Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, chisandra skrev:

Skulle vært interessant å høre hva den samtalen inneholdt, ja. Det vet nok påtalemyndigheten, og kanskje fastlegen er en av disse i helsevesenet som skal vitne på mandag?

 

Jeg leter etter det jeg leste. Har ikke funnet det. Men her er om tidspunktet for samtalen:
"13:42 – Du har vært i kontakt med fastlege i midten av november? Stemmer det? spør etterforskeren.

– Ja, jeg tror det stemmer, svarer Camilla.

– Ikke noen andre?

– Ja, det tror jeg er riktig. Jeg snakket med mobbeombudet og moren til Odin, svarer hun. "https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjei7nkpt002k09fyxz8hxasy?mode=static

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, Rotemor skrev:

Det er ikke riktig at man fritt kan ta barna ut av skolen. Skolen plikter å melde til barnevernet som håndterer det deretter. Vi har ikke tradisjoner eller lovverk som understøtter hjemmeskole i Norge.

Det stemmer ikke. Det er ikke skoleplikt i Norge, kun opplæringsplikt, og denne er drt foreldrene som har ansvar at blir gjennomført.

Sitat

Verdt å vite:

  • Hjemmeundervisning betyr at foreldrene selv står for den praktiske opplæringen av egne barn.
  • Hjemmeundervisning er tillatt på lik linje med private eller offentlige skoler
  • Man kan starte hjemmeundervisning når som helst. Man trenger ikke nødvendigvis vente til skoleåret er over.
  • Det er ingen minimums- eller maksimumskrav til lengden på hjemmeundervisning. Dere velger selv om dere vil hjemmeundervise f.eks. et halvt år eller hele gjennom grunnskolen. Når barnet fyller 15år, regnes han som voksen privatist.
  • Som foreldre kreves ingen formell kompetanse for å drive hjemmeundervisning. Hverdagen som hjemmeunderviser vil likevel kreve reell kompetanse på mange ulike områder, gode allmennkunnskaper og evne og vilje til å lære. Hjemmeundervisning krever selvsagt at du er ditt ansvar bevisst og at du er motivert for den oppgaven du påtar deg.
  • Det er ulike grunner til at foreldre velger hjemmeundervisning. Uansett grunn, så har du rett til å drive hjemmeundervisning. Det som er avgjørende er at opplæringen er god nok.
  • Hjemmeundervisning er et aktivt valg du som forelder gjør. Du får ingen økonomisk kompenasjon for dette.
  • Kunnskapsløftet innebærer "metodefrihet." Det betyr at du som hjemmeunderviser selv gjør de pedagogiske grep og valg som best støtter læringen for ditt barn. Opplæringen trenger ikke skje på en viss måte eller følge et fast program. Kunnskapsmålene i læreplanen er mål for hva elever skal kunne på ulike trinn.
  • For å starte hjemmeundervisning, melder du fra til kommunen du bor i før du evt. tar barna ut av skolen. Du trenger ikke søke om lov.
  • Hjemmeundervisning er som sagt et aktivt valg av foreldrene. Når foreldre ikke aktivt melder fra til kommunen før hjemmeundervisningen starter og ikke kommuniserer med kommunen om tilsyn, er det heller ikke hjemmeundervisning.
  • Kommunen plikter å føre tilsyn med hjemmeundervisning. Hold en god dialog med kommunen om dette.
  • Vanlig praksis når det gjelder kommunens tilsyn, er at dere møtes en til to ganger hvert skoleår på en offentlig plass. Tilsynslæreren (helst den dere og kommunen i fellesskap har blitt enige om) skriver så en rapport om opplæringen til kommunen, med kopi til foreldrene.
  • Loven sier at grunnskoleopplæring skal være gratis. Selv om familien ikke har lovmessig krav på å få dekket utgifter, og heller ikke krav på å få låne skolebøker, står det ingen ting i veien for å be kommunen om bøker - de fleste kommuner er interessert i å bidra til god utdannelse for sine innbyggere, og dersom de har skolebøker til overs er det fornuftig å låne disse til hjemmeundervisende familier.  Foreldre kan gå i dialog med kommunen/skolen for å høre om de dekker dokumenterte utgifter.
  • En del foreldre ønsker en delt løsning; med noe hjemmeundervisning og noe skole. Enkelte kommuner er klare på at dette er tillatt hos dem, men generelt sett er dette noe hver enkelt familie må komme frem til i dialog med skolen/kommunen. Delt løsning regnes ikke som hjemmeundervisning i offentlig statestikk.
  • Som hjemmeundervist har elevene ikke krav på vitnemål. Man får i steden en attest om fullført grunnskoleopplæring fra ungdomsskolen. Dersom man er hjemmeundervist 1.-9. trinn, men går på skole 10. trinn og tar alle nødvendige avgangseksamener, skal man få vitnemål fra skolen. Man behøver ikke karakter fra ungdomsskolen for å komme inn i videregående, man søker videregående på vanlig måten. Se forøvrig informasjon om Føring av vitnemål og kompetansebevis for grunnskolen. fra Utdanningsdirektoratet.

http://www.nhuf.no/?q=nb/node/58

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"11: 35: Tiltalte sier at hun ringte fastlegen fra familiehytta på Beitostølen.

– Jeg snakker med fastlegen og sier at Angelica ikke vil tilbake til Lommedalen. Det har skjedd altfor mange svik og vonde ting der. Hun stoler ikke på noen voksne i det offentlige.

– Jeg tenker på skole, helse, altså, alle voksne i offentlige stillinger. Spesielt skole og helsevesen. Hun stoler på familien sin og de gode vennene sine, utdyper hun etter spørsmål fra politietterforskeren.   

– Er det du eller henne som ikke stoler på noen? spør etterforskeren.

– Det er Angelica jeg mener, svarer Camilla. "

https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjei7nkpt002k09fyxz8hxasy?mode=static

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Rosalie skrev:

Det stemmer ikke. Det er ikke skoleplikt i Norge, kun opplæringsplikt, og denne er drt foreldrene som har ansvar at blir gjennomført.

http://www.nhuf.no/?q=nb/node/58

Men det må alikevel godkjennes av den aktuelle kommunen! Man kan ikke bare ta barna ut av skolen sånn plutselig.  

Anonymkode: 51273...43c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, chisandra skrev:

Skulle vært interessant å høre hva den samtalen inneholdt, ja. Det vet nok påtalemyndigheten, og kanskje fastlegen er en av disse i helsevesenet som skal vitne på mandag?

 

Her fant jeg det. Men dette er kanskje før de flytter til familiehytta? Jeg er usikker.

"11:26 – Etter høstferien ringer jeg fastlegen og sier at jeg har meldt Angelica syk. Jeg sier vi må ta en uke, og se hva vi skal gjøre. Så setter vi oss i bilen og drar til Beitostølen, forklarer hun." https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjei7nkpt002k09fyxz8hxasy?mode=static

 

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men det må alikevel godkjennes av den aktuelle kommunen! Man kan ikke bare ta barna ut av skolen sånn plutselig.  

Anonymkode: 51273...43c

Nei, det må ikke godkjennes. Men man må varsle fra om at man tar ut barna fra den offentlige skolen. Også må man ha en dialog med skolen barnet sokner til. Og den skolen skal holde tilsyn med hjemmeundervisningen, men det kan være et par korte møter i året mellom kontaktperson og forelder. Det er dessverre ingen krav om at barnet må møte noen fra skoln eller ta normerte prøver innimellom.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest chisandra
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leter etter det jeg leste. Har ikke funnet det. Men her er om tidspunktet for samtalen:
"13:42 – Du har vært i kontakt med fastlege i midten av november? Stemmer det? spør etterforskeren.

– Ja, jeg tror det stemmer, svarer Camilla.

– Ikke noen andre?

– Ja, det tror jeg er riktig. Jeg snakket med mobbeombudet og moren til Odin, svarer hun. "https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjei7nkpt002k09fyxz8hxasy?mode=static

Anonymkode: fad9c...735

Det vil altså si at mens datteren var på tur til å dø av spisevegring (hun har nok gått ned mye i vekt i tidsrommet 5. okt - midten av november) så er moren opptatt med mobbeombud og moren til Odin...:cry3:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leter etter det jeg leste. Har ikke funnet det. Men her er om tidspunktet for samtalen:
"13:42 – Du har vært i kontakt med fastlege i midten av november? Stemmer det? spør etterforskeren.

– Ja, jeg tror det stemmer, svarer Camilla.

– Ikke noen andre?

– Ja, det tror jeg er riktig. Jeg snakket med mobbeombudet og moren til Odin, svarer hun. "https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjei7nkpt002k09fyxz8hxasy?mode=static

Anonymkode: fad9c...735

Når man leser rettsreferatet fra i går, der avhøret av tiltalte blir referert, er det jo påfallede hvor ullent alt blir når ting skal tidfestes og konkretiseres. Altså, det som kan etterprøves. Det gjelder også denne legekonsultasjonen, der hun blir vagere og vagere.

Anonymkode: 5085c...839

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her fant jeg det. Men dette er kanskje før de flytter til familiehytta? Jeg er usikker.

"11:26 – Etter høstferien ringer jeg fastlegen og sier at jeg har meldt Angelica syk. Jeg sier vi må ta en uke, og se hva vi skal gjøre. Så setter vi oss i bilen og drar til Beitostølen, forklarer hun." https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjei7nkpt002k09fyxz8hxasy?mode=static

 

Anonymkode: fad9c...735

Dette er nok før de drar på hytta.

Anonymkode: 388ec...0e7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Skulle retten komme til at Heggelund er skyldig i det hun er tiltalt for, vil en langvarig utsettelse kunne gi strafferabatt" skrev Budstikka i en artikkel bak betalingsmur den 28.04.17.
De har intervjuet Anders Løvlie, ekspert på strafferett og førsteamanuensis ved Institutt for offentlig rett ved Universitetet i Oslo (UiO) som bl.a. sier:
Generelt vil langvarig utsettelse av hovedforhandling kunne få betydning for straffutmålingen.
Dette gjelder forhold tiltalte ikke kan lastes for, som nettopp gyldig fravær som følge av helseproblemer.

Dette er vel kjent for de fleste, men jeg synes det er greit å få det oppfrisket efter tiltalte/forsvaret's gjentatte forsøk på utsettelse også i denne omgang. Ikke minst eftersom tiltalte kategorisk nekter å bruke måler for blodsukkernivået.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det siste der er ikke sant, BV tar alle meldinger alvorlig og gir dem samme behandling.

Anonymkode: b7019...c2d

https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.aftenposten.no/norge/i/Vb123/Dette-skjer-hvis-du-kontakter-barnevernet&ved=2ahUKEwiGxpDTvN_ZAhUBlCwKHUWkCyEQFjAGegQIARAB&usg=AOvVaw3JhDceSMf7WGaZLV2L75B3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, chisandra said:

Og når det i tillegg kommer frem at den eneste kontakten moren har med helsevesenet i løpet av månedene på Beitostølen var telefon til fastlegen, da vitner det om at tiltalen er helt på sin plass! 

Kilde: Oppland Arbeiderblad.

Jeg ser at det står i en overskrift. Men dette kan vel ikke ha kommet fra i rettssaken ennå? Og da er det vel innsideinformasjon som ikke nødvendigvis stemmer?

Anonymkode: 4ab7a...a69

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest chisandra

Det ble jo bekreftet av helsepersonell som kom til stedet den kvelden, at moren var opptatt av at "mobbingen kom ut i media". Og tekstmeldingen hun sendte foreldrene i Lommedalen: "Mobberne vant. Noen skal få svi"

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av chisandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at det står i en overskrift. Men dette kan vel ikke ha kommet fra i rettssaken ennå? Og da er det vel innsideinformasjon som ikke nødvendigvis stemmer?

Anonymkode: 4ab7a...a69

Samt at hun sa det selv til etterforskeren. Fastlegen, mobbeombudet og mora til Odin.

Anonymkode: 388ec...0e7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"13:40 Tiltalte opplyser at hun også kontaktet en relasjonsterapeut i Bærum en gang, mens hun og datteren var på Beitostølen.

Jeg har også vært inne på hjemmesidene til Villa Sult (behandlingssted for anoreksi i Oslo, red.anm.), men det var så dyrt, sier hun."https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjei7nkpt002k09fyxz8hxasy?mode=static

Hvis tiltalte mente at hun ønsket å få behandling til datteren gjennom Villa Sult, i løpet av de siste månedene datteren levde, høres det rart ut at hun kommer med "men det var så dyrt".

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"13:40 Tiltalte opplyser at hun også kontaktet en relasjonsterapeut i Bærum en gang, mens hun og datteren var på Beitostølen.

Jeg har også vært inne på hjemmesidene til Villa Sult (behandlingssted for anoreksi i Oslo, red.anm.), men det var så dyrt, sier hun."https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjei7nkpt002k09fyxz8hxasy?mode=static

Hvis tiltalte mente at hun ønsket å få behandling til datteren gjennom Villa Sult, i løpet av de siste månedene datteren levde, høres det rart ut at hun kommer med "men det var så dyrt".

Anonymkode: fad9c...735

Så et sted Finn Skårderud var innkalt som vitne. Sto ikke om han var innkalt av forsvaret eller aktoratet.

Han er grunnlegger og leder av Villa Sult ser jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser at det står i en overskrift. Men dette kan vel ikke ha kommet fra i rettssaken ennå? Og da er det vel innsideinformasjon som ikke nødvendigvis stemmer?

Anonymkode: 4ab7a...a69

Jo, fra rettsdag 8. Se innlegget her:

 

 

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, MonsIvar skrev:

Så et sted Finn Skårderud var innkalt som vitne. Sto ikke om han var innkalt av forsvaret eller aktoratet.

Han er grunnlegger og leder av Villa Sult ser jeg.

Han blir nok et ekspertvitne som begge sider kan bruke til sin fordel.

Anonymkode: 5085c...839

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"13:40 Tiltalte opplyser at hun også kontaktet en relasjonsterapeut i Bærum en gang, mens hun og datteren var på Beitostølen.

Jeg har også vært inne på hjemmesidene til Villa Sult (behandlingssted for anoreksi i Oslo, red.anm.), men det var så dyrt, sier hun."https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjei7nkpt002k09fyxz8hxasy?mode=static

Hvis tiltalte mente at hun ønsket å få behandling til datteren gjennom Villa Sult, i løpet av de siste månedene datteren levde, høres det rart ut at hun kommer med "men det var så dyrt".

Anonymkode: fad9c...735

"Men det var så dyrt" 😶 Jeg hadde heller hatt lån opp etter ørene enn å se datteren min sulte ihjel

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...