lær. I bruksområde, og i assosiasjoner som knyttes til det. Ta deg en tur på ei strand så ser du alle slags folk i bikini, det er virkelig ikke noe sexy ved det. 

Du føyer deg inn i rekkern av mennesker som skal kontrollere jenter og kvinners påkledning fordi kvinnekroppen er jo farlig og fristende må vite.

Anonymkode: 01959...87d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har litt tungt for det, men: det er stor forskjell på bikini og nettingstrømper/lakk og lær. I bruksområde, og i assosiasjoner som knyttes til det. Ta deg en tur på ei strand så ser du alle slags folk i bikini, det er virkelig ikke noe sexy ved det. 

Du føyer deg inn i rekkern av mennesker som skal kontrollere jenter og kvinners påkledning fordi kvinnekroppen er jo farlig og fristende må vite.

Anonymkode: 01959...87d

Jeg noterer meg personangrepene og ber deg lese forumreglene.

Nei, jeg har nok ikke «litt tungt for det» (om du forsøker å insinuere at jeg er mindre intellektuell eller dum siden jeg mener noe annet enn deg)

- om du erkjenner at det finnes plagg som er seksualiserte som ikke sømmer seg for barn så skjønner du jo også da at vi som mener barnet ikke skal bruke dette plagget ikke seksualiserer barnet men plagget.

Jeg er som sagt kvinne selv og har jentebarn selv. Jeg mener ikke kvinnekroppen er «farlig og fristende» men anerkjenner som sagt (slik du også innrømmer at du gjør) - at enkelte plagg er seksualiserte.

En bikinitopp er i så måde et plagg designet for å skjule kvinners pupper. Ergo hele plagget har en funksjon som utelukkende fokuserer rundt kvinners pupp. Dekker man til brystene er det fordi man formidler at «her er det noe jeg ønsker å skjule». Altså: pupp. Man ønsker å skjule pupp. Problemet er at 8-9åringer har ikke pupp. Derfor trenger de heller ikke bruke et plagg som utelukkende har som funksjon å dekke til noe de ikke har.

De bruker heller ikke bh til hverdags, hvorfor skal de da bruke det som svømmetøy..

Det er lov å være kritisk til trender og mote :)

 

Anonymkode: dc85e...5de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Du skjønner ennå ikke at dine holdninger utsetter dem for seksualisering og kroppspress. Etter ti sider. Resten av oss ser uskyldige unger i tøybiter og kostymer, du ser barn som blir seksualisert. Du har ett stort problem og for jentene sin skyld så er det bra at du har en sønn. Håper du lærer han andre verdier enn de du har så han ikke dømmer jentunger like hardt som deg ut i fra klesplagg.

Anonymkode: c9c83...3d9

Jeg tror at dere som mener at hijab og burkini er seksualiserende men at bikini ikke er det, ikke kommer til å forstå noe mer uansett hvor mange sider man skriver. Det er en eneste grunn til at dere mener det: At dere er vant med det ene og ikke det andre. Dere er et produkt av motebildet rundt dere som dere ikke klarer å frigjøre dere fra. Hadde dere levd for 70 år siden hadde dere alle som en ment at det var grovt uanstendig at prepubertale jenter skulle være kledd slik. Da hadde dere ment at enten fikk jentene ha på seg mer eller så får de ha på seg mindre. 

Anonymkode: 9b77f...b1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror at dere som mener at hijab og burkini er seksualiserende men at bikini ikke er det, ikke kommer til å forstå noe mer uansett hvor mange sider man skriver. Det er en eneste grunn til at dere mener det: At dere er vant med det ene og ikke det andre. Dere er et produkt av motebildet rundt dere som dere ikke klarer å frigjøre dere fra. Hadde dere levd for 70 år siden hadde dere alle som en ment at det var grovt uanstendig at prepubertale jenter skulle være kledd slik. Da hadde dere ment at enten fikk jentene ha på seg mer eller så får de ha på seg mindre. 

Anonymkode: 9b77f...b1f

Åh tusen takk!! Tusen takk for at du orker å delta i tråden, det er fint at noen andre også evner å sette ord på dette, føler jeg ble litt «alene i stormen» her, synes det er trist å se at dette blir mer og mer vanlig blant små jenter.

spesielt vanskelig blir det for oss foreldre som forsøker å holde disse plaggene UNNA de små jentene våre, ettersom andre foreldre velger å kjøpe det til barna sine, og dermed normaliseres det, og presset om å bruke det, øker :( 

Anonymkode: dc85e...5de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker said:

Du har litt tungt for det, men: det er stor forskjell på bikini og nettingstrømper/lakk og lær. I bruksområde, og i assosiasjoner som knyttes til det. Ta deg en tur på ei strand så ser du alle slags folk i bikini, det er virkelig ikke noe sexy ved det. 

Du føyer deg inn i rekkern av mennesker som skal kontrollere jenter og kvinners påkledning fordi kvinnekroppen er jo farlig og fristende må vite.

Anonymkode: 01959...87d

Hvorfor dekker kvinner med normale bryster seg? Selvfølgelig går det på sex. Gi meg en en annen fornuftig grunn!

Det er da virkelig de som føler at de må dekke til underliv, pupper og hår på småjenter som har en forestilling om at jentene er farlige, fristende og kan skape ukontrollerbare reaksjoner hos menn. Det er en markering at kjønn og at de er et potensielt kjønnsobjekt på et barn som det er alt for tidlig å plassere en slik merkelapp på.

Anonymkode: 9b77f...b1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...