Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Tutte skrev:

Jo, har lest at hvis det skulle bli sak, så må den som har meldt i fra stille som vitne om hva man har sett eller hørt. Den som melder i fra er jo et viktig vitne. Barnevernet ser også på meldinger som ikke er helt anonyme som mer troverdig.

Det siste der er ikke sant, BV tar alle meldinger alvorlig og gir dem samme behandling.

Anonymkode: b7019...c2d

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tillegg; med alvorlig mener jeg at de går gjennom meldingen og vurderer dem individuelt. Seriøst er vel et bedre ord.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det siste der er ikke sant, BV tar alle meldinger alvorlig og gir dem samme behandling.

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Det handler sikkert om kapasitet, men i denne kommunen ses en anonym anmeldelse på som mindre troverdig enn en med kjent avsender. 

Anonymkode: b945b...00c

• Liker 2
Skrevet

Den anmeldte part får vite hvem som melder. De får kopi av anmeldelsen og får vite hvem som har sendt den, det tilbakeholdes ikke. 

Det funker ikke sånn at man "anmelder" noen til barnevernet. Man anmelder til politiet. 

Når man leverer en bekymringsmelding til barnevernet, oppgir man hvilket barn man er bekymret for, og hvorfor. Man må altså begrunne sin bekymring for barnet. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Synes aktor kunne spurt vitnene om de hadde vært hjemme hos tiltalte. 
Det var jo det som slo ut hos andre vitner, hvor skittent og rotete det var hjemme hos tiltalte.

Anonymkode: 817fa...7b6

• Liker 9
Skrevet

Barnevernet har plikt til å sjekke alle bekymringsmelding, også de anonyme. Det kan være flere grunner til at noen ønsker å være anonym, f.eks at man er i nær familie med barnet.

Og selvsagt bør man ta alle bekymringsmeldinger på alvor og sjekke om det er grunn til bekymring, og om det er behov for å iverksette tiltak. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tillegg; med alvorlig mener jeg at de går gjennom meldingen og vurderer dem individuelt. Seriøst er vel et bedre ord.

Da er vi enige :) 

2 minutter siden, Chiubi skrev:

Det funker ikke sånn at man "anmelder" noen til barnevernet. Man anmelder til politiet. 

Når man leverer en bekymringsmelding til barnevernet, oppgir man hvilket barn man er bekymret for, og hvorfor. Man må altså begrunne sin bekymring for barnet. 

Du har rett, man melder en bekymring. My bad. Takk for presisering, gikk litt fort!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Det handler sikkert om kapasitet, men i denne kommunen ses en anonym anmeldelse på som mindre troverdig enn en med kjent avsender. 

Hvilke følger får dette? Risikerer man at saken ikke blir undersøkt om man sender en anonym bekymringsmelding?

Anonymkode: fad9c...735

• Liker 1
Gjest Carol80
Skrevet (endret)
36 minutter siden, Tutte skrev:

Endret av Carol80
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I følge kontaktlærer eller var det rektor på den ene skolen som vitnet forrige uke, gjorde moren «en formidabel jobb» med hjemmeundervisningen og A lå langt fremme faglig.

Det er fullt lovlig å ta barn ut av skolen uansett hva de taper mht det sosiale, det er foreldrene som etter loven har plikt til å påse at barnet før undervisning. Så skal du kritisere at mor gjorde dette, bør du kritisere loven som muliggjorde det (selv fatter jeg ikke at loven gir adgang til dette uten noen form for vurdering av foreldres kvalifikasjoner men at det er slik kan ikke As mor klandres for). 

Anonymkode: f3177...e2d

Det er ikke riktig at man fritt kan ta barna ut av skolen. Skolen plikter å melde til barnevernet som håndterer det deretter. Vi har ikke tradisjoner eller lovverk som understøtter hjemmeskole i Norge.

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså har tiltalte sendt meldinger som indikerer at alt er bare velstand kort tid før avdøde dør av avmagring.

Anonymkode: 5085c...839

Var det desember 2015 hun døde, samme mnd som tiltalte sendte sms om at alt var bra?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kunne vært interessant å høre hvilken kommune dette skal være, det er i alle fall ikke i tråd med retningslinjer. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, fitnessjenta skrev:

Var det desember 2015 hun døde, samme mnd som tiltalte sendte sms om at alt var bra?

Ja. Nyttårsaften 2015.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja. Nyttårsaften 2015.

Det er jo helt absurd.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Chiubi skrev:

Barnevernet har plikt til å sjekke alle bekymringsmelding, også de anonyme. Det kan være flere grunner til at noen ønsker å være anonym, f.eks at man er i nær familie med barnet.

Og selvsagt bør man ta alle bekymringsmeldinger på alvor og sjekke om det er grunn til bekymring, og om det er behov for å iverksette tiltak. 

Hvilke følger får dette? Risikerer man at saken ikke blir undersøkt om man sender en anonym bekymringsmelding?

(Beklager om dette oppleves som å kuppe tråden, ikke et forsøk på det. Men hvordan BV mottar en bekymring må jo være relevant, også i denne sammenheng?)

Jeg har vært i kontakt med barnevernet i min hjemkommune. Den har et stort innbyggertall og ikke alt for mange ansatte hos BV. Det jeg fikk opplyst er at meldte bekymringer fra anonyme kilder i stor grad henlegges. Kapasiteten er sprengt, og det er dessverre en del som bruker anonyme meldinger som trakassering. En hver melding blir så klart sett på og vurdert, men en melding betyr ikke automatisk at barnets reelle situasjon blir undersøkt. Jeg vil tro at dersom BV mottar flere anonyme meldinger som sammenfaller i innhold, vil de ses i sammenheng og vurderes på ny.

Som nevnt over, bør man beskrive bekymringen for barnets situasjon godt, og i tillegg helst oppgi hvem man er. 

• Liker 5
Gjest chisandra
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke fatte og begripe at et 13 år gammelt barn på 21 kg ikke ER praktisk talt definisjonen på omsorgssvikt! Å si at tiltalen ikke stemmer fordi hun er glad i datteren... altså 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 45eb5...034

Og når det i tillegg kommer frem at den eneste kontakten moren har med helsevesenet i løpet av månedene på Beitostølen var telefon til fastlegen, da vitner det om at tiltalen er helt på sin plass! 

Kilde: Oppland Arbeiderblad.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, chisandra skrev:

Og når det i tillegg kommer frem at den eneste kontakten moren har med helsevesenet i løpet av månedene på Beitostølen var telefon til fastlegen, da vitner det om at tiltalen er helt på sin plass! 

Kilde: Oppland Arbeiderblad.

Hva sa tiltalte til fastlegen i den telefonsamtalen? Var det noe om at tiltalte sykmeldte datteren til fastlegen?

• Liker 1
Gjest chisandra
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva sa tiltalte til fastlegen i den telefonsamtalen? Var det noe om at tiltalte sykmeldte datteren til fastlegen?

Skulle vært interessant å høre hva den samtalen inneholdt, ja. Det vet nok påtalemyndigheten, og kanskje fastlegen er en av disse i helsevesenet som skal vitne på mandag?

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, chisandra skrev:

Skulle vært interessant å høre hva den samtalen inneholdt, ja. Det vet nok påtalemyndigheten, og kanskje fastlegen er en av disse i helsevesenet som skal vitne på mandag?

Jeg leste om det i løpet av de siste dagene, og jeg tror jeg skrev om det i tråden her også med link (men det er kanskje slettet). Det var noe med at tiltalte meldte datteren syk til legen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(Beklager om dette oppleves som å kuppe tråden, ikke et forsøk på det. Men hvordan BV mottar en bekymring må jo være relevant, også i denne sammenheng?)

Jeg har vært i kontakt med barnevernet i min hjemkommune. Den har et stort innbyggertall og ikke alt for mange ansatte hos BV. Det jeg fikk opplyst er at meldte bekymringer fra anonyme kilder i stor grad henlegges. Kapasiteten er sprengt, og det er dessverre en del som bruker anonyme meldinger som trakassering. En hver melding blir så klart sett på og vurdert, men en melding betyr ikke automatisk at barnets reelle situasjon blir undersøkt. Jeg vil tro at dersom BV mottar flere anonyme meldinger som sammenfaller i innhold, vil de ses i sammenheng og vurderes på ny.

Som nevnt over, bør man beskrive bekymringen for barnets situasjon godt, og i tillegg helst oppgi hvem man er. 

Jeg forstår godt hva du mener, det er blir dessverre sånn at man må ta det som virker mest alvorlig med manglende kapasitet, men det skal ikke være noen forskjell på anonym og ikke når det gjelder prioritering. Men helt klart, innhold og beskrivelser har mye å si, det har du helt rett i. 

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...