Frida Skrevet 9. mars 2018 #3241 Skrevet 9. mars 2018 (endret) Hvordan kan moren si at alle sviktet, at de fikk ikke hjelp, når de faktisk fikk hjelp da datteren var innlagt? Som du skriver la hun på seg og veide 41 kg da hun ble utskrevet, da hadde jo sykehusoppholdet hjulpet datteren veldig godt? Hva er da argumentet for å ikke prøve det samme en gang når det var vellykket sist? Det henger jo ikke på greip uansett hvordan man snur og vrir på det! Innlegget er redigert for sitering av, og svar til, slettet innhold. Yvonne (mod) Endret 9. mars 2018 av Yvonne 21
Ulzzang Skrevet 9. mars 2018 #3242 Skrevet 9. mars 2018 (endret) Det finnes mange mennesker som har hatt forferdelige barndommer, overlevd grusomme traumer og likevel handler de riktig. Det handler om at man eier sitt eget liv og er fri til å ta egne valg. Innlegget er redigert for sitering av, og svar til, slettet innhold. Yvonne (mod) Endret 9. mars 2018 av Yvonne 12
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #3243 Skrevet 9. mars 2018 (endret) 4 timer siden, Frida skrev: Hvordan kan moren si at alle sviktet, at de fikk ikke hjelp, når de faktisk fikk hjelp da datteren var innlagt? Som du skriver la hun på seg og veide 41 kg da hun ble utskrevet, da hadde jo sykehusoppholdet hjulpet datteren veldig godt? Hva er da argumentet for å ikke prøve det samme en gang når det var vellykket sist? Det henger jo ikke på greip uansett hvordan man snur og vrir på det! Fordi den delen absolutt kan være reell. Det kommer tydelig frem at helsevesenet avviste dem i starten og benektet at jenta hadde anoreksi, der mora måtte gå privat (Volvat) for å få henvisning videre til barne og ungdomspsykiatrien. Kanskje fordi jenta var uvanlig ung da hun fikk anoreksi, kanskje fordi mora har rett i at vektfokuset ved spiseforstyrrelser er reellt der dattera "ikke var tynn nok" da de søkte hjelp første gang. Vil argumentere for at vektoppgang ved innleggelse ikke sier noe som helst om hvor vellykket en behandling er. Anoreksi er en psykiatrisk sykdom, med undervekt som symptom, så vektoppgang er bare symptomlindring men betyr langt i fra at anorektikeren er frisk. Anonymkode: c6795...eca Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold. Yvonne (mod) Endret 9. mars 2018 av Yvonne 7
MonsIvar Skrevet 9. mars 2018 #3244 Skrevet 9. mars 2018 (endret) Men i jøsse navn. Man er da ansvarlig for sine handlinger selv om man har hatt en dårlig barndom?? Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold. Yvonne (mod) Endret 9. mars 2018 av Yvonne 27
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #3245 Skrevet 9. mars 2018 16 minutter siden, Frida skrev: Jeg har tenkt litt på det der. Hvordan kan moren si at alle sviktet, at de fikk ikke hjelp, når de faktisk fikk hjelp da datteren var innlagt? Som du skriver la hun på seg og veide 41 kg da hun ble utskrevet, da hadde jo sykehusoppholdet hjulpet datteren veldig godt? Hva er da argumentet for å ikke prøve det samme en gang når det var vellykket sist? Det henger jo ikke på greip uansett hvordan man snur og vrir på det! Hvis hun hadde tatt kontakt med Drammen sykehus, så hadde hun nok mistet omsorgen for datteren siden hun ikke hadde søkt hjelp før. Det gikk så altfor, altfor langt, og bv hadde helt sikkert tatt over omsorgen for datteren. Anonymkode: 1f603...8e8 6
Ulzzang Skrevet 9. mars 2018 #3246 Skrevet 9. mars 2018 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil argumentere for at vektoppgang ved innleggelse ikke sier noe som helst om hvor vellykket en behandling er. Anoreksi er en psykiatrisk sykdom, med undervekt som symptom, så vektoppgang er bare symptomlindring men betyr langt i fra at anorektikeren er frisk. Anonymkode: c6795...eca Det stemmer nok, men én av grunnene til at vekt blir så viktig i disse sammenhengene er nettopp for å unngå livsfarlig avmagring. De fleste med alvorlig anoreksi må behandles over lang tid, og er ofte inn og ut av institusjoner, dessverre, det er slik sykdommen manifesterer seg hos mange. Jeg sier ikke at en vekt på 41 var tegn på vellykket behandling, men den var bra nok for å holde jenta i live, og ganske langt unna en vekt på 21 som viste seg å være dødelig. Endret 9. mars 2018 av Ulzzang måtte skrive om noen påstander 16
Gjest Carol80 Skrevet 9. mars 2018 #3247 Skrevet 9. mars 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merkelig at to ulike behandlere kan komme til ulik konklusjon om hvorvidt et traumekriterie er oppfylt. Synes det sier noe om at psykiatrien er en synsevitenskap basert på subjektive meninger om hva som er traumer eller ikke og hva et menneske bør tåle. De har sånn ca null troverdighet. Anonymkode: 7653a...d2d Har noen deler av rapporten psykologen som var utnevnt av mor, skrev om hennes psykiske helse? Den fikk kritikk av psykriatisk sakkyndig oppnevnt av retten, for å være svulstig og ha et uheldig språk. Det burde være mer tilbakeholdent sto det. Det sto mye "jeg føler" og sånn husker jeg.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #3248 Skrevet 9. mars 2018 Jeg vet ikke helt om jeg har helt klart å ta innover meg hvor lav vekt hun hadde, men nå leste jeg om omkretsen på armene på 12 cm, og for å visualisere målte jeg opp en tråd. Jeg har ikke ord. Anonymkode: b7019...c2d 12
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #3249 Skrevet 9. mars 2018 (endret) Jeg leste (enten her i tråden eller i en artikkel) om at noen mente at det ikke var gjentagelsesfare i denne saken. Hvordan kan vedkommende påstå det? Anonymkode: fad9c...735 Innlegget er ryddet for spekulasjoner. Yvonne (mod) Endret 10. mars 2018 av Yvonne 9
Ulzzang Skrevet 9. mars 2018 #3250 Skrevet 9. mars 2018 1 minutt siden, Carol80 skrev: Har noen deler av rapporten psykologen som var utnevnt av mor, skrev om hennes psykiske helse? Den fikk kritikk av psykriatisk sakkyndig oppnevnt av retten, for å være svulstig og ha et uheldig språk. Det burde være mer tilbakeholdent sto det. Det sto mye "jeg føler" og sånn husker jeg. Ja,mye "Jeg kjenner på min kropp det pasienten føler" osv. noe i den duren 10
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #3251 Skrevet 9. mars 2018 (endret) Det jeg sier er at vi må se lenger. Det er ikke nok å putte tiltalte i fengsel for noen år, klappe hverandre på skuldrene og si 'grusom sak, men nå er det over'. Det er ikke over. Alt har en årsak. Anonymkode: 9fa89...852 Innlegget er redigert for sitering av, og svar til, slettet innhold. Yvonne (mod) Endret 10. mars 2018 av Yvonne 8
Gjest Carol80 Skrevet 9. mars 2018 #3252 Skrevet 9. mars 2018 24 minutter siden, Frida skrev: Jeg har tenkt litt på det der. Hvordan kan moren si at alle sviktet, at de fikk ikke hjelp, når de faktisk fikk hjelp da datteren var innlagt? Som du skriver la hun på seg og veide 41 kg da hun ble utskrevet, da hadde jo sykehusoppholdet hjulpet datteren veldig godt? Hva er da argumentet for å ikke prøve det samme en gang når det var vellykket sist? Det henger jo ikke på greip uansett hvordan man snur og vrir på det! Det holdt vel at noen kritiserte hennes måte å gjøre ting på, eller stilte krav hun var uenig i. Etter dette sykehusoppholdet fulgte hun heller ikke opp avtaler gjort med sykehuset ang datteren.
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #3253 Skrevet 9. mars 2018 Denne forsvant visst. Her kan man lære og dermed forstå bedre, flere pf som mange mennesker som skader andre har https://www.nb.no/nbsok/nb/ac6c2fddef6d4af2a5588c8929d43acf?lang=no#0 Anonymkode: fad9c...735 3
Ulzzang Skrevet 9. mars 2018 #3254 Skrevet 9. mars 2018 Men hvor kommer det frem at mor tok med seg datteren til hytta for å behandle anoreksien på egenhånd? Hun har ikke engang selv nevnt noe om "selvbehandling" har hun det? Hun har sagt at datteren trengte ro og at hun spiste bra og at de koste seg, men aldri sagt at hun hadde planer om å behandle henne selv? Hvorfor kommer disse påstandene i diskusjonen nå? 5
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #3255 Skrevet 9. mars 2018 1 minutt siden, Ulzzang skrev: Men hvor kommer det frem at mor tok med seg datteren til hytta for å behandle anoreksien på egenhånd? Hun har ikke engang selv nevnt noe om "selvbehandling" har hun det? Hun har sagt at datteren trengte ro og at hun spiste bra og at de koste seg, men aldri sagt at hun hadde planer om å behandle henne selv? Hvorfor kommer disse påstandene i diskusjonen nå? Var det tiltalte som hadde formidlet at datteren hadde sagt at hun "ville bli frisk selv/ av seg selv"? Anonymkode: fad9c...735 3
Ulzzang Skrevet 9. mars 2018 #3256 Skrevet 9. mars 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Var det tiltalte som hadde formidlet at datteren hadde sagt at hun "ville bli frisk selv/ av seg selv"? Anonymkode: fad9c...735 Det høres kjent ut. 1
fitnessjenta Skrevet 9. mars 2018 #3257 Skrevet 9. mars 2018 (endret) Selv om man har hatt en vanskelig barndom, så betyr ikke det at man har rett til å skade andre. Selv om man har en personlighetsforstyrrelse, så vet man forskjellen på rett og galt, det er derfor tiltalte regnes som tilregnelig og må stå til ansvar for handlingene sine. Det som viser seg å virke mest forebyggende, er kognitiv terapi. Likevel er det viktig for samfunnet at tiltalte blir dømt, for å sette et eksempel. Det er også nødvendig av respekt for avdøde, og for å plassere skylden der den hører hjemme. Jeg tror uansett at tiltalte får behandling hvis hun blir fengslet, i Norge prioriterer vi heldigvis rehabilitering fremfor å bare "putte noen i fengsel". Innlegget er redigert for spekulasjoner og sitering av slettet innhold. Yvonne (mod) Endret 10. mars 2018 av Yvonne Skrivefeil 12
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #3258 Skrevet 9. mars 2018 Akkurat nå, Ulzzang skrev: Det høres kjent ut. Takk Vi har nok lest det samme. I tillegg har tiltalte sagt om årsaken til at hun tok med datteren til hytten, dette: "for at datteren skulle få ro" og "vannlekasjen" ( i boligen, som forårsaket at de måtte flytte ut). Anonymkode: fad9c...735 2
miss spjåk Skrevet 9. mars 2018 #3259 Skrevet 9. mars 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Den anmeldte part får vite hvem som melder. De får kopi av anmeldelsen og får vite hvem som har sendt den, det tilbakeholdes ikke. Anonymkode: b945b...00c Dette kan ikke gjelde i alle saker. En jeg kjente fikk bekymringmld der vedkommende var anonym. 2
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2018 #3260 Skrevet 9. mars 2018 Denne pensjonerte advokaten i Aftenposten bedriver emosjonell argumentasjon og forholder seg knapt til faktum i saken. Hvem skal stå opp for den avdødes rettssikkerhet? Hvem bryr seg om det vergeløse barnet? Anonymkode: 5085c...839 21
Fremhevede innlegg