Gå til innhold

Mora til døde Angelica

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for spekulasjoner og injurierende utsagn, samt svar til dette.

Edit: Spørsmål og kommentarer til moderering skal tas direkte med moderator på pm, evt. på ris og ros. Deler av innlegg vil bli redigert/slettet ved regelbrudd, da det har vært ytret ønske om dette fra brukerne selv. 

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, Yvonne skrev:

Tråden er ryddet for spekulasjoner og injurierende utsagn, samt svar til dette.

Yvonne (mod)

Jeg har full forståelse for at du må gjøre jobben med å moderere tråden, men når deler av innholdet i innlegget mitt blir fjernet, forsvinner jo poenget og svarene blir helt ute av kontekst. Da hadde det vært bedre om hele innlegget ble slettet, noe du gjerne må gjøre. 

Anonymkode: 67b62...14a

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Yvonne for en fantastisk jobb du gjør med moderering.  Jeg synes vanligvis forumregler er forholdsvis lette å følge, men akkurat i denne saken/tråden er det vanskelig å holde tunga rett i munnen.

Jeg synes ofte det er vanskelig å vite hva som er fakta i saken, hva som er spekulasjoner, hva som er tiltaltes og forsvarerenes meninger videreformidlet av pressen. Jeg synes det er vanskelig å vite hvor grensen går mellom mine egne tanker om saken (som kan gå over i spekulasjoner og konklusjoner) og hva som er påvirkninger av blant annet intervjuer med aktor, poster på KG og daglige oppdateringer i budstikka.

Jeg har selv fått innlegg her moderert og slettet, helt sikkert riktig, og jeg håper denne tråden kan forbli åpen også til uken og videre fremover da det kommer til å mye aktivitet igjen med tanke på rettssaken. Det er så viktig å få diskutert denne saken og sørge for å gjøre det vi kan for at noe slikt aldri skal skje igjen.

Så bær over med oss og fortsett med den gode jobben dere gjør med denne tråden, moderatorer (jeg lover å skjerpe meg!):helen: :strix:

Anonymkode: ab505...bab

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tiltalte har jo ikke krav på å lese dommen før dommeren leser den opp. Tiltalte er i salen mens dommeren leser opp dommen, og før det har ikke tiltalte mulighet til å lese den. Og da er det vanlig at pressen sitter i salen.

Anonymkode: fda46...139

Nei. Dommen leses for tiltalte hos politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Rotemor skrev:

Absolutt ikke!! Jeg har sittet som meddommer flere ganger, og dommen blir forkynt i retten. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
12 minutter siden, Rotemor skrev:

Skjønner ikke helt denne diskusjonen, jeg. Mener du at alle tiltalte får lest opp dommer før domsavsigelsen skjer? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, chisandra skrev:

Skjønner ikke helt denne diskusjonen, jeg. Mener du at alle tiltalte får lest opp dommer før domsavsigelsen skjer? 

Nei, men alle tiltalte får opplest dommen sin uten utenforstående tilstede. Ikke engang ABB måtte motta denne med pressekorpset tilstede. Man kan velge. «Menneskelige hensyn» er vel selve definisjonen..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tirben skrev:

Absolutt ikke!! Jeg har sittet som meddommer flere ganger, og dommen blir forkynt i retten. 

Man får velge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, tirben skrev:

Det der gjelder lagmannsretten. Ikke tingretten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rotemor said:

871044C6-60D6-4842-9C51-AB8D5C1B2790.png

Sier ikke i mot Rotemor, for dette er ikke mitt felt, men dette innlegget sier jo ikke noe om tiltaltes valg?

Og er det ikke endel skrivefeil i ovenstående til å skulle være offisielle sider for norsk rettsvesen? Virker useriøs. Feks:

»Det er vanlig at man retten i straffesaker..» - mangler en «i»?

«Det er vanlig i alle straffesaker at av dom på for eksempel i rettens kontor» - hva menes egentlig her? Og mangler «forkynnelse», en «i» for mye, og dessuten feilaktig repetisjon av ord fra setning foran? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Limbo 2014 skrev:

Sier ikke i mot Rotemor, for dette er ikke mitt felt, men dette innlegget sier jo ikke noe om tiltaltes valg?

Og er det ikke endel skrivefeil i ovenstående til å skulle være offisielle sider for norsk rettsvesen? Virker useriøs. Feks:

»Det er vanlig at man retten i straffesaker..» - mangler en «i»?

«Det er vanlig i alle straffesaker at av dom på for eksempel i rettens kontor» - hva menes egentlig her? Og mangler «forkynnelse», en «i» for mye, og dessuten feilaktig repetisjon av ord fra setning foran? 

Her kan du se teksten selv  https://www.domstol.no/no/Verktoy/Juridisk-ordliste/F/Forkynnelse-av-dommen/

Anonymkode: fad9c...735

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Rotemor skrev:

Det der gjelder lagmannsretten. Ikke tingretten.

Det er domstollovens som regulerer hvordan en dom skal forkynnes. Paragraf 159a. Så i hovedtrekk er det disse måtene:

Domsforkynnelsen - dommer leser opp dommen foran tiltalte i et rettsmøte. Dette praktiseres i de mest alvorlige straffesaker eller i saker hvor dommeren vurderer det som mest hensiktsmessig at forkynnelsen skjer gjennom en opplesing i et rettsmøte. Det er opp til dommeren å avgjøre.

Frammøteforkynning - en sikkerhetsansatt eller kontorpersonale i retten leser opp dommen for tiltalte. Domfelte kommer til tinghuset til avtalt tid og får forkynt dommen uten at det skjer i et rettsmøte.

Postforkynning og stevnevitneforkynning der dommen sendes aktor for forkynning ved stevnevitne/politi for domfelte.

Så her er det mye å velge i. Uansett om du prøver å gjemme deg bort så finnes det måter å få forkynt dommen på. Skal jeg tippe i denne saken, så vil det sikkert bli ved domsforkynnelsen pga både mediene og den allmenne interessen. Det er ikke tiltalte selv som bestemmer måten en dom forkynnes, men dommer. Tiltalte kan selvfølgelig legge inn ønsker, men uansett dommeren som bestemmer. Det er ofte praktiske hensyn, hvis f.eks tiltalte bor langt unna selve retten at tiltalte kan få dommen forkynt f.eks hos politi der man bor. Hvis dommen blir forkynt i retten (rettsmøte) kan det være media til stede med f.eks opptaksforbud, men behøver ikke. En dom kan bli forkynt med full mediadekning hvis retten tillater, så her kan det fort bli "sirkus".

Endret av Uff da
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Rotemor skrev:

Nei, men alle tiltalte får opplest dommen sin uten utenforstående tilstede. Ikke engang ABB måtte motta denne med pressekorpset tilstede. Man kan velge. «Menneskelige hensyn» er vel selve definisjonen..

Hvis jeg ikke husker feil så ble domsavsigelsen vedrørende ABB direktesendt på TV.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det i morgen ting begynte igjen? Klarer ikke å google det rette spørsmålet da jeg ikke husker hva som skulle skje

Anonymkode: 1df39...e2a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det i morgen ting begynte igjen? Klarer ikke å google det rette spørsmålet da jeg ikke husker hva som skulle skje

Anonymkode: 1df39...e2a

" onsdag 4. april og torsdag 5. april, holder hhv aktoratet og forsvaret sine prosedyrer."https://www.budstikka.no/vis/direkte/cjf26l0k5001v09hs1ghbx9zs

Anonymkode: fad9c...735

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Snø_fnugg

Har abbonement på Budstikka tom 9. April, er spent på om riksmediene dekker saken videre frem til det foreligger en dom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Snø_fnugg skrev:

Har abbonement på Budstikka tom 9. April, er spent på om riksmediene dekker saken videre frem til det foreligger en dom. 

Regner med jeg forblir "støttemedlem" frem til saken er ferdig, uansett om det blir anke, fordi budstikka har gjort en formidabel jobb med å dekke denne saken og få frem fakta på en god og samfunnsnyttig måte. De fortjener alle ekstra abonnenter de kan få. Tenker derimot at jeg avslutter abonnementet når saken er ferdig, da budstikka er langt utenfor mitt område.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snø_fnugg
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regner med jeg forblir "støttemedlem" frem til saken er ferdig, uansett om det blir anke, fordi budstikka har gjort en formidabel jobb med å dekke denne saken og få frem fakta på en god og samfunnsnyttig måte. De fortjener alle ekstra abonnenter de kan få. Tenker derimot at jeg avslutter abonnementet når saken er ferdig, da budstikka er langt utenfor mitt område.

De har vært veldig flinke, og fortjener all heder og ære for dekning av denne saken. Jeg vil imidlertid trekke meg tilbake etter denne første runden, da hele denne saken har opptatt mye av tida mi. Budstikka er heller ikke mitt nærområde men har bodd i Bærum og kjenner til forholdene, leste den da jeg bodde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...