Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at å ta opp forbrukslån er veien å gå? (For som selvstendig næringsdrivende er det ikke sikkert hun fikk jobber så mye og fikk inn så mye penger med dette gående, så vanlig banklån uten sikkerhet er det ikke sikkert hun kunne fått.) Spør du meg ville det vært uansvarlig også, å sylte seg ned i gjeld sol hun kanskje ikke ville klare å betjene, særlig mht at vi har et offentlig helsevesen som vi betaler for over skatteseddelen. Villa Sult gir heller ingen garanti og de fleste som blir friske fra spiseforstyrrelser blir det uten å være på Villa Sult. Men for det jeg vet kan jo du være en kandidat til luksusfellen med den holdningen du har til å låne penger..

Anonymkode: f3177...e2d

Ikke meg du spurte, men, ja jeg ville tatt opp lån for å få helsehjelp til min datter dersom ingen andre kunne gi henne den helsehjelpen som hun trengte..

Anonymkode: fad9c...735

• Liker 31
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hun gjorde jo ikke det, i løpet av de siste ukene datteren levde.

Hvorfor avgrense fokuset til de siste ukene og ignorere alt før?

Det henger jo sammen. Rettssaken viser jo at hun oppsøkte helsevesen og relasjonsterapeuter. Så kommer hun til et punkt der hun gir dem opp, skal fikse selv eller hva det er hun tenker, men at hun ikke tar opp lån (økonomien kan være skakkjørt på dette tidspunktet) for å komme inn på Villa Sult blir for søkt å kalle bortforklaring.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor avgrense fokuset til de siste ukene og ignorere alt før?

Det henger jo sammen. Rettssaken viser jo at hun oppsøkte helsevesen og relasjonsterapeuter. Så kommer hun til et punkt der hun gir dem opp, skal fikse selv eller hva det er hun tenker, men at hun ikke tar opp lån (økonomien kan være skakkjørt på dette tidspunktet) for å komme inn på Villa Sult blir for søkt å kalle bortforklaring.

Fordi datteren var i livsfare og trengte øyeblikkelig hjelp.

• Liker 21
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil sak. Du tenker på Madsen og Kim Wall. 

Anonymkode: 45eb5...034

Takk for oppklaringen. Beklager.

• Liker 2
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Når hun oppsøker alt annet av hjelp og terapeuter, hvorfor skal hun plutselig «bortforklare» seg her?

Hvor har du det fra at hun oppsøkte all annen hjelp og terapeuter? Faktum er at tiltalte er tiltalt for å ha unnlatt å gi avdøde nødvendig helsehjelp, slik at hun til slutt døde av avmagring og forfrysning grunnet dette.

Mener du at å ta opp forbrukslån er veien å gå? (For som selvstendig næringsdrivende er det ikke sikkert hun fikk jobber så mye og fikk inn så mye penger med dette gående, så vanlig banklån uten sikkerhet er det ikke sikkert hun kunne fått.) Spør du meg ville det vært uansvarlig også, å sylte seg ned i gjeld sol hun kanskje ikke ville klare å betjene, særlig mht at vi har et offentlig helsevesen som vi betaler for over skatteseddelen. Villa Sult gir heller ingen garanti og de fleste som blir friske fra spiseforstyrrelser blir det uten å være på Villa Sult. Men for det jeg vet kan jo du være en kandidat til luksusfellen med den holdningen du har til å låne penger..

Å ta opp forbrukslån ville vært aller siste utvei, hun kunne forhørt seg med slektninger og venner om de ville være med på å sponse innleggelsen. Poenget er at datteren var såpass alvorlig undervektig, med en BMI på 8; noe som er dødelig. Da ville jeg heller blitt kandidat til luksusfellen, enn å se datteren min sulte ihjel. Hold debatten saklig og dropp personangrepene er du grei.

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skriver han?

Anonymkode: 985c3...f18

Klikk på linken og les selv da vel...

Anonymkode: bca61...628

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva skriver han?

Anonymkode: 985c3...f18

Kort sammenfattet og tolket av meg: tiltalte er så søt og pen og lidende at hun ikke burde blitt tiltalt. Særlig siden det er SYSTEMET som har skylden for elendigheten.

Anonymkode: 4ab7a...a69

• Liker 21
Gjest Carol80
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kort sammenfattet og tolket av meg: tiltalte er så søt og pen og lidende at hun ikke burde blitt tiltalt. Særlig siden det er SYSTEMET som har skylden for elendigheten.

I tillegg har han ikke satt seg inn i bevisene i saken. So there you have it. Synes kanskje det er litt prematurt å uttale seg før han har fått hele bakgrunnsbildet. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Carol80 said:

I tillegg har han ikke satt seg inn i bevisene i saken. So there you have it. Synes kanskje det er litt prematurt å uttale seg før han har fått hele bakgrunnsbildet. 

Han er i det minste ærlig og innrømmer det, det skal han ha, den pensjonerte advokaten.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Poenget er vel at når barnet er i så dårlig form som A sannsynligvis var den siste tiden, da må man ta imot hjelp uansett. Man leter ikke etter det ideelle behandlingsopplegget, man bare får barnet innlagt slik at barnet overlever. 

Nå kjenner ikke jeg til opplegget på villa sult, men jeg vil tro at ingen private behandlingsopplegg i Norge ville tatt i mot en pasient med så lav BMI.

Anonymkode: a874a...060

• Liker 29
Gjest Carol80
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Han er i det minste ærlig og innrømmer det, det skal han ha, den pensjonerte advokaten.

Sant. Men vil tro han kanskje endrer mening når ting blir klarere under sakens forløp. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor det er snakk om penger når det kommer til behandling? Jeg har selv blitt tvangsinnlagt pga spiseforstyrrelse. Jeg rømte, politiet fant meg, kjørte meg dit. Var der i 6 måneder, fikk ikke noe regning. 

Anonymkode: 3296e...02e

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor det er snakk om penger når det kommer til behandling? Jeg har selv blitt tvangsinnlagt pga spiseforstyrrelse. Jeg rømte, politiet fant meg, kjørte meg dit. Var der i 6 måneder, fikk ikke noe regning. 

Anonymkode: 3296e...02e

Fordi moren vurderte et privat behandlingstilbud, "Villa Sult", men droppet det fordi det var for dyrt. 

Anonymkode: 7ce6e...5ef

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Carol80 skrev:

Denne advokaten skriver:

«For et tilnærmet normalt menneske vil tapet av sitt eget barn være noe av det aller mest smertefulle man kan oppleve.

Når det i tillegg er slik at den som opplever slikt tap også blir tillagt skyld for dødsfallet, vil smerten bli langt større. 

Og når det også er reist straffesak fra det offentliges side med anklager om skyld for barnets død, vil belastningen være ubeskrivelig.

Det skal vel ikke være nødvendig med sakkyndige erklæringer for å se at slik belastning kan knekke selv den sterkeste.»

Jeg er helt enig med han.

Jeg reagerte på de sakkyndige i saken som mente at det denne kvinnen har opplevd ikke er katastrofalt nok til å utvikle posttraumatisk stress:

«De rettspsykiatrisk sakkyndige har konkludert med at kriteriene for PTSD ikke er oppfylt. 

Det sentrale sett fra vår side er at traumekriteriet ikke er oppfylt. Det stilles krav til hva traumet kan være: En usedvanlig truende og katastrofal hendelse, eksempler som brukes er naturkatastrofer, krigshandlinger, alvorlige , tortur, terrorisme, voldtekt eller andre kriminelle handlinger,.»

Jeg forstår virkelig ikke hvordan en psykiater kan komme frem til at traumekriteriet ikke er oppfylt i denne saken.

Anonymkode: 9ddb1...f35

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår virkelig ikke hvordan en psykiater kan komme frem til at traumekriteriet ikke er oppfylt i denne saken.

Hun sier ikke at det ikke var et traume, hun sier at tiltalte ikke har ptsd.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, MonsIvar skrev:

Hun sier ikke at det ikke var et traume, hun sier at tiltalte ikke har ptsd.

De sakkyndige begrunnet hvorfor de mener kriteriene for PTSD ikke er oppfylt. Les sitatet fra de sakkyndige en gang til:

«De rettspsykiatrisk sakkyndige har konkludert med at kriteriene for PTSD ikke er oppfylt. 

Det sentrale sett fra vår side er at traumekriteriet ikke er oppfylt. Det stilles krav til hva traumet kan være: En usedvanlig truende og katastrofal hendelse, eksempler som brukes er naturkatastrofer, krigshandlinger, alvorlige , tortur, terrorisme, voldtekt eller andre kriminelle handlinger,»

Anonymkode: 9ddb1...f35

• Liker 5
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Poenget er vel at når barnet er i så dårlig form som A sannsynligvis var den siste tiden, da må man ta imot hjelp uansett. Man leter ikke etter det ideelle behandlingsopplegget, man bare får barnet innlagt slik at barnet overlever. 

Nå kjenner ikke jeg til opplegget på villa sult, men jeg vil tro at ingen private behandlingsopplegg i Norge ville tatt i mot en pasient med så lav BMI.

Anonymkode: a874a...060

*Dersom* hun undersøkte hjemmesiden til "Villa Sult" omtrent på det tidspunktet hun kontaktet relasjonsterapeuten hun viste til samtidig (ref. rettsreferat i Budstikka), var det i april 2015. Utskrevet fra sykehus et par mnd. tidligere og med en vekt på 41.2kg. i august, må datteren da nødvendigvis ha vært i en helt annen tilstand enn det utviklet seg til de siste tre mnd.
At "det var så dyrt" er uansett ikke et reellt argument, ref. min tidligere post om div. gratistilbud m.m.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, chisandra skrev:

Men burde ikke det «forvirrede sinn» ha fått resonnert litt nå? Hun tar jo ingen selvkritikk i dag heller for å ha isolert den svært syke datteren sin på hytta.

På en måte forstår jeg hvorfor hun ikke tar selvkritikk.Hvis hun skulle gjort det, måtte hun sett at hun handlet feil og at denne " feilen" førte til at datteren døde. En slik åpenbaring ville vært uutholdelig.

Anonymkode: 1f603...8e8

• Liker 17
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...