Gjest chisandra Skrevet 24. mars 2018 #5561 Skrevet 24. mars 2018 Akkurat nå, Uff da skrev: ... Og den 3. desember skrev mor Melding til datteren sin at hun hadde stengt inngående samtaler foruten familien i frykt for at fastlegen skulle ringe. Ja, den også, ja....det er egentlig veldig bra, tross alt, at det finnes så utstrakt skriftlig kommunikasjon mellom mor og datter. Dette er til all mulig hjelp for retten, all den tid moren ikke husker noen ting.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #5562 Skrevet 24. mars 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ringte ikke mor til fastlegen en gang i oktober eller i november 2015? Hva gikk den samtalen ut på? Anonymkode: fad9c...735 Fant det her: "12:08 Noen dager senere, 9.oktober, tar tiltalte kontakt med legen - først på SMS, deretter blir det en telefonsamtale. – Tiltalte forteller at hun og Angelica er hjemme hos hennes foreldre på grunn av en vannlekkasje i sin egen leilighet. Hun fortalte også om at de hadde tanker om å flytte ut av Lommedalen, noe Angelica også var interessert i, forklarer legen. – Jeg sa at det var viktig at de raskt fikk avklart en eventuell flytting, blant annet på grunn av Angelicas skolegang og mulig bytte av fastlege. Det var også viktig at det ikke ble for mye opphold i prosessen, fortsetter legen. Etter dette har det ikke vært noe kontakt mellom legen og tiltalte. – Jeg fikk heller ikke melding om at de hadde byttet fastlege. Sett i ettertid burde jeg helt klart ha gjort mer for å få kontakt med tiltalte, forklarer legen på aktor Arne Ingvald Dymbes spørsmål. 12:03 – Fikk du kontakt når du ringte? spør aktor Arne Ingvald Dymbe. – Ja, jeg snakket med mor. Hun fortalte at de hadde reist til hytta på Beitostølen. Jeg sa at de måtte fortsette prosessen og ikke kunne bli på hytta mer enn i noen dager, maks en uke. De svarte at de skulle komme, svarer fastlegen. Ifølge legen ble det ikke gjort avtale om time, for mor ville ikke komme ned fra hytta. – Hun ønsket en "åpen linje" for å bestille time på sparket, sier legen. 12:01 Fastlegen forklarer seg om en legetime som skulle finne sted 5. oktober 2015 – på samme tid som tiltalte og Angelica flyttet til familiehytta på Beitostølen. – Før timen fikk jeg levert et brev i en konvolutt, som ble lagt i posthylla inn på kontoret. I brevet sto det at det gikk veldig dårlig på skolen, at Angelica ble mer og mer lei seg og redd. På slutten av dagen ringer jeg tiltalte for å forsøke å få til en ny legetime, sier fastlegen."https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjeqsclip000p09fnsnjy060e?height=500&mode=live Anonymkode: fad9c...735 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #5563 Skrevet 24. mars 2018 "14:37 26.desember 2015 sender tiltalte en melding til datteren, hvor hun skriver: «Om du ikke er død i morgen, havner du på sykehus i flere år». 14:31 Etterforskeren har lest opp en rekke meldinger hvor tiltalte viser bekymring for at datteren skal dø, i tidsrommet november - desember. 14:25 3. desember 2015 sender tiltalte en melding til Angelica hvor hun uttrykker bekymring for at fastlegen skal ringe. «Mobilen er sperret for alle bortsett fra familien», skriver hun i meldingen til datteren. 14:18 I en rekke tekstmeldinger fra perioden november-desember 2015 sender tiltalte meldinger til Angelica, hvor hun truer med å ringe sykehuset hvis hun ikke spiser. 14:09 Etterforskeren presenterer tekstmeldinger som viser trusler mellom tiltalte og Angelica. I tiltalebeslutningen fremgår det at tiltalte skal ha truet datteren med å ta livet av seg."https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjeqsclip000p09fnsnjy060e?height=500&mode=live Så, hvorfor ringte ikke tiltalte til sykehuset da? Anonymkode: fad9c...735 6
Uff da Skrevet 24. mars 2018 #5564 Skrevet 24. mars 2018 Fra budstikka : "15. desember 2015 sender tiltalte en melding til sin mor hvor hun skriver at hun ikke kommer noen vei med Angelica." Skulle gjerne visst hva den tiltaltes mor svarte den tiltalte og om hun forstod hvor dårlig barnebarnet hennes var. 9
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #5565 Skrevet 24. mars 2018 (endret) Det at sykdommen sorterer innunder psykiatri er avgjørende, etter mitt syn. Syns heller ikke moren eller A fikk god oppfølging, hverken på BUPA eller andre steder. Det er kun innen psykiatrien det er mulig å tenke at behandlingen like greit kan gjøres hjemme, spesielt hvis det dreier seg om tulleting som å veies og lite annet. Selvsagt hadde ikke moren unndratt seg/datteren _ordentlig_ medisinsk behandling. (Ser at dette sier litt om hva jeg tenker om psykiatrisk såkalt behandling generelt da, men..) Anonymkode: b8a1d...156 Innlegget er redigert for sitering av, og svar til, slettet innhold. Yvonne (mod) Endret 24. mars 2018 av Yvonne 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #5566 Skrevet 24. mars 2018 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det at sykdommen sorterer innunder psykiatri er avgjørende, etter mitt syn. Syns heller ikke moren eller A fikk god oppfølging, hverken på BUPA eller andre steder. Det er kun innen psykiatrien det er mulig å tenke at behandlingen like greit kan gjøres hjemme, spesielt hvis det dreier seg om tulleting som å veies og lite annet. Selvsagt hadde ikke moren unndratt seg/datteren _ordentlig_ medisinsk behandling. (Ser at dette sier litt om hva jeg tenker om psykiatrisk såkalt behandling generelt da, men..) Anonymkode: b8a1d...156 Når et barn slutter å spise trenger jo barnet fysisk medisinsk hjelp, i tillegg til psykisk hjelp. Tiltalte visste svært mye om anoreksi (var det hennes far som uttalte at tiltalte visste mer om anoreksi enn en vanlig almenpraktiserende lege?), og hun visste at datteren trengte legehjelp. At A. og tiltalte ikke fikk den hjelpen som A. trengte, var jo på grunn av at tiltalte forhindret det (ved å bestemme hva behandlere ikke fikk lov til og hva de fikk lov til å snakke med A. om, og ved å stadig bytte behandlere, og ved å holde A. unna de som kunne ha hjulpet A.). Tulleting som veiing, skriver du. A. trengte innleggelse for å få næring, og deretter terapi. (Mor hadde dessuten lovt å veie A. på hytta (om jeg ikke husker feil). Men uansett har det kommet frem massevis av bevis på at tiltalte visste at A. var i livsfare om hun ikke fikk legehjelp (de siste ukene på hytta). Anonymkode: fad9c...735 Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold. Yvonne (mod) Endret 24. mars 2018 av Yvonne 12
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #5567 Skrevet 24. mars 2018 3 hours ago, AnonymBruker said: Hva mener du med at hun har fått den verste straffen? Tenker du på at datteren er død? Med den holdningen kan man jo si at når noen dreper en av sine nærmeste bør de ikke få så lang straff, for de har jo allerede blitt straffet ved å miste vedkommende. Det henger ikke på greip. Selvfølgelig skal hun straffes om hun blir dømt, og så alvorlig som tiltalen er så vil det være mot all anstendighet om hun bare fikk noen få måneder. Anonymkode: f2ff6...12b Nå synes jeg du later som du er dum ved å forutsette at det vil være automatikk i at tap av nærstående gir redusert straff. Men for p gjøre der klart: Alle omstendigheter rundt er selvsagt gjenstand for vurdering fra sak til sak. Det er feks stor forskjell på en konemishandler som til slutt kommer i skade for å drepe sin ektefelle og en dedikert far som glemmer sitt barn som dør av heteslag i en glohet bil. Farens tap vil veie tyngre i sistnevnte tilfelle en ektemannens tap i førstnevnte tilfelle. Så spørs det om moren i dette tilfeller ofret datteren på sitt eget martyralter, eller om det var en utilsiktet konsekvens av et hjelpeløst, tragisk forsøk på å redde det kjæreste hun hadde. Anonymkode: f3177...e2d 4
Uff da Skrevet 24. mars 2018 #5568 Skrevet 24. mars 2018 Ta et målebånd og mål opp 12 cm og lag en rund ring. Det blir ikke store ringen. Ta et målebånd og mål opp 23,5 cm og lag en ring. Litt større ring, men heller ikke den spesielt stor. Ta et målebånd og mål deg selv rundt overarmen og se hvor langt du kommer med 12 cm, gjør det samme med de 23,5 cm rundt det tykkeste stedet på låret ditt. 12cm på overarm og 23,5cm på lår var datteren sine mål ved obduksjonen. Da skjønner man virkelig ingenting av mors sin påstand om at hun ikke skjønte alvoret i saken. 23
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #5569 Skrevet 24. mars 2018 Akkurat nå, Uff da skrev: Ta et målebånd og mål opp 12 cm og lag en rund ring. Det blir ikke store ringen. Ta et målebånd og mål opp 23,5 cm og lag en ring. Litt større ring, men heller ikke den spesielt stor. Ta et målebånd og mål deg selv rundt overarmen og se hvor langt du kommer med 12 cm, gjør det samme med de 23,5 cm rundt det tykkeste stedet på låret ditt. 12cm på overarm og 23,5cm på lår var datteren sine mål ved obduksjonen. Da skjønner man virkelig ingenting av mors sin påstand om at hun ikke skjønte alvoret i saken. 12 cm er jo ca samme omkrets som det er rundt overarmene på noen nyfødte babyer. Anonymkode: fad9c...735 16
Gjest chisandra Skrevet 24. mars 2018 #5570 Skrevet 24. mars 2018 3 minutter siden, Uff da skrev: Ta et målebånd og mål opp 12 cm og lag en rund ring. Det blir ikke store ringen. Ta et målebånd og mål opp 23,5 cm og lag en ring. Litt større ring, men heller ikke den spesielt stor. Ta et målebånd og mål deg selv rundt overarmen og se hvor langt du kommer med 12 cm, gjør det samme med de 23,5 cm rundt det tykkeste stedet på låret ditt. 12cm på overarm og 23,5cm på lår var datteren sine mål ved obduksjonen. Da skjønner man virkelig ingenting av mors sin påstand om at hun ikke skjønte alvoret i saken. Ja, da disse tallene kom frem måtte jeg faktisk hente frem et målebånd og se med egne øyne hvor lite det var, og bildene som dannet seg i hodet etterhvert var grusomme.
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #5571 Skrevet 24. mars 2018 20 timer siden, Snø_fnugg skrev: Nei du er ikke det. Tenker mye stygt inni meg når det gjelder den dama. Innlegget er ryddet for nedsettende innhold. Yvonne (mod) ...og dette beviser vel egentlig bare at de færreste lærer noenting som helst av sånne saker. Anonymkode: 9c632...889 3
Frida Skrevet 24. mars 2018 #5572 Skrevet 24. mars 2018 7 minutter siden, chisandra skrev: Ja, da disse tallene kom frem måtte jeg faktisk hente frem et målebånd og se med egne øyne hvor lite det var, og bildene som dannet seg i hodet etterhvert var grusomme. Det er en scene fra "Emma vil leve" jeg aldri kommer til å glemme, og det var da de filmet Emma bakfra da hun var på vei til badet. Godt støttet av en hjelper klarer hun å gå noen skritt, men synet av de tynne bena hennes glemmer jeg aldri! 3
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #5573 Skrevet 24. mars 2018 Jeg har ikke satt meg inn i denne saken, men la meg gjette. Moren var ikke akkuratt noe godt forbilde. Kanskje hun selv hadde et forhold til mat som ikke var bra? Anonymkode: db675...888 2
Vampyrina Skrevet 24. mars 2018 #5574 Skrevet 24. mars 2018 Vi fikk vel egentlig ikke høre noe mer om de sms’ene A sendte til sin mor der hun ba om legetime av frykt for egen helse?? Eller misset jeg det? 2
Gjest chisandra Skrevet 24. mars 2018 #5575 Skrevet 24. mars 2018 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke satt meg inn i denne saken, men la meg gjette. Moren var ikke akkuratt noe godt forbilde. Kanskje hun selv hadde et forhold til mat som ikke var bra? Anonymkode: db675...888 Vi har fått vite lite om det, men i et brev til Angelica i 2012 (som ingen vet om Angelica har lest) omtaler hun seg selv som «tykk og stygg» kl. 13.25 her: https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjf0sb86u00av09gbizi6f0w6?mode=static
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2018 #5576 Skrevet 24. mars 2018 https://tv.nrk.no/serie/hytteliv/MUHH27000018/sesong-1/episode-2 Flere som synes de scenene med Jeanette og sønnen plutselig ble veldig uhyggelige? Anonymkode: c18d9...2da 4
Guidet Kvinne Skrevet 24. mars 2018 #5577 Skrevet 24. mars 2018 56 minutter siden, Vampyrina skrev: Vi fikk vel egentlig ikke høre noe mer om de sms’ene A sendte til sin mor der hun ba om legetime av frykt for egen helse?? Eller misset jeg det? Det har blitt lest opp mange hundre tekstmeldinger i retten. Bare en av dagene ble det lest opp ca 600. Uansett hvor tett man har fulgt saken er det bare en brøkdel som har blitt referert, selv i Budstikka, og det som refereres formidles jo nødvendigvis gjennom den aktuelle journalisten. 5
Gjest Snø_fnugg Skrevet 24. mars 2018 #5578 Skrevet 24. mars 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: ...og dette beviser vel egentlig bare at de færreste lærer noenting som helst av sånne saker. Anonymkode: 9c632...889 Hva tenker du på da? At jeg skal si at hun er en kjærlig, tålmodig og varm kvinne, at hun var en mor som kjempet for å få datteren frisk og som gjorde alt i hennes makt for å kjempe mot sykdommen? Sorry men da lyver jeg, gitt 😉 Alt i denne saken tilsier det motsatte av det jeg nå nevnte. It is what it is.
Gjest Snø_fnugg Skrevet 24. mars 2018 #5579 Skrevet 24. mars 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: https://tv.nrk.no/serie/hytteliv/MUHH27000018/sesong-1/episode-2 Flere som synes de scenene med Jeanette og sønnen plutselig ble veldig uhyggelige? Anonymkode: c18d9...2da Jeg ELSKER scenene med Jeanette og sønnen uansett, så nei.
Anglofil Skrevet 24. mars 2018 #5580 Skrevet 24. mars 2018 Tråden er ryddet for spekulasjoner og innlegg med nedsettende innhold, samt svar til dette. Yvonne (mod) 2
Fremhevede innlegg