Gå til innhold

Spar grus for NAV for 13 000 i måneden


straamann

Arbeidsmarkedstiltak  

278 stemmer

  1. 1. Driver NAV med sosial dumping?

    • Ja. dette er organisert slavearbeid som undergraver arbeidsmarkedet for arbeidstagere
      141
    • Nei. Folk som ikke har jobb må komme seg opp om morran
      99
    • Vet ikke. Komplisert problemstilling
      37


Anbefalte innlegg

I dag er forøvrig jobbsøking en jobb i seg selv. Søker du på 100 jobber, så tar det nok i snitt en eller to timer pr. jobb, om du skal gjøre det skikkelig, og faktisk ha en sjanse. 

Så kommer telefonintervju, tester, personlige intervju, osv. 

Anonymkode: 11bdc...8b4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, PeeWee skrev:

Du nevnte det som noe negativt. Hvorfor mener du at det er negativt?

Om du er i tiltak og blir tilbudt jobben fremfor meg med høyere utdannelse, oppfatter jeg det som negativt. Da blir jeg forbigått selv om jeg er mer kvalifisert enn deg.

Anonymkode: f705a...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Om du er i tiltak og blir tilbudt jobben fremfor meg med høyere utdannelse, oppfatter jeg det som negativt. Da blir jeg forbigått selv om jeg er mer kvalifisert enn deg.

Anonymkode: f705a...040

Nå skjer vel dette rimelig sjelden, da man ikke plasserer folk i tiltaksplasser de er underkvalifisert for. I praksis er det nok heller motsatt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg nesten får et illebefinnende av denne tråden. Det er jo så opplagt og bevist at det er til å grine av, at arbeidstrening statistisk sett ødelegger mulighetene for fast jobb (hva har vi som samfunn eller individ å tjene på det?) og at NAV bør ha alternativ som gjør at folk kommer i aktivitet OG betalt jobb, med alt som følger med det av livskvalitet og samfunnskvalitet. 

Anonymkode: 4d688...bf0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag er forøvrig jobbsøking en jobb i seg selv. Søker du på 100 jobber, så tar det nok i snitt en eller to timer pr. jobb, om du skal gjøre det skikkelig, og faktisk ha en sjanse. 

Så kommer telefonintervju, tester, personlige intervju, osv. 

Anonymkode: 11bdc...8b4

Ja det stemmer. Aktiv jobbsøking, intervjuer o.l. kan være en del av tiltaket en er på.

Anonymkode: f705a...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Om du er i tiltak og blir tilbudt jobben fremfor meg med høyere utdannelse, oppfatter jeg det som negativt. Da blir jeg forbigått selv om jeg er mer kvalifisert enn deg.

Anonymkode: f705a...040

I så tilfellet mistenker jeg at arbeidsoppgavene vil være så kjedelige at du kanskje ikke vil ha jobben. Dersom en totalt ukvalifisert person på tiltak kan gjøre samme jobben som en med flere år på skole, da må det jo være noe riv ruskende galt med kravene om utdannelse? 

Men, selvfølgelig, det kan jo hende at de på tiltak også har utdannelsen, men ikke tenker over at de blir økonomisk utnyttet. Finnes jo høyt utdannede folk som er villige til å jobbe gratis, eller for minstelønn, i oppstartbedrifter og liknende...dersom de anser at erfaringen er verdt mer i det lange løp. 

Anonymkode: 11bdc...8b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner jeg nesten får et illebefinnende av denne tråden. Det er jo så opplagt og bevist at det er til å grine av, at arbeidstrening statistisk sett ødelegger mulighetene for fast jobb (hva har vi som samfunn eller individ å tjene på det?) og at NAV bør ha alternativ som gjør at folk kommer i aktivitet OG betalt jobb, med alt som følger med det av livskvalitet og samfunnskvalitet. 

Anonymkode: 4d688...bf0

Hvordan tror du det ville gå om 136000 arbeidsledige skulle legge over jobbsøkeransvaret på NAV...?

Anonymkode: f705a...040

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I så tilfellet mistenker jeg at arbeidsoppgavene vil være så kjedelige at du kanskje ikke vil ha jobben. Dersom en totalt ukvalifisert person på tiltak kan gjøre samme jobben som en med flere år på skole, da må det jo være noe riv ruskende galt med kravene om utdannelse? 

Men, selvfølgelig, det kan jo hende at de på tiltak også har utdannelsen, men ikke tenker over at de blir økonomisk utnyttet. Finnes jo høyt utdannede folk som er villige til å jobbe gratis, eller for minstelønn, i oppstartbedrifter og liknende...dersom de anser at erfaringen er verdt mer i det lange løp. 

Anonymkode: 11bdc...8b4

Som arbeidsledig kan man ikke takke nei til jobb. Om det ikke er drømmejobben, må man likevel ta den og søke videre på andre ønskelige jobber.

Da kommer man seg vekk fra tiltaket, er i jobb med ok lønn og er klar til å søke videre, om man vil det.

Anonymkode: f705a...040

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan tror du det ville gå om 136000 arbeidsledige skulle legge over jobbsøkeransvaret på NAV...?

Anonymkode: f705a...040

Det ville gått annerledes enn om vi bruker 13 000 i måneden på 136 000 personer, på et tiltak som beviselig gir dårligere jobbutsikter. 

 

 

Anonymkode: 4d688...bf0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB 040: 

Jeg har mye å gjøre i kveld, og kan ikke sitte her halve natta. 

Så jeg ønsker vel bare et svar på: Hva er positivt med "tiltak" for godt voksne, erfarne arbeidsledige? Altså folk som har massevis av arbeidserfaring, folk som står opp 07.00 hver dag, folk som har mengder av erfaring mht å søke jobber og som formulerer seg godt og har en super CV? 

Er det supert at de skal ha "jobbtrening"? Etter å ha jobba i mer enn 30 år? 

Eller er det supert at de skal på slavekontrakt på et sted de vet at de aldri vil få fast jobb. 

Anonymkode: 9b17f...2d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det ville gått annerledes enn om vi bruker 13 000 i måneden på 136 000 personer, på et tiltak som beviselig gir dårligere jobbutsikter. 

 

 

Anonymkode: 4d688...bf0

Det er en hard påstand.

Du får spille ballen over til NAV, kanskje det er noe de ikke har tenkt på.

Anonymkode: f705a...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

AB 040: 

Jeg har mye å gjøre i kveld, og kan ikke sitte her halve natta. 

Så jeg ønsker vel bare et svar på: Hva er positivt med "tiltak" for godt voksne, erfarne arbeidsledige? Altså folk som har massevis av arbeidserfaring, folk som står opp 07.00 hver dag, folk som har mengder av erfaring mht å søke jobber og som formulerer seg godt og har en super CV? 

Er det supert at de skal ha "jobbtrening"? Etter å ha jobba i mer enn 30 år? 

Eller er det supert at de skal på slavekontrakt på et sted de vet at de aldri vil få fast jobb. 

Anonymkode: 9b17f...2d4

Jeg har svart på dette flere ganger.

Anonymkode: f705a...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I så tilfellet mistenker jeg at arbeidsoppgavene vil være så kjedelige at du kanskje ikke vil ha jobben. Dersom en totalt ukvalifisert person på tiltak kan gjøre samme jobben som en med flere år på skole, da må det jo være noe riv ruskende galt med kravene om utdannelse? 

Men, selvfølgelig, det kan jo hende at de på tiltak også har utdannelsen, men ikke tenker over at de blir økonomisk utnyttet. Finnes jo hFAnonymkode: 11bdc...8b4

Slik arbeidsmarkedet er nå, lønner det seg ikke med utdannelse. Men uten utdannelse (formell kompetanse) er det vanskelig å få fast jobb selv om du behersker jobben i praksis. F.eks mange som har gått i tiltak i åresvis, i kommuner der NAV betaler lønna. Etter en stund lyses stillingen ut, og jobben går til en ekstern søker. Fordi ekstern søker har formell kompetanse. Når personen i praksis så tar etterutdanning for å stille likt i senere prosesser og jobbsøking, stiller han fremdels bak i køen. Hvorfor? Fordi han har en historie med tiltaksplass via NAV vel....

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som arbeidsgiver river jeg meg i håret av sånne historier :( 

vi er i en bransje med travle årstider, dette gjør det skymmelt og ansette folk. Vi skal tross alt ha alle mann på jobb i slakke perioder også. De siste årene har vi hatt to stk midlertidig ansatt, og begge har fått faste stillinger. 

For oss er midlertidig ansettelse en veldig god løsning, siden vi får testet ut om vi har økonomi til å være så mange ansatte også når markedet roer seg ned. 

Vi har også hatt innom folk fra Nav, den ene var meningen å ansette, men pga manglende evner for læring og lav arbeidsmoral, ble det ikke noe av. Når det var bestemt, avsluttet vi opplegget for å ikke gi falske forhåpninger. 

Den andre har vi nå, og skal bare være en kort periode for å friske opp gammel kunnskap. Personen håper nok på fast jobb, men det har aldri vært et tema. Vi kunne tilbudt midlertidig ansettelse, men på grunn av regelverket utgår det. 

 

Anonymkode: 8a2da...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har svart på dette flere ganger.

Anonymkode: f705a...040

Beklager, men kan ikke se at du har svart på dette. 

Men skal gi deg såpass at jeg skal gjennomlese hele tråden før jeg legger meg for å se hva du mener om denne gruppen arbeidsledige og deres nytte av "tiltak". 

Anonymkode: 9b17f...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Beklager, men kan ikke se at du har svart på dette. 

Men skal gi deg såpass at jeg skal gjennomlese hele tråden før jeg legger meg for å se hva du mener om denne gruppen arbeidsledige og deres nytte av "tiltak". 

Anonymkode: 9b17f...2d4

Han/hun mener ta de har godt av å «sosialiseres» :rolleyes: 

Anonymkode: 1dbf5...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en hard påstand.

Du får spille ballen over til NAV, kanskje det er noe de ikke har tenkt på.

Anonymkode: f705a...040

Det er også en hard påstand å si at arbeidstrening er bra greier når det virker mot sin hensikt (å skaffe jobb som gir økt livskvalitet og penger inn til felleskassa). Nå vet NAV at det ikke fungerer slik det er nå, og da er det bra å tenke på justeringer, er det ikke? Eller skal vi fortsette i samme tralten når vi ser at noe ikke funker?

Anonymkode: 4d688...bf0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han/hun mener ta de har godt av å «sosialiseres» :rolleyes: 

Anonymkode: 1dbf5...7ac

:skratte:

Sosialiseres med kollegaer som stenger dem ute? Sosialiseres med kollegaer som man ikke kan gå på julebord med? 

Ja, jeg ler. Men det er tragisk. 

Anonymkode: 9b17f...2d4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han/hun mener ta de har godt av å «sosialiseres» :rolleyes: 

Anonymkode: 1dbf5...7ac

Jeg gjengir bare det NAV sier, og det stemmer at sosialisering er en viktig del av tiltakene. Jeg har ikke funnet på dette selv, slik det kan se ut til at du mener.

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:skratte:

Sosialiseres med kollegaer som stenger dem ute? Sosialiseres med kollegaer som man ikke kan gå på julebord med? 

Ja, jeg ler. Men det er tragisk. 

Anonymkode: 9b17f...2d4

Du må forstå at mange er glad for å sosialisere seg og at dette er nyttig for dem. At dette finnes oppegående mennesker med jobb som stenger disse er ute, er dypt tragisk.

At du kan få deg til å hånflire av dem, er om mulig ennå verre.

Anonymkode: f705a...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg gjengir bare det NAV sier, og det stemmer at sosialisering er en viktig del av tiltakene. Jeg har ikke funnet på dette selv, slik det kan se ut til at du mener.

Du må forstå at mange er glad for å sosialisere seg og at dette er nyttig for dem. At dette finnes oppegående mennesker med jobb som stenger disse er ute, er dypt tragisk.

At du kan få deg til å hånflire av dem, er om mulig ennå verre.

Anonymkode: f705a...040

NAV sier også at tiltakene hjelper folk å få jobb, selv om statistikk og fakta viser at nesten 80% står uten jobb etter 6mnd med tiltak. NAV er ikke en faktamaskin

Anonymkode: 70571...d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...