Gå til innhold

Spar grus for NAV for 13 000 i måneden


straamann

Arbeidsmarkedstiltak  

278 stemmer

  1. 1. Driver NAV med sosial dumping?

    • Ja. dette er organisert slavearbeid som undergraver arbeidsmarkedet for arbeidstagere
      141
    • Nei. Folk som ikke har jobb må komme seg opp om morran
      99
    • Vet ikke. Komplisert problemstilling
      37


Anbefalte innlegg

3 minutter siden, straamann skrev:

En annen side av denne saken er jo at tiltakene fra NAV skjuler arbeidsledigheten her i landet. Når man er i tiltak, er man ikke registrert som jobbsøker om jeg ikke tar feil? Dermed klarer myndighetene å skjule at det faktisk ikke skapes nok arbeidsplasser her i landet.

https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/arsaker-til-ulike-tall-pa-arbeidsledighet

Anonymkode: 71b3e...c60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, straamann said:

Mange som er i arbeidspraksis har lang erfaring fra arbeidslivet fra før, og er kompetente personer. Både med spesialkompetanse og allmennkompetanse.

Det er lite hjelp i å være kompetent så det holder, så lenge kompetansen er på felt som arbeidsgiveren ikke spør etter. En erfaren økonom eller veterinær er ikke ettertraktet til gartnerarbeid. De er t.o.m. klart verre å ha ansatt enn ufaglærte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, GauteS skrev:

Det er lite hjelp i å være kompetent så det holder, så lenge kompetansen er på felt som arbeidsgiveren ikke spør etter. En erfaren økonom eller veterinær er ikke ettertraktet til gartnerarbeid. De er t.o.m. klart verre å ha ansatt enn ufaglærte.

Enig med deg, men NAV og folkeopinionen mener ikke det samme. De mener at disse personene er late fordi de ikke blir ansatt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For alle som mener at mennesker driver dank på nav, dere vet at skattepengene deres også går til å finansiere jobbene deres på tiltak? Dere betaler for at de skal jobbe i flere måneder og noen ganger år. I stedet for at disse arbeidsplassene blir tilbydt ordinært og man betaler skatt inn til skatten, så betaler man av skattepenger ut til bedrifter for å ha dem i jobb. Det er mye dyrere og flere burde være særs kritiske når det viser seg at tiltakene ikke fungerer

Anonymkode: 70571...d19

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på arbeidsgiver-siden, og hatt en i praksis fra NAV for å jobbe hos oss. 

Og det bare bekrefter min innstilling om at dette er feil. Gjøre en vanlig jobb som de andre gjør, men på luselønn. Kan ikke være med på sosiale tilstelninger, fordi hun ikke hadde penger nok. Fordi hun jobbet for knapper og glansbilder. Så hun ble fort utestengt fra mye av det sosiale på jobben. De andre ansatte sponset henne litt, så noen ganger ble hun med på fredagspilsen når vi andre betalte. 

Og jeg innrømmer glatt: Ja, jeg tok i mot en i praksis fra NAV fordi det tjente vårt firma penger på. Vi fikk en som jobbet for knapper og glansbilder. Det ville vært ekstremt mye dyrere for oss å finne en vanlig arbeidstaker til å gjøre de samme oppgavene. 

Anonymkode: 9b17f...2d4

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest alle innleggene i saken, men kommenterer for det :P

Det er flott at ordningen er der for å gi folk arbeidserfaring, og muligheten til å få en jobb. MEN det er alt for mange bedrifter som utnytter denne tjenesten, og gir de som er i tiltak et falsk håp om muligheten til å faktisk få en jobb etter endt praksis, og det virker som at NAV gir litt beng, så lenge folk er i en form for aktivitet.

Jeg har selv vært i praksis litt forskjellige plasser, da en del forskjellige fysiske utfordringer gjør at jeg ikke kan søke en hvilken som helst jobb, og selv om jeg har fagbrev så er høyere utdanning mer eller mindre et krav for å få jobb har jeg funnet ut.

Der jeg sist var i praksis, var i en kommune. Der var det 2 fast ansatte, en 100 % og en 50 %, og til enhver tid minst 3 i praksis som utfylte de siste 50 prosentene, samt hjalp til med litt andre oppgaver på avdelingen (ikke alle var på jobb hver dag). Da jeg begynte der, var det en som hadde vært der i praksis i nesten 2 år, og hele tiden fått beskjed om at hun var kjempeflink, og så lenge hun søkte på jobber som ble utlyst, kom hun nok til å få en jobb der. Og hun kunne fortelle at nesten før en person var ferdig i praksis der, kom en ny inn. Og selv om hun søkte på utlyste jobber som hun var kvalifisert til, ble hun ikke en gang tatt med i vurderingen, selv om hun kunne alle systemene.

I intervjuet jeg hadde der, fikk jeg beskjed om at de snart skulle lyse ut en stilling jeg var kvalifisert til, og det derfor faktisk ville være en mulighet for å kunne få jobb videre. Men de fortalte ingen ting om de andre som var der i praksis, eller at alle de andre som var der i praksis også hadde fått samme beskjed - selv om de allerede hadde vært der i 6 mnd.

Min praksisplass ble avsluttet da jeg ble sykemeldt pga prolaps, og de ikke hadde bruk for meg lenger. Hun som hadde vært der i 2 år sa til slutt saksbehandleren stopp, hun fikk ikke være der lenger. Men de fortsatte å ta inn nye i praksis i 2 år til, før de faktisk ansatte noen til å dekke opp det de manglet av personale der. Og slik jeg har forstått det, har de sluttet å ta inn så mange i praksis også, samt at de har perioder uten (kjenner noen som startet å jobbe i samme kommune ikke så lenge etter at jeg måtte slutte). Men da hadde de jo allerede misbrukt tjenesten i mange år, da en jeg kjenner var der i praksis 2 år før meg blant annet - og hun fortalte at det var nøyaktig likt da hun var der.

 

Misforstå meg rett - jeg er kjempefornøyd med å ha fått utvidet kompetansen min enda mer, men det blir så feil når offentlige (og andre) virksomheter skal utnytte dette så veldig automatisk, og samtidig gi praksiskandidatene et falskt håp hele veien.

Endret av Titania
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig dømmende svar. Jeg som har jobbet tett med disse menneskene veit at de kunne fått jobb hvis det hadde vært en jobb å få. Det står faktisk ikke på menneskene. Er du klar over hvor mange som faktisk søker på en stilling. Her i området så kan det være 600 mennesker som søker på en liten butikk jobb. Du viser liten kunnskap om hvor vanskelig jobbmarkedet faktisk er. Det som står i avisene er faktisk bare rosenrødt. Slik er ikke virkeligheten. Ikke ut fra alle møter jeg har hatt med NAV, ledere og mennesker som har vært her på tiltak.

Du har vært i samme situsjon selv regner jeg med? Siden du sitter på så bred kunnskap. 

Anonymkode: 5d4af...5d1

Det forandrer likevel ikke det faktum at mange av brukerne på tiltak er der av en grunn. At det er vanskelig jobbmarked der ute, er likt for alle.Likevel får folk seg jobb etterhvert.

At det ikke står på menneskene i mange tilfeller er nok meget naivt å tro.

Anonymkode: f705a...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hadde hun giddet å flytte fra Hå på Jæren der det bor nærmest ingen og er få arbeidsplasser til et sted der det trengs folk, så hadde hun også hatt mye bedre sjanse for å skaffe seg jobb. Men det å flytte, det vil ikke folk, da er det bedre å klage. Hvorfor gjøre noe aktivt selv, når man kan klage. 

Nei, jeg jobber i det private. 

Anonymkode: 71b3e...c60

Giddet å flytte? Du har sikkert flyttet mer enn en gang i løpet av livet ditt så du vet jo at det er dyrt å flytte. Har man penger fra NAV så har man kanskje ikke råd til å flytte. Og flytte til et sted nærmere en by f.eks vil ha høyere husleie.

Det er så innmari enkelt for andre å sitte der oppe og se ned på de som er prisgitt NAV. 

 

Anonymkode: f53c0...197

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eldre ( i 50-årene) velfungerende ansatte blir presset ut, for å bli erstattet med billig arbeidskraft fra NAV er det virkelig noe galt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hadde hun giddet å flytte fra Hå på Jæren der det bor nærmest ingen og er få arbeidsplasser til et sted der det trengs folk, så hadde hun også hatt mye bedre sjanse for å skaffe seg jobb. Men det å flytte, det vil ikke folk, da er det bedre å klage. Hvorfor gjøre noe aktivt selv, når man kan klage. 

Nei, jeg jobber i det private. 

Anonymkode: 71b3e...c60

Må si meg enig i dette. Folk diskuterer dette på generelt grunnlag, men bor folk i huttiheita hvor det ikke finnes jobb, så må man flytte på seg, uansett hvor knyttet man er til hjemplassen.  https://no.wikipedia.org/wiki/Hå 

Anonymkode: a62b5...7cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Giddet å flytte? Du har sikkert flyttet mer enn en gang i løpet av livet ditt så du vet jo at det er dyrt å flytte. Har man penger fra NAV så har man kanskje ikke råd til å flytte. Og flytte til et sted nærmere en by f.eks vil ha høyere husleie.

Det er så innmari enkelt for andre å sitte der oppe og se ned på de som er prisgitt NAV. 

 

Anonymkode: f53c0...197

Dersom søkeren ikke kan skaffes høvelig arbeid på bostedet, kan det gis stønad til dekning av utgifter i forbindelse med nødvendig flytting for å begynne i arbeid et annet sted. - https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/15-13-tilskott-til-flytting-for-å-komme-i-arbeid

Anonymkode: a62b5...7cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Må si meg enig i dette. Folk diskuterer dette på generelt grunnlag, men bor folk i huttiheita hvor det ikke finnes jobb, så må man flytte på seg, uansett hvor knyttet man er til hjemplassen.  https://no.wikipedia.org/wiki/Hå 

Anonymkode: a62b5...7cd

Også hvis man har barn som går på skole og kanskje den andre forelderen allerede har jobb? Skal man da splitte familien, eller skal den andre flytte med også, og slutte i sin jobb. Barna skal starte på ny skole osv?

Og i familier som er splittet - skal da den ene flytte langt avgårde med eller uten ungene sine og den andre forelderen skal da enten ha 100% omsorg eller ingen omsorg.

Det er ikke alltid like enkelt å flytte for alle. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dersom søkeren ikke kan skaffes høvelig arbeid på bostedet, kan det gis stønad til dekning av utgifter i forbindelse med nødvendig flytting for å begynne i arbeid et annet sted. - https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/15-13-tilskott-til-flytting-for-å-komme-i-arbeid

Anonymkode: a62b5...7cd

Det gjelder hvis det er fast jobb, ja. Eller hvis et vikariat sannsynligvis forlenges. Og så er det litt artig at det står kan (i kursiv), så det er ikke alle som får det. Og så må det være et konkret jobbtilbud man søker om penger for å få flytte. 

 

Anonymkode: f53c0...197

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Også hvis man har barn som går på skole og kanskje den andre forelderen allerede har jobb? Skal man da splitte familien, eller skal den andre flytte med også, og slutte i sin jobb. Barna skal starte på ny skole osv?

Og i familier som er splittet - skal da den ene flytte langt avgårde med eller uten ungene sine og den andre forelderen skal da enten ha 100% omsorg eller ingen omsorg.

Det er ikke alltid like enkelt å flytte for alle. 

Det gjelder hvis det er fast jobb, ja. Eller hvis et vikariat sannsynligvis forlenges. Og så er det litt artig at det står kan (i kursiv), så det er ikke alle som får det. Og så må det være et konkret jobbtilbud man søker om penger for å få flytte. 

 

Anonymkode: f53c0...197

Ja, selv om partneren har jobb. Selv om barna må skifte skole. Bor man i et hull som Håv, så kan man lett se at det blir ikke å komme mange jobbtilbud i fremtiden. Da må folk flytte på seg, hvis det ikke er mulig å pendle. Har selv flyttet mange ganger, uten støtte fra NAV, og levd meget magert. Det er ikke slik at det er så mye lettere for alle andre. Er det ikke jobbmuligheter på et sted, så er det ikke det. Må man bygge på kompetansen sin med utdanning, så må man det. Livet kommer ikke servert til de fleste av oss, og det kan barna like så godt lære tidlig. 

Anonymkode: a62b5...7cd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Også hvis man har barn som går på skole og kanskje den andre forelderen allerede har jobb? Skal man da splitte familien, eller skal den andre flytte med også, og slutte i sin jobb. Barna skal starte på ny skole osv?

Og i familier som er splittet - skal da den ene flytte langt avgårde med eller uten ungene sine og den andre forelderen skal da enten ha 100% omsorg eller ingen omsorg.

Det er ikke alltid like enkelt å flytte for alle. 

Det gjelder hvis det er fast jobb, ja. Eller hvis et vikariat sannsynligvis forlenges. Og så er det litt artig at det står kan (i kursiv), så det er ikke alle som får det. Og så må det være et konkret jobbtilbud man søker om penger for å få flytte. 

 

Anonymkode: f53c0...197

Men skal dette være mer tungtveiende enn å stå i en jobb man blir tilbudt? Skal man da takke nei til betalt jobb og fortsette å gå på NAV?

Noe er alvorlig galt med folket om det at "jeg vil ikke flytte fordi jeg har fått mulighet til å forsørge meg selv"-mentaliteten har fått slikt fotfeste. Vi er virkelig for godt vant her i landet.

Andre folk har jobbet på anlegg og oljerigger i titalls år og vært borte fra familien- Har man hørt disse klage?

Anonymkode: f705a...040

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, straamann skrev:

Line (27) står fast i NAV-systemet

Siden 2013 har NAV utbetalt 20 milliarder til bedrifter som tilbyr arbeidsmarkedstiltak. 4 av 5 er fortsatt uten fast jobb etter 6 måneder i praksis.

Hva synes du om dette?

Denne type "praksis" er selvsagt helt kvalm og er ikke annet en ren utnytting av arb.kraft. Dette har vi sett en rekke eksempler på de siste årene og det blir alltid verre med høyreorienterte regjeringer, men også generelt sett, så har vi som samfunn begynt å "falle" for den ekstreme formen for kapitalismen, noe som er svært trist. Det viser bare at sosialdemokratiet og velferdsstaten i tillegg til arb.rettigheter ikke er noe man kan ta for gitt. For vel 100 år siden kjempet folk med livet sitt som innsats for bedre arb.rettigheter. Nå høres jeg litt "kommunistisk" ut, men det er jeg alldeles ikke. Jeg påpeker bare fakta og det er at så godt som hele kloden er nå blitt ett offer for den ekstreme formen for kapitalismen. Mange steder har det kommet enda lenger enn i Norge selvsagt, men man kan rett og slett ikke lenger ignorere at vanlige folks rettigheter er under brutalt press, med visse politiske partier, uten å nevne navn, står i spissen for denne utviklingen.

Mantraen er tydeligvis at jo mer de rike "motiveres" med enda flere skattelettelser og enda mer makt, jo "snillere" kommer de til å bli med de svake og sårbare i samfunnet - og det er selvfølgelig bare tull. Den ekstreme formen for kapitalismen bryr seg ikke om annet enn om kun de aller sterkeste og systemet er bygd opp på å forsterke de sterke sine sider ytterliggere, mens de svakere blir bare svakere - både økonomisk, sosialt, helsemessig, psykisk, osv. De faller rett og slett utenfor samfunnet og de faller hardt.

Det skal ikke være slik at det å ha en jobb som tilsvarer middelklassen, det vil si en god jobb man skal kunne leve av og være en del av middelklassen er etterhvert blitt så hardt å få til som det å vinne i Lotto omtrent. Ironien er at det er muligens der sjansen er faktisk større for enkelte lag av befolkningen enn det å få en jobb som tilsvarer middelklassen i Norge. Trenden kan man iallfall ikke ta feil av - og det er at det stadig blir spurt etter flere og flere krav man skal oppfylle for stadig færre stillinger. For stillinger som ellers ikke lenger er noe å leve av. Ja, for enkelte som digger ekstrem kapitalisme, glemmer at man skal faktisk ha en jobb man skal kunne leve av. Det er en del av menneskerettighetene, det å ha retten til arbeid og retten til sosial sosial trygghet blant annet. Og selv om vi har retten til utdanning i Norge, så er det tydelig at det heller ikke lenger er nok, fordi meningen er å ha en jobb når man er ferdig med sin utdanning. En jobb man skal kunne leve av.

Men det vi ser derimot er at de som er rike, blir systematisk rikere, og de som er fattige og sliter skal visst "motiveres" ved å fratas enda flere rettigheter enn de få dem har. Det skal strammes inn overalt og på den måten skal man være "motivert", mens de rike og ikke minst arb.givere som har minst tre partier på Stortinget som alltid prioriterer dem først og ikke de svake, blir selvsagt motivert ved å bli gitt enda flere penger enn det de allerede har. 

Så alt i alt, jeg er ikke overrasket over at disse latterlige tiltakene IKKE fungerer for ca 80% av de som har vært gjennom dem. Jeg er en av de som selv har vært tvunget gjennom disse tiltakene. Det endte opp med at min helse ble betydelig verre etter at jeg var ferdig i det tiltaket som varte i nesten tre år. Dette er stikk i strid med det som er den "fine intensjonen i teorien", nemlig at det skal "bli lettere å få jobb". Disse lederskikkelsene hos arb.givere i tillegg til NAV som tror at man får jobb ved å sluse folk i disse meningsløse tiltakene, forstår ikke at mange blir bare verre ETTER at de er ferdig med tiltaket. Fordi de som har vært på tiltaket har brent de siste restene de hadde for å vise seg så godt de kan ovenfor arb.giveren - og som oftest har du ikke annet valg heller enn å jobbe like hardt som de som får faktisk en ordentlig lønn for det. Når man er ferdig på tiltaket, så er man helsemessig - både fysisk og psykisk, blitt bare enda verre! 

Dette her er ikke ulikt det man også har sett i Storbritannia de siste årene. Storbritannia er jo nærmest USA når det gjelder å knuse det meste av velferd og "liberalisere" arb.markedet og annet tullball i tillegg til det å la finans dominere både politisk og økonomisk. 

Så hva er det vi ser i Storbritannia? Jo, mye av det samme som vi ser at NAV her til lands kopierer.

I Storbritannia har du studenter som har høy utdanning og som er nødt til å jobbe i gratis stillinger og "internships". Det ligner veldig mye på det vi ser her med NAV og gratis arb.kraft. Det er det man har til felles - GRATIS arb.kraft til arb.givere.

I Norge har man også sett tendenser der studenter jobber gratis - igjen en ekstremt trist trend vi ser. 

Her er også beviset fra Storbritannia, at det nytter ikke å la seg utnytte gratis - det blir ikke noe mer jobb ut av det i Storbritannia heller, og det samme ser vi i Norge også. 

Og er det noen som har lyst å jobbe gratis likevel, hvem er det som har RÅD til å jobbe gratis? Jo, ironisk nok, de friske og de fra høyere samfunnslag. Alt i alt, er konklusjonen at gratis arbeid hjelper iallfall IKKE de fattige. Om det skulle hjulpet noen i noen tilfeller, så er det som regel de som allerede har penger og faktisk råd til å jobbe gratis.

https://www.theguardian.com/commentisfree/2017/oct/25/sold-sex-fund-unpaid-internships-poor-kids-battling-class-gap

https://www.theguardian.com/money/2017/jul/29/unpaid-intern-damage-graduate-career-pay

https://www.theguardian.com/education/2017/jul/29/internships-can-damage-career-prospects

Problemet med hele systemet er at arb.giveren har ekstremt mye makt og de får bare mer og mer makt hele tiden ettersom årene går. Arb.givere kan diskriminere som de enn vil, selv om loven sier at de ikke må gjøre dette, så gjør de likevel det, på bakgrunn av alder, kjønn, etnisitet, utseende eller whatever liten patetisk grunn det måtte være. "Før" i tiden hadde man i det minste maks 3 mnd prøvetid eller noe rundt der og etter det slutter man å tulle med ansatte og skal gi dem fast jobb eller "sparken". 

Men det vi har idag er helt latterlig, fordi folk blir gående i ÅREVIS på helt meningsløse tiltak. Av og til lurer jeg på om visse folk i NAV er egentlig interessert i å åpne muligheter for sine "klienter" på permanent basis. Tenk om alle klienter lykkes - da hadde ikke de som implementerer disse tiltakene på NAV hatt noe jobb å gjøre. Ironien er komplett. 

 

 

Anonymkode: 6de93...74f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er uten tvil slavearbeid, bokstavelig talt! Hva sier egentlig arbeidsmiljøloven om lønn? Tenker på det har vært mye om arbeidstakere som får for liten lønn ift arbeidsmiljøloven(?)...

Jeg tenker som så at joda, det er bra de kommer i tiltak og opp om morgenen, men... de må da ikke ha full stilling, om "lønna" er 13000kr pr mnd, så tilsvarer vel det ca 50% stilling i vanlig jobb, og da bør ikke de på tiltak jobbe mer enn hva de får lønn for! Da får de allikevel arbeidstrening og kommer seg opp om morran.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har høy utdannelse, og en jobb jeg liker. Er så utrolig glad for at jeg kom meg gjennom studiene, og fikk de sjansene jeg fikk. Har sett å utrolig mange på min aldre som er i samme situasjon som Line, da de kanskje ikke gjorde det så bra på skolen, eller ikke fant ut hva de ville gjøre. 

Min mening er at dette er utnyttelse, og nesten låser dem til fattigdom. Bare for å få en bedre statistikk på arbeidsledighet. 

Enten gir du folk full lønn, eller så kan du avvikle systemet. 

Anonymkode: 11bdc...8b4

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, veldig "bra". Slik at de som har slike jobber gjennom å være ordinært ansatt blir utkonkurrert på grunn av moderne slavearbeid. Tiltak som dette er et hån mot et seriøst arbeisliv. For de får ikke noen jobber så leng arbeidsgivere kan ha folk i tiltak, hvorfor skulle de ansette noen til ordinær lønn når de får billig arbeidskraft av NAV?

Anonymkode: 0a94e...4bc

Det er en form for moderne føydalisme og utviklingen er ønsket av blant annet politikere. Tilslutt vil det sitte igjen noen få på toppen når naturen er fullstendig ødelagt av utbytting og resten av oss vil kave i fattigdom. Marx er mer aktuell en noen gang, men vi blir forledet av brød og sirkus så ingen bryr seg egentlig. Situasjonen i USA kommer hit og det kommer til å bli verre enn det vi noen gang har forestilt oss.

Anonymkode: 2cc8a...6d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite appropo:

Klassekampen har bedt Kulturdepartementet om en oversikt over samtlige utlysninger av eksterne konsulentoppdrag med en prislapp på 500.000 kroner eller høyere de siste åtte årene.

Oversikten viser at den rødgrønne regjeringen satte ut fem slike større oppdrag på kultur- og mediefeltet i sin siste fireårsperiode. Etter den blåblå valgseieren høsten 2013 og fram til i dag er antallet tredoblet. I alt 15 utredninger i denne kategorien er bestilt via det offentlige anbudstorget Doffin siden regjeringsskiftet.

For disse har Kulturdepartementet betalt 12,3 millioner kroner, som i hovedsak er gått til private konsulentselskaper i Oslo.

Anonymkode: 2cc8a...6d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Et lite appropo:

Klassekampen har bedt Kulturdepartementet om en oversikt over samtlige utlysninger av eksterne konsulentoppdrag med en prislapp på 500.000 kroner eller høyere de siste åtte årene.

Oversikten viser at den rødgrønne regjeringen satte ut fem slike større oppdrag på kultur- og mediefeltet i sin siste fireårsperiode. Etter den blåblå valgseieren høsten 2013 og fram til i dag er antallet tredoblet. I alt 15 utredninger i denne kategorien er bestilt via det offentlige anbudstorget Doffin siden regjeringsskiftet.

For disse har Kulturdepartementet betalt 12,3 millioner kroner, som i hovedsak er gått til private konsulentselskaper i Oslo.

Anonymkode: 2cc8a...6d8

Edit: http://www.klassekampen.no/article/20171208/ARTICLE/171209961

Anonymkode: 2cc8a...6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...