Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, marie_82 skrev:

Selvfølgelig er det greit å uttrykke sin bekymring til skolen. Flere burde bry seg slik. 

Jeg har kontaktet kontaktlærer for å gi beskjed om at jeg er bekymret over et barn i klassen. Årsaken var at min barn fortalte hva barn X hadde delt av sorger og frustrasjon over egen situasjon (5. klassinger).
Jeg gav beskjed til mitt barn at jeg ville fortelle dette til kontaktlæreren fordi barnet hadde oppgitt å ha det svært vanskelig.

Kontaktlærer satte pris på tilbakemeldingen og opplyste, selvfølgelig ikke, ingenting om barnet til meg. Vedkommende sa kun at situasjon var kjent og det ble jobbet med allerede.

Som mamma var det helt naturlig/nødvendig for meg å gi denne informasjonen til kontaktlærer.

Jeg gir heller beskjed en gang for mye. Hva så om barn lyver eller overdriver?  Det er ikke min jobb å avklare det.

Anonymkode: 4319d...7a6

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, minister-mio skrev:

bullshit, budstikka fikk absolutt kritikk:

 

Kritikk til Budstikka

Utvaget kom også frem til at Budstikka får kritikk for publiseringen av et leserinnlegg fra bestefaren til den avdøde jenta, sammen med en artikkel om saken og en kommentar fra redaktøren. I leserinnlegget kommer det sterke påstander om at de påståtte mobberne er skyld i jentas død. Utvalget mener Budstikka burde gjort mer for å dempe belastningen dekningen fikk for de berørte partene.

 

kilde: dagbladet

Eh, det er jo nettopp DET jeg skriver: Budstikka fikk kritikk for å ha gjengitt morfaren's brev (nesten uten forbehold)!

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelp! Hva slags brev til morfar mener dere? Hva stod det i den?

Jeg leste Budstikkas artikkel i sin tid, men kan ikke huske dette.

Anonymkode: 11015...c25

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Ando Nym skrev:

Det var en venninde av moren som klaget Budstikka inn for PFU, med morens samtykke/på vegne av moren. De fikk *ikke* kritikk av PFU for artikkelen, men for å ha gjengitt morfaren's brev (nesten) uten forbehold.

Er dette morfarens brev?

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/familien-forsvarer-13-aaringens-mor-i-foelelsesladet-brev/a/23591238/

Anonymkode: 1c8ce...74f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Ando Nym skrev:

Eh, det er jo nettopp DET jeg skriver: Budstikka fikk kritikk for å ha gjengitt morfaren's brev (nesten uten forbehold)!

Du skriver at Budstikka ikke fikk kritikk av pfu for artikkelen og det er ikke sant

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, MalloryK skrev:

Kan noen oppsummere akkurat hva moren er tiltalt for, og hvilken straff hun evt kan få? Det går så fort i denne tråden

FRA TILTALEN MOT CAMILLA HEGGELUND HOVD

I tiden etter utskrivelse fra Drammen sykehus 5. februar 2015 og frem til 31. desember 2015 (...) unnlot hun gjentatte ganger å sørge for at hennes datter Angelica Elisabeth Lem Heggelund fikk nødvendig helsehjelp og behandling, og vanskeliggjorde at Angelicas helsetilstand kunne oppdages av andre offentlige myndigheter og på annen måte opptrådte krenkende mot henne, blant annet ved at hun: 

– avslo tilbud og anbefalinger om behandling fra spesialisthelsetjenesten, blant annet ved at hun i april 2015 avsluttet behandlingen ved BUPA Drammen til tross for at dette var et vilkår/sterk anbefaling for utskrivelsen fra Drammen sykehus. 

Videre tok hun heller ikke mot tilbud om behandling ved BUP Vinderen våren 2015. 

– den 22. mai 2015 sendte SMS til Angelica og ba henne ta på seg vekter og løse klær i forbindelse med at barnevernet skulle gjennomføre veiing av Angelica ved Drammen sykehus

– unnlot å ta med Angelica til helsekontroller hos fastlege etter 21. august 2015 til tross for at jevnlige kontroller hos fastlege var forutsatt ved utskrivelsen fra Drammen sykehus 

– den 8. september 2015 nektet å bestille legetime til Angelica, til tross for at Angelica uttrykkelig ba om dette på grunn av bekymring for egen helse 

– den 5. oktober 2015 tok med Angelica og flyttet til ei hytte på Beitostølen og unndro Angelica fra ordinær skolegang, samt at Angelica på dette tidspunkt var svært dårlig som følge av anorexia, og hindret/vanskeliggjorde på denne mtåen at Angelicas helsetilstand kunne bli oppdaget slik at hun kunne få nødvendig helsehjelp 

– truet Angelica gjentatta ganger med å ta livet av seg selv 

– oppga uriktige adresser til skole og/eller annen offentlig myndighet 

– ikke tok med Angelica til møte med skolekontoret i Øystre Slidre den 26. oktober 2015 selv om dette var forutsatt fra rådgiver 

– unnlot å kontakte lege, sykehus eller annet helsepersonell til tross for at hun var klar over at Angelica ble svakere og at hun tok til seg lite eller ingen næring og var i livsfare og når som helst kunne dø. 

Dette medførte at Angelica døde som følge av avmagring, eventuelt i kombinasjon med nedkjøling, og hadde en BMI på 8,8 da hun døde på hytta den 31. desember 2015. 

Strafferammen er 15 års fengsel. 

Tiltalen er tatt ut av Statsadvokatene i Hedmark og Oppland, ved førstestatsadvokat Arne Ingvald Dymbe.

(Kilde Budstikka)

Anonymkode: ed262...1dc

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rosalie skrev:

Du må legge ut som vanlig lenke. Nå får man bare opp førstesiden som bilde når man klikker.

Er du på mobil? Jeg klikket meg inn fra PC og får frem hele pdf-en, kan bla nedover under hovedbildet.

Anonymkode: 154cd...ef8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det kommer tydelig frem at A) Folk er for tilbakeholdne med å melde bekymringer direkte til BV, men beliter seg på at personer med meldeplikt melder inn «nok», og B) BV må få til en elektronisk meldetjeneste hvor man kan sende inn bekymringer helt anonymt, noe som vil senke terskelen for å melde fra betraktelig.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Rosalie skrev:

Du må legge ut som vanlig lenke. Nå får man bare opp førstesiden som bilde når man klikker.

Bare å gidde og google den, så får du det opp. Selv kommer jeg rett inn i artikkelen når jeg trykker på bildet jeg la ut her. Får ikke delt den på noen annen måte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, MalloryK skrev:

Kan noen oppsummere akkurat hva moren er tiltalt for, og hvilken straff hun evt kan få? Det går så fort i denne tråden

Hun er tiltalt for grov mishandling i nære relasjoner (straffeloven av 2005 § 283 jf. § 282). Hun er visst også tiltalt etter en lignende bestemmelse i gammel straffelov, rett nok med lavere strafferamme. Jeg antar at det at hun er tiltalt etter både gammel og ny straffelov skyldes at den nye straffeloven først trådte i kraft 1. oktober 2015, slik at eventuell mishandling i så fall kan ha pågått både under gammel og ny straffelov. Tidligere har det stått at hun er tiltalt for å ha hensatt en annen i hjelpeløs tilstand, og jeg antar det fortsatt gjelder selv om domstol.no ikke oppgir det.

Det mest alvorlige forholdet, den grove mishandlingen etter strl. § 283, har en strafferamme på 15 års fengsel. Samtidig sier jo strafferammen ofte ikke all verden om hvilken straff man faktisk får, og hva aktors påstand vil være gjenstår å se.

Anonymkode: d18de...5d1

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det står nå hos Budstikka at avdøde hadde 76 fraværsdager våren 2015. 

Til opplysning:
Kommunene står fritt til å fastsette et annet antall undervisningsdager enn 190, forutsatt at dagene fordeles innenfor en ramme på minst 38 og maksimalt 45 sammenhengende uker.  https://www.udir.no/regelverk-og-tilsyn/finn-regelverk/etter-tema/Skoleeiers-ansvar/Ansvaret-for-fordeling-av-skoledager-utover-aret/

Det betyr at avdøde knapt har vært innom skolen våren 2015. 

Anonymkode: 817fa...7b6

Fem uker av dette var hun innlagt på Drammen sykehus til behandling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Carol80
31 minutter siden, SoWhat? skrev:

Hun klarte seg vel bra på skolen? 

Uansett så har hun ikke fulgt undervisningen. Og hjemmeundervisning var det ikke snakk om før de flyttet til Beitostølen, mener jeg. Det handler om lekser, oppfølging fra lærerne, ekstra støtte ved behov, sånne ting hun vil ha gått glipp av. Eller ble det laget en plan på det som sikret tilstrekkelig opplæring? Men aner ikke hvor slepphendte skolene er med fravær eller hva konsekvensene er hvis det er så høyt. Tenker på alt hun gikk glipp av sosialt og. Det er jo egentlig mye verre, skolen er en sosial arena hvor man bruker mye tid med venner. Istedet satt hun hjemme med mora.

Endret av Carol80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

På spørsmål fra forsvarer Bugge, svarer vitnet at hun mener tiltalte er blitt forhåndsdømt i pressen.

Dette var fullstendig skivebom... Hun ser ikke ironien i dette?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...