Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

På ‎23‎.‎03‎.‎2018 den 14.53, AnonymBruker skrev:

Men ref mitt punkt 1 er det ikke et kriterier at en sak av nasjonal interesse.

Og groteskhet som kriterie? Denne saken er jo også grotesk, bare på annen måte.

Så jeg synes fortsatt det er rart at dekningen ikke er bedre og det går fint å dekke uten å dykke ned i detaljer om hva mor/datter/øvrige nærstående har sagt el skrevet. 

Anonymkode: f3177...e2d

Hva er det du mener ikke har blitt dekket godt nok i media i denne saken? Synes det viktigste har kommet frem, og det er vel ikke så mye mer å skrive om før det foreligger en dom. Da blir det å dra frem detaljer. Synes det er bra media holder litt tilbake siden alt foreløpig blir masse spekulasjoner ut i fra vitneforklaringer. Nå er det opp til retten å avgjøre når alt blir klart.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg ikke hatt strafferett ennå, men de innleggene du siterer viser vel ikke til at man har ulovfestet rett på strafferettens område? Eller misforstår jeg det som blir skrevet? Men uansett (og med store forbehold om at dette er feil); HR driver vel med en slags rettsavklarende virksomhet også på strafferettens område? Ved for eksempel tolkning av et vilkår i straffeloven og hvordan det skal forstås, så vil jo det legge føringer for en lignende sak som måtte komme opp for lavere instanser i ettertid - tenker jeg iallfall. 

Anonymkode: 7fdbe...473

Nei, men siden AB i det hele tatt trakk inn ulovfestet rett, så tenkte jeg det var greit å presisere at dette ikke er strafferettslig relevant. Og det som diskuteres her er jo en straffesak. Og ja, Høyesterett bedriver rettsavklarende virksomhet på alle rettsområdet, jeg skriver vel ikke noe annet? 

Anonymkode: 19d37...6e5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg ikke hatt strafferett enda, men de innleggene du siterer viser vel ikke til at man har ulovfestet rett på strafferettens område? Eller misforstår jeg det som blir skrevet? Men uansett (og med store forbehold om at dette er feil); HR driver vel med en slags rettsavklarende virksomhet også på strafferettens område? Ved for eksempel tolkning av et vilkår i straffeloven og hvordan det skal forstås, så vil jo det legge føringer for en lignende sak som måtte komme opp for lavere instanser i ettertid - tenker jeg iallfall. 

Anonymkode: 7fdbe...473

Kan forøvrig hende jeg misforsto AB sitt innlegg, men da vedkommende skrev "Høyesterett driver jo mye med rettsavklaring og lager prinsipielle uttalelser og prejudikater som teller like mye som lov" forsto jeg det som at vedkommende siktet til ulovfestet rett. Er jo ikke sikkert det var tilfelle.

Anonymkode: 19d37...6e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Går vi litt på tomgang nå, eller? 

Man blir litt "tom" innimellom av denne saken, men er nok over middels engasjert kjenner jeg. I påvente av sluttprosedyren så har jeg lest saken opp og ned gjentatte ganger....for å prøve å forstå mor sin handling med å være så objektiv som mulig. Det går rett å slett ikke... jeg blir sint.....rasende sint. Jeg blir sint på barnevernet, tiltaltes familie, enkelte instanser i helsevesenet/skole men mest av alt blir jeg rasende sint på tiltalte. Sakens utfall kunne vært unngått og det er omsorgspersonen som har ansvar for dette.  Det ansvaret betyr at man skal ta avgjørelser til beste for barnet og sette sine egne følelser til side.  

Så isteden for å prøve å forstå så har jeg hoppet over til en så pass interessant ting som lovverket og hva påtalemyndigheten sier i siktelsen, nærmere bestemt straffeloven.... og da blir man ihvertfall "tom" og forholdsvis frustrert. Når man tror man har forstått paragrafen man leser, blir det henvist til en annen paragraf som igjen henviser til en neste paragraf. Når man da har noge lunde kontroll på den opprinnelige paragrafen blir utfordringen å sette denne saken opp i mot påtalen og fremlagte bevis og indisier. Det som jeg tror også gjør denne saken spesiell, forutenom det følelsemessige aspekte, er at det er få saker av denne typen som har vært i rettsvesenet. Jeg har enda ikke funnet noen ihvertfall og jeg tror at domsutfallet i denne saken fort kan bli en føring for lignende saker i fremtiden.

Så joda...litt på tomgang for min del, men engasjementet er der selv om saken gjør meg noe "tullerusk" 🤪

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Usikker på om denne linken har blitt lagt ut tidligere i tråden, men forsvareren til C ønsker å straffe vitne som ikke møtte opp. Moren til en av jentene som gikk på samme skole som A.

https://www.budstikka.no/valdres-saken/nyheter/kriminalitet-og-rettsvesen/forsvarer-vil-straffe-vitne-i-valdres-saken/s/5-55-640659

Anonymkode: 1a8d8...e8f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra

Veldig enig i oppsummeringen som @Uff da kommer med over her - i tillegg så er jeg forundret over moren, som ikke på noe område hverken evner å foreta en selvransaking eller ta noe som helst selvkritikk på at hun kunne gjort noe annerledes. Jo, forresten - hun tok selvkritikk på èn ting; hun skulle flyttet tidligere. Hun gjorde jo ikke annet enn å flytte rundt?

https://www.tv2.no/v/1071506/

Jeg er sint fordi hun sier at dette om at de spøkte med behandlere for å ufarliggjøre de. All dokumentasjon tilsier at det motsatte ble gjort. Hun hadde kallenavn på de, hun skremte med leger og sykehus. Altså det stikk motsatte. 

"Heldigvis" foreligger det SMS-kommunikasjon som motbeviser det aller meste av påstandene hun kommer med.

Men aller mest har jeg vondt av den lille 13-åringen, som kanskje døde helt alene, som kanskje bodde alene i hovedhytta i et kaos av alt fra gammel mat på ovnen til musefeller stående på gulvet.

https://www.tv2.no/a/9706454/

Jeg håper og tror retten vil dømme henne etter tiltalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer iallfall ikke å finne noen formildende omstendigheter i denne saken, uansett hvor mye jeg leter. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
21 minutter siden, Frida skrev:

Jeg klarer iallfall ikke å finne noen formildende omstendigheter i denne saken, uansett hvor mye jeg leter. 

Ikke jeg heller. Skal bli interessant å høre prosedyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Den formildende omstendigheten er allerede gitt i at hun ikke tiltales med forsett å ha drept datteren. Noe forsvar for handlingene utover et forvridd syn på virkeligheten finner ikke jeg heller.

Jeg tviler på at moren her visste hva hun kjempet mot - den dødelige sykdommen - siden hun valgte å kjempe kampen alene.

Når det gjelder å se hvor dårlig det står til så er det vel som regel sånn at man blir vant til å se hvor ille det ser ut og klarer ikke ta inn over seg forverring. Det er det eneste forsvaret jeg finner - og det er ikke en gang et sterkt kort fordi det er foreldres plikt å søke det som er best for barnet og forstå når man trenger hjelp utenfra.

Dette er bare trist for alle parter - men mest for Angelica.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Blondie65 skrev:

Den formildende omstendigheten er allerede gitt i at hun ikke tiltales med forsett å ha drept datteren. Noe forsvar for handlingene utover et forvridd syn på virkeligheten finner ikke jeg heller.

Jeg tviler på at moren her visste hva hun kjempet mot - den dødelige sykdommen - siden hun valgte å kjempe kampen alene.

Når det gjelder å se hvor dårlig det står til så er det vel som regel sånn at man blir vant til å se hvor ille det ser ut og klarer ikke ta inn over seg forverring. Det er det eneste forsvaret jeg finner - og det er ikke en gang et sterkt kort fordi det er foreldres plikt å søke det som er best for barnet og forstå når man trenger hjelp utenfra.

Dette er bare trist for alle parter - men mest for Angelica.

Det var flere av datterens behandlere som understreket alvoret ved sykdommen, så jeg er ikke enig i at hun ikke visste. At hun ikke ville vite, er en annen sak. Man kan nekte eller være ute av stand til å ta inn over seg virkeligheten, men i så lang tid? 

Hun har vel også selv bevist i sms at hun visste hvor ille det stod til med datteren, hun nektet henne å stå opp. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
4 minutter siden, Frida skrev:

Det var flere av datterens behandlere som understreket alvoret ved sykdommen, så jeg er ikke enig i at hun ikke visste. At hun ikke ville vite, er en annen sak. Man kan nekte eller være ute av stand til å ta inn over seg virkeligheten, men i så lang tid? 

Hun har vel også selv bevist i sms at hun visste hvor ille det stod til med datteren, hun nektet henne å stå opp. 

Det er forskjell på å "vite" og å "forstå". Hvis påstanden er at hun både visste og forstod at datteren var i ferd med å dø, er det jo overlagt drap vi snakker om, når hun velger å ikke søke hjelp.

Ta et annet eksempel: Hvor mange ganger har man ikke advart mot nigeriasvindel eller Facebook konkurranser? Folk bør etter hvert vite dette - men forstår de det? Det er jo stadig nye som går fem på den ene svindelen etter den andre. Et stort sprang fra Angelica saken til Facebook og svindel - men det er noe med å forstå her - dvs ha de kognitive evnene til å forstå det mulige utfallet og sin egen rolle og sitt eget ansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest- silje
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Usikker på om denne linken har blitt lagt ut tidligere i tråden, men forsvareren til C ønsker å straffe vitne som ikke møtte opp. Moren til en av jentene som gikk på samme skole som A.

https://www.budstikka.no/valdres-saken/nyheter/kriminalitet-og-rettsvesen/forsvarer-vil-straffe-vitne-i-valdres-saken/s/5-55-640659

Anonymkode: 1a8d8...e8f

Hvis det vitnet skal få straff for å levere sm, burde vel både tiltalte og faren få en straff? Er det noen som kunne tilført saken mer informasjon, så er det vel tiltalte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Blondie65 skrev:

Det er forskjell på å "vite" og å "forstå". Hvis påstanden er at hun både visste og forstod at datteren var i ferd med å dø, er det jo overlagt drap vi snakker om, når hun velger å ikke søke hjelp.

Ta et annet eksempel: Hvor mange ganger har man ikke advart mot nigeriasvindel eller Facebook konkurranser? Folk bør etter hvert vite dette - men forstår de det? Det er jo stadig nye som går fem på den ene svindelen etter den andre. Et stort sprang fra Angelica saken til Facebook og svindel - men det er noe med å forstå her - dvs ha de kognitive evnene til å forstå det mulige utfallet og sin egen rolle og sitt eget ansvar.

Er det noe som tyder på at tiltalte ikke både visste og forsto, når man ser det hun har skrevet? Tiltalte tok også et lydopptak av seg selv den 15. november 2015, der hun sa at A. ikke spiser lengre.

"14:37

26.desember 2015 sender tiltalte en melding til datteren, hvor hun skriver: «Om du ikke er død i morgen, havner du på sykehus i flere år».

14:31

Etterforskeren har lest opp en rekke meldinger hvor tiltalte viser bekymring for at datteren skal dø, i tidsrommet november - desember.

 

14:25

3. desember 2015 sender tiltalte en melding til Angelica hvor hun uttrykker bekymring for at fastlegen skal ringe. «Mobilen er sperret for alle bortsett fra familien», skriver hun i meldingen til datteren.   

14:18

I en rekke tekstmeldinger fra perioden november-desember 2015 sender tiltalte meldinger til Angelica, hvor hun truer med å ringe sykehuset hvis hun ikke spiser.

14:09

Etterforskeren presenterer tekstmeldinger som viser trusler mellom tiltalte og Angelica. I tiltalebeslutningen fremgår det at tiltalte skal ha truet datteren med å ta livet av seg."https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjeqsclip000p09fnsnjy060e?height=500&mode=live

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor sperret tiltalte sin datters telefon?

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tiltalte truet datteren med å ringe sykehuset.
Tiltalte visste og forsto at datteren var i livsfare og trengte hjelp fra sykehuset.
Tiltalte var bekymret for at fastlegen skulle ringe... (Hvorfor?)

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Så, hvorfor ringte ikke tiltalte til sykehuset da?

Anonymkode: fad9c...735

Fordi sykehus, leger, barnevern, skole, foreldre og klassekamerater alle etter hvert ble "fiender" i tiltaltes forvrengte virkelighetsbilde.

Anonymkode: 9c632...889

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tiltalte truet datteren med å ringe sykehuset.
Tiltalte visste og forsto at datteren var i livsfare og trengte hjelp fra sykehuset.
Tiltalte var bekymret for at fastlegen skulle ringe... (Hvorfor?)

Anonymkode: fad9c...735

Nei det er jo helt uforståelig. Den "snille" forklaringen er nok at tiltalte gjentatte ganger har unngått helsesektoren bevisst fordi behandlingen ikke passet hennes syn på hvordan datteren skulle bli frisk. Da er det behagelig å slippe å ta telefonen med ubehagelige spørsmål og kanskje faren for at fastlegen melder fra til andre instanser.  Det å rømme fra problemene og ubehagelighetene har vært tiltaltes ekspertise. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Snø_fnugg skrev:

Hva tenker du på da? At jeg skal si at hun er en kjærlig, tålmodig og varm kvinne, at hun var en mor som kjempet for å få datteren frisk og som gjorde alt i hennes makt for å kjempe mot sykdommen? Sorry men da lyver jeg, gitt 😉 Alt i denne saken tilsier det motsatte av det jeg nå nevnte. It is what it is.

Det viser at folk ikke vil klare å gjenkjenne foreldre som er psykisk syke eller forstyrret så lenge de viser en oppegående fasade, og da er vi jo like langt.

Mange i denne tråden omtaler saken som om det dreide seg om et overlagt drap, der moren over lengre tid har planlagt datterens død, og at alle løgnene er kalkulert for å dekke over dette drapet. Jeg mener at det er helt åpenbart og innlysende at det ikke er tilfelle.

Hvis det er DET man "lærer" å se etter, kalkulerende morderiske foreldre, så har man ingenting nyttig lært.

Det man kan lære, er å se usunne familieforhold og omsorgssvikt i familier som har mye kjærlighet og omsorg, men der dette får farlig og usunt utløp i isolasjon, vrangforestillinger, paranoia og avgjørelser som skader barnas psykiske og fysiske helse. Det er DET man kan lære av denne saken å se etter og gjenkjenne.

Men mange går seg helt bort i teorier om vinduslemmer og stolputer og meldinger om middagslaging (sistnevnte åpenbart desperate handlinger av en forvirret og forstyrret kvinne som ikke klarer å handle normalt og rasjonelt).

 

Anonymkode: 9c632...889

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...