Gå til innhold

Større barn med bikini/bh.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Små barn løper ubekymret naken rundt omkring når de bader.

Det er voksne som dekker dem til.  

Som forteller dem at de må skjule seg. 

Det finnes utallige tekster og artiklene om dette. 

unnskyld: men hvorfor i alle dager skal en toåring dekke puppene sine?? 

Såklart det er unaturlig.

Å late som om at bh til en baby eller småbarn er naturlig sier noe om hvem det er den som har syke tanker her.

 

 

Anonymkode: dc85e...5de

Om ett barn har lyst å ha på seg bikini eller supermannsdrakt så er det ikke din plass å nekte de det. Det er DU som ser på bikini som noe uanstendig. Det er tøystykker. Akkurat som en tshirt. Og det er faktisk ikke greit av deg å se på det som uanstendig når det er på en UNGE. Slutt å seksualiser unger og la de ta på seg det de vil.

Anonymkode: c9c83...3d9

 

Innlegget er ryddet for brukerdebatt.

Papirfly, mod.

Endret av Papirfly
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så en 8-9åring kan gjerne gå med tanga og g-streng også da eller? Om det skulle bli populært om 10-20 års tid så er det jo de voksne som synes det er fullstendig feil det er noe galt med. Hvem våger vel å være kritisk til barn som kler seg som voksne.. 🙄

bikini på små barn er faktisk noe som har kommet de seneste årene. Av moteindustrien. Barna fant ikke på det selv. Da er det faktisk foreldrene sin jobb å være motvekt, mener jeg. 

Anonymkode: dc85e...5de

Bikini til unger har iallfall vært 30 år. Jeg gikk med det på 80 tallet.

Anonymkode: c9c83...3d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hvis du vil diskutere bh for toåringer, eller barn i burka, gjør det. Hvis du vil (som du skriver i hovedinnlegget) diskutere niåringer i små shortser og bikinitopper vs niåringer i t-skjorte, så la oss gjøre det. Jeg trodde oppriktig du ville høre fra "oss foreldre som lar niåringen gå i bikini", men du vil altså bare klage på de som lar toåringen gå i bikini, og 8-åringen i g-streng og tanga(det har jeg ALDRI i min levetid sett). Denne debatten blir da ganske meningsløs, vi snakker forbi hverandre. 

Anonymkode: 5825c...5b8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som mor til 2 jenter så har det aldri falt meg inn å tenke som deg, TS. Så lenge mine jenter ville sprade naken rundt i hagen så var det helt greit for meg.

Uansett kom det en dag hvor de ønsket seg bikini og da fikk de det. Jeg er helt sikker på at det ikke var pga kroppshysteriet de ville ha det i begynnelse, men det var mer spennende med BH og matchende underbukse. Det hendte jo rett som det var at BH ikke skjulte de flate brystene og det brydde de seg ikke om.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du tenker som du gjør. Når begynte du med bikini selv og hvorfor gjorde du det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i deler av hovedinnlegget. Vokste opp på 80tallet og har absolutt ingen bilder av verken meg eller mine søstre i bikini før puberteten. På alle bildene sprader vi enten nakne (på stranden også faktisk) eller i bikinitruse. Kan faktisk ikke huske at det var særlig mange som hadde bikinitopper på den tiden, ihvertfall ikke i min omgangskrets. Jeg har stusset over 3-4åringer som går med bikini, og tenker det har mye med foreldrenes påvirkning å gjøre, helt fra starten. Nå gjelder denne debatten spesifikt 8åringer, og det er få som har kommet i puberteten i den alderen. Hele fokuset her er jo tanken om å dekke til puppene (som de ikke har), og det er det jeg tolker som TS sitt poeng. Tanken om at en 8årig jente skal dekke til pupper hun ikke har. En her argumenterte med at barn vil gjøre som voksne- men hvor mange her inne lar 8åringen sminke seg hver dag?  Barn vil ofte gjøre som voksne, men vi foreldre må sette grensen. Kan noen gi meg et godt argument på hvorfor en 8åring (vi snakker her ikke om den lille gruppen som har begynt å utvikle bryster) skal gå med bikinitopp?? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, miss spjåk skrev:

Jeg er enig i deler av hovedinnlegget. Vokste opp på 80tallet og har absolutt ingen bilder av verken meg eller mine søstre i bikini før puberteten. På alle bildene sprader vi enten nakne (på stranden også faktisk) eller i bikinitruse. Kan faktisk ikke huske at det var særlig mange som hadde bikinitopper på den tiden, ihvertfall ikke i min omgangskrets. Jeg har stusset over 3-4åringer som går med bikini, og tenker det har mye med foreldrenes påvirkning å gjøre, helt fra starten. Nå gjelder denne debatten spesifikt 8åringer, og det er få som har kommet i puberteten i den alderen. Hele fokuset her er jo tanken om å dekke til puppene (som de ikke har), og det er det jeg tolker som TS sitt poeng. Tanken om at en 8årig jente skal dekke til pupper hun ikke har. En her argumenterte med at barn vil gjøre som voksne- men hvor mange her inne lar 8åringen sminke seg hver dag?  Barn vil ofte gjøre som voksne, men vi foreldre må sette grensen. Kan noen gi meg et godt argument på hvorfor en 8åring (vi snakker her ikke om den lille gruppen som har begynt å utvikle bryster) skal gå med bikinitopp?? 

 

TAKK !!!!!

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, hvis du vil diskutere bh for toåringer, eller barn i burka, gjør det. Hvis du vil (som du skriver i hovedinnlegget) diskutere niåringer i små shortser og bikinitopper vs niåringer i t-skjorte, så la oss gjøre det. Jeg trodde oppriktig du ville høre fra "oss foreldre som lar niåringen gå i bikini", men du vil altså bare klage på de som lar toåringen gå i bikini, og 8-åringen i g-streng og tanga(det har jeg ALDRI i min levetid sett). Denne debatten blir da ganske meningsløs, vi snakker forbi hverandre. 

Anonymkode: 5825c...5b8

Jeg beklager at tråden har sklidd ut, det kommer nok av de bisarre svarene jeg har fått. Det er ikke jeg som har dratt inn burkini, hijab osv, men bikini sidestilles med dette av de som argumenterer i tråden, ergo svarer jeg deretter. 

31 minutter siden, EvaLena skrev:

Som mor til 2 jenter så har det aldri falt meg inn å tenke som deg, TS. Så lenge mine jenter ville sprade naken rundt i hagen så var det helt greit for meg.

Uansett kom det en dag hvor de ønsket seg bikini og da fikk de det. Jeg er helt sikker på at det ikke var pga kroppshysteriet de ville ha det i begynnelse, men det var mer spennende med BH og matchende underbukse. Det hendte jo rett som det var at BH ikke skjulte de flate brystene og det brydde de seg ikke om.

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du tenker som du gjør. Når begynte du med bikini selv og hvorfor gjorde du det?

Jeg føler @EvaLena sitt innlegg er mest dekkende. For meg er det unaturlig at en 2åring går med bikini fordi en 2åring burde ha et naturlig og ukomplisert forhold til nakenhet og kropp. Det samme gjelder for en femåring. Og en åtteåring. En niåring er som regel ikke kjønnsmoden heller. Derfor synes jeg at små 9åringer i bikini blir nærmest like merkelig som 3,4 og 5åringer i bikini. Det er så unødvenig. De burde ha et ukomplisert forhold til kropp hvor de ikke følte behov for å dekke seg til. Det er mitt poeng. 

Jeg var «uskyldig barn» lenge, og begynte nok ikke å tenke over at jeg skulle dekke til brystene mine før jeg faktisk var kjønnsmoden og tenåring. Min erfaring er/var at de jentene som begynte å seksualisere segselv tidlig (kle seg selv slik at man fokuserte på deres kropp, enten via veldig trange eller lettkledde antrekk) var ofte de som selv var veldig opptatt av egen seksualitet, popularitet og kropp. Det gagnet dem ikke mye i det lange løp. 

Man kan alltids anklage alle andre og si at du kan kle deg slik du vil og ingen burde dømme deg deretter. Men som tidligere sagt så er klær mer enn bare noe praktisk, det er endel av ens identitet og signaler man ønsker å sende.

jeg synes ikke man skal tvinge barna til å sende signaler de ikke vil (kle dem barnslig, nekte jenter med store bryst å bruke bh, osv) - men jeg synes heller ikke kan skal la dem kle segselv ukritisk.

På samme måte som at jeg i utgangspunktet synes sminke er greit, så synes jeg ikke en 8-9åring skal gå rundt med knall rød lebestift og falske øyenvipper.  Alt til sin tid. 

Anonymkode: dc85e...5de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å bare ikke overtenke det? 

Anonymkode: 6b392...dad

Nettopp.

Jeg gikk ikke noe sted uten å dekke brystet da jeg var 9, og dette er 30 år siden. Hadde selvsagt både bikini og badedrakt, og slapp voksne som hadde sterke meninger om dette. Andre jenter hadde også bikinitopp eller badedrakt før puberteten, og ingen badet i singleter og T-skjorter og andre plagg som ikke hører til i vann. Slikt brukte kun tenåringsjenter i pubertet som følte at badedrakt var for avslørende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ups,

mente at jeg synes @miss spjåk sitt innlegg er det som har forstått meg best og oppsummert det jeg ønsket å få frem. 

Anonymkode: dc85e...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Biloba skrev:

Nettopp.

Jeg gikk ikke noe sted uten å dekke brystet da jeg var 9, og dette er 30 år siden. Hadde selvsagt både bikini og badedrakt, og slapp voksne som hadde sterke meninger om dette. Andre jenter hadde også bikinitopp eller badedrakt før puberteten, og ingen badet i singleter og T-skjorter og andre plagg som ikke hører til i vann. Slikt brukte kun tenåringsjenter i pubertet som følte at badedrakt var for avslørende.

Hvorfor følte du at du måtte dekke deg til når du var 9 år...? 

Anonymkode: dc85e...5de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, miss spjåk skrev:

Jeg er enig i deler av hovedinnlegget. Vokste opp på 80tallet og har absolutt ingen bilder av verken meg eller mine søstre i bikini før puberteten. På alle bildene sprader vi enten nakne (på stranden også faktisk) eller i bikinitruse. Kan faktisk ikke huske at det var særlig mange som hadde bikinitopper på den tiden, ihvertfall ikke i min omgangskrets. Jeg har stusset over 3-4åringer som går med bikini, og tenker det har mye med foreldrenes påvirkning å gjøre, helt fra starten. Nå gjelder denne debatten spesifikt 8åringer, og det er få som har kommet i puberteten i den alderen. Hele fokuset her er jo tanken om å dekke til puppene (som de ikke har), og det er det jeg tolker som TS sitt poeng. Tanken om at en 8årig jente skal dekke til pupper hun ikke har. En her argumenterte med at barn vil gjøre som voksne- men hvor mange her inne lar 8åringen sminke seg hver dag?  Barn vil ofte gjøre som voksne, men vi foreldre må sette grensen. Kan noen gi meg et godt argument på hvorfor en 8åring (vi snakker her ikke om den lille gruppen som har begynt å utvikle bryster) skal gå med bikinitopp?? 

 

Kan du gi noen argument på hvorfor de skal nektes det uten å seksualisere barn? 

Anonymkode: c9c83...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du gi noen argument på hvorfor de skal nektes det uten å seksualisere barn? 

Anonymkode: c9c83...3d9

Problemet er vel heller hvorfor de tror de trenger det. Synes du 8åringer skal gå med løsvipper og knallrød lebestift ? Er det virkelig vi foreldre som sier «nei» som seksualiserer dem? - eller er det de som kjøper lebestiften og løsvippene? 

Anonymkode: dc85e...5de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TAKK !!!!!

Jeg beklager at tråden har sklidd ut, det kommer nok av de bisarre svarene jeg har fått. Det er ikke jeg som har dratt inn burkini, hijab osv, men bikini sidestilles med dette av de som argumenterer i tråden, ergo svarer jeg deretter. 

Jeg føler @EvaLena sitt innlegg er mest dekkende. For meg er det unaturlig at en 2åring går med bikini fordi en 2åring burde ha et naturlig og ukomplisert forhold til nakenhet og kropp. Det samme gjelder for en femåring. Og en åtteåring. En niåring er som regel ikke kjønnsmoden heller. Derfor synes jeg at små 9åringer i bikini blir nærmest like merkelig som 3,4 og 5åringer i bikini. Det er så unødvenig. De burde ha et ukomplisert forhold til kropp hvor de ikke følte behov for å dekke seg til. Det er mitt poeng. 

Jeg var «uskyldig barn» lenge, og begynte nok ikke å tenke over at jeg skulle dekke til brystene mine før jeg faktisk var kjønnsmoden og tenåring. Min erfaring er/var at de jentene som begynte å seksualisere segselv tidlig (kle seg selv slik at man fokuserte på deres kropp, enten via veldig trange eller lettkledde antrekk) var ofte de som selv var veldig opptatt av egen seksualitet, popularitet og kropp. Det gagnet dem ikke mye i det lange løp. 

Man kan alltids anklage alle andre og si at du kan kle deg slik du vil og ingen burde dømme deg deretter. Men som tidligere sagt så er klær mer enn bare noe praktisk, det er endel av ens identitet og signaler man ønsker å sende.

jeg synes ikke man skal tvinge barna til å sende signaler de ikke vil (kle dem barnslig, nekte jenter med store bryst å bruke bh, osv) - men jeg synes heller ikke kan skal la dem kle segselv ukritisk.

På samme måte som at jeg i utgangspunktet synes sminke er greit, så synes jeg ikke en 8-9åring skal gå rundt med knall rød lebestift og falske øyenvipper.  Alt til sin tid. 

Anonymkode: dc85e...5de

Men hvorfor seksualiserer du barn? Selv om plagget ikke er nødvendig så er det bare tull å nekte unger å bruke det om de vil. Det er klær. Hvorfor klarer du ikke å skjønne hvor skrudde meningene dine er? Det er unger. Er du i mot babytøfler som ser ut som sko også? Det er jo heller ikke nødvendig når ungen ikke går. Eller pensko for unger med klikkelyd i helen for å etterligne høye hæler. Hva med vesker til barn som strengt tatt bare er for gøy, eller klippe-på øredobber. Eller lipgloss med glitter å banansmak. Hårspray med farge som går ut ved vask. For bikini på unger er akkurat det samme. Bare for gøy. Det er voksne som deg som seksualiserer barn som gjør det til ett problem.

Anonymkode: c9c83...3d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, skjønner ikke hvorfor du får så mye tyn her, TS. Som mamma til en jente tenker jeg akkurat som deg, og jeg er forøvrig uenig i at det er "vi voksne som ser bikini som et uanstendig plagg". Samfunnet har "bestemt" at kvinnelige bryster skal pakkes inn i BH og bikinitopp, og når de små jentene våre ønsker seg plagget er det selvsagt ikke isolert fra den bruken de har sett at plagget har.

På samme måte som at jeg og venninnene mine ville ha hofteholder og strømper etter å ha sett Christina Aguilera iført dette, er det jo seksualisert, selv om man ikke nødvendigvis som barn går rundt og tenker at man er sexy i disse plaggene.

Når min jente blir større kommer jeg til å prøve å bremse dette i den grad det går an. Allerede nå (hun er 9 mnd) har jeg blitt påtvunget badedrakt til henne i stedet for badetruse/ingenting. Sinnsykt irriterende.

Anonymkode: aee93...592

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Problemet er vel heller hvorfor de tror de trenger det. Synes du 8åringer skal gå med løsvipper og knallrød lebestift ? Er det virkelig vi foreldre som sier «nei» som seksualiserer dem? - eller er det de som kjøper lebestiften og løsvippene? 

Anonymkode: dc85e...5de

Jeg sier ikke de trenger det. Jeg sier du må slutte å seksualisere barn å ta de som de er, barn. Det er du som gjør det til ett problem. Om unger vil kle seg ut så må de jo få lov til det uten at du skal komme med pekefingeren og få de til å føle skam.

Det er unger. Ikke gi de voksne meninger og slutt å seksuaaliser dem. Det er ikke greit. La unger være unger.

Anonymkode: c9c83...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, skjønner ikke hvorfor du får så mye tyn her, TS. Som mamma til en jente tenker jeg akkurat som deg, og jeg er forøvrig uenig i at det er "vi voksne som ser bikini som et uanstendig plagg". Samfunnet har "bestemt" at kvinnelige bryster skal pakkes inn i BH og bikinitopp, og når de små jentene våre ønsker seg plagget er det selvsagt ikke isolert fra den bruken de har sett at plagget har.

På samme måte som at jeg og venninnene mine ville ha hofteholder og strømper etter å ha sett Christina Aguilera iført dette, er det jo seksualisert, selv om man ikke nødvendigvis som barn går rundt og tenker at man er sexy i disse plaggene.

Når min jente blir større kommer jeg til å prøve å bremse dette i den grad det går an. Allerede nå (hun er 9 mnd) har jeg blitt påtvunget badedrakt til henne i stedet for badetruse/ingenting. Sinnsykt irriterende.

Anonymkode: aee93...592

Noen som har skjønt det! Takk! ❤️ 

Anonymkode: dc85e...5de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier ikke de trenger det. Jeg sier du må slutte å seksualisere barn å ta de som de er, barn. Det er du som gjør det til ett problem. Om unger vil kle seg ut så må de jo få lov til det uten at du skal komme med pekefingeren og få de til å føle skam.

Det er unger. Ikke gi de voksne meninger og slutt å seksuaaliser dem. Det er ikke greit. La unger være unger.

Anonymkode: c9c83...3d9

Igjen: en 8åring tenker ikke isolert for segselv at «ååå, jeg vil ha på bh og dekke til brystvortene mine». Det er påvirkning fra samfunnet rundt. Jeg mener vi foreldre skal være bufferen som skjolder dem mot denne påvirkningen, sånn at de kan få være barn så lenge de faktisk ER barn. 

Anonymkode: dc85e...5de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bikini til unger har iallfall vært 30 år. Jeg gikk med det på 80 tallet.

Anonymkode: c9c83...3d9

Og jeg hadde det på syttitallet...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at det er fullstendig unaturlig for små jentebarn som ikke er utviklet å skulle dekke til kroppen sin.

 Og det er vi som foreldre som skal skjerme dem mot press utenifra, enten det er konservative religiøse indoktrineringer som presser dem eller en seksualisert moteindustri.

At man som foreldre ukritisk ikke skiller eller reflekterer rundt bruken av en sexy bikini, en turles kostyme, en burkini eller hijab, er jo også ganske urovekkende i segselv. 

 

Anonymkode: dc85e...5de

Så dersom min datter vil ikke seg en hijab, fordi jeg går med det, skal jeg si "nei, jenta mi, noen mener at det blir å seksualisere deg, derfor kan du ikke bruke det". Hun vet ikke hva det vil si. Hun vil bare ligne mamma. Eller bikini. 

 

Anonymkode: bedd7...695

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke barn legger så mye tanker bak bekledning som det vi voksne gjør. At vi nekter barna enkelte plagg fordi vi mener det seksualiserer... hvem er det som egentlig seksualiserer her? Det er vi voksne. 

Anonymkode: bedd7...695

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...