Gå til innhold

Spar grus for NAV for 13 000 i måneden


straamann

Arbeidsmarkedstiltak  

278 stemmer

  1. 1. Driver NAV med sosial dumping?

    • Ja. dette er organisert slavearbeid som undergraver arbeidsmarkedet for arbeidstagere
      141
    • Nei. Folk som ikke har jobb må komme seg opp om morran
      99
    • Vet ikke. Komplisert problemstilling
      37


Anbefalte innlegg

Hvor ansettes flyktinger og andre innvandrere? Får ikke de mer enn dagpenger å rutte med? Nordmenn får ikke jobb og lav utbetaling, mens de får over 20 000 mnd utbetalt. Noe er riv ruskende galt!

Anonymkode: 7c1b7...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Før jeg legger hodet på puta i kveld og stenger denne tråden utav sinnet vil jeg tilføye at jeg tenker ingen av oss er uenige i at det er bra med aktivitet og sosialisering, og det er ikke sikkert vi trenger en voldsom omveltning i systemet slik det er i dag. 

Men det vil utvilsomt gagne de arbeidsledige dersom det ble gjort justeringer som gjør at arbeidstrening ikke blir gjort på samme måte som nå. 

Takk for meg og god natt, jeg må sove nå ettersom jeg skal opp og gå på jobb i morgen som jeg får motiverende timelønn for, i et arbeidsmiljø jeg føler meg likeverdig i, på en arbeidsplass jeg vet jeg skal være i over lang tid og som gjør at jeg kan bidra med skattepenger, bare fordi jeg hadde ren flaks og ikke havnet i arbeidstrening men på Supported Employment i stedet. 

Anonymkode: 4d688...bf0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NAV sier også at tiltakene hjelper folk å få jobb, selv om statistikk og fakta viser at nesten 80% står uten jobb etter 6mnd med tiltak. NAV er ikke en faktamaskin

Anonymkode: 70571...d19

At folk ikke får seg jobb selv, mens de er i tiltak er ikke NAV sin feil.

Anonymkode: f705a...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

At folk ikke får seg jobb selv, mens de er i tiltak er ikke NAV sin feil.

Anonymkode: f705a...040

Men at de bruker milliarder på et tiltak som gjør det vanskeligere for folk, er NAV sin feil.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Snop skrev:

Men at de bruker milliarder på et tiltak som gjør det vanskeligere for folk, er NAV sin feil.

Å ikke bruke disse milliardene, men å la folk passiviseres og asosialiseres hjemme, vil koste mye mer.

Anonymkode: f705a...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleide å ha inne noen sånne av og til da jeg jobbet på kiwi. Når jeg så demså pleide jeg å tenke inni meg at jeg skjønte godt at ingen ville ansette disse.

De var som regel ekstremt tafatte, og syntes tydelig synd pp seg selv som hadde måttet stå opp om morgenen. De snakket knapt med oss, tok ikke noe initiativ til p huske navn eller bli del av miljøet, og var treeege. Selv når vi gav dem de enkleste oppgavene. De prøvde ikke en gang å være serviceinnstilt og imøtekommende om kunder spurte dem om ting.

Den eneste som det var litt tak i fikk faktisk tilbud om fast jobb etter endt praksisopphold. Det er ikke så veldig vanskelig å få en enkel service/butikkjobb. Man trenger: over 75 i IQ og et minimum av sosiale antenner. 

Nei. Klarer du ikke å skaffe deg en helt enkel jobb i Norge, så er det noe alvorlig galt med deg.

 

Anonymkode: 590e2...a61

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Å ikke bruke disse milliardene, men å la folk passiviseres og asosialiseres hjemme, vil koste mye mer.

Anonymkode: f705a...040

Hvordan får du det til å stemme når 80% av de i tiltak er arbeidsløse etter 6 mnd og mennesker kjemper om jobb?

Anonymkode: 70571...d19

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan får du det til å stemme når 80% av de i tiltak er arbeidsløse etter 6 mnd og mennesker kjemper om jobb?

Anonymkode: 70571...d19

Tiltaket hjelper deg ikke i jobb. Dette må personen klare selv.

 

Anonymkode: f705a...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ikke bruke disse milliardene, men å la folk passiviseres og asosialiseres hjemme, vil koste mye mer.

Anonymkode: f705a...040

Det er jo implisitt at disse milliardene da heller ville blitt brukt til en annerledes type tiltak, med beviselig effekt. Jeg vet ikke med deg, men jeg foretrekker at staten bruker penger på ting som funker framfor ting som ikke funker. Men det virker som om du har bestemt deg for at dette funker til tross for fakta som sier noe annet, så god natt til deg :) 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Snop skrev:

Det er jo implisitt at disse milliardene da heller ville blitt brukt til en annerledes type tiltak, med beviselig effekt. Jeg vet ikke med deg, men jeg foretrekker at staten bruker penger på ting som funker framfor ting som ikke funker. Men det virker som om du har bestemt deg for at dette funker til tross for fakta som sier noe annet, så god natt til deg :) 

Og ett av de tiltakene kunne være å lempe litt på reglene i fht å ta kveldsskole eller nettkurs. La de arbeidsledige selv betale så koster det ikke nav noe som helst og personen har fortsatt tid til å skrive gode søknader, faktisk mere tid enn om de skal jobbe 8 timer til dagen på tiltak. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi pleide å ha inne noen sånne av og til da jeg jobbet på kiwi. Når jeg så demså pleide jeg å tenke inni meg at jeg skjønte godt at ingen ville ansette disse.

De var som regel ekstremt tafatte, og syntes tydelig synd pp seg selv som hadde måttet stå opp om morgenen. De snakket knapt med oss, tok ikke noe initiativ til p huske navn eller bli del av miljøet, og var treeege. Selv når vi gav dem de enkleste oppgavene. De prøvde ikke en gang å være serviceinnstilt og imøtekommende om kunder spurte dem om ting.

Den eneste som det var litt tak i fikk faktisk tilbud om fast jobb etter endt praksisopphold. Det er ikke så veldig vanskelig å få en enkel service/butikkjobb. Man trenger: over 75 i IQ og et minimum av sosiale antenner. 

Nei. Klarer du ikke å skaffe deg en helt enkel jobb i Norge, så er det noe alvorlig galt med deg.

 

Anonymkode: 590e2...a61

Å bli sendt på tvangsarbeid,  gir jo ikke grunn til å yte noe. I tillegg jobbe omtrent gratis. Jeg vet om flere på kiwi som har vært under sosialhjelp,  og jobber for ører. Du blir ikke motivert av sånn.

Anonymkode: a3d26...af5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi pleide å ha inne noen sånne av og til da jeg jobbet på kiwi. Når jeg så demså pleide jeg å tenke inni meg at jeg skjønte godt at ingen ville ansette disse.

De var som regel ekstremt tafatte, og syntes tydelig synd pp seg selv som hadde måttet stå opp om morgenen. De snakket knapt med oss, tok ikke noe initiativ til p huske navn eller bli del av miljøet, og var treeege. Selv når vi gav dem de enkleste oppgavene. De prøvde ikke en gang å være serviceinnstilt og imøtekommende om kunder spurte dem om ting.

Den eneste som det var litt tak i fikk faktisk tilbud om fast jobb etter endt praksisopphold. Det er ikke så veldig vanskelig å få en enkel service/butikkjobb. Man trenger: over 75 i IQ og et minimum av sosiale antenner. 

Nei. Klarer du ikke å skaffe deg en helt enkel jobb i Norge, så er det noe alvorlig galt med deg.

 

Anonymkode: 590e2...a61

Nå er jeg i full jobb, men det å gjøre samme jobb som dine kollegaer, men å få halv lønn for arbeidet...ja, det er ikke noen motiverende. Spesielt ikke med den usikkerheten om full ansettelse.  

Hvor motivert kan en bli av å jobbe med timelønn på rundt 70 kr, etter skatt. Full forståelse for dem. 

Anonymkode: 11bdc...8b4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på er...hvorfor setter en arbeidgiver en ung kvinne til å rake flere hundre meter med tung stein? 

Dette ville ikke skjedd med en mann, som er fast ansatt.  I anleggsbransjen er det maskiner for dette.

 

Anonymkode: a3d26...af5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En ting jeg lurer på er...hvorfor setter en arbeidgiver en ung kvinne til å rake flere hundre meter med tung stein? 

Dette ville ikke skjedd med en mann, som er fast ansatt.  I anleggsbransjen er det maskiner for dette.

 

Anonymkode: a3d26...af5

Det hende menn spar grus for hånd men det er kun der maskiner ikke kommer til og aldri hele dager og iallefall ikke dag ut og dag inn. En fast ansatt hadde aldri funnet seg i noe slikt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Man får betalt i form av arbeidsledighetstrygd. At folk skal gå hjemme og motta dette uten å gjøre noe er en stygg ting som mange tror er en selvfølge. Det er bra det settes krav og at man gjør noe for trygden.

Anonymkode: f705a...040

At det stilles krav til de som mottar arbeidsledighetsstrygd er riktig, men å motta kanskje totalt 60 000 kr i trygd for 6 måneders full jobb (37,5 timer i uka) i en eller annen bedrift er sosial dumping.

Anonymkode: 2cc8a...6d8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Tiltaket hjelper deg ikke i jobb. Dette må personen klare selv.

 

Anonymkode: f705a...040

Så mennesker med dårlige sosiale evner, feil kompetanse eller for høy alder (50+) skal da ha arbeid som vi skattebetalere betaler for resten av livet fordi de ikke får seg jobb? Vi skal betale dem sosialpenger PLUSS at vi skal betale bedriftene for å ha dem gående og rake grus? Samtidig betaler vi noen for en jobb en ordinær skattebetaler kunne hatt. Vi betaler penger ut til bedrifter, i stedet for at de må ansette en person normalt som vil betale skatt inn til staten. Bedrifter bruker av skattepengene våre og hindrer at arbeidstagere betaler skatt fordi de bruker mennesker som får penger fra staten (nav)

Anonymkode: 70571...d19

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, Tha_M34 skrev:

Fakta er at dere ikke "vant" på såkalt "bedre politikk", men kun pga taktiske stemmer og fordi sperregrensa var akkurat på 4%. Det har ingenting med "bedre politikk til neste gang" å gjøre. Ergo gjenspeiles ikke den egentlige viljen til alle velgere i den fordelingen av mandater man nå akkurat har på Stortinget.

Og igjen - tiltak fungerer IKKE. Selv NAV har innsett det nå. 80% får IKKE jobb.

Du kan ikke si at «80% får ikke jobb» betyr at «tiltak virker ikke». 

Anonymkode: 8bb14...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg i full jobb, men det å gjøre samme jobb som dine kollegaer, men å få halv lønn for arbeidet...ja, det er ikke noen motiverende. Spesielt ikke med den usikkerheten om full ansettelse.  

Hvor motivert kan en bli av å jobbe med timelønn på rundt 70 kr, etter skatt. Full forståelse for dem. 

Anonymkode: 11bdc...8b4

Tja. Lønn er jo ikke den eneste årsaken til at man prøver å gjøre en innsats i jobben. De fleste burde skjønne at det lønner seg å gjøre en ok jobb - om ikke annet, så for å få en god attest/referanse etterpå, som virkelig kan hjelpe deg videre i arbeidslivet.

Jeg har også erfaring med folk på tiltak. De prøvde virkelig, men de hadde såpass store helseproblemer at det var ikke vanskelig å skjønne at de ikke var på tiltak. De fungerte IKKE som en vanlig arbeidstaker - mye mer ustabile, jobbet saktere, trengte mye oppfølgning. De var absolutt ikke verdt full lønn. Men det er mulig de selv trodde de var det, det vet jeg ikke. De ble imidlertid ikke uglesett, de ble inkludert på lik linje som de andre ansatte. 

Anonymkode: 8bb14...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tja. Lønn er jo ikke den eneste årsaken til at man prøver å gjøre en innsats i jobben. De fleste burde skjønne at det lønner seg å gjøre en ok jobb - om ikke annet, så for å få en god attest/referanse etterpå, som virkelig kan hjelpe deg videre i arbeidslivet.

Jeg har også erfaring med folk på tiltak. De prøvde virkelig, men de hadde såpass store helseproblemer at det var ikke vanskelig å skjønne at de ikke var på tiltak. De fungerte IKKE som en vanlig arbeidstaker - mye mer ustabile, jobbet saktere, trengte mye oppfølgning. De var absolutt ikke verdt full lønn. Men det er mulig de selv trodde de var det, det vet jeg ikke. De ble imidlertid ikke uglesett, de ble inkludert på lik linje som de andre ansatte. 

Anonymkode: 8bb14...c81

Det var ikke vanskelig å skjønne at de VAR på tiltak, skulle det selvsagt stå. 

Anonymkode: 8bb14...c81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Nå er jeg i full jobb, men det å gjøre samme jobb som dine kollegaer, men å få halv lønn for arbeidet...ja, det er ikke noen motiverende. Spesielt ikke med den usikkerheten om full ansettelse.  

Hvor motivert kan en bli av å jobbe med timelønn på rundt 70 kr, etter skatt. Full forståelse for dem. 

Anonymkode: 11bdc...8b4

Eh..

Hvis du ikke skjønner sammenhengen mellom å yte litt ekstra en kort stund under «dårlige» vilkår = større sjanse for å få fast ansettelse, og det ikke er motivasjon nok, så vet jeg ikke om du har så mye i arbeidslivet å gjøre i det hele tatt.

Men som personen du siterer sier, det var det med IQ over 75, da..

Anonymkode: fe7e0...9ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...