Gå til innhold

Større barn med bikini/bh.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 18.5.2018 den 10.15, Ulrikke skrev:

Fortell sønnen din at jenter/kvinner skal kunne gå i hva de vil uten at han glor eller mister konsentrasjonen... Like greit at han lærer det NÅ....

Når det er sagt, så synes jeg ikke nødvendigvis at det er flott at 8-10-åringer kler seg som "mini-voksne" - men sønnen din skal klare å la dem gå i det de gjør uten å glo på dem...

Like greit at han lærer seg NÅ at han skal skamme seg over at øynene naturlig vandrer til noe han syns er fint...

 

 

:ironi:

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er selv 44 år. Husker enda jeg var 6 år og ville gå i bestemors høye heler og nydelige kjoler. Er normalt at små jenter vil ha på seg det de store har, fordi de ser opp til de store og har ingenting med seksualisering å gjøre. La nå barna få lov å ha på seg det de vil uten at voksne skal sette ord på det som ikke finnes i små barns tanker. De vil bare være fine. 

Anonymkode: 479d8...67d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er selv 44 år. Husker enda jeg var 6 år og ville gå i bestemors høye heler og nydelige kjoler. Er normalt at små jenter vil ha på seg det de store har, fordi de ser opp til de store og har ingenting med seksualisering å gjøre. La nå barna få lov å ha på seg det de vil uten at voksne skal sette ord på det som ikke finnes i små barns tanker. De vil bare være fine. 

Anonymkode: 479d8...67d

Det har absolutt med seksualisering å gjøre. Spørsmålet er om dette er skadelig for dem. Bestemors høye hæler og nydelige kjoler er noe annet enn å ta på små jenter hotpants og bikinitopp i et stadig mere utseendefiksert samfunn. Spørsmålet er hva de lærer at er fint og hva dette gjør med deres syn på kjønn og kropp, både nå og seinere i livet.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tøytigern said:

Like greit at han lærer seg NÅ at han skal skamme seg over at øynene naturlig vandrer til noe han syns er fint...

 

 

:ironi:

Selvfølgelig skal man ikke stirre hvis hvis noe er ubehagelig eller respektløst. Selv om man kanskje synes det er mer spennende å se ned i utrigningen til en dame enn å se på fjeset så gjør man ikke det når man snakker med henne. Hvis en dame uheldigvis mister håndkleet når hun skifter på stranda så ser man en annen vei. Møter man to damer så nistirrer man ikke på den peneste slik at den ene føler seg som et sexleketøy mens den andre opplever seg som usynlig.

Anonymkode: 9b77f...b1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Tøytigern skrev:

Det har absolutt med seksualisering å gjøre. Spørsmålet er om dette er skadelig for dem. Bestemors høye hæler og nydelige kjoler er noe annet enn å ta på små jenter hotpants og bikinitopp i et stadig mere utseendefiksert samfunn.

Har to jenter selv. Og er ikke enig. Finnes ikke en annen tanke enn at de vil være fine når de ville ha bikini. Barn vil være like fine som de store de beundrer. Helt uten at det ligger mer under. De aller fleste barn lengter etter å bli voksne slik de kan kjøpe hva de vil og bare få penger. Søte og naive. Som barn bør være.

Anonymkode: 479d8...67d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har to jenter selv. Og er ikke enig. Finnes ikke en annen tanke enn at de vil være fine når de ville ha bikini. Barn vil være like fine som de store de beundrer. Helt uten at det ligger mer under. De aller fleste barn lengter etter å bli voksne slik de kan kjøpe hva de vil og bare få penger. Søte og naive. Som barn bør være.

Anonymkode: 479d8...67d

Men hvorfor syns de at de er fine? Hvem sier at bikini er fint? Hvorfor sier de at bikini er fint? Jo- man kan kle av seg og vise hele kroppen, inkludert brystene, men uten å være naken. Hvorfor er dette fint? Jo- fordi man kan tiltrekke seg en mann, når alle kan se hvor fin man er... #seksualisering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skal man ikke stirre hvis hvis noe er ubehagelig eller respektløst. Selv om man kanskje synes det er mer spennende å se ned i utrigningen til en dame enn å se på fjeset så gjør man ikke det når man snakker med henne. Hvis en dame uheldigvis mister håndkleet når hun skifter på stranda så ser man en annen vei. Møter man to damer så nistirrer man ikke på den peneste slik at den ene føler seg som et sexleketøy mens den andre opplever seg som usynlig.

Anonymkode: 9b77f...b1f

Dette kalles oppdragelse. Men her ble det sagt at man skal lære en gutt NÅ at han ikke skal bli blendet av noe han ser. Implisitt at da er det noe galt med han...

Nei, det skal man ikke lære han. Normal oppførsel, ja. Men han skal ikke lære at det er skamfult og feil å se på jenter i hotpants og bikini. Det skal man ikke -fordi det er normalt for han å legge merke til dette. Heck, det er derfor kvinner kler seg sånn! For å framheve det de og menn syns er vakkert. Noe mødrene til jentene bør tenke på.

Ønsker de ikke å framheve kvinnekroppen før tiden, bør de ikke bruke klær som framhever den.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ville hva man vil om hvordan menn skal reagere på det man averterer. Men man kan ikke unngå hvordan reaksjonen faktisk blir... Så det er på sin plass at foreldre lærer jentene at klær sender signaler. Lettkledde jenter sender signaler. Enten de vil eller ikke.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tøytigern skrev:

Men hvorfor syns de at de er fine? Hvem sier at bikini er fint? Hvorfor sier de at bikini er fint? Jo- man kan kle av seg og vise hele kroppen, inkludert brystene, men uten å være naken. Hvorfor er dette fint? Jo- fordi man kan tiltrekke seg en mann, når alle kan se hvor fin man er... #seksualisering.

Barn har ofte øyne og egen hjerne . De finner ut selv hva de synes er fint. Om de vil leke med biler, om de vil spise erter. De er egne individer helt uten å tenke at noe er fint fordi man tiltrekke seg et annet kjønn. Gått i bikini hele livet og aldri tenkt på det som noe menn skal tiltrekkes av. Kler meg på stranden for å kose meg i solen og både. Skulle jeg måtte tenke på at noen menn tenker grisete tanker av at jeg er på stranden, ja da hadde jeg gått i burka også. Dog tror jeg bedre om de fleste menn.

Anonymkode: 479d8...67d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Gruselgrafs said:

Nei, dette er noe som kommer naturlig, når jentene blir kroppsbevisst så får de også en skamfølelse av å vise brystvortene (man  kan vel si det slik at man får mentale bryster før man får fysiske). Dette er slik det bør være og det er slik mennesket er skapt og det er fderfor et overgrep når man tvinger ei jente til å blotte brystvortene uansett alder. Tenk på at de blir eldre, når de blir tolv så er det neppe gøy se bilder av seg selv som åtteåring med puppene i fritt sleng...

Nå må du gi deg med dine vannvittige påstander som mangler fullstendig grunnlag både i historie og vitenskap. At du av en eller merkelig grunn ønsker at det er slik gjør det ikke slik. Skamfølelse i forhold til bryster er i all hovedsak tillært og en ny ting. Kvinner har vært toppløse i store deler av verden inntil ganske nylig. Og hvorfor skal man lære opp jenter til å få skamfølelse for nye deler av kroppen?

Gi meg en fornuftig grunn til at kvinner som ikke trenger det på grunn av størrelsen, skal ha bikinitopp på stranda! Hvorfor skal man lære opp unge kvinner til å føle skam for enda en del av kroppen? Det er like absurd som at kvinner skal føle skam hvis en mann ser de uten hijab. Fullstendig meningsløst!

Anonymkode: 9b77f...b1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barn har ofte øyne og egen hjerne . De finner ut selv hva de synes er fint. Om de vil leke med biler, om de vil spise erter. De er egne individer helt uten å tenke at noe er fint fordi man tiltrekke seg et annet kjønn. Gått i bikini hele livet og aldri tenkt på det som noe menn skal tiltrekkes av. Kler meg på stranden for å kose meg i solen og både. Skulle jeg måtte tenke på at noen menn tenker grisete tanker av at jeg er på stranden, ja da hadde jeg gått i burka også. Dog tror jeg bedre om de fleste menn.

Anonymkode: 479d8...67d

Dette tror jeg også. Og det er dette de skal lære ungene. Men poenget er at menn tiltrekkes av det... Da skal hun ikke lære guttungen sin at akkurat det er galt av han.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tøytigern said:

Man kan ville hva man vil om hvordan menn skal reagere på det man averterer. Men man kan ikke unngå hvordan reaksjonen faktisk blir... Så det er på sin plass at foreldre lærer jentene at klær sender signaler. Lettkledde jenter sender signaler. Enten de vil eller ikke.

Gutten skal lære at de skal respektere jentene uansett og ta vare på deres integritet. De skal også lære at de ikke har monopol på sannheten. Om de kommer fra en kultur hvor jenter som viser håret er mer tilgjengelig for sex enn andre så betyr ikke det at det gjelder overalt og at de hemningsløst kan gå bort å fortelle at man ser på de gjerne vil ha de som et engangs sexleketøy. Det samme om de er oppvokst med at kvinner i bikini kun gjør det for å vise seg frem. Det er ikke sikkert at det er korrekt. Det samme med kvinner som er toppløse eller som vil sole seg nakne. Det kan tenkes at de kun vil har sol på kroppen og at de har strengere seksualmoral enn folk flest.

Anonymkode: 9b77f...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2018 den 13.43, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at det er fullstendig unaturlig for små jentebarn som ikke er utviklet å skulle dekke til kroppen sin.

 Og det er vi som foreldre som skal skjerme dem mot press utenifra, enten det er konservative religiøse indoktrineringer som presser dem eller en seksualisert moteindustri.

At man som foreldre ukritisk ikke skiller eller reflekterer rundt bruken av en sexy bikini, en turles kostyme, en burkini eller hijab, er jo også ganske urovekkende i segselv. 

 

Anonymkode: dc85e...5de

Tenk så stilig hvis ingen reflekterte en masse og alle bare gikk i det de selv vil. Det hadde vært et frigjort samfunn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gutten skal lære at de skal respektere jentene uansett og ta vare på deres integritet. De skal også lære at de ikke har monopol på sannheten. Om de kommer fra en kultur hvor jenter som viser håret er mer tilgjengelig for sex enn andre så betyr ikke det at det gjelder overalt og at de hemningsløst kan gå bort å fortelle at man ser på de gjerne vil ha de som et engangs sexleketøy. Det samme om de er oppvokst med at kvinner i bikini kun gjør det for å vise seg frem. Det er ikke sikkert at det er korrekt. Det samme med kvinner som er toppløse eller som vil sole seg nakne. Det kan tenkes at de kun vil har sol på kroppen og at de har strengere seksualmoral enn folk flest.

Anonymkode: 9b77f...b1f

Men dette hører ikke hjemme i en konversasjon om jentas klær på stranden. Jenta skal kunne ha på seg hva hun vil på stranden og gutten skal kunne se på det han vil. Men han skal vite om at det han ser på tilhører ikke han og han kan ikke gjøre som han vil med det. Det er lærdommen en gutt på hans alder er klar for.

Jentene bør lære å ikke skamme seg over kroppen sin. For det er lærdommen de er klare for.

Ingen barn på den alderen tenker på å tiltrekke seg det annet kjønn. Så ungene skal ikke behøve å tenke som voksne. Vi voksne, derimot, skal vite om hva klærne våre gjør med andre. Noe vi må være forberedt på å takle når vi har dem på. Å kle seg handler like mye om å vise hensyn som å bli vist hensyn. Det kalles et "sivilisert samfunn." Ingen kan ta seg til rette på andres kropp.

Barna på stranden bør generelt sett gå kledd sånn det er hensiktsmessig på en strand. Både gutter og jenter. Så får man vente med å la jentene gå provoserende kledd, til man kan ha en naturlig samtale med dem om hva jevnaldrende og andre opplever, når de ser ens påkledning.  Enten det er burkini eller bikini.

Edit: I dagens samfunn tar faktisk flere anstøt av en som er helt påkledd på en strand enn en som er helt avkledd. Så det handler ikke om tildekking men hva klærne framhever. Så der bør foreldrene vise ansvar.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns igrunnen også det er på sin plass å lære bort til voksne at de har like lite rett til å kreve at noen kler av seg, som de har til å kreve at noen kler på seg.

Begge deler er å ta seg til rette på andres kropp. Noe vi ikke har noen rett til. Vi skal heller ikke lære barna våre at vi har rett til det. 

Saken er at på en strand kan jenter finne på å mobbe hverandre om noen går annerledes kledd. Det må nesten være hovedfokus. At man ikke kan regulere andres påkledning som man selv vil.

Og kan ikke jentene takle andres reaksjoner på hvilke signaler de sender ut med påkledningen sin, så er de ikke modne nok til å ha dem på. Da bør foreldrene la dem ha på seg noe annet.

Endret av Tøytigern
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, spektralkatt said:

Altså. Jeg er voksen. 

Sist uke var jeg i svømmehallen og jeg brukte bikini. 

Er det da sånn at jeg automatisk blir sett på som et seksualobjekt? Jeg håper ikke det. Det er bare ekkelt. 

Jeg tenker ikke sånn. 

Jeg tenker ikke at andre voksne damer som går rundt i bikini når de bader er noe seksualisert heller. 

Det finnes ikke noe seksuelt over å gå rundt i badetøy når man bader. 

Det er bare veldig merkelig å tenke på den måten.

Når jeg ser en dame i bikini så synes jeg synd på henne. Så tenker jeg på hvor avanserte vi mennesker er på noen områder og f.eks. planlegger å sende folk til mars samtidig som vi på andre områder forstår så lite om oss selv. Vi driver og lager oss fullstendig unødvendige regler og belastninger om hvordan vi skal kle oss og være. Mange tar på seg klær når de skal på stranda på en varm dag. Man barberer bort hår som er helt naturlig. Man fyller på silikon her og der. Og det mest absurde er at mange vil ha silikon men de vil at det skal se naturlig ut. Hva er det som er mest naturlig? Å bruke silikon eller å ikke bruke det?

Det naturlige er selvfølgelig å være naken når det er er godt vær og kle på seg når man vil beskytte seg mot vær og vind, busker o.l. Oppi dette så bør man selvfølgelig respektere hverandre og ikke signalere at man ser den andre som et leketøy for egne drifter og ikke signalere med uhemmet stirring at man ikke vil respektere vedkommendes egen følelser.

Det er merkelig at det moderne mennesket som er så avansert på mange områder går helt av skaftet hvis den ene halvparten av menneskene viser frem en kroppsdel som faktisk alle mennesker har og har sett tilsvarende eksempler av tidligere.

Hva er vitsen med at kvinner med vanlige bryster dekker de til når de soler seg på stranda? Det er ingen som helst rasjonell grunn til det. Hvorfor skal man lære opp kvinner til å føle skamfølelse for bryster? Hvordan kan vestlige kvinner som som har blitt selvstendige på så mange områder akseptere at de påføres en ny skamhetsregel som ikke eksisterte i store deler av verden for ikke veldig mange år siden uten å ta det opp til rasjonell vurdering?

Anonymkode: 9b77f...b1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

@Tøytigern jeg synes du har fattet poenget. Det handler ikke om å fortelle barna at «bikini er et seksuelt plagg, fysj og fy, skam deg jente». Eller : «du er en slem grisegutt som ser på pene jenter»!!  

Det handler om at vi voksne tar valg for barna slik at de SLIPPER å forholde seg til dette! 

Om 8-9 åringer kler seg som 14-16-åringer på stranda, så risikerer de faktisk at kjønnsmodne gutter på 14-16 SER på dem. Kanskje tilogmed stirrer. 

Barn idag blir så tidlig voksne, hvorfor kan man ikke som foreldre skjerme dem litt, eller styre dem i en mindre kroppsfiksert retning? (Det er ikke så vanskelig altså)

Pubertet, kroppsfokus og seksualitet kommer jo hurtig nok. 

 

Anonymkode: dc85e...5de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

@Tøytigern jeg synes du har fattet poenget. Det handler ikke om å fortelle barna at «bikini er et seksuelt plagg, fysj og fy, skam deg jente». Eller : «du er en slem grisegutt som ser på pene jenter»!!  

Det handler om at vi voksne tar valg for barna slik at de SLIPPER å forholde seg til dette! 

Om 8-9 åringer kler seg som 14-16-åringer på stranda, så risikerer de faktisk at kjønnsmodne gutter på 14-16 SER på dem. Kanskje tilogmed stirrer. 

Barn idag blir så tidlig voksne, hvorfor kan man ikke som foreldre skjerme dem litt, eller styre dem i en mindre kroppsfiksert retning? (Det er ikke så vanskelig altså)

Pubertet, kroppsfokus og seksualitet kommer jo hurtig nok. 

 

Anonymkode: dc85e...5de

Jeg tror vi er på samme side i boken, ja. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Tøytigern said:

Ingen barn på den alderen tenker på å tiltrekke seg det annet kjønn. Så ungene skal ikke behøve å tenke som voksne. Vi voksne, derimot, skal vite om hva klærne våre gjør med andre. Noe vi må være forberedt på å takle når vi har dem på. Å kle seg handler like mye om å vise hensyn som å bli vist hensyn. Det kalles et "sivilisert samfunn." Ingen kan ta seg til rette på andres kropp.

Hva burde et sivilisert samfunn være? Det burde være et samfunn hvor man i størst mulig grad baserte seg på vitenskap. I dag brukes betegnelsen om et sammensurium av vitenskap og mote. Vi tror gjerne at fordi vi har bedre teknologi og medisin enn andre og tidligere generasjoner så har vi automatisk også bedre regler om hvordan vi skal kle oss. At siviliserte menn bruker slips når de vil bli tatt seriøst på møter og at siviliserte kvinner bruker bikini på stranda behøver ikke bety at det er bedre enn andre klesregler.

På de områdene hvor ikke vitenskapen gir noen klare svar burde det være full frihet. På disse områdene bør man tilstrebe full toleranse. Du bør få gå kledd akkurat som du vil og jeg som jeg vil. Under dette bør det ligge en forutsetning om at vi aksepterer hverandre. Om du vil gå i burkini på stranda og aldri ville kunne tenke deg å gå naken på stranda så skal du ha rett til det men samtidig ikke fordømme meg som vil gå naken. Og jeg skal selvfølgelig tilsvarende i forhold til deg.

Størst lykkefølelse i befolkningen oppnås ikke hvis alle går i burkini, hvis alle går i bikini eller hvis alle er nakne. Størst lykkefølelse oppnås nå man har et reellt valg og kan få velge selv uten at det får ubehagelige konsekvenser på noen måte. Når nærmest alle kvinner bruker bikini så tyder det på liten grad av frihet og liten mulighet for å tenke uavhengig og rasjonelt gjennom egne valg. Først når den nakne, den i bikini og den i burkini blir respektert likt og blir behandlet likt så har vi et ordentlig sivilisert samfunn.

Anonymkode: 9b77f...b1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva burde et sivilisert samfunn være? Det burde være et samfunn hvor man i størst mulig grad baserte seg på vitenskap. I dag brukes betegnelsen om et sammensurium av vitenskap og mote. Vi tror gjerne at fordi vi har bedre teknologi og medisin enn andre og tidligere generasjoner så har vi automatisk også bedre regler om hvordan vi skal kle oss. At siviliserte menn bruker slips når de vil bli tatt seriøst på møter og at siviliserte kvinner bruker bikini på stranda behøver ikke bety at det er bedre enn andre klesregler.

På de områdene hvor ikke vitenskapen gir noen klare svar burde det være full frihet. På disse områdene bør man tilstrebe full toleranse. Du bør få gå kledd akkurat som du vil og jeg som jeg vil. Under dette bør det ligge en forutsetning om at vi aksepterer hverandre. Om du vil gå i burkini på stranda og aldri ville kunne tenke deg å gå naken på stranda så skal du ha rett til det men samtidig ikke fordømme meg som vil gå naken. Og jeg skal selvfølgelig tilsvarende i forhold til deg.

Størst lykkefølelse i befolkningen oppnås ikke hvis alle går i burkini, hvis alle går i bikini eller hvis alle er nakne. Størst lykkefølelse oppnås nå man har et reellt valg og kan få velge selv uten at det får ubehagelige konsekvenser på noen måte. Når nærmest alle kvinner bruker bikini så tyder det på liten grad av frihet og liten mulighet for å tenke uavhengig og rasjonelt gjennom egne valg. Først når den nakne, den i bikini og den i burkini blir respektert likt og blir behandlet likt så har vi et ordentlig sivilisert samfunn.

Anonymkode: 9b77f...b1f

Og hva hadde dette med barn på stranda å gjøre, igjen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...